Permalänk
Medlem

Skippa Telias router i fiberanslutning

Hej,

Jag har ett dilemma som jag inte verkar få bukt på... Känner att jag överlag är tämligen bekväm med teknik i de flesta former. Men nätverk är för mig ett enigma som jag aldrig verkar behärska. Så har det varit sen urminnes tider vill jag minnas - från när man lanade i min ungdom till idag. Då löste vi allt genom virtuella nätverk som Hamachi eller dylikt - för ingen verkade klara av att fixa ett bra nätverk!

Idag när jag och min hustru har flyttat in i hus och dragit in fiber i kåken så känner jag att vi måste fixa till det här en gång för alla! Så om någon av er har lust att hjälpa en förtappad själ i nätverksträsket så vore jag oändligt tacksam.

Vad jag har idag är en lösning som funkar, någorlunda... Absolut inte optimalt. Jag har en router från Telia kopplad från mediaomvandlaren till routern, sen vidare till en Asus router (ingen aning vilken modell, den kostade typ 400kr) som jag har ställt om till en accesspunkt (AP).

Det jag vill få ut är ett stabilt nätverk med bra uppkoppling runtom i huset. Idag funkar det som sagt sådär... Huset är inte alltför stort, bara 100kvm ink källare.

Jag försökte koppla in Asus routern direkt till mediaomvandlaren, men det verkade inte funka alls för mig. Kanske gör jag något fel?
Är det värt att köpa en fetare Router?
Typ denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-router/209908... nu när det är rea
Eller Borde det funka bra med det jag har?

//Kronokel

Permalänk
Medlem

Använder du bara internet behövs inget "Teliarouter". Ska du använda TV kan du istället använda en managed switch, och ställa in VLAN för den porten du tänkt använda för TV till 845. Det finns mer kompletta guider för detta i äldre inlägg på forumet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap, men vad menar du med använda TV? Är det TV-abonnemang via internet eller?
Jag vill bara använda internet. Eftersom det inte funkade när jag kopplade min Asus-router till mediaomvandlaren sist så undrar jag om man måste göra något för att få det att funka? Eller är det plug-and-play?

Permalänk
Medlem

När du kopplade din Asus till mediaomvandlaren, så måste du ställa den tillbaka i routerläge. Hade du den som AP så funkar det inte då du behöver en router först.

Permalänk
Medlem

Jag hade den inte som AP när jag kopplade inte den första gången. Det är ju säkert handhavande fel från min sida, det är jag medveten om.

Men skulle det gå att fabriksåterställa routern och koppla in den kanske?

Permalänk
Medlem

Allt går. Prova det, men låt den också sitta i minst en kvart innan du drar några slutsatser. Telias DHCP-server ger inte ut några nya adresser precis när du bytt, utan hänger kvar ett tag och väntar på din ordinarie router.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på routern jag länkade nyss... Impulsivt, kanske! men jag tänkte att den lär ju ha bättre räckvidd än den jag köpte för 2 år sedan. Återkommer när den är installerad.

Förhoppningsvis inte i förtvivlan den här gången också!

Permalänk
Medlem

Nu är routern installerad och klar - ibland är man ju bra korkad... Att jag inte gjort detta tidigare, det var ju bara plug and play och nu har jag ungefär dubbelt så snabbt wifi än tidigare.

Hellre sent än aldrig.
Tack för hjälpen allihopa!