Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Inte omöjligt att det ser ut likadant för AMD och partnerkortstillverkare *två månader efter release* heller.

Grattis, jag väntar fortfarande på mitt MSI från Inet. Mer än 4 veckor efter beställning.
Och att normalisera en månad som någon slags acceptabel leveranstid känns inte heller riktigt rätt - inte minst i jämförelse med AMD, eftersom de bokstavligen släppt sina partnerkort idag. Vi får återigen se hur det ser ut om 1-2 månader, vad tillgången över tid faktiskt kommer vara.

Nja, det var inte direkt annorlunda vid lanseringen av 2080ti. Det kortet väntade jag på i 3 månader efter lansering.
Men ja, du har ju beställt ett av korten som det ligger tusentals beställningar på. Då får man vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Inte omöjligt att det ser ut likadant för AMD och partnerkortstillverkare *två månader efter release* heller.

Det jag syftade på mest var ju att redan veckan efter att 3080 lanserats så fick butikerna in nya leveranser att skicka ut. Mindre ja, men det kom leveranser. Nu är det 5 veckor kvar på året och butikerna förväntar sig 0 leveranser av kort. Om de inte kan hålla en endaste liten ström av kort så vad är poängen med att lansera?

AMD väljer aktivt att göra en sämre lansering än Nvidia när de ser hur mycket skit som kastas på dem. Hade AMD istället bara väntat eller gått ut med att "vi hinner inte bygga något lager, så vi skjuter upp lite", då hade Nvidia suttit ensamma med all skit och AMD hade blivit klassade som att de lyssnar på konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

HALLÅ?
Nvidia lever på att sälja chippen till partnertillverkare och deras enterprise sida för maskininlärning/ai.

Kostnaden för att sälja fe korten till +/- 0 syns inte ens i deras resultatrapport.
Väl värt det för att kunna lura konsumenter med ett orimligt MSRP.

Låter dig spekulera hur du vill men ur företagsperspektiv håller inte din teori.
Att sälja på +/- 0 när MAN VET att produkten kommer bli extremt eftertraktad hade du fått sparken direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

HALLÅ?
Nvidia lever på att sälja chippen till partnertillverkare och deras enterprise sida för maskininlärning/ai.

Kostnaden för att sälja fe korten till +/- 0 syns inte ens i deras resultatrapport.
Väl värt det för att kunna lura konsumenter med ett orimligt MSRP.

Som sagt, du kan fortfarande köpa det. Varför spelar det någon roll för dig om Nvidia nu inte skulle tjäna pengar på det? Vilket är en fabricering i största grad.
Svara på det istället för att tjata om något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Nja, det var inte direkt annorlunda vid lanseringen av 2080ti. Det kortet väntade jag på i 3 månader efter lansering.
Men ja, du har ju beställt ett av korten som det ligger tusentals beställningar på. Då får man vänta.

"du har ju beställt ett av korten som det ligger tusentals beställningar på." - återigen, lite källa på sånt vore trevligt.
Rejält mycket anekdotisk bevisföring vad gäller korten på forumet nu. Visst, det kan vara småintressant, men det säger inte objektivt hur tillgången överlag faktiskt sett ut.

Proshop har haft lite statistik vad jag vill minnas?
Webhallen körde väl lite boknings- och leveransstatistik på i alla fall Zen 3-CPUerna.
Men det är fortfarande enskilda aktörer på en stor marknad, och det är också värre med GPU än CPU då det finns flera tillverkare av kort.

Svårt att i förväg veta hur lång leveranstid kort har - du kan ju inte ens beställa 3080 överhuvudtaget från Komplett i dagsläget, exempelvis.

Skrivet av wargreymon:

Det jag syftade på mest var ju att redan veckan efter att 3080 lanserats så fick butikerna in nya leveranser att skicka ut. Mindre ja, men det kom leveranser. Nu är det 5 veckor kvar på året och butikerna förväntar sig 0 leveranser av kort. Om de inte kan hålla en endaste liten ström av kort så vad är poängen med att lansera?

