Nytt grafikkort overkill?

Permalänk

Nytt grafikkort overkill?

Hallå!
Sonen ska köpa ett nytt grafikkort och är sugen på ett AMD kort
Sitter nu på ett nvidia 1050ti

Han tittar på ett RX 5700 Tx kort

MEN blir det overkill mot han spec :
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart
EVGA GQ 650W
Fractal Design Celsius S24 240mm
Spelar mest : cs go, rust, nya cod mm

Om ni tycker det är overkill skulle man gå på ett 5600 istället eller funkar det med 5700(lite framtids säkra dvs att han inte behöver byta gpu i framtiden utan istället andra komponenter i burken!
Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilken upplösning han spelar i, men för 1440p och 4k så är det inte overkill alls.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Skrivet av qwzxqwzx:

Beror lite på vilken upplösning han spelar i, men för 1440p och 4k så är det inte overkill alls.

Okej han kommer att köra 1080p på en ny skärm han köpt :
https://www.inet.se/produkt/2216772/msi-optix-mag251rx-ips-24...

Permalänk
Medlem

5700xt är väldigt starkt i 1920x1080

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Hallå!
Sonen ska köpa ett nytt grafikkort och är sugen på ett AMD kort
Sitter nu på ett nvidia 1050ti

Han tittar på ett RX 5700 Tx kort

MEN blir det overkill mot han spec :
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Svart
EVGA GQ 650W
Fractal Design Celsius S24 240mm
Spelar mest : cs go, rust, nya cod mm

Om ni tycker det är overkill skulle man gå på ett 5600 istället eller funkar det med 5700(lite framtids säkra dvs att han inte behöver byta gpu i framtiden utan istället andra komponenter i burken!
Mvh Peter

En alldeles utmärkt kombination skulle jag säga. Du kanske förlorar några fps i 1080p kontra med en något snabbare cpu, men ingenting som sonen kommer att lida av.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

En alldeles utmärkt kombination skulle jag säga. Du kanske förlorar några fps i 1080p kontra med en något snabbare cpu, men ingenting som sonen kommer att lida av.

Kanon då siktar vi på ett Rx 5700 xt
Kort
Vad ska man köra på för Märke då?
vad jag kunnat läst mig till är att man ska undvika Asus!

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

En alldeles utmärkt kombination skulle jag säga. Du kanske förlorar några fps i 1080p kontra med en något snabbare cpu, men ingenting som sonen kommer att lida av.

Skrivet av hollowman71:

Kanon då siktar vi på ett Rx 5700 xt
Kort
Vad ska man köra på för Märke då?
vad jag kunnat läst mig till är att man ska undvika Asus!

Mvh Peter

Moderkortet stödjer ju nyare CPUer med biosupdate - så blir det hack eller drops så finns möjlighet till ny CPU.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Kanon då siktar vi på ett Rx 5700 xt
Kort
Vad ska man köra på för Märke då?
vad jag kunnat läst mig till är att man ska undvika Asus!

Mvh Peter

En bra grund för att hitta rätt bland märken är att välja ett som är populärt. Det bör vara det av en anledning. Ibland är förstås pris en stor faktor men här via länken är de översta de mest populära på prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3515

Det är olika vad man tycker är viktigt och för mig personligen är ljudnivå högt prioriterat. Så när jag köper grafikkort väljer jag alltid ett märke med lite bättre kylanordning även om det kostar några hundralappar extra. Medan vissa kanske vill ta det billigaste eller att man tycker om ett visst märke och kör på det.

Vilka anslutningar som finns skiljer en del med, men ska man bara koppla in 1 eller 2 skärmar och inte göra något speciellt mer än att spela så är det inte så viktigt.

Edit: Hur långt grafikkortet är eller hur många platser det tar upp kan förstås vara viktigt med. Har din son ett väldigt litet chassi är det möjligt att vissa kort kan vara lite för stora.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Alla 5700xt presterar typ likadant så man e bara ute efter en kylare som håller det svalt nog.
Ett bra 5700xt e Sapphire Pulse, tillräckligt bra kylning för det med där endast Sapphire loggan lyses upp i rött. Sapphire har också ett stort Nitro kort som har mer RGB och en overkill kylare men det får man betala lite extra för.

Asus gjort en serie sämre 5700xt kylare men vill minnas att deras refresh som heter 5700xt TUF Evo ska vara bra (UNDVIK ICKE Evo, ska ha den sämst kylaren). PowerColor Red Devil ska vara bra också (ej Dragon) sen så vet jag inte om MSI fick ordning på sina kort, hade ett gäng sämre kort i början av 5700xt releasen. Kollade en massor av recensioner då pga tyckte att kortet var mer prisvärt än Nvidia alternativen och jag landade på ett Sapphire Pulse RX 5700xt som jag är nöjd med.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Skippa MSi mech kylaren

Jag har gigabyte 5700xt, 3 fläktar.
Rekommenderar helt klart, tyst ljudmässigt.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Moderkortet stödjer ju nyare CPUer med biosupdate - så blir det hack eller drops så finns möjlighet till ny CPU.

Okej ja det var ju bra till framtida inköp 🙂

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Skippa MSi mech kylaren

Jag har gigabyte 5700xt, 3 fläktar.
Rekommenderar helt klart, tyst ljudmässigt.

Okej ja gigabyte och Sapphire Pulse är ju dom vi sikta in oss lite vad bra 😄

Permalänk

Tack alla för kanon feedback ang ämnet 👍👍👍👍👍

Permalänk

När tror ni dom börjar släppa på gpu på black friday då 🤪?
Kanon lugnt hittills ju!

