Tangentbord och mus med blåtand och flera enheter?

Permalänk
Inaktiv

Tangentbord och mus med blåtand och flera enheter?

Jag söker ett tangentbord och en mus med blåtand och stöd för flera enheter. Vill även att det ska vara möjligt att enkelt switcha mellan dessa enheter då jag använder enheterna parallellt. Tangentbordet måste även vara i en mindre formfaktor, dvs utan numpad och pilar.

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon327409:

Jag söker ett tangentbord och en mus med blåtand och stöd för flera enheter. Vill även att det ska vara möjligt att enkelt switcha mellan dessa enheter då jag använder enheterna parallellt. Tangentbordet måste även vara i en mindre formfaktor, dvs utan numpad och pilar.

Tacksam för tips!

Själv kör jag ett Cooler Master SK621 (Cherry MX LP Red) samt en Logitech G603:

ANSI-layout eftersom jag har vant mej vid att ha []{} på Shift och inte AltGr när jag programmerar, så jag slipper bryta fingrarna, men finns i nordisk ISO, såklart. Sen sa du utan pilknappar, som du ser så har SK621 ett litet navkluster med just pilknappar, samt en nedflyttad dedikerad Del-tangent, man vänjer sig vid den lite annorlunda layouten efter ett par dagar och sedan känns allt annat som slöseri. Del är ju dessutom skönt att ha om man ofta vill in i BIOS av någon anledning, också

Brädan fick lite sisådär kritik när den släpptes, men jag är helt klart nöjd och kan rekommendera storligen! G603 är ju inte Logitechs mest avancerade mus, men den som ligger bäst i min hand, dessutom har den både lightspeed och BT. Har även en G903 och ett par stycken SteelSeries, dom har alla fått stå tillbaka, vilket jag inte alls trodde när jag först skaffade min G603 mest som extra/backup-mus att ha till olika laptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edge1:

Själv kör jag ett Cooler Master SK621 (Cherry MX LP Red) samt en Logitech G603:
https://i.imgur.com/UiWbl8I.jpg
https://i.imgur.com/wP4LtiM.jpg

ANSI-layout eftersom jag har vant mej vid att ha []{} på Shift och inte AltGr när jag programmerar, så jag slipper bryta fingrarna, men finns i nordisk ISO, såklart. Sen sa du utan pilknappar, som du ser så har SK621 ett litet navkluster med just pilknappar, samt en nedflyttad dedikerad Del-tangent, man vänjer sig vid den lite annorlunda layouten efter ett par dagar och sedan känns allt annat som slöseri. Del är ju dessutom skönt att ha om man ofta vill in i BIOS av någon anledning, också

Brädan fick lite sisådär kritik när den släpptes, men jag är helt klart nöjd och kan rekommendera storligen! G603 är ju inte Logitechs mest avancerade mus, men den som ligger bäst i min hand, dessutom har den både lightspeed och BT. Har även en G903 och ett par stycken SteelSeries, dom har alla fått stå tillbaka, vilket jag inte alls trodde när jag först skaffade min G603 mest som extra/backup-mus att ha till olika laptops.

Hur gör du när du behöver byta enhet? Kan du med enkelhet bara trycka på en knapp på såväl tbord som mus för att enkelt switcha över till enheten bredvid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon327409:

Hur gör du när du behöver byta enhet? Kan du med enkelhet bara trycka på en knapp på såväl tbord som mus för att enkelt switcha över till enheten bredvid?

Logitech MX Keys och Logitech MX Master 3 ligger min röst på. Kör med båda själv och kan instämma att det är riktigt trevliga prylar. De stödjer upp till 3 olika enheter och switchar mellan dessa med ett enkelt knapptryck. Kan ansluta via bluetooth och via logitech-dongel.

EDIT: Missade att det skulle vara mindre format, detta är ju fullstort, men fortfarande ett riktigt bra val
Edit2: Denna kanske passar annars? Litet hjul som skiftar mellan enheterna: https://www.logitech.com/sv-se/product/multi-device-keyboard-...

Permalänk
Medlem

Jag kör HHKB Hybrid Type-s och G603(https://imgur.com/quqN7sI), och switchar idag mellan min privata PC, jobbdatorn och min Surface Pro med mitt tangentbord.
Med musen kör jag USB på min privata datorn och BT via jobbdatorn och surface pro.

Nu kanske HHKB är mer för entusiaster och inte är motiverande att betala 3k men jag rekommenderar annars följande:

https://www.nizkeyboard.com/collections/peripherals/products/...

eller ett klassisk Anne Pro 2/RK61 ifall du vill komma billigt undan och testa dig fram samt skapa dina egna preferenser

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon327409:

Hur gör du när du behöver byta enhet? Kan du med enkelhet bara trycka på en knapp på såväl tbord som mus för att enkelt switcha över till enheten bredvid?

Ja, tangentbordet stöder 3 pairings, Fn+Z/X/C för att byta mellan. Musen stöder bara 2 med knapptryck, men man har ju en lightspeed-USB-mottagare som man kan använda i en stationär PC (eller laptop om man har typ A) så det blir 3 enheter totalt.

Edit: Såg att @Dashio rekommenderade Anne Pro 2, har en sån bräda också, och föredrar helt klart SK621, iaf med dom nya keycapsen, men det kan ju vara värt att undersöka vilken just du tycker bäst om. Vill man lägga flera tusen kan man ju bygga in en BT-enhet i ett KBD75 eller liknande också, men då får man ju ganska mycket högre profil.

Edit: @Dashio verkar göra precis som jag, Logitech unified reciever på PCn och BT på diverse andra enheter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Edge1:

Ja, tangentbordet stöder 3 pairings, Fn+Z/X/C för att byta mellan. Musen stöder bara 2 med knapptryck, men man har ju en lightspeed-USB-mottagare som man kan använda i en stationär PC (eller laptop om man har typ A) så det blir 3 enheter totalt.

Edit: Såg att @Dashio rekommenderade Anne Pro 2, har en sån bräda också, och föredrar helt klart SK621, iaf med dom nya keycapsen, men det kan ju vara värt att undersöka vilken just du tycker bäst om. Vill man lägga flera tusen kan man ju bygga in en BT-enhet i ett KBD75 eller liknande också, men då får man ju ganska mycket högre profil.

Edit: @Dashio verkar göra precis som jag, Logitech unified reciever på PCn och BT på diverse andra enheter

Ditt tangentbord och mus ser bra ut. Däremot verkar tangentbordet ha fått riktigt värdelösa omdömen? Särskilt avseende knapparna, det ska tydligen vara svårt att skriva på. Jag skriver en hel del i mitt arbete så det får det inte finnas några kompromisser på. Ditt tangentbord verkar dock ha helt andra knappar än vad SK621 har i original? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5080590

Permalänk
Inaktiv

Såg dock att SK621 har rätt kass batteritid? Vill gärna ha ett tangentbord med batteri så att det håller några månader utan att man behöver oroa sig för att behöva ladda inför arbetsdagens slut.

Permalänk
Inaktiv

Det här är egentligen perfekt men man skulle behöva såga av numpad m.m.

https://www.dustinhome.se/product/5011095683/km717-premier