Permalänk

POE yspilt

Ska installera lite access punkter på jobbet. Vi har en POE switch som är kopplad till POE drivna kameror. Det är en cat 5 kabel som går ut till kamerna går det på något sätt att spilta kabel så den kan driva två enheter? Så slipper vi dra ny kabel.

Permalänk
Medlem

Det finns PoE drivna switchar som även har PoE output, gäller bara att den har tillräckligt många PoE utgångar och att strömbudgeten räcker för det ni ska driva.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Det finns PoE drivna switchar som även har PoE output, gäller bara att den har tillräckligt många PoE utgångar och att strömbudgeten räcker för det ni ska driva.

Vi har switch https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3869263 som driver kamrerna nu.

Min fråga är fall jag kan dela den befintliga kabel som är ut till kamerna att driva två enheter .

Edit: läste fel . Förstår nu

Räcker en CAT 5 kabel? Ska kolla upp strömen

Och har du någon rekommendation på PoE driven switch behöver bara dela till två enheter.

Permalänk
Medlem

Har inte använt denna själv men den borde funka om strömmen räcker till:

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Medlem

Det finns även separata PoE-injektorer om du skulle ha switch-plats utan POE

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Har inte använt denna själv men den borde funka om strömmen räcker till:

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Något som detta letar jag efter . Fast helst något mindre och billigare Behöver bara driva två enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Räcker en CAT 5 kabel? Ska kolla upp strömen

Cat5 eller Cat5e? Har iofs kört både PoE och gigabit över Cat5 i många installationer utan problem så länge kabeln och kontakter är i bra skick och man kanske inte kör full längd på kabeln (100m).

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Cat5 eller Cat5e? Har iofs kört både PoE och gigabit över Cat5 i många installationer utan problem så länge kabeln och kontakter är i bra skick och man kanske inte kör full längd på kabeln (100m).

Det som är installerat nu ät Cat5 , inte långa sträcker runt 20-30 m.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011131072/poe-repeater-2-p...

Inte direkt billigare, och inte heller expanderbar för framtiden såsom Unifi:n skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Något som detta letar jag efter . Fast helst något mindre och billigare Behöver bara driva två enheter

Vet inte om man hittar något billigare, tycker inte det låter särskilt dyrt om man slipper dra om en kabel
Det kanske finns någon tillverkare som har en med en in och två portar ut. Måste ju vara en aktiv utrustning (switch) dock då det inte funkar med att bara splitta signalen passivt.

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Vet inte om man hittar något billigare, tycker inte det låter särskilt dyrt om man slipper dra om en kabel
Det kanske finns någon tillverkare som har en med en in och två portar ut. Måste ju vara en aktiv utrustning (switch) dock då det inte funkar med att bara splitta signalen passivt.

Funderar på vad som vore bäst att dra om allt och göra det ordentligt eller "fuska".

Permalänk
Medlem

Om det inte är alltför jobbigt (typ borra betongvägg eller så), eller resultatet skulle vara för fult, skulle jag gissa på att det är både enklare och billigare att dra en till kabel till din nya enhet. Cat5e kabel + RJ45-kontakter är förhållandevis billiga.

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Om det inte är alltför jobbigt (typ borra betongvägg eller så), eller resultatet skulle vara för fult, skulle jag gissa på att det är både enklare och billigare att dra en till kabel till din nya enhet. Cat5e kabel + RJ45-kontakter är förhållandevis billiga.

Inte så farligt , bara jag som inte vill gå runt på vinden bland döda råttor och gammal Rockwool som gör att det kliar en vecka efter.

Permalänk

Accesspunkt

"• Power over Ethernet (PoE): 48 Vdc (nominal) 802.3af/802.3at compliant source
• Maximum (worst-case) power consumption: 12.3W (PoE) or 10.1W (DC)
• Maximum (worst-case) power consumption in idle mode: 5.3W (PoE) or 4.4W (DC)"

Kamera

"Power over Ethernet (PoE) IEEE 802.3af/802.3at Type 1 Class 3
Typical: 3.7 W, Max.: 7 W"

Någon som har koll fall störmbugten räcker?

