Permalänk
Medlem

Har ni tearing på era skärmar?

Köpte en MSI, IPS 1 ms, 1080p, 144Hz.

Tearing har jag hört att det inte syns på moderna platta skärmar från flera håll. Även i butik hos Inet.
Det stämmer också med min brors Acer Predator TN 240Hz. Det spelar ingen roll hur jag ställde fps och Hz, det blir ingen tearing även fast G-sync eller V-sync inte är på. Det är dock mycket störande på min skärm och det spelar ingen roll om man synkar fps med Hz. Kanske att Frost-motorn är speciell men jag vet inte. (Battlefield, Battlefront..)

Min MSI visar inte tearing med Freesync på (G-sync compatible) men känslan i musen blir slö vilket både min bror och jag känner med hans skärm också. Tester visar ändå att man kan nå i stort sett samma låga input lag som utan. Den kassa muskänslan är dock någon man inte kan missta sig på, man får helt enkelt inte samma kontakt med spelet.

För övrigt begränsar vi FPS med RTSS eftersom funktionen att ställa in fps är borta i spelet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tearing har inget direkt med FPS/Hz att göra, utan snarare om halvt genererade/buffrade bilder används eller inte (att den senaste fullständiga bilden används en gång till istället). Man kanske märker av det mindre på snabbare skärmar dock iom att dessa bilder visas en kortare tid.

Men frågan är väl därför om ni kör e.g. dual/tripple buffering, eller om spelen ni spelar per default använder det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis - tearing är inte skärmens "fel" utan hur GPU och spelmotor och buffringstekniker samverkar samt anpassar mot skärmen, då typisk V-sync:off. Att tearingen inte märks i ett spel kan beror på en rad orsaker, där ens egna varseblivning är ett stor faktor. Är FPS:n tillräckligt hög på en skärm med hög frekvens är det många som alls inte märker av att tearing förekommer.

Ett sätt att få mer grepp om vad du upplever är att börja arbeta med skärmens frekvensmätare (gör Hz, Hertz) och frekvensmätare i mjukvaran, likt spelets inbyggda, FRAPS, OCAT eller rent av Steams räknare. Det förklara mer om orsakerna till att upplevelsen ändras.

Permalänk
Medlem

Ok, Tripple buffering är av på båda datorer. Tearing uppstår helt enkelt inte på Acerskärmen. Jag testade min skärm med brorsan dator och tearing uppstår då med.

Se de vita ljuspelarna i bakgrunden
https://youtu.be/5Z21fHEXAO0

@Laxpudding Vad menar du med att arbeta med skärmens frekvensmätare samt i spel och mjukvara?
Jag kör 144 Hz på skärmen och i spelet, i RTSS har jag testat Scanline sync vilket jag inte får att funka bra. Det funkade dock hyfsat på min CRT-skärm i detta spel. Jag kunde då flytta upp den "knasiga linjen" högt upp på skärmen men många ggr var den även helt borta.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennyfax:

@Laxpudding Vad menar du med att arbeta med skärmens frekvensmätare samt i spel och mjukvara?
Jag kör 144 Hz på skärmen och i spelet, i RTSS har jag testat Scanline sync vilket jag inte får att funka bra. Det funkade dock hyfsat på min CRT-skärm i detta spel. Jag kunde då flytta upp den "knasiga linjen" högt upp på skärmen men många ggr var den även helt borta.

Precis vad det låter som. Ha FPS-räknare igång. Ha skärmens Hertz-räknare i gång. Lär dig koppla samman hur det hänger ihop med de inställningar och val du gör.

Guide för just adaptiv synk. Om en specifik skärm, men innehållet gäller alla skärmar:

https://www.sweclockers.com/artikel/29024-guide-ta-kontroll-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis vad det låter som. Ha FPS-räknare igång. Ha skärmens Hertz-räknare i gång. Lär dig koppla samman hur det hänger ihop med de inställningar och val du gör.

Guide för just adaptiv synk. Om en specifik skärm, men innehållet gäller alla skärmar:

https://www.sweclockers.com/artikel/29024-guide-ta-kontroll-o...

Ok, men det har jag alltid igång. Tydlig tearing får jag även om jag kör 144 fps och 144 Hz (vilket syns i min videolänk) eller 120 fps och 120 Hz dvs synkat och det är något jag inte upplevt på 16 år.
I spelet kan jag inte göra så mycket mer än att ändra Hz till 120 eller 144 samt V-sync av eller på.

Jag vet inte vad jag kan göra för inställningar för att få på tearing då jag vill undvika adaptive-, och v-sync som jag alltid gjort.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennyfax:

Ok, men det har jag alltid igång. Tydlig tearing får jag även om jag kör 144 fps och 144 Hz (vilket syns i min videolänk) eller 120 fps och 120 Hz dvs synkat och det är något jag inte upplevt på 16 år.
I spelet kan jag inte göra så mycket mer än att ändra Hz 120 eller 144 samt V-sync av eller på.

Jag vet inte vad jag kan göra för inställningar för att få på tearing då jag vill undvika adaptive-, och v-sync som jag alltid gjort.

