Permalänk
Medlem

Var jag dum som köpte detta moderkort?

Köpte det här https://www.komplett.se/product/1159231?noredirect=true som var nersatt från 1300 kr till ca 900kr, tänkte att de va en bra deal och runt min budget. Ser nu när jag kollar prisjakt att de ligger runt de priset redan, o att ingen säljer det för 1300. Komplett verkar nu ha slutat sälja det totalt vilket ger mig känslan att jag köpte ett utdaterat moderkort.. Det som ska sitta på är:

Kunde jag valt ett bättre moderkort för priset?

Edit. Ser nu att det finns på proshop för 699kronor ;f

i5 10400f
Gtx 1080
HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 16GB

Permalänk
Medlem

extremt basic moderkort men du kör ju bara i5 10400F så inget "dumt" köp.

900kr är väl normalpris

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

extremt basic moderkort men du kör ju bara i5 10400F så inget "dumt" köp.

900kr är väl normalpris

Men inget framtidsvänligt moderkort?

Permalänk
Medlem

HAr du ett ATX chassi är det lite bättre köp, mest för fyra RAM slots över två och fler PCI platser.
https://www.webhallen.com/se/product/319556-ASUS-PRIME-B460-P...

Skulle dock inte säga att det är ett dåligt köp, kommer inte undan mycket billigare än så till en 10400f.

Permalänk

Komplett har fria returer, skicka tillbaka och beställ för 699 eller be om prismatch, även fast de inte gör sådan i efterhand!

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

HAr du ett ATX chassi är det lite bättre köp, mest för fyra RAM slots över två och fler PCI platser.
https://www.webhallen.com/se/product/319556-ASUS-PRIME-B460-P...

Skulle dock inte säga att det är ett dåligt köp, kommer inte undan mycket billigare än så till en 10400f.

Okej.. Fan skulle man varit mindre snål o bara kört på detta https://www.komplett.se/product/1159240/datorutrustning/dator... direkt? Komplett verkar ju ha gratis retur o jag har inte öppnat något än.

Viktigt är väl att de ska vara relativt framtidssäkert för en bättre gpu och cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Komplett har fria returer, skicka tillbaka och beställ för 699 eller be om prismatch, även fast de inte gör sådan i efterhand!

Nämen precis, 200kr är rätt saftigt ändå. Men då är frågan om man ska köpa något bättre ändå ^^

Permalänk
Medlem

Hade helt klart köpt z490 istället eftersom du då kan utnyttja mycket snabbare minnen, vilket hjälper den processorn en del kika på gigabytes z490m som stödjer 3200. Inte jättesnabbt, men med minnen med bra timings får du riktigt bra prestanda
Edit: 3200 MHz menar jag. Alla andra z490 kort stödjer mycket mer, men det är efter 3200 som prestandavinsterna börjar bli små för en 10400F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Hade helt klart köpt z490 istället eftersom du då kan utnyttja mycket snabbare minnen, vilket hjälper den processorn en del kika på gigabytes z490m som stödjer 3200. Inte jättesnabbt, men med minnen med bra timings får du riktigt bra prestanda
Edit: 3200 MHz menar jag. Alla andra z490 kort stödjer mycket mer, men det är efter 3200 som prestandavinsterna börjar bli små för en 10400F.

Jo de kanske är värt faktiskt.. Finns ju detta som är nersatt https://www.komplett.se/product/1161229/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Jo de kanske är värt faktiskt.. Finns ju detta som är nersatt https://www.komplett.se/product/1161229/datorutrustning/dator...

Kör exakt den motsvarigheten till min nya ryzen 5600... Funkar riktigt bra för mig!

Permalänk
Medlem

Har kollat lite olika benchmarks å de verkar ju vara väldigt lite skillnad på 3200 och 2666 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Kör exakt den motsvarigheten till min nya ryzen 5600... Funkar riktigt bra för mig!

Vet du om denna har så jag kan koppla in mitt wifi?

https://www.komplett.se/product/1159240/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Jo de kanske är värt faktiskt.. Finns ju detta som är nersatt https://www.komplett.se/product/1161229/datorutrustning/dator...

