AMD Radeon RX 6700-serien kan bli med 12 GB minne

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6700-serien kan bli med 12 GB minne

Läckaren Patrick Schur menar att nästa Navi 20-krets drar upp till 211 watt och får en 192 bitar bred minnesbuss.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Flounder har ju ryktats tidigare klocka bättre än cichlid, så det ska bli spännande med dessa. Blir även intressant var priset kommer landa. Kostar dem under 5000:- så kommer nog 5700XT pressas ner i pris för att få plats med 6600 & 6500 på Navi 23.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag trodde 6700 skulle vara halverad helt och hållet, 40 cu och 128-bit

192 låter nästan för mycket, då borde den ha mer än 40cu eller så borde 6800/6900 haft en bredare buss också.

Känns inte som att det finns plats för större än 40CU dock eftersom 6800 är nere på 60cu redan...

Permalänk
Medlem

Ja den som lever får vänta som man brukar säga i dessa tider..

Permalänk
Medlem

Känns som ett för stort kliv neråt i prestanda ( säger jag utan att ha sett prestandasiffror ) med tanke på specsen men de behöver något nytt kort för runt 3000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag trodde 6700 skulle vara halverad helt och hållet, 40 cu och 128-bit

192 låter nästan för mycket, då borde den ha mer än 40cu eller så borde 6800/6900 haft en bredare buss också.

Känns inte som att det finns plats för större än 40CU dock eftersom 6800 är nere på 60cu redan...

50 cu är ändå ganska logiskt med tanke på att xbox x har 56 cus.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Tydligt att de inte siktar sig in på 4K prestanda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mycket VRAM för sådant lägre prestandakort, tänk att Titan X (Maxwell) var först ut som ensam GPU och ha 12GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Undrar när korten kommer lanseras?

Skrivet av Kaleid:

Tydligt att de inte siktar sig in på 4K prestanda

Utan att ha sett något om prestanda så antar jag att korten är för 1440 för 4k är det nog 6800 serien som gäller.
Däremot finns det titlar som är spelbara i 4k då en del titlar inte är så krävande.

Permalänk
Medlem

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

gör att korten räcker längre än nvidia då dem klarar högre texturer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

Japp, men det ser ju bra ut för den som inte vet om det. Kanske därför de kör med billigare minnen än Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tydligt att de inte siktar sig in på 4K prestanda

Nämn ett låg/mellanklasskort som gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Klassiskt AMD att sälja grafikkort med minnesmängder som realistiskt inte går att använda p.g.a. att GPUn bara orkar rendera bildspel när allt det minnet behövs.

Men stämmer det verkligen? GTX3070 ser ju redan ut att throttla sitt 8gb vram 1440p & 4k.

Permalänk
Skrivet av sterling:

Men stämmer det verkligen? GTX3070 ser ju redan ut att throttla sitt 8gb vram 1440p & 4k.

Jag hörde att det va något spel som i 4k med raytracing gick över 8gb vram, men annars har jag inte hört något specifikt fall.
Vad har du hört gällande QHD-upplösningar som kräver mer än 8gb vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

50 cu är ändå ganska logiskt med tanke på att xbox x har 56 cus.

Alla nedskurna varianter kör på jämna multiplar av 4 så 40, 44, 48, 52 etc är mer rimliga...

Men ja det finns såklart nivåer emellan. Jag trodde 60cu hade varit rimligt, men det är ju ’kört’ iom 6800...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag hörde att det va något spel som i 4k med raytracing gick över 8gb vram, men annars har jag inte hört något specifikt fall.
Vad har du hört gällande QHD-upplösningar som kräver mer än 8gb vram?

Watch Dogs: Legion är ett spel som behöver mer än 8gb vram i 1440 med högupplösta texturer.

Omformulering
Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Tydligt att de inte siktar sig in på 4K prestanda

Utan 128 MB L3-cache blir det nog ganska likt 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Watch Dogs: Legion är ett spel som kräver mer än 8gb vram i 1440.

WD Legion har 4GB som minimum requirements.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mycket VRAM för sådant lägre prestandakort, tänk att Titan X (Maxwell) var först ut som ensam GPU och ha 12GB.

Hänger ihop med minnesbussen - det är 6GB eller 12GB, och 6GB är för lite.

Allt beror ju naturligtvis på hur de klockar det, men det kan bli bra. Inte för att jag skall uppdatera den här generationen, men det är ju lite mer min prisklass det här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Watch Dogs: Legion är ett spel som kräver mer än 8gb vram i 1440.

Ah, ja det va det spelet jag syftade på (men inte kom på namnet på) men jag fick för mig att det va 4k de talade om, men okej det kanske även gällde QHD då. Men det är med raytracing alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla nedskurna varianter kör på jämna multiplar av 4 så 40, 44, 48, 52 etc är mer rimliga...

Men ja det finns såklart nivåer emellan. Jag trodde 60cu hade varit rimligt, men det är ju ’kört’ iom 6800...

Jag tänkte så också - att AMD numer kör med DCUer, dvs dubbla CU, och att det måste vara lika många sådana i varje SE - men 6800 har ju inte det. Antingen är det 15 CU i varje SE, och då är minst en av alla CU oparad, eller så är alla CU parade men det är olika många i varje SE.

Men hur som helst - jag tror att poängen är att AMD kör som de gjorde med Tonga och Tahiti. Tonga är baserad på samma ”floorplan” som Tahiti, men varje CU är uppdaterad till en nyare status. Uppenbarligen sparade de en hel del på det, eftersom Tonga levererade med 384-bitars minne som aldrig användes (256-bitars i alla konfigurationer). Om man gör samma sak här - bevarar Navi 10 och uppdaterar det som är nytt, plus lägger på Infinity Cache - bör man kunna spara en del i utvecklingskostnader.

