Skapa virutell skärm via Team Viewer eller liknande

Permalänk
Medlem

Skapa virutell skärm via Team Viewer eller liknande

Hej,

I rådande tider sitter man mycket och jobbar hemifrån. Har klarat mig de senaste 9 månaderna med TeamViewer från jobb-laptop men börjar nu tröttna på att bara sitta med en skärm. Hemma har jag själv en dator med två skärmar på. Jag har försökt luska lite i att hitta att dela skärm från min laptop till dessa två skärmar men hittar ingenting som passar. Svårt att förklara så jag ska förtydliga.

HEMDATOR - 1 PC 2 MONITORS
JOBBDATOR - 1 PC 1 MONITOR

Spegla JOBBDATOR till HEMDATOR så jag får "två skrivbord" att jobba med.
Ringde till supporten på jobb för att få tillgång till Windows Fjärrstyrning, men fick backning på det. Så det måste vara en run-only application på jobbdatorn.

Anledningen till att jag inte vill dra kablar är för att jag sitter mycket här privat och känner inte för att krypa ner under bordet och rodda i detta dagligen. Frugan var inte glad när jag satte mitt kontor på köksbordet heller.

Någon som har tips och kanske sitter i samma sits?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Hej,

I rådande tider sitter man mycket och jobbar hemifrån. Har klarat mig de senaste 9 månaderna med TeamViewer från jobb-laptop men börjar nu tröttna på att bara sitta med en skärm. Hemma har jag själv en dator med två skärmar på. Jag har försökt luska lite i att hitta att dela skärm från min laptop till dessa två skärmar men hittar ingenting som passar. Svårt att förklara så jag ska förtydliga.

HEMDATOR - 1 PC 2 MONITORS
JOBBDATOR - 1 PC 1 MONITOR

Spegla JOBBDATOR till HEMDATOR så jag får "två skrivbord" att jobba med.
Ringde till supporten på jobb för att få tillgång till Windows Fjärrstyrning, men fick backning på det. Så det måste vara en run-only application på jobbdatorn.

Anledningen till att jag inte vill dra kablar är för att jag sitter mycket här privat och känner inte för att krypa ner under bordet och rodda i detta dagligen. Frugan var inte glad när jag satte mitt kontor på köksbordet heller.

Någon som har tips och kanske sitter i samma sits?

Tjabba.

Jag ser det som fullt möjligt.

Testat att ladda ner TeamViewer applikationen? Den är som du säger att du får, en run-once app så du behöver egentligen inte installera.

Din dator får då ett id och en kod som du får ange eller automatiskt tilldelas, som du knappar in på in hemdator för att ansluta mot din jobb PC. (Där du antingen installerar teamviewer eller kör samma sätt med filen)

Förutsatt att du intehar något känsligt du jobbar med som får passera TeamViewers servrar så ska det vara fullt möjligt.
Annar är Windows Remote Desktop ett bättre val om du ska ansluta lokalt mot den direkt, istället för genom någon server, då detta sker lokalt inom nätverket bara(teamviewer går genom deras servrar)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Tjabba.

Jag ser det som fullt möjligt.

Testat att ladda ner TeamViewer applikationen? Den är som du säger att du får, en run-once app så du behöver egentligen inte installera.

Din dator får då ett id och en kod som du får ange eller automatiskt tilldelas, som du knappar in på in hemdator för att ansluta mot din jobb PC. (Där du antingen installerar teamviewer eller kör samma sätt med filen)

Förutsatt att du intehar något känsligt du jobbar med som får passera TeamViewers servrar så ska det vara fullt möjligt.
Annar är Windows Remote Desktop ett bättre val om du ska ansluta lokalt mot den direkt, istället för genom någon server, då detta sker lokalt inom nätverket bara(teamviewer går genom deras servrar)

Hej,

Det är som jag skrev ovan att jag har använt mig av senaste tiden. Run-only via TeamViewer. Men jag vill utöka det för att nyttja båda mina skärmar på datorn jag ansluter ifrån. Så jag har två skrivbord på laptopen där jag bara egentligen har 1.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Hej,

Det är som jag skrev ovan att jag har använt mig av senaste tiden. Run-only via TeamViewer. Men jag vill utöka det för att nyttja båda mina skärmar på datorn jag ansluter ifrån. Så jag har två skrivbord på laptopen där jag bara egentligen har 1.

Jaha, okej, förstod inte riktigt vad du menade initialt men nu gör jag.
Hm från https://community.teamviewer.com/t5/General-Questions-EN/Cont... att bedöma verkar det inte riktigt möjligt, då TM visar vad som är på lokala skärmen, och inte i andra skärmar.^
Det jag tolkar vad du vill, så vill du få upp din jobb laptop skärm på en av dina hem-monitorer? Förutsatt att du har kopplat in båda dessa i din hemdator så ska man bara kunna ansluta och sen dra TM till en av monitorerna.

Men du vill alltså ha 2 skärmar från din laptop genom TM om jag förstår rätt ?
Isåfall nej det går ej, hade du haft en kopplad externt från laptop till en skärm så hade du kunnat få dessa två men inte om den inte redan finns.
En är bättre än ingen alls ?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

Som tidigare påpekats, har du möjlighet till rdp så stödjer den flera skärmar. Oavsett om du har det remote.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Men du vill alltså ha 2 skärmar från din laptop genom TM om jag förstår rätt ?
En är bättre än ingen alls ?