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Skippa MSi mech kylaren

Jag har gigabyte 5700xt, 3 fläktar.
Rekommenderar helt klart, tyst ljudmässigt.

Skrivet av hollowman71:

Okej ja gigabyte och Sapphire Pulse är ju dom vi sikta in oss lite vad bra 😄

Ja, jag har bara läst bra omdömen gällande Gigabytes kort

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Alla 5700xt presterar typ likadant så man e bara ute efter en kylare som håller det svalt nog.
Ett bra 5700xt e Sapphire Pulse, tillräckligt bra kylning för det med där endast Sapphire loggan lyses upp i rött. Sapphire har också ett stort Nitro kort som har mer RGB och en overkill kylare men det får man betala lite extra för.

Asus gjort en serie sämre 5700xt kylare men vill minnas att deras refresh som heter 5700xt TUF Evo ska vara bra (UNDVIK ICKE Evo, ska ha den sämst kylaren). PowerColor Red Devil ska vara bra också (ej Dragon) sen så vet jag inte om MSI fick ordning på sina kort, hade ett gäng sämre kort i början av 5700xt releasen. Kollade en massor av recensioner då pga tyckte att kortet var mer prisvärt än Nvidia alternativen och jag landade på ett Sapphire Pulse RX 5700xt som jag är nöjd med.

De bästa RX 5700XT korten är Powercolor Red Devil, Sapphire Nitro+, och MSI Gaming X.
Effektiv och tyst kylning på dessa.

Permalänk
Medlem

köper du kortet på webhallen så skulle jag köpt presentkort och handlat med dom.

https://partner.getgifted.com/se/ 10% rabatt på presentkort, finns en tråd om det här på swec också 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hittade du något 5700 xt? Kollat på samma kort nämligen.

Är 4600 för mycket för Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite dyrt, har legat på 4300 ganska så länge. Tycker Gigabyte varianten på Webhallen för 4300 verkar vara en bättre deal, en annan användare i denna tråden pratade gott om den.

Kan vara en ide att vänta med att köpa en kort idag pga jag förväntar mig att Nvidia och eventuellt AMD också kommer med sina nya mid-range kort under Q1/Q2 som borde ge mer effekt för pengarna.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hollowman71:

Vad ska man köra på för Märke då?

Beror på aktuellt pris, med nuvarande prisläge hade jag nog kört Gigabyte om du kan tänka dig Amazon., här är lite för att hjälpa dig välja!

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.

Powercolor Radeon RX 5700 8GB Red Dragon

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC är väldigt högljutt. Skippa.

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC har väldigt bristfällig kylning.
Se denna till slutet! Kortet är svalt men otroligt högljutt.

SweClockers MSI Radeon RX 5600 XT Mech OC

Fördelar

  • Mycket bra spelprestanda

  • God effektivitet

  • Fabriksöverklockat ...

Nackdelar

  • ... men dock låg minnesfrekvens

  • Ingen semi-passiv drift

  • Högljudd kylare

MSI Radeon RX 5X00 (XT) MECH OC

MSI Radeon RX 5700 XT Evoke OC är bättre än Mech, men fortfarande högljutt. Det var otroligt dåligt vid lanseringen, men har blivit förbättrat sedan dess.

MSI Radeon RX 5700 XT Evoke OC

Bra AMD RX 5700 XT med utmärkt PCB men bekymmersam kylning.

Det har varit enorma problem med kylningen på ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G. ASUS påstår sig ha fixat problemen, men vad jag vet har det inte gjorts några nya ordentliga tester efter det.

Hardware Unboxed har gjort en video efter det har fixats. Där klagar man mest bara på ASUS. Det enda som visas angående prestanda är

Skrivet av Hardware:

GPU Temp 72°C
GPU Hotspot 90°C
GPU Usage 99%
GPU Core Clock 2022 MHz
Memory Clock 1750 MHz
VRAM 6856 MB
GPU Fan 1817 RPM (där tidigare test var på 2000 RPM)
GPU Power 217W
Mem 82°C
VRM Temp 76°C

Medan man spelar F1 2019 en timme. Inget som jag skulle kalla ett ordentligt test. Var är Furmark stresstest med tillhörande temperatursiffror? Var är 3D Mark Time Spy Extreme poängen?

Det är dock inget imponerande reultat och placerar ASUS ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC som ett mediokert AMD RX 5700 XT till ett grovt överpris.

SweClockers Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC
Fördelar

  • Bra spelprestanda

  • Bra kylare

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Nackdelar

  • Något dyr

  • Inte det självklara valet på marknaden

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

ASUS RX5700XT ROG STRIX 8G

ASUS TUF Radeon RX 5700XT 8GB Gaming är det billigaste AMD Radeon RX 5700XT grafikkortet, men kylaren är värdelös. Undvik om du kan.

ASUS TUF Radeon RX 5700XT 8GB Gaming

XFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra

ASRock Radeon RX 5700 XT 8GB Challenger tar bara upp två PCIe platser, men är sämre och i regel dyrare än Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon.

ASRock Radeon RX 5700 XT 8GB Challenger

SweClockers Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ och RX 5700 XT Pulse
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat...

Nackdelar

  • ...men dock ganska marginellt

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av daali00:

Hittade du något 5700 xt? Kollat på samma kort nämligen.

Är 4600 för mycket för Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC?

Hallå!
Då det knappt fanns några grafikkort( rx5700xt) på rea ute på blackweek eller friday( även andra grafikkort mot vad det brukar vara)
Så nöp sonen ett Asus GeForce RTX 2060 Super ROG Strix Gaming EVO 2xHDMI 2xDP 8GB istället.