Fått felaktig leverans, butiken visar inget intresse för att ta tillbaka grejerna, när kan jag anses ha rätten att förfoga över dessa?

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Så jädra mycket skit folk skriver här.

1. Försöker man göra rätt för sig så kan man också ställa krav på att företaget som gjort fel försöker vara så behjälpliga som möjligt.
2. Alla har inte 5 minuter till utlämningsställe. Bara för ni bor som ni gör innebär det inte att andra gör det.
3. Skrivare eller inte så ber man om en returavi så kan jag tycka att företaget som fixar den frågar om det går bra med PDF eller om det ska skickas med post, företag brukar inte anta någonting medan användare oftast inte tänker på detta.
4. Kontaktar man företaget och säger det blivit fel så har man nog inga intentioner på att behålla det som kommit.
5. Konstaterar att jag inte hade ingen aning om att det fanns så många otrevliga idioter på Sweclockers.

Användaren har gjort vad han kan för att försöka vara behjälplig, om företaget inte längre svarar på mejl så förvarar man det tillsvidare innan man efter ett tag gör ett nytt kontaktförsök där man tydligt och klart berättar att om de inte svarar, ringer upp eller hämtar godset så kommer det återvinnas, ge dem en deadline på typ en vecka. Då har du gjort allt och mer än du kan förväntas göra.

Nä det som är skit är att folk ignorerar tydliga tecken på vad som faktiskt har hänt och inte gör massa felaktiga antaganden.

1. Försöker man göra rätt för sig, då har man garanterat testat lämna in paket 1 samtidigt som man hämtade paket 2.
2. Precis som punkt 1.
3. Man kan alltså inte nämna att man saknar skrivare när man ber om returavi? Man ska alltså vänta på svar från företaget och sedan svara att man vill ha det postat?
4. Antaganden om hur samtalet utspelade sig. Du vet inte hur samtalet lät eller vad som sades. Men ändå så är du övertygad att TS har gjort så mycket från sin sida.
5. Det som har konstaterats är att skrämmande många saknar förmåga och inte kan objektivt analysera situationen, utan målar upp en falsk verklighet. Så jag skulle nog väntat med kalla någon annan idiot.

Permalänk
Skrivet av inquam:

På internetstiftelsen står att läsa

"Får du en vara som du inte beställt har du ingen skyldighet att skicka tillbaka den på egen bekostnad. Vill företaget ha tillbaka varan får de antingen skicka dig returporto, eller hämta varan själva. Generellt gäller att den som mottar en vara som inte beställts kan slänga varan eller behålla den. Det kan dock finnas anledning till ­försiktighet, särskilt om det rör sig om en vara av högre värde, eftersom det kan ses som om du accepterar köpet om du börjar använda den."

Internetstiftelsen har delvis fel. Du kan inte slänga varan eftersom företaget har rätt att få tillbaka den. Däremot ska inte mottagaren behöva betala något för besväret.

Skrivet av Dakkie:

- Vill inte ställa på bilen. Ingen som har krävt detta av dig, är det otympligt - begär upphämtning. Annars lämna in paketet bara med din efter ovan procedur utskrivna retursedel.

Problemet är nog inte att det är otympligt utan att man måste skaffa försäkring och betala fordonsskatt och att det är omständigt. Läs på Transportstyrelsens hemsida om att ställa på och ställa av en bil.

Behöver man en utskriven fraktsedel om Postnord eller någon annan kommer för att hämta paketet?

Permalänk
Medlem

Idag kom fraktsedeln med posten, så problemet är ur världen.

Skrivet av Tyrken:

Så jädra mycket skit folk skriver här.

1. Försöker man göra rätt för sig så kan man också ställa krav på att företaget som gjort fel försöker vara så behjälpliga som möjligt.
2. Alla har inte 5 minuter till utlämningsställe. Bara för ni bor som ni gör innebär det inte att andra gör det.
3. Skrivare eller inte så ber man om en returavi så kan jag tycka att företaget som fixar den frågar om det går bra med PDF eller om det ska skickas med post, företag brukar inte anta någonting medan användare oftast inte tänker på detta.
4. Kontaktar man företaget och säger det blivit fel så har man nog inga intentioner på att behålla det som kommit.
5. Konstaterar att jag inte hade ingen aning om att det fanns så många otrevliga idioter på Sweclockers.

Användaren har gjort vad han kan för att försöka vara behjälplig, om företaget inte längre svarar på mejl så förvarar man det tillsvidare innan man efter ett tag gör ett nytt kontaktförsök där man tydligt och klart berättar att om de inte svarar, ringer upp eller hämtar godset så kommer det återvinnas, ge dem en deadline på typ en vecka. Då har du gjort allt och mer än du kan förväntas göra.