Permalänk
Medlem

Lättast är väl bara att göra en egen adapter.

splicea ut blå och orange till en till rj45'a till kameran.

Hur ska kameran få internet? är den wifi-ansluten?
Strömbudgeten ser ut att räcka, PoE+ ska ge 25,5 watt. Sedan kan det ju sjunka beroende på hur långa kablarna är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Inte jag som satt upp kamerarna men får nätverk genom nätverkskablen skulle jag tro .

https://www.axis.com/sv-se/products/axis-m31-series är kameran

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Inte jag som satt upp kamerarna men får nätverk genom nätverkskablen skulle jag tro .

https://www.axis.com/sv-se/products/axis-m31-series är kameran

Du kan inte splitta nätverk utan en switch. Ström går bra. Men du kommer bara få internet till en av enheterna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Du kan inte splitta nätverk utan en switch. Ström går bra. Men du kommer bara få internet till en av enheterna.

Så kan splitta den så jag får störm på båda och internet till accespunkten sedan koppla kameran via wifi till acccespunkten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Så kan splitta den så jag får störm på båda och internet till accespunkten sedan koppla kameran via wifi till acccespunkten!

yes

Men kommer troligtvis inte finnas någon färdig adapter för det specialfallet så dui får nog göra en egen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag gör så att jag drar kablar och sätter lite POE-injektor på lämpliga ställen . Tänker dra cat5e kablar . Någon jag ska tänka på när jag köper POE-injektor?

Permalänk

Tänkte bara dubbelkolla när jag kopplar in en POE - injektor så får jag ut både nätverk och ström?

Permalänk
Medlem

Du får nät och ström.

Dock, var varsam med vilken injektor du köper och vad du ska koppla till.

Om du ska köra direkt mot kameran (eller vad det var) så bör du nog kolla på om den klarar passiv poe, eller om den behöver handskakningen i aktiv poe. Dubbelkolla även injektorns spänning. 24V PSE klarar inte att driva 48V PD och 48V PSE riskerar att döda 24V PD.

Beroende på injektor så kan den också vara begränsad till data på 2 par(100Mbit max) eller data på 4 par(1Gbit+)

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Du får nät och ström.

Dock, var varsam med vilken injektor du köper och vad du ska koppla till.

Om du ska köra direkt mot kameran (eller vad det var) så bör du nog kolla på om den klarar passiv poe, eller om den behöver handskakningen i aktiv poe. Dubbelkolla även injektorns spänning. 24V PSE klarar inte att driva 48V PD och 48V PSE riskerar att döda 24V PD.

Beroende på injektor så kan den också vara begränsad till data på 2 par(100Mbit max) eller data på 4 par(1Gbit+)

Passar
https://www.webhallen.com/se/product/252779-Deltaco-PoE-Gigab...

till

"• Power over Ethernet (PoE): 48 Vdc (nominal) 802.3af/802.3at compliant source
på access punkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Passar
https://www.webhallen.com/se/product/252779-Deltaco-PoE-Gigab...

till

"• Power over Ethernet (PoE): 48 Vdc (nominal) 802.3af/802.3at compliant source
på access punkten

Om det är till och för jobbet så undvik alla adapterlösning och "kleti å pleti lösningar". Köp en POE switch om ni inte vill betala för att dra en kabel. Ska enheten sitta där i åratal så är det enligt min mening ingenting att fundera över, dra en kabel, vill ni spara pengar så gör det själv. Vill ni få en proffsig och fungerande lösning med standarder och ett stabilt fungerande nätverk, vilket borde vara självklart i företag så anlitar ni en elektriker som drar det åt er.

Som nämndes tidigare så var det en "unifi flex switch" för typå 700 kr. Har ni inte råd med det utan vill ha billigare och det är jobbet som betalar så har ni några andra potentiella problem. Inte menat som kaxigt utan mer: Tänk till en gång till vad priset mot vad ni försöker åstadkomma och vad det innebär om saker å ting slutar fungera.