Du är väldigt nära priset på det här erbjudandet #18744199, vilket blir en bättre deal om du vill ha AC:Valhalla. Alternativt kolla om du kan utnyttja samma erbjudande på A-Pro också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du är väldigt nära priset på det här erbjudandet #18744199, vilket blir en bättre deal om du vill ha AC:Valhalla. Alternativt kolla om du kan utnyttja samma erbjudande på A-Pro också.

Menar du detta: MSI Z490 MAG TOMAHAWK - BF20 ?

Typ 700kr mer ändå vilket känns lite för surt.. Spelet bryr jag mig mindre om faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Menar du detta: MSI Z490 MAG TOMAHAWK - BF20 ?

Typ 700kr mer ändå vilket känns lite för surt.. Spelet bryr jag mig mindre om faktiskt..

Den du länkade på det jag citerade var ju 1449:-, så efter kod på Tomahawk hade det ju blivit 150:- extra för ett ganska så rejäl bräda + spel. Men är inte spelet nå intressant så

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Den du länkade på det jag citerade var ju 1449:-, så efter kod på Tomahawk hade det ju blivit 150:- extra för ett ganska så rejäl bräda + spel. Men är inte spelet nå intressant så

Ja juste, trodde du citerade ett billigare.. Mb

Permalänk
Medlem

Blev den här nu https://www.komplett.se/product/1159240/datorutrustning/dator... o så returnerar jag den andra. tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Alla genvägar har tagits för att få ner priset på det där kortet, alla komponenter som kan har tagits bort.
VRM har inte ens kylning och chipset har den minsta och billigaste kylningen jag har sett.

Jag kan säga säkert att det är det sämsta av det sämsta men hur det fungerar att använda vet jag inte.
Om det räcker för att fungera för din processor så är det bara att köra på som en extrem lågbudget dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Alla genvägar har tagits för att få ner priset på det där kortet, alla komponenter som kan har tagits bort.
VRM har inte ens kylning och chipset har den minsta och billigaste kylningen jag har sett.

Jag kan säga säkert att det är det sämsta av det sämsta men hur det fungerar att använda vet jag inte.
Om det räcker för att fungera för din processor så är det bara att köra på som en extrem lågbudget dator.

Ofan, då känns de bra o skicka tillbaka.. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Men inget framtidsvänligt moderkort?

Nä, bara 2 ramplatser och intel är väl aldrig särskilt framtidssäkert.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer92:

Vet du om denna har så jag kan koppla in mitt wifi?

https://www.komplett.se/product/1159240/datorutrustning/dator...

Beror på vad du har för Wifi, om det är PCI eller M2, men den verkar kunna ta emot bägge alternativen Dock har du problemet med att du inte kan ha snabbare minne än 2666 mhz med din processor på ett 460-moderkort, om jag minns rätt. Finns lite videos på youtube där du kan se skillnaden mellan 2666 och 3200 på just denna processor, och andra liknande från intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Beror på vad du har för Wifi, om det är PCI eller M2, men den verkar kunna ta emot bägge alternativen Dock har du problemet med att du inte kan ha snabbare minne än 2666 mhz med din processor på ett 460-moderkort, om jag minns rätt. Finns lite videos på youtube där du kan se skillnaden mellan 2666 och 3200 på just denna processor, och andra liknande från intel.

Jo tack för svar! Jo jag vet det men jag vill nog spara dom extra hundralapparna ändå, det är redan dyrare än vad jag egentligen hade planerat

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill nog försöka sätta det där moderkortet i ett perspektiv.

Att det saknas kylflänsar på VRM spelar ingen roll på ett B460-moderkort som inte stödjer överklockning, och med en CPU som inte stödjer överklockning. Angående "framtidssäkerhet", vad menar du exakt? Har du tänkt att du vill sätta in en fetare CPU framåt så får du tänka på att du i bästa fall får stöd för 1 generation till från Intel, och den kommer sannolikt inte vara särskilt mycket bättre än den befintliga. Nästa gång du köper en ny CPU så kommer du behöva köpa ett nytt moderkort likförbannat.

Kolla på de funktioner du faktiskt tänkt använda på moderkortet. Finns att du behöver så behöver du inte lägga mer.

