Intel: "AMD stryper prestanda för bärbara på batteridrift"

Permalänk
Medlem

Desperate times call for desperate measures...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Så visar de självklart de enda testerna där de kan anses vara snabbare, haha.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

På energisparläge? Prestandaläge? Intel hittepå läge? Alla intelprollar jag använt på laptops har också ändrat ner power och turboläge på batteri, det är väl fullt naturligt.
Vill jag ha full prestanda så sätter jag på prestanda schema och då har jag inte märkt någon skillnad mellan kabel och batteri.
Om amd begränsar prestanda i prestandaläge på batteri också ja då är det en annan diskution men jag såg ingen bild eller förklaring vilket läge som modellerna kördes i.
Samt så ser det enligt SOC power bilden ut som AMD drar mindre across the board oavsett vilket inte ser jättebra ut för intel enligt mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Ja Intel får passa på att klanka ner på det lilla som finns kvar, innan det också är borta.

Permalänk
Medlem

Intel, det är Apple som kommer göra er irrelevanta på laptopmarknaden, inte AMD. Ge er på dem istället.

AMD gör er irrelevanta på dekstopmarknaden.

Kom igen nu, det är inte svårt.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Snyggt också när det jämför sina 28W TDP processorer mot AMDs 15W diton. Inte konstigt att prestandan ser bättre ut...

Permalänk
Medlem

Alltså INTEL gör Reklam för AMD... Allt är i sin vanlig ordning :)! Keep up the good work... I guess, hur var det nu under presentationen av deras senaste CPU? AMD... AMD.... och AMD

https://www.youtube.com/watch?v=aFHBgb9SY1Y&t=439s

Permalänk
Medlem

Gjorde ett snabbt test.

Lenovo C940 14IIL
Core I7-1035G7

CPU-Z Benchmark. Profile - High Performance

Batteri - S-313.7, Multi - 1220
AC - S-479, Multi - 2283.

Visserligen är processorn något år gammal, men visst har dem rätt...

Jag har alltså 53% prestanda kvar på batteridrift...På Intels egna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Samma PR-företag som Trump använder sig av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad ska de göra? De kommer inte komma ut med något nytt förrän 2023.

Sluta smutskasta och fokusera på sitt ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sluta smutskasta och fokusera på sitt ?

Nej nej nej, nu använder du logik... Du måste vara mer abstrakt och inte tänka så mycket ;)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vill jag ha full prestanda så sätter jag på prestanda schema och då har jag inte märkt någon skillnad mellan kabel och batteri.

Beror nog även på vilket OS man använder sig av. I GNU/Linux så fungerar Powersave-läget lite annorlunda.

Är van vid att sätta mina egna governors för CPU:er, men tycker inte att det borde behövas år 2020. Tror helt enkelt ARM är framtiden och sen får Intel och AMD slåss om brödsmulorna som är kvar på bordet Intel är en gammal dinosaurie som är på väg att dö ut.

Permalänk
Medlem

Suck, Intels marknadsföringsavdelning... jag är uppriktigt nyfiken på hur de resonerar, kasta så mycket skit de kan och se vad som fastnar?
Att ett så stort bolag som de fortfarande är inte kan lyckas bättre med PR när de får lite konkurrens är bara tragiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Nej nej nej, nu använder du logik... Du måste vara mer abstrakt och inte tänka så mycket ;)!

Ajajaj, kom på mig själv. Får tänka i mindre storlek än 14nm+++++++++++

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ajajaj, kom på mig själv. Får tänka i mindre storlek än 14nm+++++++++++

Går det menar du? Mer plus måste jue innebära mer abstrakt form = snabbare cpu med 10 sekunders delay! Eller vänta här nu, jag måste nog blanda ihop AMD och Intel... blurrigt värre när alla bara pratar om AMD :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Går det menar du? Mer plus måste jue innebära mer abstrakt form = snabbare cpu med 10 sekunders delay! Eller vänta här nu, jag måste nog blanda ihop AMD och Intel... blurrigt värre när alla bara pratar om AMD :)!

Blev plötsligt väldigt snurrigt detta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Blev plötsligt väldigt snurrigt detta

Men inte lika snurrigt som glocalnet... Jag menar IntMD.. Jag visar mig själv ut :)!