Ifall du inte vill köra med adaptiv synk eller v-sync:ON så kommer du få tearing någonstans, även som det kanske inte märks av. Finns en del exotiska knep likt exempelvis scanline-sync för att lyckas trixa in tearingen i blakning-faserna men det kräver en ganska specifik situation.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ok, det märks verkligen inte på brorsans acerskärm. Det går helt enkelt inte att se tearing oavsett inställningar på grafikkortet och fps/Hz med den skärmen. Scanline-sync har jag som sagt testat men "tearinglinjen" eller vad man ska kalla det kan ändå börja vandra över bilden. Kanske att man kan få det perfekt men jag har lagt ned för många dagar på det tidigare

Jag ser det som att denna "skärm" visar helt enkelt tearing i detta spel medan andra skärmar inte gör det. Den var ju otroligt billig men mycket bra för övrigt. Kontrasten är bra för en IPS på ca 1500:1 samt att den har mycket jämn svärta (svart bild i fullscreen). Tror det är samma panel som AOC 24G2U som också är väldigt bra på dessa punkter.

Update: ingen synbar tearing i Quake3-motorn

Tack för svaren!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Sötast

0 märkbar tearing med gsync på pg279q
direkt märkbar tearing med gsync av.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men får du 144fps i spelet? tänkte om du har så låg fps att skärmens freesync inte går ner i det området?
typ under 48fps på många skärmar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Ok, Tripple buffering är av på båda datorer. Tearing uppstår helt enkelt inte på Acerskärmen. Jag testade min skärm med brorsan dator och tearing uppstår då med.

Se de vita ljuspelarna i bakgrunden
https://youtu.be/5Z21fHEXAO0

@Laxpudding Vad menar du med att arbeta med skärmens frekvensmätare samt i spel och mjukvara?
Jag kör 144 Hz på skärmen och i spelet, i RTSS har jag testat Scanline sync vilket jag inte får att funka bra. Det funkade dock hyfsat på min CRT-skärm i detta spel. Jag kunde då flytta upp den "knasiga linjen" högt upp på skärmen men många ggr var den även helt borta.

Vad menar du med 144 hz i spelet? Begränsar du fps då till 144? G-Sync/Freesync kommer ej att påverka din input lag märkbart. Så ställ in fps limiter på 141 och slå på vsync i nvidias kontrollpanel och samma med G-Sync (du vill inte använda vsync i spelet iom dom iblad slår på triple buffering automatiskt).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Dum fråga, men får du 144fps i spelet? tänkte om du har så låg fps att skärmens freesync inte går ner i det området?
typ under 48fps på många skärmar.

Det är ingen dum fråga alls men jo, jag har över 144 fps i spelet. Du ser tearing i videon där jag har 144 fps och 144 Hz utan adaptive- och v-sync.

Skrivet av Toss3:

Vad menar du med 144 hz i spelet? Begränsar du fps då till 144? G-Sync/Freesync kommer ej att påverka din input lag märkbart. Så ställ in fps limiter på 141 och slå på vsync i nvidias kontrollpanel och samma med G-Sync (du vill inte använda vsync i spelet iom dom iblad slår på triple buffering automatiskt).

I spelet kan man också ställa in Hz så man får ha koll på det om man gjort ändring på grafikkortet. Med 144 Hz vill jag köra 144 fps, med G-sync är det som du säger.
Jag har sett tester där input lag är minimal med G-sync men det går inte att ta miste om den konstiga muskänslan som uppstår. En såsig eller gummisnoddsaktig känsla?
Svårt att beskriva men jag kan inte använda känsla på samma sätt när jag siktar med G-sync. Inte lika exakt helt enkelt men jag tror inte alla stör sig på det heller. Tittar du rakt fram klockan 12 och en fiende dyker upp 14 ska du på millisekunden med ett snabbt knyck sätta siktet på huvudet och det är svårare med G-sync men kanske är det något vi bara känner i Battlefront 2 som för övrigt verkar vara lite speciellt.

Laxpudding har annars svarat på det jag undrat över.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

0 märkbar tearing med gsync på pg279q
direkt märkbar tearing med gsync av.

Intressant, det har jag själv aldrig upplevt tidigare förutom med CRT-skärmen och Battlefront 2. CRT:n hade dock ingen synbar tearing i Quake3-motorn. Det gällde helt enkelt bara att matcha fps och Hz för en smooth bild och samma sak i CS.

I vilket spel ser du tearing samt vad kör du för Hz och FPS?

Ingen störande tearing med denna MSI-skärm heller i Quake3-motorn.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet med screen tearing utan att använda adaptive sync eller v-sync. Tidigare hade jag en horisontell linje över hela bilden som alltså kunde vandra över bildytan och som främst syntes när jag rörde på musen men nu går det faktiskt inte att se.

