Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?
Spel/Övrigt-dator, det mesta utom grafikkort ska köpas
Lite mer komplett
Kan inte längre redigera inlägget ovan, men eftersom det gäller samma bygge och liknande frågor, fortsätter jag här.
Har köpt ett MSI B550 Tomahawk moderkort, och har bestämt mig för att behålla 6800XT som jag nyss hämtade ut. Behöver lite råd med resterade. Målet är fortfarande spel på 1440p och framtidssäkerhet. Vill bara behöva, som mest, byta grafikkortet om kanske några år, därför jag slår på rätt mycket större än vad behovet är nu. Och för att det är roligt.
I vilket fall, här är jag nu:
(Ignorera priser, är för högt på många komponenter)
Föll lite för detta chassi, mörk blå LED och gott om luftigt utrymme inuti. Verkar ha ok omdömen, bortsett från att vara högljutt, vilket inte tvunget gör mig så mycket. Någon kunnig som det ringer varningsklockor hos?
Frågor
RAM Tänkte köra hårt på 64GB (4x16). Ger utrymme att leka lite med en liten RAM-disk, och borde inte bli en begränsning under systemets livslängd. Efter tidigare tips har jag förstått att G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz (e-die?) ska vara bra. Men är de så bra att de är värda tusenlappar mer än en billigare uppsättning med t.ex. sämre hastighet eller timings (eller die's)?
AIO vs Luftkylning. Har diskuterat lite i BF-tråden, men ville inte spamma vidare där. AIO är inte lika klumpigt som en fullstor Noctua NH-D15 eller Zalman CNPS20X. En 240mm AIO ska få plats på långsidan om man tar bort en plate, om jag läser Sharkoons egen sida rätt. Såg att Inet hade en rabatterad MSI 240mm AIO, men är lite placeholder här, då jag inte kan något om AIO's direkt.
Tror varken Noctua eller Zalman ens får plats på höjden i detta chassi, så är luftkylning ett bättre alternativ, får jag nog leta vidare.
Nätagg. Har kört nuvarande system på ett Brons-nätagg i snart 6 år. Är det värt att gå upp i Guld/Platinum när komponenterna blir dyrare, eller duger ett bra brons? Samt, vad tror ni, 750 eller 850W? Eller mer, kanske?
RGB. Tänkte först inte ha någon RGB i större utsträckning, men sedan slog det mig lite "varför inte", om jag själv kan välja en färg så att det inte blinkar julgran i datorn. Hur kontrolleras RGB vanligtvis, är det via någon anslutning på moderkortet?
Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?
Citera flera
Citera
Hårdvara
- Idag Intels "Nehalem"-veteran återvänder för arbete på högpresterande processor 6
- Idag Telia avfärdar Tele2:s anklagelse – "Köper extra 5G-kapacitet för framtiden" 20
- Idag Samsung presenterar OLED-skärm på 90 Hz för bärbara datorer 42
- Idag Raspberry Pi Pico är mikrokontroller för under hundralappen 20
- Idag Nvidia Geforce RTX 2060 och RTX 2060 Super återvänder till butikshyllorna 54
Mjukvara
- Igår EU bötfäller Valve 79 miljoner kronor för begränsning av spelköp 75
- Igår Windows-spelande på Linux blir bättre med Wine 6.0 37
- 18 / 1 Cyberpunk 2077-utvecklare: "Spelet beräknades färdigt först 2022" 121
- 14 / 1 CD Projekt Red ber om ursäkt för Cyberpunk 2077-lanseringen 126
- 2 / 1 Neonskimmer på förstaplatsen när SweClockers utser 2020 års bästa spel 153
Övrigt
- Igår Tre avfärdar Tele2:s 5G-kommentar – "Vet att det inte är så" 14
- Igår Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar 88
- 19 / 1 "Går inte att vänta på alla rättsprocesser" – Digitaliseringsministern om 5G-auktionen 45
- 16 / 1 Intervju med TCL:s produktutvecklingschef Marek Maciejewski 67
- 15 / 1 Fredagspanelen 208: TV-nytt från CES, Core i9-11900K och Zen 3 till bärbara datorer 14
Datorkomponenter
Ljud, bild och kommunikation
- Intel Core i7-11700K visar upp skyhög enkeltrådig prestanda171
- Dual channel i moderkort?3
- Intels "Nehalem"-veteran återvänder för arbete på högpresterande processor7
- Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I112
- Raspberry Pi Pico är mikrokontroller för under hundralappen21
- Bra extern hårddisk för musik till streamer25
- PS5 - Ordrar och Orderstatus4007
- Skälig kostnad fiberanslutning27
- Trasigt mobil router TP-Link M73508
- Hastighetsproblem18
- SäljesFractal Design Core 2300 & Antec ISK 300-150idag
- KöpesVill köpa 1660 tiidag
- SäljesDell XPS 13 (i princip ny, garanti, 4K, i7, etc)idag
- SäljesKomplett dator med kvalitets komponenter se texten (Ja den är lång)idag
- BytesEVGA 3060 TI XC till 3060/3070 med större kylare.idag
- SäljesInno3D RTX 2060 Twin och Skyreach 4 Mini med HDPlex 400W NanoATX Comboidag
- SäljesASUS Maximus X Hero Z370 + Intel Core i7 8700K LGA 1151idag
- SäljesIntressanta sakeridag
- SäljesGigabyte RTX 3070 Vision OC Nytt!idag
- SäljesCanon EF 50/1.4idag
Populärast på prisjakt