Permalänk

Ont i ögonen/huvudet av Oled. Sony A85

Hej. Jag köpte en Sony Oled nyligen på BF och skärmen verkar funka bra. Dock har jag märkt att jag får ont i huvudet och ögonen efter en stunds tittande på netflix/disney+. Efter en stunds googlande så har jag märkt att jag inte är ensam om detta. Som jag förstått det så "blinkar" skärmen för att ta bort motion blur etc. Jag gick in i inställningarna för att ta bort allt, men det verkar ändå som skärmen blinkar. "Motionflow - Clearness"-inställningen verkar påverka Black Frame insertion. Gjorde några exempel här nedan med superslowmo för att visa. Från högsta inställningen "Max" till "Min" som dock inte verkar ta bort flimmret helt och hållet. Kollar man på vanlig TV signal som i sista exemplet så förekommer inte detta problem som synes. OBS dessa är filmade i superslowmo så det ser inte ut såhär när man kollar. Men hjärnan verkar uppfatta det även om man inte är medveten om att det blinkar.

https://streamable.com/udo9qk

https://streamable.com/ffjv6u

https://streamable.com/l7mqi8

https://streamable.com/5mwhai

https://streamable.com/41jfsq

Någon som har en idé hur man kan ta bort flimmret helt och hållet? Jag misstänker att det är därför jag får ont i huvudet då jag inte får ont i huvudet av vanligt TV-tittande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa att stäng Motionflow helt. Interpolering brukar överlag innebära mer flimmer på alla TV eftersom ett knep för att alstra mer intryck av skärpa i rörelser går ut på att föra in just periodisk nedsläckning i bilden.

Även inställningen "Högsta värde för luminans" (kan ha döpts om) påverkar flimmernivåer. Om sänker den till mellan tappar man en del av peak white-nivån, men får lugnare bild överlag.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Testa att stäng Motionflow helt. Interpolering brukar överlag innebära mer flimmer på alla TV eftersom ett knep för att alstra mer intryck av skärpa i rörelser går ut på att föra in just periodisk nedsläckning i bilden.

Även inställningen "Högsta värde för luminans" (kan ha döpts om) påverkar flimmernivåer. Om sänker den till mellan tappar man en del av peak white-nivån, men får lugnare bild överlag.

Ja, jag testade Motionflow på "off", men verkar se exakt likadant ut som på "min" i custom. Ska dock testa peak luminance på medium. Kändes skönare kolla på såhär spontant med lägre luminans. Får se hur det känns efter en längre tid. Tack för tipset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av näthamstern:

Ja, jag testade Motionflow på "off", men verkar se exakt likadant ut som på "min" i custom. Ska dock testa peak luminance på medium. Kändes skönare kolla på såhär spontant med lägre luminans. Får se hur det känns efter en längre tid. Tack för tipset.

Beroende på vad du haft för TV innan kan en OLED vara mycket mer ljusstark och särskilt fabriksinställningar kan vara rätt jobbiga eftersom de är anpassade för ljusa rum likt butiker. Sitter du i ett mörkt rum kan du med god fördel dra ned på luminansnivån och vinna mer och mer lugn i bilden för varje steg.

Permalänk

Jag kan instämma att BFI blir lite jobbigt för ögonen. Har använt det på min skärm hemma för allt: spel, surfande, film etc. Kan ha varit en bidragande orsak i att jag utvecklade Central Serous Retinopathy i mitt vänstra öga, kanske inte hade något med saken att göra. Oavsett så använder jag det enbart för spel numera och ögat är bra nu.

Hade ingen aning om att funktioner som motionflow också använde sig av BFI. Är det vanligt och sedan när ungefär @laxpudding ? Märker man t.ex. att ljusstyrkan går ner om man aktiverar BFI eller fungera det lite som DyAc att skärmen kompenserar för att behålla samma ljusstyrka?

Jag har en Panasonic Plasma från... 2011 eller något sånt, och den använder någon sorts interpolering (och jag gillar det!) men har inte sett några tecken på nån sorts BFI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Galadhnen:

Jag kan instämma att BFI blir lite jobbigt för ögonen. Har använt det på min skärm hemma för allt: spel, surfande, film etc. Kan ha varit en bidragande orsak i att jag utvecklade Central Serous Retinopathy i mitt vänstra öga, kanske inte hade något med saken att göra. Oavsett så använder jag det enbart för spel numera och ögat är bra nu.

Hade ingen aning om att funktioner som motionflow också använde sig av BFI. Är det vanligt och sedan när ungefär @laxpudding ? Märker man t.ex. att ljusstyrkan går ner om man aktiverar BFI eller fungera det lite som DyAc att skärmen kompenserar för att behålla samma ljusstyrka?