Med det sagt så känns 900 kr för det moderkortet rätt dyrt för vad det är. Väldigt få USB-portar och endast 2 RAM-slots är nog det som jag tror kommer bli mest irriterande för dig framåt, men om du sätter in 2x16 GB med en gång och inte behöver med USB (alternativt använder USB-hubb i t.ex. bildskärm) så kan det vara tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag vill nog försöka sätta det där moderkortet i ett perspektiv.

Att det saknas kylflänsar på VRM spelar ingen roll på ett B460-moderkort som inte stödjer överklockning, och med en CPU som inte stödjer överklockning. Angående "framtidssäkerhet", vad menar du exakt? Har du tänkt att du vill sätta in en fetare CPU framåt så får du tänka på att du i bästa fall får stöd för 1 generation till från Intel, och den kommer sannolikt inte vara särskilt mycket bättre än den befintliga. Nästa gång du köper en ny CPU så kommer du behöva köpa ett nytt moderkort likförbannat.

Kolla på de funktioner du faktiskt tänkt använda på moderkortet. Finns att du behöver så behöver du inte lägga mer.

Med det sagt så känns 900 kr för det moderkortet rätt dyrt för vad det är. Väldigt få USB-portar och endast 2 RAM-slots är nog det som jag tror kommer bli mest irriterande för dig framåt, men om du sätter in 2x16 GB med en gång och inte behöver med USB (alternativt använder USB-hubb i t.ex. bildskärm) så kan det vara tillräckligt.

Hej tack för svar.. Jo när jag menar framtidssäkert tänker jag på att sätta in både fetaru cpu och gpu. Är det z490 som gäller då, kör alla nya intel processorer mer än 3200 mhz? Är så dålig på detta alltså.. ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acer92:

Hej tack för svar.. Jo när jag menar framtidssäkert tänker jag på att sätta in både fetaru cpu och gpu. Är det z490 som gäller då, kör alla nya intel processorer mer än 3200 mhz? Är så dålig på detta alltså.. ^^

Ny GPU kan du stoppa in i vilket moderkort som helst som har minst 1 st PCIe x16-slot. D.v.s. i princip vilket moderkort som helst.

Det som sätter stopp primärt för ny GPU är om du har en nätdel som inte är tillräckligt kraftfull, eller om du har en CPU som är för långsam som gör att det nya grafikkortet inte får sträcka på benen. En i5-10400F räcker dock ett bra tag ändå.

Angående att överklocka minnet så krävs det att moderkortet har ett chipset med överklockningsstöd även om du inte tänkt överklocka sin CPU. På Intelsidan är det alltså Z490-chipset som gäller. Annars så är du fast i maximala minnesfrekvensen som stödjs av CPU:n, i fallet i5-10400F så är det 2666 MHz. Handlar det om intels "värsting" i9-10900K så är det max 2933 MHz officiellt. Allt ovanför det är rent tekniskt överklockning.

Ny CPU så är framtidssäkerheten alltid begränsad av att Intel har en tendens att byta sin CPU-sockel varannan generation. Mest sannolikt så har du då stöd för denna generation och även nästa generation av CPU:er om du köper ett Intel-moderkort idag. Frågan är hur sugen du kommer vara att uppgradera CPU på samma moderkort om du köper ett moderkort idag. D.v.s. du hamnar lätt i en situation där du måste välja mellan att köpa en gammal CPU till överpris eller att byta moderkortet ändå. I så fall är frågan om det mest framtidssäkra är att köpa ett moderkort som är "good enough" idag, och spara mellanskillnaden i en fond mot nästa moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qziny:

Hade helt klart köpt z490 istället eftersom du då kan utnyttja mycket snabbare minnen, vilket hjälper den processorn en del kika på gigabytes z490m som stödjer 3200. Inte jättesnabbt, men med minnen med bra timings får du riktigt bra prestanda
Edit: 3200 MHz menar jag. Alla andra z490 kort stödjer mycket mer, men det är efter 3200 som prestandavinsterna börjar bli små för en 10400F.

Dock har jag sett en del test i spel där det ger ytterst små vinster i FPS....för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Dock har jag sett en del test i spel där det ger ytterst små vinster i FPS....för pengarna

Minnet är billigare och moderkortet ä någon hundring dyrare. Jag har sett tester som diffar på uppåt 10%. Det är väldigt mycket enligt mig.