Två Sata SSD med olika prestanda i samma dator; blir det någon skillnad vart jag har Windows?

Permalänk
Medlem

Två Sata SSD med olika prestanda i samma dator; blir det någon skillnad vart jag har Windows?

Hej!

Jag har idag en HDD på 1 TB och en SSD på 128 GB (ADATA Premier Pro SP900). Jag har tänkt komplettera dessa med en Samsung EVO 860 1 TB SSD (eller kanske 2 TB, får se om något bra dyker upp på Black Friday).

Jag har idag Windows 10 på 128 GB-disken. Har tröttnat på det bristande utrymmet på SSDn för installerade spel, så köper den nya SSDn med tanken att främst ha spel installerade på den, med fillagring på HDDn och Windows med andra program på 128 GB-SSDn.

När jag kollar upp benchmarks för både min gamla och nya SSD så är Samsungen dock MÄRKBART bättre på alla plan, trots att båda ansluts med SATA. Benchmarks som jämför de två: https://ssd.userbenchmark.com/Compare/Adata-Premier-Pro-SP900-128GB-vs-Samsung-860-Evo-1TB/1930vsm423831

Så min fråga är nu: Bör jag tänka om och orka krångla med att flytta över Windows till en partition på den nya disken? Gör det någon märkbar skillnad prestandamässigt? Båda är som sagt SSD, men den ena har bättre benchmarkvärden på i princip allting. Jag har inget direkt att klaga på idag ute i Windows och när jag använder de vanligaste programmen, utan det är laddningshastigheten i spel som är primärt fokus.

Permalänk
Medlem

128gb ssd windows
1tb hdd för filer
1tb ssd för spel
så skulle ja gjort, windows och övriga program kommer prestera tillräckligt bra, du kommer inte märka någon skillnad mot o ha en partition på nya disken, bäst o ha dedikerade diskar för ett ändamål.
de e bara dag o natt o köpa en billig ssd o installera spel på dem då de handlar om sekunder skillnad mellan märken i laddtid.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorigo:

Så min fråga är nu: Bör jag tänka om och orka krångla med att flytta över Windows till en partition på den nya disken? Gör det någon märkbar skillnad prestandamässigt? Båda är som sagt SSD, men den ena har bättre benchmarkvärden på i princip allting. Jag har inget direkt att klaga på idag ute i Windows och när jag använder de vanligaste programmen, utan det är laddningshastigheten i spel som är primärt fokus.

Jag skulle säga nej, det kommer inte att göra någon större skillnad att ha Windows på den större SSD'n annat än att Windows kanske startar upp lite snabbare och kanske blir lite snabbare med att öppna program etc.
Så kör du vidare med med Windows på den lilla och ha spel på den större.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kör Windows på din sämsta SSD, Windows behöver inte mer än så.
Prioritera dina krävande spel för den bästa SSDn.