Permalänk
Medlem

Dator för videoredigering

Hallå!

Jag har, på gamla meriter, blivit ombedd av en polare att hjälpa till att plocka ihop hans nya dator. Jag måste dock erkänna att jag inte har den koll på marknaden som jag en gång hade. Datorn ska huvudsakligen användas för videoredigering så min spontana tanke är många CPU-kärnor, snabb systemlagring, hyfsat grafikkort och riktigt mycket RAM. Jag plockade ihop det här paketet lite snabbt och känner nu att jag ska använda Cunninghams lag för att dra nytta av den sanslösa kunskap som brukar finnas här på SweC. Vad tycker ni att jag har gjort för misstag när jag har valt de här komponenterna?

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (2 990 kr hos Komplett)
Grafikkort: Gigabyte Radeon RX 5600 XT 6GB Gaming OC (3 390 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Define 7 Compact (1 190 kr hos NetOnNet)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (979 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) (1 290 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2 (MZ-V7S500BW) (899 kr hos Inet)
Hårddisk: Seagate Barracuda Compute 4TB (974 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Cooler Master MWE Gold 550W (679 kr hos Komplett)
Totalt: 12 391 kr

Permalänk
Föredetting

32 GB RAM är inte "riktigt mycket" när det kommer till videoredigering. Resolve nyttjade över 35 GB RAM när jag satt i mitt senaste blajprojekt, och det var inte ens speciellt högupplösta grejer. Sitter man med material i högre upplösningar än 4K rekommenderar jag 64 GB RAM.

Sedan tenderar Nvidiakort vara bättre, i både Resolve och Premiere. Kan vara värt att ha en dedikerad SSD för videofilerna också, när minnet tar slut. Bra pris från Amazon på 1 TB-varianten av Samsung 970 Evo just nu, exempelvis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kanske en Mac mini? eller Macbook Air?
Dom nya med M1 CPU

Permalänk
Medlem

Japp, håller helt med @meantek

64 GB RAM är bra samt som det ser ut nu så är stödet mycket bättre för Nvidia när det kommer till videoredigering. Eftersom datorn huvudsakligen ska användas för videoredigering känns det dumt att kompromissa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Okej, jag hade på känn att jag borde ha dundrat på med 64 GB på en gång. Det blir en given ändring. Dessutom är ju minnena så billiga nu. Jag gillar förslaget om en lite större SSD också. Vilket Nvidia-kort vore vettigt att använda då? 2060 eller något?

Permalänk
Medlem

Seagate Barracuda Compute 4TB är nog inget du vill ha i en editeringsburk såvidare du inte bara skall ha den till lagring då det är en 5400RPM-disk.

Som tidigare nämnt så rekommenderar jag större en större M.2-disk samt ett nvidia kort.

Vilket program använder du för redigering?
Adobe Premiere är mycket tyngre på RAM-minnet än vad Davinci är.
Dock så har du ju valt 2x16gb så finns ju möjlighet att putta in 32gb ram till vid ett senare tillfälle om du så skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Disken tänkte jag som renodlad billig långtidslagring men det går såklart att köra på en större M.2-SSD ändå. Jag tänkte också att man kunde börja med 32 GB med möjligheten att utöka RAM-minnet men samtidigt är ju prisskillnaden inte så stor och om ni tycker att 32 är snålt så är det egentligen bara att köra på 64 med en gång.

Programmen som ska användas är Premiere PRO och After Effects.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Disken tänkte jag som renodlad billig långtidslagring men det går såklart att köra på en större M.2-SSD ändå. Jag tänkte också att man kunde börja med 32 GB med möjligheten att utöka RAM-minnet men samtidigt är ju prisskillnaden inte så stor och om ni tycker att 32 är snålt så är det egentligen bara att köra på 64 med en gång.

Programmen som ska användas är Premiere PRO och After Effects.

Gå på 64gb direkt om du skall köra premiere och AE.
Det är ju som sagt rätt bra priser på ram nu

Permalänk
Föredetting

RTX 2060 är okej, men 2070 och uppåt ger ännu mer i Adobesviten och Resolve. Skulle nog kika på beggade 2070/2070 Super som letar sig ut på marknaden när folk uppgraderar till 3070 och 3080. Eller för den delen ett 3060 Ti som borde landa under femtusingen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Som långtidslagring går ju Seagate Barracuda 4TB att använda, men det är en SMR-disk som är usel på annat än läsning. Ok, den skriver sekvensiell data ganska snabbt (så den funkar som film-lagring) om disken är endast lite fragmenterad, men så fort man ändrar i en fil, raderar filer, etc, så är den till och från jättelångsam.

Ska man ha en "slaskdisk" som man arbetar med, och tycker det är lite för dyrt med SSD, så kan det ibland vara bättre att leta fram en äldre begagnad hårddisk man kanske ändå har i en låda nånstans.

https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/cmr-smr-li...

Här är en lista på vilka diskar som seagate hävdar är SMR och CMR. Jag har 2*6TB Seagate SMR som lagring, funkar rätt bra men är ibland segare än man skulle kunna tro. Har en Toshiba 2.5" SMR som faktiskt är bättre än ovanstående Seagatear.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7