Jag har en Panasonic Plasma från... 2011 eller något sånt, och den använder någon sorts interpolering (och jag gillar det!) men har inte sett några tecken på nån sorts BFI.

En plasma är ett enda stor PWM-monster. Bilden byggs sekvenser av modulerade ljuspulser i typiskt 480–720 Hz. Kanske för högt för att störa, men det är bokstavligen en bild som flimras fram.

BFI och olika varianter av processorstyrd panelnedsläckning används vid interpolering på de flesta modeller. Sony kallar det till och med "X-motion Clarity" eller något sådant fånigt. Annars flimrar det mesta. Samsung har till exempel mycket hög frekvens på sitt PWM-styrning av ljusstyrkan, 960 Hz i en del fall och är då så gott som flimmerfri för ögon och kameror. Men slår man på Samsungs interpolering flimrar hela panelen i 120 Hz vilket blir bananas med kameror.

Tar upp det i min genomgång av Samsungs 2020-utbud. TV:n bakom mig är en Q70R och den går ju helt flimmerfritt för kameran tack vare att jag stängt av interpoleringen.

Permalänk

@laxpudding kanske kan vara upplägg för en video någon gång? Skulle vara intressant att höra mer om PWM, hur och när det va ett problem och när det eventuellt inte var ett problem (som du säger med Plasma och 480-720 Hz eller ännu högre som du nämnde med Samsung), och sedan hur man ska tänka med BFI och liknande implementationer och vad det kan innebära i form av t.ex. flimmer vid rörliga bilder kontra statiska bilder (det senare har jag hört ska vara betydligt mer påfrestande att titta på). Jag är t.ex. tvungen att köra Assassin's Creed Odyssey i 85 Hz, för även ett 2080 Ti kan inte hålla 100 eller 120 Hz konstant i det spelet. Men med lägre frekvens blir effekterna av flimmer mer markanta även om jag inte ser flimret i sig.

Jag uppskattar ju ULMB på min Gsync-skärm något enormt, och jag tänker vilka fantastiska resultat man skulle kunna uppnå med interpolering och BFI kanske i kombination med triple buffering (om det behövs) för att hinna interpolera 120fps från ett spel till en skärm som körs i 960 Hz. Ja, åtminstone om det görs med OLED eller något annat i framtiden som inte dras med LCD-problematiken med att pixlarna ska ha tid att justeras.
Finns det ens några tankar eller planer om att genomföra något sådant inom överskådlig tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ljusa rum likt butiker.

Du menar "El Lada"?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Galadhnen:

@laxpudding kanske kan vara upplägg för en video någon gång? Skulle vara intressant att höra mer om PWM, hur och när det va ett problem och när det eventuellt inte var ett problem (som du säger med Plasma och 480-720 Hz eller ännu högre som du nämnde med Samsung), och sedan hur man ska tänka med BFI och liknande implementationer och vad det kan innebära i form av t.ex. flimmer vid rörliga bilder kontra statiska bilder (det senare har jag hört ska vara betydligt mer påfrestande att titta på). Jag är t.ex. tvungen att köra Assassin's Creed Odyssey i 85 Hz, för även ett 2080 Ti kan inte hålla 100 eller 120 Hz konstant i det spelet. Men med lägre frekvens blir effekterna av flimmer mer markanta även om jag inte ser flimret i sig.

Jag uppskattar ju ULMB på min Gsync-skärm något enormt, och jag tänker vilka fantastiska resultat man skulle kunna uppnå med interpolering och BFI kanske i kombination med triple buffering (om det behövs) för att hinna interpolera 120fps från ett spel till en skärm som körs i 960 Hz. Ja, åtminstone om det görs med OLED eller något annat i framtiden som inte dras med LCD-problematiken med att pixlarna ska ha tid att justeras.
Finns det ens några tankar eller planer om att genomföra något sådant inom överskådlig tid?

Inte skärmen som körs i 960 Hz, utan belysningen som moduleras i 960 Hz. Panelen är 120 Hz. Samsungs TV har interpoleringen i spelläget påslaget från början och det ger en del latens 20–30 ms jämfört med funktionen av. Det ger också typiska interpoleringsartefakter.

BFI är också möjligt men ökar latensen ännu mer.

Ingen guide till detta i sig. Mer ämnen som tas upp i sammanhangen så att säga.

Permalänk

@laxpudding nej det måste ju vara en LCD och de körs förstås inte i 960 Hz, men jag drömmer mig bort lite...

Kanske AI-accelererad interpolering kan bli en grej snart?

Tack för all info och som du ibland säger i dina videor: vi ses i forumet!