Inget snäsigt/kaxig mening med svaret utan bara i välmening för att ni ska slippa problem om några månader. Ev om ni upptäcker att ni skulle behöva en kamera/ap till eller liknande så har ni en bra fungerande grund att bygga vidare på.

När det gäller förbrukning så räkna allt med MAX värdet om det finns ett sådant, annars brukar det stå vad de förbrukar. Sen är det bara addera ihop alla och överstiger det vad källan klarar av så gör det inte. Understiger det vad källan klarar av så är det inga probblem.

"Funderar på vad som vore bäst att dra om allt och göra det ordentligt eller "fuska". - det är ingenting att fundera på.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om det är till och för jobbet så undvik alla adapterlösning och "kleti å pleti lösningar". Köp en POE switch om ni inte vill betala för att dra en kabel. Ska enheten sitta där i åratal så är det enligt min mening ingenting att fundera över, dra en kabel, vill ni spara pengar så gör det själv. Vill ni få en proffsig och fungerande lösning med standarder och ett stabilt fungerande nätverk, vilket borde vara självklart i företag så anlitar ni en elektriker som drar det åt er.

Inget snäsigt/kaxig mening med svaret utan bara i välmening för att ni ska slippa problem om några månader. Ev om ni upptäcker att ni skulle behöva en kamera/ap till eller liknande så har ni en bra fungerande grund att bygga vidare på.

När det gäller förbrukning så räkna allt med MAX värdet om det finns ett sådant, annars brukar det stå vad de förbrukar. Sen är det bara addera ihop alla och överstiger det vad källan klarar av så gör det inte. Understiger det vad källan klarar av så är det inga probblem.

"Funderar på vad som vore bäst att dra om allt och göra det ordentligt eller "fuska". - det är ingenting att fundera på.

Håller med dig systemet behöver göra om och göras ordentligt , men just nu är det inte det uppdraget jag har. Jag ska koppla in 5 access punkter på ett billigt sätt .

Så mina val är att köpa en 3-4 POE switchar eller 4 POE incjetors och "vanlig" switch .

Vi har en stor POE switch men dra långa kablar där ifrån skulle bara bli rörigt utan att göra om systemet helt. Nuvarande kabeldragningar finns inget plats i.

Och vi är en liten förening om access punkterna ligger ner några dagar är det ingen stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Passar
https://www.webhallen.com/se/product/252779-Deltaco-PoE-Gigab...

till

"• Power over Ethernet (PoE): 48 Vdc (nominal) 802.3af/802.3at compliant source
på access punkten

Lite mysko står det "passiv" på själva lådan, men enligt sidan (och Deltaco själva) står det att det ska vara aktiv PoE.

Jag gissar på "ja"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Håller med dig systemet behöver göra om och göras ordentligt , men just nu är det inte det uppdraget jag har. Jag ska koppla in 5 access punkter på ett billigt sätt .

Så mina val är att köpa en 3-4 POE switchar eller 4 POE incjetors och "vanlig" switch .

Vi har en stor POE switch men dra långa kablar där ifrån skulle bara bli rörigt utan att göra om systemet helt. Nuvarande kabeldragningar finns inget plats i.

Och vi är en liten förening om access punkterna ligger ner några dagar är det ingen stor grej.

Vänta lite här. 5 accesspunkter? Är det 5 accesspunkter som ska in brevid 5 existerande kameror utspritt på olika fastigheter, eller va? Från början var det ju bara att splitta en existerande Cat5 till två PD på samma ställe.

Du får nog ta och beskriva problemet igen och lite tydligare. Varför skulle inte Unifi:n fungera om du nu behöver 5 PSE-portar?

Permalänk

Fick det och fungera nu. Drog två kablar från existerande POE switchar och 3 tycken från vanliga swichar med POE incjetors. Kunde använda existerande kabelhöljen . Smidigare än jag trodde.

Tack för hjälpen!