Permalänk

Problem vid uppstart

Hej,

Byggde min dator för nästan 2 år sedan och den har fungerad felfritt sen dess.
Idag när jag startade min dator så va det inga problem. Jag lämnade datorn för att göra andra sysslor, när jag kom tillbaka var den avstängd(?).

När jag försöker sätta på den igen så startar den upp, ASUS loggan dyker upp och dom där små prickarna snurrar i ett varv typ innan dom fastnar och inget mer händer. Se foto.

Vad kan vara problemet?

https://ibb.co/4Ff36c9

Ryzen 5 2600x
Vega 56 Sapphire
ASUS ROG Strix B450-F Gaming

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta Windows i Safe Mode? (Kolla om någon uppdatering installerades igår då datorn fungerade sist)
Har du tittat i Bios / UEFI så att inställningarna ser rätt ut (frekvens, minnes hastighet etc)?
Kan du prova att ladda ner en Linux Live distro på en USB och boota från den ? Om det funkar att starta datorn så vet du att den fungerar och att ditt problem är med själva Windows installationen.

Vi kan börja med detta, fråga 3 besparar dig en massa HW felsökning som generellt är mer omständigt med att ta ut HW och köra med minimal konfiguration samt resetta BIOS inställningar osv.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Uppdatering: Jag resettade CMOS för ca 1 vecka sedan, pillade med 100 saker jag själv glömt sen funkade det att installera om Windows osv. Jag resettade hela datorn helt enkelt.

Dom senaste två dagarna när ja spelat Counter Strike har jag märkt ett märkligt frys lagg, ex när jag skjuter så ser visar det att jag skjuter ca 0.5 sekunder efter att jag tryckt Mouse 1. När det blir en ny runda så kan det frysa fast i ca 2-3 sekunder innan det laddas.
Så igår tänkte jag att det kan vara smart at starta om datorn, och vips så är jag tillbaka till det ursprungliga problemet.

Vad brukar felet ligga hos i sånt här fall? När man inte kan komma vidare från moderkorts loggan? Jag menar jag kan komma in i BIOS, men datorn laddar inte vidare efter alternativet att ta sig in i BIOS via ex F2.
Kan det vara min SSD? RAM? CPU?

Permalänk
Medlem

Jag förstår dig så här.

Du startade om datorn, nu startar inte Windows.
Du kommer in i Bios, när du trycker F2 och kan se menyerna.

Titta efter ifall boot device har ändrats?
Ta bilder med din telefon så att du vet hur det såg ut innan och efter att du ändrar.
Detta kan också hjälpa vid felsökning nästa gång detta händer då har du bilder på hur det såg ut när det funkade.

Jag har inget Ausus moderkort - men finns det inte en funktion där du kan spara ut din BIOS inställning till ett USB minne. Gör det när det funkar för dig.

För att felsöka detta titta på just boot ordningen, det är det första som behöver kollas. OM detta har ändrat sig "av sig självt" så känns det konstigt.

Kommer du inte in i BIOS öht så är det bara att resetta BIOS settings igen.
Om det är detta som nu hänt andra gången så hade jag faktiskt tagit kontakt med kundtjänsten där du köpte moderkortet och frågat om det byter det på garantin (3 år om den gäller fortfarande).
Min tanke i detta är att om detta händer helt spontant att datorn helt plötsligt inte går att starta (ladda Windows) och att lösningen är att resetta BIOS och göra inställningarna igen så är det något som är trasigt - eller att du behöver byta CMOS batteriet (men det borde hålla mer än 3 år - mitt har funkat i 9+ år nu)

Någon annan som har funderingar?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Jag förstår dig så här.

Du startade om datorn, nu startar inte Windows.
Du kommer in i Bios, när du trycker F2 och kan se menyerna.

Titta efter ifall boot device har ändrats?
Ta bilder med din telefon så att du vet hur det såg ut innan och efter att du ändrar.
Detta kan också hjälpa vid felsökning nästa gång detta händer då har du bilder på hur det såg ut när det funkade.

Jag har inget Ausus moderkort - men finns det inte en funktion där du kan spara ut din BIOS inställning till ett USB minne. Gör det när det funkar för dig.

För att felsöka detta titta på just boot ordningen, det är det första som behöver kollas. OM detta har ändrat sig "av sig självt" så känns det konstigt.