Bra post, du fick tummen upp härifrån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Internetstiftelsen har delvis fel. Du kan inte slänga varan eftersom företaget har rätt att få tillbaka den. Däremot ska inte mottagaren behöva betala något för besväret.Problemet är nog inte att det är otympligt utan att man måste skaffa försäkring och betala fordonsskatt och att det är omständigt. Läs på Transportstyrelsens hemsida om att ställa på och ställa av en bil.

Behöver man en utskriven fraktsedel om Postnord eller någon annan kommer för att hämta paketet?

Menar inte att påställandet av bilen är otympligt, utan att om paketet är otympligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nä det som är skit är att folk ignorerar tydliga tecken på vad som faktiskt har hänt och inte gör massa felaktiga antaganden.

1. Försöker man göra rätt för sig, då har man garanterat testat lämna in paket 1 samtidigt som man hämtade paket 2.
2. Precis som punkt 1.
3. Man kan alltså inte nämna att man saknar skrivare när man ber om returavi? Man ska alltså vänta på svar från företaget och sedan svara att man vill ha det postat?
4. Antaganden om hur samtalet utspelade sig. Du vet inte hur samtalet lät eller vad som sades. Men ändå så är du övertygad att TS har gjort så mycket från sin sida.
5. Det som har konstaterats är att skrämmande många saknar förmåga och inte kan objektivt analysera situationen, utan målar upp en falsk verklighet. Så jag skulle nog väntat med kalla någon annan idiot.

Förstår inte hur mods låter dig hållas, så som du beter dig i den här tråden. Du verkar tro det värsta om dina medmänniskor.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

TS: strunta i dom arbetslösa, tid är det enda vi inte kan få mer av - glöm inte bort det! Du ska inte jobba gratis åt någon, vare sig det är din arbetsgivare eller ett företag du handlat hos.

Hade jag varit du hade jag gjort som Gustav-P föreslår; skicka en vänlig påminnelse och långtidslagra grejerna i förrådet. Sedan går du vidare tills du hör något. Bra jobbat och schysst att du tog dig tid!

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Förstår inte hur mods låter dig hållas, så som du beter dig i den här tråden. Du verkar tro det värsta om dina medmänniskor.

Don't shoot the messenger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

TS: strunta i dom arbetslösa, tid är det enda vi inte kan få mer av - glöm inte bort det! Du ska inte jobba gratis åt någon, vare sig det är din arbetsgivare eller ett företag du handlat hos.

Hade jag varit du hade jag gjort som Gustav-P föreslår; skicka en vänlig påminnelse och långtidslagra grejerna i förrådet. Sedan går du vidare tills du hör något. Bra jobbat och schysst att du tog dig tid!

Haha jag har inte brytt mig om fåren i tråden, tro mig!

Permalänk
Medlem

Foliehatten på, TS är ett troll som hittat på allt.
Han ville bara se tangentborden brinna medan han lutar sig tillbaks med en whisky och inväntar sin 3080 och 5900X.

Permalänk
Medlem

Skriv ett mail där du beskriver situationen med fraktsedeln och att du informerat företaget om felet. Fortsätt med att företaget är välkomna att hämta paketet tider du inte arbetar/studerar/söker arbete efter överenskommelse, och att detta är sista kontakten från din sida. Låt paketet ligga någonstans i din bostad där du inte uppsåtligen har sönder det. En källare, förråd eller vinden tills företaget hämtar paketet. Kolla upp om du inte kan ta ut eventuell avgift för upplåtande av lagerplats på hobbynivå.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Hur hämtade du paketet innan då ? Det är ingen "Peak"

Peak betyder topp på engelska... Men du kanske tänkte svenska "pik"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Helt ärligt Stefan, helt ärligt. Hade det inte varit enklast om man läser inläggen som faktiskt står?

Skrivet av FlytPojken:

Nä det som är skit är att folk ignorerar tydliga tecken på vad som faktiskt har hänt och inte gör massa felaktiga antaganden.

1. Försöker man göra rätt för sig, då har man garanterat testat lämna in paket 1 samtidigt som man hämtade paket 2.
2. Precis som punkt 1.
3. Man kan alltså inte nämna att man saknar skrivare när man ber om returavi? Man ska alltså vänta på svar från företaget och sedan svara att man vill ha det postat?
4. Antaganden om hur samtalet utspelade sig. Du vet inte hur samtalet lät eller vad som sades. Men ändå så är du övertygad att TS har gjort så mycket från sin sida.
5. Det som har konstaterats är att skrämmande många saknar förmåga och inte kan objektivt analysera situationen, utan målar upp en falsk verklighet. Så jag skulle nog väntat med kalla någon annan idiot.

De här två inläggen är hysteriskt komiska med tanke på att du missat eller missförstått typ hälften av det TS skrivit i tråden hittills, och samtidigt gjort en massa antaganden utifrån denna bristfälliga förståelse.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. urspårning, otrevligheter och häxjakt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...