Eller så är 40CU den nedkapade, och det finns en komplett på 48CU eller så. Det lär vi märka.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Alla nedskurna varianter kör på jämna multiplar av 4 så 40, 44, 48, 52 etc är mer rimliga...

Men ja det finns såklart nivåer emellan. Jag trodde 60cu hade varit rimligt, men det är ju ’kört’ iom 6800...

Det är ändå logiskt om mitten navi är över 40 CUs typ mellan 48-56 som full krets.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tänkte så också - att AMD numer kör med DCUer, dvs dubbla CU, och att det måste vara lika många sådana i varje SE - men 6800 har ju inte det. Antingen är det 15 CU i varje SE, och då är minst en av alla CU oparad, eller så är alla CU parade men det är olika många i varje SE.

Men hur som helst - jag tror att poängen är att AMD kör som de gjorde med Tonga och Tahiti. Tonga är baserad på samma ”floorplan” som Tahiti, men varje CU är uppdaterad till en nyare status. Uppenbarligen sparade de en hel del på det, eftersom Tonga levererade med 384-bitars minne som aldrig användes (256-bitars i alla konfigurationer). Om man gör samma sak här - bevarar Navi 10 och uppdaterar det som är nytt, plus lägger på Infinity Cache - bör man kunna spara en del i utvecklingskostnader.

Eller så är 40CU den nedkapade, och det finns en komplett på 48CU eller så. Det lär vi märka.

Jag håller med om att 60 inte passar, borde varit 56 eller 64, men kollar vi till konsolerna så funkar ju 36 för ps och 52 för ms, de är båda lika ’fel’ som 6800 har 60.

60 är ju precis 3/4 av 80 så inte helt ologiskt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag hörde att det va något spel som i 4k med raytracing gick över 8gb vram, men annars har jag inte hört något specifikt fall.
Vad har du hört gällande QHD-upplösningar som kräver mer än 8gb vram?

Sry jag tänkte nog på RTX 2080. Men poängen är densamma. Mängden vram flaskhalsar oftare nu i upplösningar från 1440p och uppåt. Jag tror 3070 kommer få kortare livslängd just pga detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

gör att korten räcker längre än nvidia då dem klarar högre texturer.

Om kortet har tillräckligt med bandbredd

Skrivet av dlq84:

Nämn ett låg/mellanklasskort som gör det

Även 6800xt tappar mer i 4K än Nvidias motsvarande, så menar generellt AMDs senaste generation.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag hörde att det va något spel som i 4k med raytracing gick över 8gb vram, men annars har jag inte hört något specifikt fall.
Vad har du hört gällande QHD-upplösningar som kräver mer än 8gb vram?

Steget under 12 GB är 6GB då man måste halvera minnet om man ska bibehålla 196Bits buss. Det innebär att minnet inte räcker till i Doom 2016 och Doom Ethermal i 1080p. Nu går det att ful slåp i alla fall genom och fungerade pra på Doom 2016 med 6GB men tror det är ett försäljningsargument om inte annat. Känns som att de spel som är ute nu satsar på 8Gb som limmit. Och då kanske det blir 10GB senare.

Nvidia 480 580 gjorde ju att BF spelen ettag satsade på det innan man gick vidare. Titan kortet med 6GB att det vart standard kort och sedan har det varigt mellan 6GB till 8GB vad jag sett.

Edit:
Såg att @mpat hade svarat om bussen och antal minnesmoduler. Samma mängd moduler, varje modul är dubbelt så stor eller hälften.
Så 3 6 12 24 om de nu ens minnesbussen stöder 3 och 24. Gissar på 6 i alla fall borde vara bra för nedskalade i OEM datorer om inte annat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag håller med om att 60 inte passar, borde varit 56 eller 64, men kollar vi till konsolerna så funkar ju 36 för ps och 52 för ms, de är båda lika ’fel’ som 6800 har 60.

60 är ju precis 3/4 av 80 så inte helt ologiskt ändå

Inte brytt sig mycket om konsolerna den här gången, men om jag läser rätt så har de bara två SE var. Då blir det ju 26 CU per SE för MS och 18 för Sony, och det funkar ju ändå med reglerna.

Önskar verkligen att Anandtech kan släppa sin analys av Navi 21. Deras djupdykningar brukar vara mycket intressanta gällande sånt här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så 3 6 12 24 om de nu ens minnesbussen stöder 3 och 24. Gissar på 6 i alla fall borde vara bra för nedskalade i OEM datorer om inte annat.

3 GB funkar om det finns 512MB-kapslar i GDDR6. Jag kan inte hitta att någon har använt sådana hittills i något grafikkort, men jag kan ju ha missat något. 24GB krävs antingen 4GB-kapslar (vilket jag vet inte finns, men det kan ju komma framöver) eller 2st 2GB kapslar. Det sista fungerar enligt standarden, men det kan ju vara så att AMDs kort inte är byggda för det.

I vilket fall, det är säkert 6GB och 12GB som gäller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så det påpekas i artiklen att ram bandbredden är skälet till att rx 6800 serien underpresterar gentemot rtx 3080+ serien i hög upplösning. Är dock detta sant? 3080+ serien har överdimensionerad floating point kapacitet vs integer och kanske annat vilket enligt källor som Hardware Unboxed skalar betydligt bättre i 4k vs lägre upplösningar. Det verkar som att RX 6800 serien presterar mer linjärt med resolution än rtx 3080+ som presterar betydligt sämre i lägre upplösningar även när cpun inte begränsar.