AMD väljer aktivt att göra en sämre lansering än Nvidia när de ser hur mycket skit som kastas på dem. Hade AMD istället bara väntat eller gått ut med att "vi hinner inte bygga något lager, så vi skjuter upp lite", då hade Nvidia suttit ensamma med all skit och AMD hade blivit klassade som att de lyssnar på konsumenterna.

Ja, det ser onekligen mörkt ut - och AMD ska ha kritik för att man antingen inte...

1) Varit tydligare och ödmjukare från början med att tillgången kommer se kass ut. I stället sa man att det minsann skulle bli bättre än nVidias launch.

2) Hållit på releasen lite. Men om produktionstakten är så dålig som den verkar vara vetetusan om det hade hjälpt egentligen, hade nog blivit backlash ändå.

Fortfarande sitter vi inte med facit i hand - först efter ett par månader som det går att jämföra releaserna sida vid sida (då nVidia har ett par månader sedan sin release).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ja, det ser onekligen mörkt ut - och AMD ska ha kritik för att man antingen

1) Inte varit tydligare och ödmjukare från början med att tillgången kommer se kass ut. I stället sa man att det minsann skulle bli bättre än nVidias launch.

2) Hållit på releasen lite. Men om produktionstakten är så dålig som den verkar vara vetetusan om det hade hjälpt egentligen, hade nog blivit backlash ändå.

Fortfarande sitter vi inte med facit i hand - först efter ett par månader som det går att jämföra releaserna sida vid sida (då nVidia har ett par månader sedan sin release).

Vi har helt klart inget facit, men vi har fått några svar och de ser ju inte så bra ut Får hoppas att det trappas upp snabbare än som det ser ut idag.

Däremot blir jag bara så frustrerad utav hur AMD gör beslut, när de måste se att "Aha, vår konkurrent gjorde så här och det blev inte så bra. Vi får nog justera lite på våran plan!". Detta har ju varit helt öppet och Nvidia gjorde ju som sagt en liten förskjutning av 3070 för att ha en bättre launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vi har helt klart inget facit, men vi har fått några svar och de ser ju inte så bra ut Får hoppas att det trappas upp snabbare än som det ser ut idag.

Däremot blir jag bara så frustrerad utav hur AMD gör beslut, när de måste se att "Aha, vår konkurrent gjorde så här och det blev inte så bra. Vi får nog justera lite på våran plan!". Detta har ju inte varit helt öppet och Nvidia gjorde ju som sagt en liten förskjutning av 3070 för att ha en bättre launch.

Helt enig - AMD ska ha välförtjänt kritik för den här releasen, det anser jag också. Däremot är det för tidigt att jämföra launcherna, att jämföra var RTX 3000-serien är i dag med var 6800-korten är blir inte rätt.
Men vi får hålla tummarna att marknaden (så väl som världen i övrigt...) börjar återhämta sig snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Låter dig spekulera hur du vill men ur företagsperspektiv håller inte din teori.
Att sälja på +/- 0 när MAN VET att produkten kommer bli extremt eftertraktad hade du fått sparken direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt enig - AMD ska ha välförtjänt kritik för den här releasen, det anser jag också. Däremot är det för tidigt att jämföra launcherna, att jämföra var RTX 3000-serien är i dag med var 6800-korten är blir inte rätt.
Men vi får hålla tummarna att marknaden (så väl som världen i övrigt...) börjar återhämta sig snart.

Håller helt med, och kanske var lite dåligt uttryckt. Trodde inte det dugg på att AMD skulle kunna matcha det nvidia lyckats leverera fram till idag.

Däremot så varje vecka sedan 3080 lansering har det kommit några kort mer eller mindre till Sverige. Och IDAG ser vi hundratals i veckan. I början var det ju betydligt färre, men det kom i alla fall något. Om AMD verkligen inte får fram något på 5 veckor så har jag inte ord för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

"du har ju beställt ett av korten som det ligger tusentals beställningar på." - återigen, lite källa på sånt vore trevligt.
Rejält mycket anekdotisk bevisföring vad gäller korten på forumet nu. Visst, det kan vara småintressant, men det säger inte objektivt hur tillgången överlag faktiskt sett ut.

