Permalänk

Vilket moderkort till bygget?

Har två funderingar till den här gamingdatorn som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Vilket moderkort borde jag välja? Max 2000 kr och gärna med wifi.

2. Funkar alla komponenterna nedan i ett mATX som Fractal Design Define Mini C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Har två funderingar till den här gamingdatorn som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Vilket moderkort borde jag välja? Max 2000 kr och gärna med wifi.

2. Funkar alla komponenterna nedan i ett mATX som Fractal Design Define Mini C?

https://komponentkoll.se/bild/owBbG.png

Ej någon större koll på mATX moderkort men skickar ett förslag iallafall.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-ROG-STRIX-B550-I-GAMING...

Angående måtten på saker och ting så ser det ut att passa när man googlat lite.. Bäst att dubbelkolla måtten själv och jämföra med chassi infon dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Någon särskilt anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Någon särskilt anledning?

Nja, en kombination av:
3 chassifläkts anslutningar, WiFi-6, mATX, B550.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, en kombination av:
3 chassifläkts anslutningar, WiFi-6, mATX, B550.

Okej. Men funkar det till Ryzen 5?

Permalänk
Medlem

Socket Am4 så det lirar!!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Skrivet av jisten:

Socket Am4 så det lirar!!

Utan att uppdatera bios?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI B550M Mortar, utan wifi.

Det har fått bäst resultat av alla m-atx kort vad det gäller kylning av vrms.
Funkar i övrigt jättebra.
Inga problem alls att flasha bios med USB utan CPU i.

Man får med både AC Valhalla samt en €20 cashback från msi.
https://se.msi.com/Promotion/Black-Friday-2020#AMD-Motherboar...

Har du några mer frågor så svarar jag gärna.

Permalänk
Skrivet av crypot:

Jag köpte ett MSI B550M Mortar, utan wifi.

Det har fått bäst resultat av alla m-atx kort vad det gäller kylning av vrms.
Funkar i övrigt jättebra.
Inga problem alls att flasha bios med USB utan CPU i.

Man får med både AC Valhalla samt en €20 cashback från msi.
https://se.msi.com/Promotion/Black-Friday-2020#AMD-Motherboar...

Har du några mer frågor så svarar jag gärna.

Aldrig behövt flasha ett bios. Kommer jag att behöva göra det menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Aldrig behövt flasha ett bios. Kommer jag att behöva göra det menar du?

Ja, för att det ska fungera med en cpu ur 5000 serien så måste du det.
Det är jättelätt, man laddar bara ner bioset från MSIs sida, döper om den till msi.rom, stoppar in den på ett tomt usbminne som är formaterat i FAT32.
Sen stoppar du in det i datorn och trycker på "Flash BIOS" knappen på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Medlem

Både MSI B550M mortar och ASUS B550M TUF gaming är de två bästa mATX brädorna just nu för AM4.

Båda har sina nackdelar. MSI har rätt få usb på baksidan och vill du ha fler via ett usb kort och sätter det i botten slotten (vilket troligtvis är den enda slotten som inte täcks av grafikkortet iom så många 2.5 slots lösningar idag) så kan du bara ha EN m.2 ssd (gen 4 ssdn direkt från cpun). MSIn har dock en usb-c internt för frontpanelen.

Asus har sin PCIe 16x slot för grafikkort en plats ner vilket kan vara väldigt begränsande i ett mATX chassi, är väl den enda egenliga nackleden med det kortet. Asus är de enda jag vet som har en ARGB kontroller som stödjer direct led control från operativsystemet på adresserbara LED slingor och inte deras standard effekter om man vill göra helt custom led effekter i säg OpenRGB, tror inte deras mjukvara kan styra det men skulle kunna.

Jag valde ett Asrock B550m steel legend. I teorin ett bra kort men inet testa 3st och ingen ville fungera med ryzen 5000 (updaterat bios). Så jag sitter nu på asus brädan, den enda som andra som täckte mitt USB3 behov utan att sätta in usb kort som jag hade behövt på MSIn...och då i min situation suttit i botten 16x slotten och jag hade inte kunnat ha en till m.2 i framtiden. Så Asus var mitt val. Har teoretisk möjlighet för ytterligare 2st m.2 ssds

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av crypot:

Ja, för att det ska fungera med en cpu ur 5000 serien så måste du det.
Det är jättelätt, man laddar bara ner bioset från MSIs sida, döper om den till msi.rom, stoppar in den på ett tomt usbminne som är formaterat i FAT32.
Sen stoppar du in det i datorn och trycker på "Flash BIOS" knappen på baksidan av moderkortet.

Okej. Toppen. Tack för länk till €20.

Vad tror du om bygget i övrigt? Funderar på Ryzen 7 3700X för att slippa vänta på Ryzen 5 5600X.

Samma sak med GPU. Överväger att vänta på RTX 3060 Ti.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Både MSI B550M mortar och ASUS B550M TUF gaming är de två bästa mATX brädorna just nu för AM4.

Båda har sina nackdelar. MSI har rätt få usb på baksidan och vill du ha fler via ett usb kort och sätter det i botten slotten (vilket troligtvis är den enda slotten som inte täcks av grafikkortet iom så många 2.5 slots lösningar idag) så kan du bara ha EN m.2 ssd (gen 4 ssdn direkt från cpun). MSIn har dock en usb-c internt för frontpanelen.

Asus har sin PCIe 16x slot för grafikkort en plats ner vilket kan vara väldigt begränsande i ett mATX chassi, är väl den enda egenliga nackleden med det kortet. Asus är de enda jag vet som har en ARGB kontroller som stödjer direct led control från operativsystemet på adresserbara LED slingor och inte deras standard effekter om man vill göra helt custom led effekter i säg OpenRGB, tror inte deras mjukvara kan styra det men skulle kunna.

Jag valde ett Asrock B550m steel legend. I teorin ett bra kort men inet testa 3st och ingen ville fungera med ryzen 5000 (updaterat bios). Så jag sitter nu på asus brädan, den enda som andra som täckte mitt USB3 behov utan att sätta in usb kort som jag hade behövt på MSIn...och då i min situation suttit i botten 16x slotten och jag hade inte kunnat ha en till m.2 i framtiden. Så Asus var mitt val. Har teoretisk möjlighet för ytterligare 2st m.2 ssds

Okej. Men om jag klarar mig på de USB-portarna som finns så låter det som att MSI-kortet är ett bra val, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Okej. Toppen. Tack för länk till €20.

Vad tror du om bygget i övrigt? Funderar på Ryzen 7 3700X för att slippa vänta på Ryzen 5 5600X.

Samma sak med GPU. Överväger att vänta på RTX 3060 Ti.

Jag har en 5600x, sjukt bra liten pryl.
Men det beror egentligen lite på dina behov.
Komplett har ju dock ett väldigt bra pris på 3700x.

Permalänk
Skrivet av crypot:

Jag har en 5600x, sjukt bra liten pryl.
Men det beror egentligen lite på dina behov.
Komplett har ju dock ett väldigt bra pris på 3700x.

Okej. Ska väl främst använda datorn för att spela. Men man vill ju ha så mycket prestanda som mjöligt för pengarna.

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar MSI B550M mortar.

Rekommenderar även denna video för en överblick (15:08), finns några mATX-modeller i listan:

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhaHappen:

Okej. Men om jag klarar mig på de USB-portarna som finns så låter det som att MSI-kortet är ett bra val, eller?

Absolut.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14