Optimala paket eller värt att justera?

Permalänk
Medlem

Optimala paket eller värt att justera?

Dags för en ny stationär dator. Alla reor och rabatter gör att jag blir lätt nojjig kring om man betalar för mycket eller väljer ett för dåligt paket. Jag upplever att komplett.se byggda datorer ser riktigt bra ut men med tre datorer för nästa samma pris har jag inte kunskap nog att avgöra vad som är bäst för mig.

Vad tror ni, Är detta bra paket värda att satsa på?
Går det att komma ner bra i pris via exempelvis webhallen eller inet utan att tappa kvalité?
Kan jag med lite justeringar få lite mer bang for the bucks genom att byta ut någon komponent?

Jag hoppas kunna hamna på runt 15k inklusive skärm som jag ska hitta någonstans.

https://www.komplett.se/product/1173234/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1139855/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1139840/dator-surfplatta/komp...

Tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1209654/datorbygge

Skärm

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack! Vad blir skillnaden med nedanstående paket från Inet förutom priset?

Permalänk
Medlem

Har också fått detta ihopbyggt av en vän:
https://komponentkoll.se/bygg/zTHfg

Permalänk
Medlem

Lade precis själv en beställning på detta paketet om du kan tänka dig att bygga det själv:

Då har du ca: 5000 kr till skärm och ett starkare grafikkort än det jag valde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

Lade precis själv en beställning på detta paketet om du kan tänka dig att bygga det själv:

Då har du ca: 5000 kr till skärm och ett starkare grafikkort än det jag valde.

Riktigt fint, intel core i5 ligger ju så väldigt lågt i pris nu. Hur mycket tappar man egentligen på det jämfört med annat? Vill att datorn ändå ska hålla +5år samtidigt som jag inte har så höga krav på att kunna maxa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossmo:

Riktigt fint, intel core i5 ligger ju så väldigt lågt i pris nu. Hur mycket tappar man egentligen på det jämfört med annat? Vill att datorn ändå ska hålla +5år samtidigt som jag inte har så höga krav på att kunna maxa allt.

De flesta här inne i forumet har nog mer kunskap än mig om vad som är bra och hur länge en dator räcker för spelande.
10400F är lite vassare än en ryzen 3600 när det kommer till spelande. Så det är en gedigen processor för dagens spel. Det viktigaste är ju fortfarande GPU:n.
Min förhoppning var att denna datorn ska hålla 3+ år för spel. Vid behov efter det så uppgraderar jag med ett ny GPU och kanske en prisvärd Comet Lake(Nästa gen intel) processor. Efter det hoppas jag att den håller några år till. Moderkortet ska med en uppdatering i bios klara Comet Lake och nätaggregatet är väl tilltaget så att jag slipper byta ut det när jag uppgraderar.

Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem

Tack! Fördelar/Nackdelar med detta bygget?
Vad är livslängd på en sådan dator? Min tanke och förhoppning är en hyfsat framtidssäkrad burk.

Permalänk
Medlem

Komponentkoll datorn som din vän tipsade om är den bästa av dessa och mest prisvärd.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossmo:

Tack! Fördelar/Nackdelar med detta bygget?
Vad är livslängd på en sådan dator? Min tanke och förhoppning är en hyfsat framtidssäkrad burk.

Fördelarna med det jag plockade ihop är att Inet bygger och testar allt, för en summa.
När du väljer delar själv så är det mycket lättare att byta ut delar vid uppgradering.
Just Inet ger spelkoder som bonus på ett par av delarna.
Att beställa allt från ett ställe gör att allt kommer samtidigt och det blir bara 1 kvitto att jonglera.

Nackdelar är att det inte går att överklocka CPU eller RAM samt att PSU är lite snålt tilltagen för uppgraderingar.
Inget operativsystem eller annan mjukvara ingår(förutom spelkupongerna) eller någon garanti på hela bygget.

Komponentkolldatorn som din vän föreslagit är kanon, den lägger lite mer krut på en kraftfull spelprocessor men RAM och diskstorlek känns lite snålt tilltaget.

Edit: @Nikbol 's förslag är väldigt prisvärt om man bortser från OS som går att ordna betydligt billigare med en digital nyckel. grafikkortet är också lite klent för mer än 1080p 144FPS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fördelarna med det jag plockade ihop är att Inet bygger och testar allt, för en summa.
När du väljer delar själv så är det mycket lättare att byta ut delar vid uppgradering.
Just Inet ger spelkoder som bonus på ett par av delarna.
Att beställa allt från ett ställe gör att allt kommer samtidigt och det blir bara 1 kvitto att jonglera.

Nackdelar är att det inte går att överklocka CPU eller RAM samt att PSU är lite snålt tilltagen för uppgraderingar.
Inget operativsystem eller annan mjukvara ingår(förutom spelkupongerna) eller någon garanti på hela bygget.

Komponentkolldatorn som din vän föreslagit är kanon, den lägger lite mer krut på en kraftfull spelprocessor men RAM och diskstorlek känns lite snålt tilltaget.

Edit: @Nikbol 's förslag är väldigt prisvärt om man bortser från OS som går att ordna betydligt billigare med en digital nyckel. grafikkortet är också lite klent för mer än 1080p 144FPS.

Stort tack! Då jag aldrig byggt helt från scratch någon gång så är ändå planen att butiken bygger åt mig. Behöver jag OS då eller är det värt att hitta billigare i efterhand och installera själv hemma?

Permalänk
Medlem

Jag försöker styra detta till en butik nu, vilket såklart förändrar prisbilden från komponentkollen Fraught Earthwig. Blir lite pusslande.
SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC är ju tyvärr redan slut förutom Amazon... Där behöver jag bra alternativ.
Även AMD Ryzen 5 5600X är slut överallt vilket kanske var väntat... farligt att vänta in BlackFriday..