Jag körde med G-sync ett tag och det var väl ok men det är något jag inte gillar med muskänslan. Jag hade tidigare fått en tearingfri bild utan G-sync om jag stängde av det medan spelet var igång men efter omstart var det inte längre bra. Skillnaden är att jag i Nvidia kontrollpanel ställde in G-sync, V-sync etc på OFF (Global) och inställningar för spelet i Nvidia kontrollpanel satte jag på globala inställningar. Tidigare hade jag satt samma inställningar på global som för spelet vilket borde vara samma sak.

Jag noterade att med G-sync fanns inställningen 143,85Hz att välja i spelet och utan G-sync blev det 144,1 Hz. Det var även olika värden runt 120 Hz. Nu ligger dock 143,85 Hz kvar fast jag har slagit av G-sync.

Jag kan inte förklara varför det är som det är men jag har lagt märke till förändringar som sker i menyerna och nu är screen tearing helt borta utan G-sync.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag löste problemet med screen tearing utan att använda adaptive sync eller v-sync. Tidigare hade jag en horisontell linje över hela bilden som alltså kunde vandra över bildytan och som främst syntes när jag rörde på musen men nu går det faktiskt inte att se.

Jag körde med G-sync ett tag och det var väl ok men det är något jag inte gillar med muskänslan. Jag hade tidigare fått en tearingfri bild utan G-sync om jag stängde av det medan spelet var igång men efter omstart var det inte längre bra. Skillnaden är att jag i Nvidia kontrollpanel ställde in G-sync, V-sync etc på OFF (Global) och inställningar för spelet i Nvidia kontrollpanel satte jag på globala inställningar. Tidigare hade jag satt samma inställningar på global som för spelet vilket borde vara samma sak.

Jag noterade att med G-sync fanns inställningen 143,85Hz att välja i spelet och utan G-sync blev det 144,1 Hz. Det var även olika värden runt 120 Hz. Nu ligger dock 143,85 Hz kvar fast jag har slagit av G-sync.

Jag kan inte förklara varför det är som det är men jag har lagt märke till förändringar som sker i menyerna och nu är screen tearing helt borta utan G-sync.

G-Sync är ämnad till att användas med vsync iom bilderna inte alltid renderas i exakt samma takt (små variationer förekommer vilket kan orsaka tearing också med g-sync, vilket vsync löser). Du ska heller inte köra G-Sync med 144fps om din skärm har en uppdateringsfrekvens på 144 => G-Sync kommer då troligtvis inte alltid vara på utan konstinuerligt slås av och på beroende på små variationer i hur snabbt bilderna verkligen renderas vilket kan resultera i en frametime som rör sig utanför fönstret för vad g-sync stöder (144 fps är inte samma som 144hz). Därför är det rekommenderat att köra med 3 frames under max refrsh rate (i detta fall 141 fps) för att säkerställa att g-sync kontinuerligt får göra sitt och samtidigt slå på vsync i nvidias kontrollpanel för att undvika onödig buffering vilket kan orsaka input lag.

Olika fps limiters fungerar också olika bra: i vissa spel så som t.ex. CS:Go fungerar fps limitern väldigt dåligt och då är det bättre att använda sig av nvidias inbyggda fps limiter istället så där får man prova sig fram vad som fungerar bäst.

Min rekommendation om du verkligen vill sänka input lag och minska på tearing:

  • Display type: "G-Sync" i NVCP

  • Välj "Low latency" "Ultra" i NVCP

  • Välj "Vsync" on i NVCP

  • Sätt fps limiter till 141 fps i NVCP eller spelet (det behövs egentligen inte då nvidia low latency automatiskt kommer begränsa din fps med g-sync och vsync påslaget)

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Det som slår mig är att det kanske blir skillnad mellan borderless eller fullscreen inställt i spelet. Testa borderless med 144Hz inställt i windows. Spelet kanske tvingar en skum uppdateringsfrkevens. Vet inte om det kan orsaka tearing förvisso men det skulle inte förvåna mig. Windows brukar vilja ställa om uppdateringsfrekvensen på min projektor från 60Hz till 59Hz och då får jag helt plötsligt sjukt mycket rainbow effect. Nu är det inte samma sak som tearing men ändå. Skumma saker kan uppstå när uppdateringsfrekvenser är skevt satta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag löste problemet med screen tearing utan att använda adaptive sync eller v-sync. Tidigare hade jag en horisontell linje över hela bilden som alltså kunde vandra över bildytan och som främst syntes när jag rörde på musen men nu går det faktiskt inte att se.

Tearing upkommer för att en del av bilden som skickas till skärmen är den som just skrivs till bufferten, men den andra delen är från förra. Eftersom det är splittat upp/ned blir effekten mest märkbar om "kameran" antingen rört sig sig i sidled (mest då om man har något vägkant eller dyl nära sig), eller snurrat i sidled (som du säger att du rör på musen, men även panoreringar i filmsekvenser). Är också möjligt att man ser det vid explosioner och dylika större objekt med kontrast mot bakgrunden som flyttar sig i sidled över skärmen.

Är både den nya och gamla bilden mer eller mindre samma så maskeras tearingen av det. Dvs den kan fortfarande vara där, men går inte att se eftersom bilderna är för lika varandra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz