Permalänk
Medlem

Återupplivande av Petpenna

Hej Sweclockers!

Jag brukar använda såna här vanliga bläckpennor med gummihattar när jag pysslar med paddan. Rätt smidigt men de degraderar och blir torra har jag märkt och man är tvungen att köpa en ny för 29kr var år. Har dock försökt att hålla min vid liv lite längre nu.
Om man fuktar med vatten så fungerar touchen bra bara en liten stund. 10 minuter- 5 timmar.
Har testat med rapsolja vilket gav bra resultat i ungefär en månad.
Nu senast har jag testat med öronvax vilket har gett god funktion i runt två månader.

Alternativ jag funderar på är Vaselin, Stearin och 5-56 så de blir att testa härnäst.
Tror att återupplivning av bordtennisgummin borde vara möjligt med liknande metod.

Hur gör ni? Lever ni med att de blir kassa och skaffar en ny?
Finns det bättre pennor med petfunktion som håller livet ut? Jag vet att fingrarna håller ganska precis livet ut men om jag inte vill använda dessa.

Pennan jag har är typ en sån här.

VH
Emrik

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mors,

jag flyttade denna mycket spännande tråden till Övriga Ämnen istället för TV-skärmar.

MVH
Dinoman
Moderator

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Både Apples iPads och Samsungs Galaxy Tabs har "aktiva" pennor som får trådlös ström från skärmens magnetfält. De har mycket bättre känslighet och en spetsigare spets så det blir mycket behagligare att använda. Kanske du kan tänka dig byta till dessa plattor med penna? Kostar dock en del.

Den stora nackdelen med dessa modernare pennorna är ju att du inte längre har någon anledning till att kleta öronvax över hela skärmen så jag hade nog stannat kvar vid petpennan om jag var du

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

"aktiva" pennor

Aldrig testat någon sådan.

https://www.inet.se/produkt/1964233/microsoft-surface-pro-pen... den här ser ju trevlig ut och inte superdyr. Har dock inget behov av att den ska vara noggrann. En sak jag dock gillar är när spetsen är lite mjuk som på just den jag har.
Hittade https://www.inet.se/produkt/6609706/wacom-bamboo-stylus-solo4...
Ser ju ut att vara någon ultraversion av den modellen jag har. Kolfiberspets? Har de oändlig livslängd?

Jag skulle ju helst vilja slippa smeta in skärmen i vad som helst egetligen Teori är att kroppsfett nog kan vara bra då det faktiskt är fingrar de är gjorda för att känna av. Oklart om det har något med något att göra men öronvaxet fungerar över förväntan. Ska tydligen även vara bra till läderskor.

Tanken är ju dock att det tillförda fettet inte ska finnas i överflöd så att det smetar av sig utan bara så att gummit i spetsen "återaktiveras" och att de tillförda molekylerna är bundna relativt hårt. Har ju förresten symaskinsolja också. Det kanske är bra att oljan är lättflyktig.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Vatten gör så att det torkar ut snabbare kan jag tänka mig.
Glycerol har jag använt för att väcka liv i gummilister på mina gamla högtalare. Borde vara samma grej!
Inte bara för höstlöv.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

precis ett sådant svar jag hoppades på! Verkar vettigt så ska ge det en chans. Tackar

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Både Apples iPads och Samsungs Galaxy Tabs har "aktiva" pennor som får trådlös ström från skärmens magnetfält.

Kanske missförstår dig, men vill bara förtydliga att Apple Pencil har ett inbyggt batteri som behöver laddas. Apple Pencil 2 laddas genom induktion då den dockas mot sidan av iPadens chassi. Men precis som Pencil 1 så behöver den vara laddad för att fungera. En urladdad Pencil går inte att använda.

Kanske OT, men tänkte att det var lika bra att rätt info presenteras

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Emrik:

precis ett sådant svar jag hoppades på! Verkar vettigt så ska ge det en chans. Tackar

Rapsolja är verkligen naturens smörjmedel annars, men den kan bli rätt fet samt riskera att härskna.
Jag håller tummarna!
I värsta fall får du lov att använda flaskan för kvistar och höstlöv.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Nu senast har jag testat med öronvax vilket har gett god funktion i runt två månader.

....

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Gick över till annan typ av spets med mesh nyligen, mycket trevligare hittills, vet dock inte hur länge de håller i jämförelse, men man slipper friktionen som kan uppstå med de vanliga gummiaktiga iaf.

https://fyndiq.se/produkt/3x-hogkanslig-stylus-touchpenna-pekpenna-mobil-surfplatta-multifarg-9f5bc3a1c0d343e5/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX