Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag håller med, och just av anledningen att krypto är mer än bara valutor, skulle jag möjligen se det som ett bättre investeringsalternativ än Tesla även om jag inte riktigt kan greppa hur dessa system skulle användas samt hur det skulle ge avkastning för de som äger kryptovaluta utan att vara direkt inblandade i detta användande. Mig veterligen har dock just Bitcoin i sig inte stöd för detta, eller i alla fall väldigt begränsat dito?

Bitcoin har absolut stöd för att utveckla tjänster ovanpå, som nyttjar underliggande nätverket för att säkra systemet. Postade tidigare en länk till jobbet Microsoft gör med decentraliserade identiteter där dom använder Bitcoins nätverk som baslager: https://techcommunity.microsoft.com/t5/azure-active-directory... . Det stämmer dock att Ethereum och andra produkter passar bättre för många applikationer.

Permalänk
Medlem

Köpte Millicom idag för 20k när lönen kom.
Kommer vara en del indexfonder som måste köpa Millicom nu från 1 december, tack vare att de kommit över en storleksgräns. Har hela mitt innehav i Millicom och har köpt på mig sedan i maj.
Aktien ligger på 340 kr nu men ska upp till minst 420 kr, det verkar alla bedömare vara överens om. Vissa tror t.o.m. att aktien kan nosa på 400 kr redan till nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Köpte Millicom idag för 20k när lönen kom.
Kommer vara en del indexfonder som måste köpa Millicom nu från 1 december, tack vare att de kommit över en storleksgräns. Har hela mitt innehav i Millicom och har köpt på mig sedan i maj.
Aktien ligger på 340 kr nu men ska upp till minst 420 kr, det verkar alla bedömare vara överens om. Vissa tror t.o.m. att aktien kan nosa på 400 kr redan till nyår.

Är du säker på att den ska upp? Tittade på Q3 rapporten. Bolaget visar negativ tillväxt i omsättning, dessutom betydligt lägre marginaler 2020 än 2019. Vad är framtidsutsikterna för dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Är du säker på att den ska upp? Tittade på Q3 rapporten. Bolaget visar negativ tillväxt i omsättning, dessutom betydligt lägre marginaler 2020 än 2019. Vad är framtidsutsikterna för dem?

Det är ju just detta som gör aktien så attraktiv. 50% rea just nu. När Sydamerika fått ordning på Covid är denna aktien uppe i 700 kr eller blivit uppköpta för ca 600 kr / aktien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ja Millicom har tagit en del stryk eftersom deras kunder i första hand är kontantkortskunder som köper sina kontantkort fysiskt i vanliga butiker. Därav nedgången. Med det sagt har de ändå klarat sig bra. Man amorterar dessutom rätt kraftig på sina lån och man har en ny produkt på marknaden, Tigo Money. Som vårt Swish. Den har potential att bli väldigt stor i LATAM. Kommer hur som helst bli en intressant period nu fram till ny år när de nu åter från första december ingår i OMXS Benchmark Index. Aktien handlas till strax under 340 kr idag och kommer ha intressanta 6-18 månader framför sig. I synnerhet om lönsamheten fortsätter och stärks nu när corona kanske är på att faktiskt avta m.h.a. vaccin och utdelning eller återköp kan återinföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja Millicom har tagit en del stryk eftersom deras kunder i första hand är kontantkortskunder som köper sina kontantkort fysiskt i vanliga butiker. Därav nedgången. Med det sagt har de ändå klarat sig bra. Man amorterar dessutom rätt kraftig på sina lån och man har en ny produkt på marknaden, Tigo Money. Som vårt Swish. Den har potential att bli väldigt stor i LATAM. Kommer hur som helst bli en intressant period nu fram till ny år när de nu åter från första december ingår i OMXS Benchmark Index. Aktien handlas till strax under 340 kr idag och kommer ha intressanta 6-18 månader framför sig. I synnerhet om lönsamheten fortsätter och stärks nu när corona kanske är på att faktiskt avta m.h.a. vaccin och utdelning eller återköp kan återinföras.

Millicom har också tagit stryk pga att deras intäkter i regel är i lokal valuta som har tagit stryk i pandemin. Har själv ägt en mindre post i bolaget under något år nu men passade på att fyra-femdubbla den i sommar.

Den största nackdelen som jag ser det är att det inte finns en tydlig huvudägare som tar kommando i bolaget och det var ganska stökigt när Kinnevik lämnade bolaget. Hade varit positivt om bolaget fick en större ägare som köpte på sig 10-15 % av bolaget. Ett annat minus är att bolaget har varit ganska högt belånat, men det verkar som att de håller på att få ordning på det.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Palantir?
Efter börsnotering går de extremt starkt. Ja, väldigt volatilt men ändå stark tillväxt.
Vågar man? Vilket pris i så fall anses vara rimlig?