Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

En vecka efter lanseringen av RX 6800 XT och RX 6800 är det partnertillverkarnas tur. Den som vill ha ett kort får vara beredd att vänta – superlänge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är så sjukt. Gäller både Nvidia och AMD.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Webbhallen skrev det här tidigare under dagen här på Sweclockers:

Skrivet av Webhallen:

Det gapar tomt tyvärr!
Kommer gå ut information strax om vår launch på facebook.

Då vi ej kommer ha lager vid launch och vi har i princip INGEN koll på när var hur vi får nästkommande batcher så kan vi inte ta bokningar förens vi har mer koll på läget. Det känns inte rätt för mig att boka upp er på något jag inte har koll på och avvaktar med att öppna bokningar vid launch, kommer uppdatera er här i tråden när jag vet mer helt enkelt

/Patrik

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Shit, och för en månad sen tänkte jag att Nvidia satte ribban bra jäkla lågt för AMD. Synd att AMD visar sig superkassa på höjdhopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa ett 6800 XT. Men med de här priserna och den relativt (mot 3080) låga RT-prestandan väntar jag nog till nästa generation. Trist.

Permalänk
Medlem

Jo, jag tror dock på komponentbrist och hög efterfrågan som bakomliggande orsak till problemen vid lansering (AMD har säkert prioriterat att leverera chip till konsoler t.ex.). Och även om jag gillar Nvidias grafikkort hade jag förhoppningar om att AMD denna gång skulle kunna tävla, men med prissättningen som omnämns i artikeln så ligger de - oavsett tillgång - ännu en gång efter gröna lägret.

Känns som generella rekommendationen fortfarande är AMD som CPU och Nvidia som GPU, om man ser objektivt på saken.

Permalänk
Medlem

ajaj. personligen väntar jag på billigare segment men usch vad tråkigt. Vad hände med det som AMDs PR person skrev om att de skulle leverera 10x gånger så många partnerkort som Nvidia har levererat totalt sedan release

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte något annat än bedrövligt, hur kan man ens släppa en produkt till försäljning utan att först ha tillverkat dem? Visst så kan man ta in förbokningar för att sedan kunna matcha lite mot en förväntad efterfrågan men här är det väl ett skarpt släpp.

Spännande tider vi lever i.

Permalänk
Medlem

Hur kan det finnas så få kort ute på marknaden?? Är det dålig yield på dom nya kretsarna så det blir så få kort??
Tycker det är helkonstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

ajaj. personligen väntar jag på billigare segment men usch vad tråkigt. Vad hände med det som AMDs PR person skrev om att de skulle leverera 10x gånger så många partnerkort som Nvidia har levererat totalt sedan release

Kommer säkert med nån fin ursäkt

Återigen så bevisas det att tillverkare spelar noll roll, de spelar samma spel!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

De var inte stora länge innan de började bete sig som svin. Makt korrumperar!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta är värre än det stora mining-hysterin, man kunde väl åtminståne få tag på nvidia kort.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Alltså en sak är ju att ha brist och problem med tillverkning, men när de närmast hånade Nvidia vid deras lansering blir det ju fel.

Rent logiskt sett är det ju vettigt för AMD att prioritera kisel till andra saker med bättre marginaler (Zen3 chiplets framförallt, men även konsolerna har nog klausuler om leveranskrav och straff). De flesta verkar ju ense om att TSMCs 7nm är fullbokad och att AMD behöver prioritera. Varje wafer och varje fungerande GPU hade istället kunnat vara många CPU-chiplets eller ersättas med konsol-chip...

Helt klart är ju att GPUer inte är deras bästa inkomstkälla jämfört med annat. Men då kan man ju senarelägga lansering eller vara tydliga med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

ajaj. personligen väntar jag på billigare segment men usch vad tråkigt. Vad hände med det som AMDs PR person skrev om att de skulle leverera 10x gånger så många partnerkort som Nvidia har levererat totalt sedan release

Har någon verkligen sagt det? Enda jag sett är Frank som sade att det inte skulle bli en papperslansering (tror vi efter idag kan säga att det var en lögn). Samt rykten att det skulle finnas 5-7 gånger fler kort än vad Nvidia hittills pumpat ut, vilket vore det mirakel.

Permalänk
Medlem

Inte skulle väl AMD ljuga om något? De sa ju att det skulle finnas kort till release och dementerade ryktet att det inte skulle finnas kort. Då måste det vara så!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Hur kan det finnas så få kort ute på marknaden?? Är det dålig yield på dom nya kretsarna så det blir så få kort??
Tycker det är helkonstigt

I AMD's fall så kan det bero på att de lagt mycket mer krut på att möta sina kontraktkrav från Sony och Microsoft för de nya konsolerna.
Sedan är det ju Pandemi som kan ha påverkat kiselmarknaden för båda.

Man kan ju tycka att de borde ha skjutit på release istället för missade löften.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Shit, och för en månad sen tänkte jag att Nvidia satte ribban bra jäkla lågt för AMD. Synd att AMD visar sig superkassa på höjdhopp.

Men jäkligt bra på limbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Shit, och för en månad sen tänkte jag att Nvidia satte ribban bra jäkla lågt för AMD. Synd att AMD visar sig superkassa på höjdhopp.

Ribban ligger på 20cm och ändå blir det rivning...

Permalänk
Medlem

Här sitter man och väntar på 6800 XT för ett vettigt pris men om det nu ska kosta mer än 3080 så kanske man inte ska vänta mer?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Riktigt illa detta. Skall man sätta grader i helvetet vill jag påstå att AMD's lansering är snäppen sämre än Nvidias dåliga lansering. Tråkigt!
För egen del har jag fått tag i tre 3080 utan att stå en sekund i kö eller svettas nämnvärt så Nvidias har fungerat bra för egen del. Ett har åkt tillbaka till butik, ett sitter i en dator och ett håller jag på till detta släppet (fick det för några dagar sedan). Hade jag fått tag på ett 6800XT till bra pris hade jag släppt ett 3080 men nu blir det att behålla.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Jag hoppas verkligen media ställer många obekväma frågor till AMD nu. Sjukt besviken även om jag själv väntar på dom billigare korten.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag misstänker andra regioner som USA prioriteras.... Exakt samma strategi som Nvidia gjorde. Dåligt AMD, jag hade hoppats de skulle kunna leverera där Nvidia inte kunde pga taskiga beslut (samsungs produktionsmässigt ineffektiva nod i sista minut för de inte kunde utpressa TSMC).

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vilket skämt!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Hur kan det finnas så få kort ute på marknaden?? Är det dålig yield på dom nya kretsarna så det blir så få kort??
Tycker det är helkonstigt

skulle inte direkt säga dåligt yield men genom att AMD tillverka allting via TSMC's 7nm (CPU'er, GPU'er och Custom ships) så gör dem någ helt enkelt slut på allt dem redan har för snabbt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Detta är Nvidias fel, givetvis!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fråga: Vilket kort skall jag köpa till mitt nya bygge?

Svar: Det som finns på lager.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att AMD pumpade in kopiöst med resurser i utvecklingen för att komma ikapp Nvidia, och att det vi ser nu är en konsekvens av det. Hellre dåliga marginaler en generation än att förbli i skumundan var väl tanken bakom, men sen känns det ju hyfsat osannolikt att de inte skulle ha koll på vad de kan sälja korten för utan att gå med förlust.

Permalänk

Stora Enso’s aktie borde gått upp mer i år kan jag tycka med alla dessa papperslanseringar

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Detta är Nvidias fel, givetvis!

Båda företagen kan dra åt skogen....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV