Byta fiberbox, tvungen att binda sig i 24månader?

Permalänk
Medlem

Byta fiberbox, tvungen att binda sig i 24månader?

Hej,

Mitt hus har en fiberbox som är gammal och bara kan ta emot 100/100. När jag pratar med bjärekraft som äger nätet kräver de att jag binder mig hos en internetleverantör i 24månader och skickar in bevis till dem. Annars byter de inte fiberboxen till en ny.

Varför måste man göra det? Jag är ju låst till deras nät ändå. Brukar det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeLogan:

Hej,

Mitt hus har en fiberbox som är gammal och bara kan ta emot 100/100. När jag pratar med bjärekraft som äger nätet kräver de att jag binder mig hos en internetleverantör i 24månader och skickar in bevis till dem. Annars byter de inte fiberboxen till en ny.

Varför måste man göra det? Jag är ju låst till deras nät ändå. Brukar det vara så?

Låter konstigt, men inte inte ovanligt tyvärr! Jag skulle dock beställa en tjänst tex 250 mbit från en ISP och sen felanmäla till dem att jag inte får ut rätt hastighet så får de komma och byta utrustningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Låter konstigt, men inte inte ovanligt tyvärr! Jag skulle dock beställa en tjänst tex 250 mbit från en ISP och sen felanmäla till dem att jag inte får ut rätt hastighet så får de komma och byta utrustningen

Går det att göra så? Tänker att de kan se att jag bara kan få ut 100/100 ser ut så när jag söker på min adress :/

Tänker att jag får ringa och prata med nån leverantör kanske kan få en bra deal om låser sig i 24månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeLogan:

Går det att göra så? Tänker att de kan se att jag bara kan få ut 100/100 ser ut så när jag söker på min adress :/

Tänker att jag får ringa och prata med nån leverantör kanske kan få en bra deal om låser sig i 24månader.

Ring och fråga vad de kan erbjuda dig!

Permalänk
Medlem

om du betalar för en tjänst hos en isp så är det upp till isp'n at tillsammans med nätleverantören att lösa det, eller kompensera/nedgradera dig till det dom faktiskt kan leverera. då har du också möjlighet att säga upp avtalet om så blir fallet. dom gånger jag känner till så har dom bytt mediaomvandlaren utan att krångla.

En vanlig svensson kan inte tänkas behöva hålla koll på vad sin mediaomvandlare klarar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ring och fråga vad de kan erbjuda dig!

De hade stängt nu men ska försöka nå dem imorgon! Tack för hjälpen.

Skrivet av swehunter2000:

om du betalar för en tjänst hos en isp så är det upp till isp'n at tillsammans med nätleverantören att lösa det, eller kompensera/nedgradera dig till det dom faktiskt kan leverera. då har du också möjlighet att säga upp avtalet om så blir fallet. dom gånger jag känner till så har dom bytt mediaomvandlaren utan att krångla.

En vanlig svensson kan inte tänkas behöva hålla koll på vad sin mediaomvandlare klarar eller inte.

Låter ju rimligt, ska försöka få kontakt med dem. Tack för hjälpen!