Kan jag uppgradera prolle eller flaskar något annat?

Permalänk

Kan jag uppgradera prolle eller flaskar något annat?

Jag letar inför Black Friday efter komponenter som kan öka spelprestanda i rigg i sign. Jag vill inte behöva ominstallera datorn, vilket (väl?) utesluter moderkortsbyte (har Asus P5B och enligt manualen bästa CPUn det stödjer(?)). Har jag nått vägs ände?

Jag känner ändå att det är CPU:n som flaskar. Men emottar även motiveringar för uppgradering av GPU (och PSU, antagligen), annat än att man får högre upplösning - det är frames jag vill ha och 1080p är finfint for mig.

Om ni vill ha ett benchmark så säg vilket som är mest rättvisande.

Låt säga uppgraderingskostnad på max 4500 kr för minst 10% högre FPS. Kan jag nå så mycket högre överklock än jag har redan, med ett kralligare PSU?

Annars, vad kan jag köpa? (Begagnat går bra om det motiveras.)

Jag spelar nästan bara spel i Survival-genren, vilket ofta innebär Early Access och ooptimerade spel som kräver CPU.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Ja det är cpu som är den stora begränsningen.
Billigaste bra uppgraderingen är väl Ryzen 3600 med tex B450 moderkort och 16GB 3200+ ram. Begagnat är nog att föredra så du kommer undan billigare.

Däremot är det alltid rekommenderat att installera om Windows vid plattformsbyte. Många saker kan annars ställa till det och skapa fps stuttering tex.
Så blev det för mig när ja bytte från Nvidia gpu till AMD, och det var den enda komponenten som byttes. Problemen försvann vid ominstallation av Win 10

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Däremot är det alltid rekommenderat att installera om Windows vid plattformsbyte.

Ja, eller snarare är det väl chipset-generationsbytet som gör det? Alltså även inom samma plattform. Jag kanske kan lägga mer pengar i framtiden på en helt ny dator och då blir det nog plattformsbyte på CPUn. Men som det ser ut nu kan jag möjligen bara byta moderkort om jag byter till någon senare modell i samma serie som stödjer en snabbare CPU.

Finns det någon superversion av 4790k som är snabbare och 100% kompatibel i samma sockel? Antagligen inte.

Men för tillfället letar jag bara något, något jag kan skruva dit för mediumkostnad som ger lite mer kräm utan härj med ominstallation, datorbygge etc. Beggat 2080 Super+nytt PSU som kanske kan följa med i ett framtida bygge? Känns lite fel att inte köpa 3080, och det är för dyrt just nu.

Själva datorbygget är inte ett problem, bara ominstallationen och kostnaden. Vattenkylningskit? Har korsat tanken.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Jag var orolig i onödan. Trodde min CPU skulle flaska hårt men så var inte fallet. Bra c:a 20-25 FPS-lyft (från GTX 1080 Strix OC) i alla spel utom Far Cry Primal, bara +7 FPS. Nu ska vi se om vi kan klocka det lite också ovanpå det

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.