Ny hårddisk levererad dåligt packad. Vågar jag använda den?

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk levererad dåligt packad. Vågar jag använda den?

Hej

Fick en leverans från NetOnNet idag som jag är lite tveksam om jag vågar använda.
Hårddisken låg lös inne i kartongen med endast ett brev med bubbelplast ovanpå.
Plus så ser det ut som att kartongn fått stryk i ena hörnet.
Det betyder att hårddisken hade 2-3cm fri yta ovanför och runt om för att kunna skvalpa omkring.
Plus att kretskortet låg oskyddat på undersidan utan bubbel eller något.
Är det bara att köra på eller är jag nojjig?

Bild 1
Bild 2

/S

Permalänk
Medlem

Låter ju inte särskilt välpackad, men finns det inga synliga skador på själva hårddisken är det antagligen ingen fara.
När de inte är strömsatta så är hårddiskar hyfsat stryktåliga.

Permalänk
Medlem

Jag köper enbart hårddiskar i butik, aldrig på postorder. Är för nojig när det gäller hur de hanterats i postgången. Jag hade inte vågat chansa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag köper enbart hårddiskar i butik, aldrig på postorder. Är för nojig när det gäller hur de hanterats i postgången. Jag hade inte vågat chansa...

Samma här. Har köpt rätt alla diskar direkt i butiken här men när jag skulle reklamera en igår så hade
dem inte en enda i butiken så dem fick skicka :/
Och det ser ju inte så bra ut enligt bild.

/AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Låter ju inte särskilt välpackad, men finns det inga synliga skador på själva hårddisken är det antagligen ingen fara.
När de inte är strömsatta så är hårddiskar hyfsat stryktåliga.

Jo dem är tåligare när dem inte är strömsatta men jag har precis (igår) reklamerat 2st som var 6 månader gamla.
Och jag kommer ihåg hur det såg ut när jag köpte dem.
Tjejen i kassan slängde dem på bandet efter att hon skannat.
Alltså hon släppe bägge diskarna innan dem rörde bandet och då sa jag till henne
att man inte hanterar mekaniska diskar på detta viset. Sen hade jag en klump i magen hela dan.
Och igår började bägge klicka och jag kunde inte ens köra ett test på dem med SeaTools.

Därför är jag lite skeptisk nu med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jo dem är tåligare när dem inte är strömsatta men jag har precis (igår) reklamerat 2st som var 6 månader gamla.
Och jag kommer ihåg hur det såg ut när jag köpte dem.
Tjejen i kassan slängde dem på bandet efter att hon skannat.
Alltså hon släppe bägge diskarna innan dem rörde bandet och då sa jag till henne
att man inte hanterar mekaniska diskar på detta viset. Sen hade jag en klump i magen hela dan.
Och igår började bägge klicka och jag kunde inte ens köra ett test på dem med SeaTools.

Därför är jag lite skeptisk nu med...

Dröjde det sex månader innan det blev något fel så är jag rätt skeptisk till att kassörskans hantering av dem hade så mycket med felet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Dröjde det sex månader innan det blev något fel så är jag rätt skeptisk till att kassörskans hantering av dem hade så mycket med felet att göra.

Nja dem visade fel direkt från början men det kom inte så ofta.
Jag bytte kablage, kontrollerkort och till slut dator under dessa månader
för att försöka hitta felkällan.
Loggen var full med Seer Error Rate som ökade konstant och hade väl passerat sin treshold.
Detta i sin tur kan ju betyda något mekaniskt fel på armen.
Exakt vad som gjorde att dem klickade vet jag ej.
Men en sak är jag rätt säker på. Man ska inte kasta omkring mekaniska diskar

/S

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skickat tillbaks den om den kom så där och beställt från någon bättre butik, diskar är så känsliga och man vet ju hur postnord behandlar paketen.
Skriv åtminstone ett mail till NetOnNet så att dom kan utbilda sin personal bättre hur man packar varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Jag hade nog skickat tillbaks den om den kom så där och beställt från någon bättre butik, diskar är så känsliga och man vet ju hur postnord behandlar paketen.
Skriv åtminstone ett mail till NetOnNet så att dom kan utbilda sin personal bättre hur man packar varor.

Kan inte skicka tillbaka då det är ett garantiärende.
Bet i det sura äpplet och öppnade den. Nu är den i några dagars testbänk för ordentlig test.
Håll tummarna!

Har skickat en blänkare till dem med

Permalänk
Medlem

Packa upp den, sätt i den i datorn och fungerar den inte eller har fel så reklamera den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nja dem visade fel direkt från början men det kom inte så ofta.
Jag bytte kablage, kontrollerkort och till slut dator under dessa månader
för att försöka hitta felkällan.
Loggen var full med Seer Error Rate som ökade konstant och hade väl passerat sin treshold.
Detta i sin tur kan ju betyda något mekaniskt fel på armen.
Exakt vad som gjorde att dem klickade vet jag ej.
Men en sak är jag rätt säker på. Man ska inte kasta omkring mekaniska diskar

/S

Nu vill ja inte vara sådan.
Men du är nojjig att disken är dåligt packad och det kan vara fel.
Men du köper en disk i butik som visar fel, men behåller den och fortsätter nyttja den och inte går tillbaka?

Får inte ihop logiken just nu tyvärr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Senaste mekaniska jag köpte var inte mycket bättre packad. hade ett(1) tunt lager bubbelplast om sig. kände mig väl i princip som du men den har rullat på i ett halvår nu utan problem. Inte för att jag tycker det är bra men om detta var något som orsakade massa returer så skulle dom packa diskarna bättre.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Nu vill ja inte vara sådan.
Men du är nojjig att disken är dåligt packad och det kan vara fel.
Men du köper en disk i butik som visar fel, men behåller den och fortsätter nyttja den och inte går tillbaka?

Får inte ihop logiken just nu tyvärr.

Han har väl lärt sig av den första händelsen och är därför extra nojjig den här gången.
Och han säger ju att han lämnat tillbaks den disken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Senaste mekaniska jag köpte var inte mycket bättre packad. hade ett(1) tunt lager bubbelplast om sig. kände mig väl i princip som du men den har rullat på i ett halvår nu utan problem. Inte för att jag tycker det är bra men om detta var något som orsakade massa returer så skulle dom packa diskarna bättre.

Nja, diskar packas bättre vanligtvis, detta är nog bara ett av få undantag.
Ska man vara krass så ska det ju packas enligt tillverkarens rekomendation och inget annat.
Problemet som många tror är ju att armen tar skada och så är ju oftast inte fallet då
disken inte är strömsatt.
Men det sitter ju ett litet kretskort under disken som är utsatt och lätt att stöta till.
Speciellt på Toshibas N300 12TB så sitter kretskortet helt ute i kanterna med mellanrum till ramen.
Perfekt för att knäckas vid stötar.
Klart man blir nojjig efter sista upplevelsen

Men nu sitter den i testbänken så jag kanske bara behövde lite moraliskt stöd