Permalänk
Medlem

Intel klamrar verkligen efter halmstrån nu.

Permalänk
Medlem

AMD har rutinmässigt kört negative campaigning i 25 år utan att någon reagerat, men när Intel gör det så vaknar hela forumet.

Permalänk
Medlem

min Intel laptop tappar massvis av prestanda på batteridrift, var vill dom komma med detta?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Poängen är väl att tester borde göras med och utan batteridrift över lag i alla tester av en bärbar pc. Generellt är testare sämst i världen på att göra tester där vi förbrukare har nytta av talen. Att testa prestanda och ge betyg åt en bärbar som är testad på ström och inte batteri är så idiotiskt det kan bli. Det gäller alla tillverkare.

Självklart klanderligt av Intel att göra på detta vis, även om det inte är hela historien. Då är det bättre att "gå i bräschen" och visa hur det skall göras.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Radeon Marketing : Missar öppet mål.

Intel Marketing: Missar öppet mål genom att dribbla bort sin egna målvakt och dra den upp i krysset i sit egna mål.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Poängen är väl att tester borde göras med och utan batteridrift över lag i alla tester av en bärbar pc. Generellt är testare sämst i världen på att göra tester där vi förbrukare har nytta av talen. Att testa prestanda och ge betyg åt en bärbar som är testad på ström och inte batteri är så idiotiskt det kan bli. Det gäller alla tillverkare.

Självklart klanderligt av Intel att göra på detta vis, även om det inte är hela historien. Då är det bättre att "gå i bräschen" och visa hur det skall göras.

99.99 procent av min laptop användning är med sladd. Enda anledningen att jag har en laptop (jobb) är att jag ska kunna flytta den mellan olika ställen. Och om jag kör på batteri så är det på sin höjd 1 timma för någon presentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Varför har Intel den här jargongen? De är något man ofta ser på individer och inte genomsyrar ett helt företag på de här viset? Är det något dom internt lär upp sin PR avdelning?

Jag vet inte, men det har suttit i länge: när Intel ligger under, så åker silkesvantarna av och de blir direkt fula. De ljuger, mutar, och saboterar konkurrenterna. När de ligger bra till, så är de snällast i klassen.

Det finns fler stora företag som har sådana här taktiker i företagets DNA. Titta på Facebook, för ett lysande exempel. När de måste släppa negativa nyheter - säg att de har haft ett intrång och blivit av med lite personlig information - så är deras siffror på antalet drabbade alltid i underkant. Några veckor senare rättar de sig och kommer med de riktiga siffrorna, för då är det inte kul att skriva nyheter om det igen, så ingen ser det. De gör så precis varenda gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lunk:

Alla laptops tappar väl prestanda på batteridrift
Då lär man ju börja bencha batteriet också. Vem kan rendera mest per batteri

Kollar du på graferna så visar de att även Intels modeller minskar prestanda vid batteridrift.

Enda Intel kan få ut ur detta är man vid testing av bärbara måste mycket bättre tydliggöra att prestandatester utförs när datorn går på nätström, så prestandan och mätning av batteritid utförs i två helt icke-jämförbara miljöer.

Om AMD-baserade drar ned prestand mer än Intel-system lär ju det förklara den enorma förbättring vi sett i batteritid hos Renoir.

Fast timingen kunde inte varit sämre, en sak folk verkligen noterat med Apples M1 är att den har exakt samma prestanda vare sig man kör på batteri eller ej, samtidigt som batteritid och framförallt prestanda är på en tidigare aldrig skådad nivå.

Säger bara: heja Intel, uppskattar att ni själva sätter strålkastarna på hur brutalt efter ni är Apple!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Där satt den Intel!!!! 🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂🤣😂👍👍👍👍

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

AH shit!

Testade min Snapdragon 845 under Android och visst tusan har det börjat ske här med, man sätter igång batterisparläge och visst tusan åker prestandan ner!!!!

INTEL, VAFÖR HAR NI INTE MEDDELAT DETTA INNAN?????

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

AMD har rutinmässigt kört negative campaigning i 25 år utan att någon reagerat, men när Intel gör det så vaknar hela forumet.

Kul att försöka försvara sådant här med whataboutism.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som devhdc nämnde luktar det här Ryan Shrout lång väg...

Permalänk
Medlem