Helt klart, en skärm är bättre än ingen.
Hade också en tanke på att sätta upp en extra skärm till datorn och gömma undan bara för att identifiera två skärmar.
Kanske får bli så.

Skrivet av orig_rejser:

Som tidigare påpekats, har du möjlighet till rdp så stödjer den flera skärmar. Oavsett om du har det remote.

RDP var inget alternativ enligt IT-avdelningen då de tyckte att man skulle skilja på jobb och privat. Jag förklarade tydligt att jag bara skulle dela skärmar för att underlätta arbetet, men icke.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Är jobb laptop hemma? Även om det är lite bök skulle jag fråga om jag kunde få en dockningsstation eller kvm switch hem så man kan koppla all utrustning till privata pcn och laptopen samtidigt.

Kör själv med en docka och byter source på min skärm då jag endast har en skärm.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Är jobb laptop hemma? Även om det är lite bök skulle jag fråga om jag kunde få en dockningsstation eller kvm switch hem så man kan koppla all utrustning till privata pcn och laptopen samtidigt.

Kör själv med en docka och byter source på min skärm då jag endast har en skärm.

Laptopen är hemma, inte dockan. Har bara 1 st och den är kvar på kontoret.
Får väl nöja mig med en skärm tills flytten går.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av r0ad:

Anledningen till att jag inte vill dra kablar är för att jag sitter mycket här privat och känner inte för att krypa ner under bordet och rodda i detta dagligen. Frugan var inte glad när jag satte mitt kontor på köksbordet heller.

Speciellt när du kör någon typ av fjärrstyrning så är kabel mycket trevligt, NÄTVERKSKABEL !
Om du kan undvika wifi så brukar det bli en trevligare upplevelse som knappt skiljer sig från att jobba direkt vid maskinen du fjärrkör mot.
Jag vet inte hur nedlåst din dator är men om du litar på Google så finns även Chrome Remote Desktop som funkar i passande webbläsare om inget annat går att använda på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om båda datorerna har Windows 10 så kanske den inbyggda Wireless Display-funktionen (Miracast?) kan vara något. Prova Win+P --> Connect to a Wireless Display så får du upp rätt meny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Speciellt när du kör någon typ av fjärrstyrning så är kabel mycket trevligt, NÄTVERKSKABEL !
Om du kan undvika wifi så brukar det bli en trevligare upplevelse som knappt skiljer sig från att jobba direkt vid maskinen du fjärrkör mot.
Jag vet inte hur nedlåst din dator är men om du litar på Google så finns även Chrome Remote Desktop som funkar i passande webbläsare om inget annat går att använda på datorn.

Har nätverkskabel, så det är lugnt

Chrome Remote Desktop tittade jag på lite också men krävde ett insticksprogram som skulle installeras så det blev inget med det... (IT blockar allt...)

Skrivet av SeeKer3Million:

Om båda datorerna har Windows 10 så kanske den inbyggda Wireless Display-funktionen (Miracast?) kan vara något. Prova Win+P --> Connect to a Wireless Display så får du upp rätt meny!

Min stationära dator stödjer ej Miracast tydligen.. Tack för tipset annars!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Har nätverkskabel, så det är lugnt

Chrome Remote Desktop tittade jag på lite också men krävde ett insticksprogram som skulle installeras så det blev inget med det... (IT blockar allt...)

Min stationära dator stödjer ej Miracast tydligen.. Tack för tipset annars!

Ah. Har du ett trådlöst nätverkskort i stationära? Miracast använder en direkt trådlös anslutning mellan enheterna, så det fungerar inte om ena bara har kabel till routern exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Ah. Har du ett trådlöst nätverkskort i stationära? Miracast använder en direkt trådlös anslutning mellan enheterna, så det fungerar inte om ena bara har kabel till routern exempelvis.

Tyvärr inte... Kabel 4 lajf!!!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Ah. Har du ett trådlöst nätverkskort i stationära? Miracast använder en direkt trådlös anslutning mellan enheterna, så det fungerar inte om ena bara har kabel till routern exempelvis.

Går det att använda Miracast för att skicka bilden till en dator och inte bara från den ? Jag har bara stött på det i samband med att man ska använda en projektor/tv i ett konferensrum för att visa nått från datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det att använda Miracast för att skicka bilden till en dator och inte bara från den ? Jag har bara stött på det i samband med att man ska använda en projektor/tv i ett konferensrum för att visa nått från datorn.

Japp! Jag har använt det för att ansluta en Surface Go som en andra skärm till min vanliga laptop till exempel

Permalänk
Medlem

Verkar lite mycket olika lösningar, men har någon i praktiken suttit med 2 skärmar, där man på skärm 1 har sin egna desktop och på skärm 2 flyttar Teamviewer appen så att man har den öppen etc.?

Permalänk

Hmm, du kan inte skapa en virtuell andra skärm på din jobbdator och sen dela båda via teamviewer? Bara spontan tanke.. Kanske detta https://superuser.com/questions/62051/is-there-a-way-to-fake-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wasabi:

Verkar lite mycket olika lösningar, men har någon i praktiken suttit med 2 skärmar, där man på skärm 1 har sin egna desktop och på skärm 2 flyttar Teamviewer appen så att man har den öppen etc.?

Jag har ibland gjort så, TV är ett vanligt program så fönstret går att hantera som vilket annat fönster som helst, det är dock inte exakt det TS frågar om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.