Kommer du inte in i BIOS öht så är det bara att resetta BIOS settings igen.
Om det är detta som nu hänt andra gången så hade jag faktiskt tagit kontakt med kundtjänsten där du köpte moderkortet och frågat om det byter det på garantin (3 år om den gäller fortfarande).
Min tanke i detta är att om detta händer helt spontant att datorn helt plötsligt inte går att starta (ladda Windows) och att lösningen är att resetta BIOS och göra inställningarna igen så är det något som är trasigt - eller att du behöver byta CMOS batteriet (men det borde hålla mer än 3 år - mitt har funkat i 9+ år nu)

Någon annan som har funderingar?

Jag kommer in i BIOS utan problem varje gång. Men inte längre än så. Jag vill nämna att jag igår testade starta windows i safe mode och det funkade. Vet inte om det var en tillfällighet, ska testa igen efter jobbet.

Jag gjorde även en annan övning igår, jag tog ut RAM(1) och körde med bara RAM(2), startade datorn, alla lampor osv gick igång, skärmen gick igång men jag kom inte in i windows. Sen testade jag att ta ut RAM(2) och körde med bara RAM(1), då gick själva burken igång men ingen signal till skärmen, den va typ död.

Det knepiga är att jag har inga reservdelar att använda mig av för att se vilken komponent som är trasig. CPU? RAM? SSD? Moderkort?
Har ni/du något hum om vad problemet brukar vara i liknande fall? När man kan starta upp ända till moderkorts loggan men där fryser den fast, tangentbordet stänger av osv, då kan jag bara hålla in On/Off knappen på burken för att stänga av.

Jag tänkte installera om BIOS via USB idag och se om det har någon effekt.
För övrigt så har jag reflekterat över en sak, min Core Voltage ligger nästan på 1.5 straxt under, är inte det lite väl högt?

Permalänk
Medlem

Har inget förutom detta just nu.

Kolla så att du verkligen kör rätt värden för din CPU. Kanske stänga av "auto överklocking/all core boost" (har som sagt inte något Asus kort och kan inte säga vad funktionerna heter).
Titta på volten, om den är hög, samma sak för minnena. Låt dem köra en vanlig profil inte XMP (eller motsvarande).

Datorn kommer kanske vara några % långsammare men kör ett tag och se om det händer igen. Om datorn är stabil för dig ändra en sak i sänder och kör en längre tid tills du kommer på vad som orsakar detta.

Syftet är att få igång datorn stabilt för som du säger när du resettade BIOS förra gången så funkade det. Gjorde du några ändringar alternativt kör på ASUS auto överklockning som minnet säger mig är på som standard så kan det vara så att det är detta som orsakar problemen.
Därav tipset att aktivt stänga av allt vad som är auto överklockning för CPU och RAM.

Kanske någon med Auss moderkort kan ge mer detaljer eller har annat tips.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag sitter fortfarande i skiten!

Igår testade jag att pilla lite i safe mode, använde nått program från AMD som rensade GPU drivers, sen startade den om datorn och den bootade in i normal mode, alltså det funkade (DÅ). Sen tänkte jag okej nu är jag inne, startade om 2-3 gånger för att känna mig säker på att det funkar, och det gjorde det!

Men sen när ja skulle installera drivers för gpun så laddade den, sen efter ett tag stängdes skärmen av, sen tangentbordet, sen va den låst där typ, tvungen att släcka ner datorn via ON/OFF knappen. Kan det vara något strul med mina drivers för gpu eller kan de vara något strul med SSDn?
Funderar på att köpa en ny ssd, och installera om allting på nytt med windows osv. Men lite surt om jag gör det och problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om detta innan så kan inte ge förslag, någon annan ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag hade ett liknande problem på en gammal dator som jag uppdaterade med nya komponenter. Prickarna i den snurrande asus-loggan frös nästan varje gång, och de gångerna jag kom in i Windows frös det efter några minuter.

Jag uppdaterade/flashade BIOS till senaste versionen (min var 3 år gammal) med ez-flash utilityn i Asus BIOS, och sen funkade det. Nu fungerar den helt som den ska. Vet inte om det alltid är att rekommendera, men det fungerade i mitt fall.