Proshop har haft lite statistik vad jag vill minnas?
Webhallen körde väl lite boknings- och leveransstatistik på i alla fall Zen 3-CPUerna.
Men det är fortfarande enskilda aktörer på en stor marknad, och det är också värre med GPU än CPU då det finns flera tillverkare av kort.

Svårt att i förväg veta hur lång leveranstid kort har - du kan ju inte ens beställa 3080 överhuvudtaget från Komplett i dagsläget, exempelvis.

Haha jösses. MSI och ASUS är två av de mest populära korten i Sverige. Säger sig självt att det ligger fler beställningar på dessa, speciellt ASUS som har haft Intro pris.
Även när jag har pratat med Inet bekräftar de att det inte alls är samma köptryck på t.ex. EVGA, där av blir kön mindre.

Spelar väl ingen roll om det är anekdotiskt eller inte, beviseligen går det att få tag på kort mycket snabbare om man beställer ett annat märke.
Bara att jag beställde ett kort så pass långt efter lansering och ändå fick mitt relativt snabbt säger väl en del. För att inte tala om mina vänner och andra här i tråden som rätt så nyligen beställde och redan har sina kort.

Permalänk
Medlem

Det där är ju något helt annat än vad du pratade om dock.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Fan, jag trillade dit med en scalper nu. Rent etiskt så gillar jag inte att betala en opportunist men, supply/demand-regeln gäller ju i allra högsta grad. Han vann 2000 kr på sin försäljning.... men å andra sidan så fick jag ett tips här på Swec igår som sparade in 2000kr på ett annat inköp, så det kanske går plus minus noll?
Imorgon hämtar jag ett 6800XT iaf och sen kan jag äntligen få bygga ihop den nya riggen!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eftersom de knappt sålde dessa kort och de knappt hade lanserats så berodde det knappast på dom.

Jasså? Lansering över en månad innan kvartalsrapport, och jag antar att dom hade sålt en massa kretsar innan dess. Det är det enda som nämns i kvartalsrapporten av vikt i princip, 37% upp från föregående kvartal är jäkla mycket, men om du har en rimligare förklaring så är jag all ears. Tror knappast underleverantörerena/tredjepartstillverkare stod å la rekordhöga ordrar på turingkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men har du ens läst artikeln vi debatterar?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Håller helt med, och kanske var lite dåligt uttryckt. Trodde inte det dugg på att AMD skulle kunna matcha det nvidia lyckats leverera fram till idag.

Däremot så varje vecka sedan 3080 lansering har det kommit några kort mer eller mindre till Sverige. Och IDAG ser vi hundratals i veckan. I början var det ju betydligt färre, men det kom i alla fall något. Om AMD verkligen inte får fram något på 5 veckor så har jag inte ord för det.

Helt klart, är också övertygad om att AMD har en rejäl uppförsbacke framför sig på GPU-sidan.
Men upp till bevis de närmaste månaderna. Ska också bli intressant att se hur lanseringen av nVidias kommande GPUer ser ut - om vi får en "favorit" i repris med ex. 3060Ti och 3080Ti?

Skrivet av Nekrol:

Haha jösses. MSI och ASUS är två av de mest populära korten i Sverige. Säger sig självt att det ligger fler beställningar på dessa, speciellt ASUS som har haft Intro pris.
Även när jag har pratat med Inet bekräftar de att det inte alls är samma köptryck på t.ex. EVGA, där av blir kön mindre.

Spelar väl ingen roll om det är anekdotiskt eller inte, beviseligen går det att få tag på kort mycket snabbare om man beställer ett annat märke.
Bara att jag beställde ett kort så pass långt efter lansering och ändå fick mitt relativt snabbt säger väl en del. För att inte tala om mina vänner och andra här i tråden som rätt så nyligen beställde och redan har sina kort.

Suck. Jo, hävdar du saker ligger bevisbördan på dig. Men visst, du får gärna hävda vad du vill trots det.
Och jag är uppriktigt nyfiken på hur distributionen av kort så väl spritt över tillverkare som ÅF sett ut över tid. Att du inte kan beställa 3080 alls från en av nordens största ÅF var inte värt att bemöta? Känner att det ändå väger lite som motpol till de anekdotiska bevisen.
Kul att du och dina vänner fått kort i alla fall, grattis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Ja de släppte ju dock fortfarande kort till lanseringspris, som de själva betalade för.
Till skillnad från AMD som inte ens kunde förmå sig att släppa sina referenskort för MSRP i Sverige.

Och man kan fortfarande köpa deras FE-kort för MSRP, till skillnad från AMD som inte ens släppte kort för riktpris.
Till råga på allt så står det ju i denna artikel att deras marginal till AIBs till och med är mindre än Nvidias.

Extremt dåligt läge att börja peka finger när båda parter gör exakt samma sak, i just detta fallet så gjorde Nvidia det bättre dock.

Förutom alla som köpte sina kort för MSRP och får dem tids nog.
Sen finns ju faktumet kvar att nvidia fortfarande säljer FE för MSRP. Kanske inte just i Sverige men det säljs.

Billigaste 3080 på Webhallen: 8490kr. MSRP $699.
Billigaste 6800XT på Webhallen: 7999kr. MSRP $649.

Att Inet tar 9290kr för sina 6800XT får väl stå för dem?

Jag förstår inte problemet. Nivida har haft sina kort ute sedan september. Tro fan det finns fler sålda? Och tro fan att de är något billigare jämfört med MSRP? Och av eBay att döma finns det en hel del 6800XT som blev sålda på releasedagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Billigaste 3080 på Webhallen: 8490kr. MSRP $699.
Billigaste 6800XT på Webhallen: 7999kr. MSRP $649.

Att Inet tar 9290kr för sina 6800XT får väl stå för dem?

Jag förstår inte problemet. Nivida har haft sina kort ute sedan september. Tro fan det finns fler sålda? Och av eBay att döma finns det en hel del 6800XT som blev sålda på releasedagen.

De 6800XT-priserna är på referenskorten ("Detta kort säljs endast i begränsad upplaga, när det är slut så kommer ej någon påfyllning alls."), och stämmer inte i dagsläget med partnertillverkade kort.

Runt 9000-10000kr ser 6800XT ut att gå för hos bl.a. Webhallen, Inet och Dustin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

De 6800XT-priserna är på referenskorten, och stämmer inte i dagsläget med partnertillverkade kort.

MSI är en parnertillverkare och <10 kort är på väg in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Billigaste 3080 på Webhallen: 8490kr. MSRP $699.
Billigaste 6800XT på Webhallen: 7999kr. MSRP $649.

Att Inet tar 9290kr för sina 6800XT får väl stå för dem?

Jag förstår inte problemet. Nivida har haft sina kort ute sedan september. Tro fan det finns fler sålda? Och tro fan att de är något billigare jämfört med MSRP? Och av eBay att döma finns det en hel del 6800XT som blev sålda på releasedagen.

7999kr är ju AMDs egna grafikkort. Lite som nVidias FE kort, de kostar mindre än 8500kr?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Men vafaaaaaan. Mitt HD7970 har ju gett upp helt. Behöver verkligen byta ut det. Har kört på Intels interna alldeles för länge

Permalänk
Medlem

Nu när man vet hur läget ser ut så blir nog nästa GPU en RTX4000-serien. Försöka boka till introduktionspris på lanseringsdagen, för att sedan vänta på det i 3 månader. Surt, men man har en gameplan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

7999kr är ju AMDs egna grafikkort. Lite som nVidias FE kort, de kostar mindre än 8500kr?

Mig veterligen säljs dessa inte i Sverige utan Nvidia hänvisar till partners.

Permalänk
Medlem

Är samma sak med tangentbordet till Surface Pro. Har väntat i två månader nu ganska exakt på att webhallen ska få in det. Men nähä.... 😒

Det mesta är väl svårt att få tag på nu pga covid-19...?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Mig veterligen säljs dessa inte i Sverige utan Nvidia hänvisar till partners.

Förändrar inte på faktumet att de faktiskt säljs. AMDs referenskort kommer inte tillverkas i fler exemplar från vad återförsäljare har sagt.

Permalänk
Medlem

Det är ett referenskort. Det är viktigt att skilja dessa från tredjepartskorten som nu säljs.

Enligt Inet ("0st finns i lager vid lanseringstillfället, men beräknas att skickas till oss i tre olika leveranser under de kommande 1-3 veckorna.") portionerades MSI-korten med referensdesign ut, så det kan vara en sådan leverans som avses.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Förändrar inte på faktumet att de faktiskt säljs. AMDs referenskort kommer inte tillverkas i fler exemplar från vad återförsäljare har sagt.

Äpplen och päron.

Kollar vi i USA på exempelvis BestBuy så följer dem MSRP hos både Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Helt klart, är också övertygad om att AMD har en rejäl uppförsbacke framför sig på GPU-sidan.
Men upp till bevis de närmaste månaderna. Ska också bli intressant att se hur lanseringen av nVidias kommande GPUer ser ut - om vi får en "favorit" i repris med ex. 3060Ti och 3080Ti?

Suck. Jo, hävdar du saker ligger bevisbördan på dig. Men visst, du får gärna hävda vad du vill trots det.
Och jag är uppriktigt nyfiken på hur distributionen av kort så väl spritt över tillverkare som ÅF sett ut över tid. Att du inte kan beställa 3080 alls från en av nordens största ÅF var inte värt att bemöta? Känner att det ändå väger lite som motpol till de anekdotiska bevisen.
Kul att du och dina vänner fått kort i alla fall, grattis.

Jag försökte inte bevisa något, försökte ge dig ett tips. Vilket du inte ville ta emot. Och har inte direkt koll på vilken nordens största ÅF faktiskt är, men det kan ju vara så att de inte tar beställningar när det är slutsålt eftersom de inte vill lägga ner mödan på att hålla koll på ett kösystem.

Du har ju inte något att förlora på att lägga en beställning på ett annat kort som du sedan kan avbeställa ifall ditt MSI hinner komma innan dess.
Och helt anekdotiskt är det ju inte då jag har pratat med återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Heh, 9490:- för Strix 6800...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Jag försökte inte bevisa något, försökte ge dig ett tips. Vilket du inte ville ta emot. Och har inte direkt koll på vilken nordens största ÅF faktiskt är, men det kan ju vara så att de inte tar beställningar när det är slutsålt eftersom de inte vill lägga ner mödan på att hålla koll på ett kösystem.

Du har ju inte något att förlora på att lägga en beställning på ett annat kort som du sedan kan avbeställa ifall ditt MSI hinner komma innan dess.
Och helt anekdotiskt är det ju inte då jag har pratat med återförsäljare.

Att byta min köplats från en månad tillbaka mot att ställa sig i kö på ett dyrare kort för att kanske få det om 1-3 veckor?
När leverans av nya kort är preliminärt ("OBS! Leveransdatumet är preliminärt och kommer att uppdateras kontinuerligt." på korten hos Inet)?
Well, tack för rådet. Jag hoppas det går att se varför det inte är solklart att följa.

Komplett (även om de slutat skylta med det) är väl fortfarande att anse som en av nordens största aktörer inom datorkomponenter?
Varför de valt att stoppa försäljning av 3080 just nu däremot... well, det är en intressant fråga.

Jo, att du (för oss andra en i praktiken okänd individ) säger sig ha haft kontakt med någon individ (inte styrkt om, vem eller i så fall vilken funktion denne haft/har) på någon ÅF är fortfarande tämligen anekdotiskt. Däremot säger jag inte att en sådan feedback är värdelös - det är intressant att ta del av alla olika erfarenheter kring de katastrofala releaserna den här hösten.

Men jag är samtidigt intresserad av en mer övergripande och objektiv bild.
Känner också att vi kan släppa det här nu om det låter som en godkänd idé, känns som vi fastnat i OT-spåret.

Visa signatur