Permalänk

PnP generic monitor "problem"

Hej!

Jag har nyligne köpt en Samsung Odyssey LC24RG50FQUXEN där jag de första 3 timmarna fixade 144hz till den. Överallt stod det likadant. Men någon gång efter de tre timmarna så slutade helt enkelt det att funka (Jag uppdateradde Geforce Experience runt denna tid). Det såg ut som att datorn inte längre hittade skärmen och därför bara visade PnP Generic Monitor när jag gick in till avancerade skärminställningar på system. Där får jag alltså in 85hz vilket inte är 144hz som den är kapabel till.

Jag hade inte startat om den när detta hände, men efter det hände provade jag att först såklart starta om datorn, men det funkade inte vilket jag ändå inte väntade mig. Jag provade sen att uppdatera alla drivrutiner både från datorn och från nätet via devmgmt.msc men detta fungerade ej heller efter omstart. Sen tänkte jag göra en System File Checker, men då stod det att man måste vara administratör (vilket detta konto är).

Därför frågar jag här, vad kan vara problemet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Hej!

Jag har nyligne köpt en Samsung Odyssey LC24RG50FQUXEN där jag de första 3 timmarna fixade 144hz till den. Överallt stod det likadant. Men någon gång efter de tre timmarna så slutade helt enkelt det att funka (Jag uppdateradde Geforce Experience runt denna tid). Det såg ut som att datorn inte längre hittade skärmen och därför bara visade PnP Generic Monitor när jag gick in till avancerade skärminställningar på system. Där får jag alltså in 85hz vilket inte är 144hz som den är kapabel till.

Jag hade inte startat om den när detta hände, men efter det hände provade jag att först såklart starta om datorn, men det funkade inte vilket jag ändå inte väntade mig. Jag provade sen att uppdatera alla drivrutiner både från datorn och från nätet via devmgmt.msc men detta fungerade ej heller efter omstart. Sen tänkte jag göra en System File Checker, men då stod det att man måste vara administratör (vilket detta konto är).

Därför frågar jag här, vad kan vara problemet?

"PnP Generic Monitor" är ett falskt flagg. Inte där problemet ligger. De står så för alla skärmar och det är ett resultat av hur Windows fungerar. Windows saknar metadata om vad Windows ska kalla skärmen. Inte mer än så. Så det enda en "fix" gör runt "PnP Generic Monitor" är att Windows nu får en textsträng med ett namn i registret.

Att du bara får 85 Hz är ett tecken på att maximal bandbredd inte kan aktiveras. Du ger inte mycket information men jag gissar att du kör Displayport? Kolla då att du kör PC-upplösning 1920x1080 och inte UltraHD, HD eller liknande.

Permalänk
Medlem

https://www.samsung.com/se/support/model/LC24RG50FQUXEN/
"Enhet(Installation) ver 1.0 (MULTI LANGUAGE)
: Win 2000/XP/2003/2008/Vista/Win 7/Win 8/Win 8.1/Win 10(32bit,64bit)
2019-05-27"

Autoupdate via devmgmt.msc har nog aldrig fungerat...
Däremot får du gå in där igen och välja "Have Disk" sen peka till filen du laddade ner ovanför om inte dennes auto-install fixade det

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

"PnP Generic Monitor" är ett falskt flagg. Inte där problemet ligger. De står så för alla skärmar och det är ett resultat av hur Windows fungerar. Windows saknar metadata om vad Windows ska kalla skärmen. Inte mer än så. Så det enda en "fix" gör runt "PnP Generic Monitor" är att Windows nu får en textsträng med ett namn i registret.

Att du bara får 85 Hz är ett tecken på att maximal bandbredd inte kan aktiveras. Du ger inte mycket information men jag gissar att du kör Displayport? Kolla då att du kör PC-upplösning 1920x1080 och inte UltraHD, HD eller liknande.

Hej!

Ja, jag använder en Displayport jag vet klarar upp till 280hz. Ultra-HD är något jag tror jag lekte runt med i NVIDIA kontrollpanelen, men jag har det inte aktiverat. Geforce Experience är jag inte så duktig på men jag har inte pillat på någon sån inställning där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Ultra-HD är något jag tror jag lekte runt med i NVIDIA kontrollpanelen, men jag har det inte aktiverat.

Se denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615867-ny-skarm-240hz...

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

https://www.samsung.com/se/support/model/LC24RG50FQUXEN/
"Enhet(Installation) ver 1.0 (MULTI LANGUAGE)
: Win 2000/XP/2003/2008/Vista/Win 7/Win 8/Win 8.1/Win 10(32bit,64bit)
2019-05-27"

Autoupdate via devmgmt.msc har nog aldrig fungerat...
Däremot får du gå in där igen och välja "Have Disk" sen peka till filen du laddade ner ovanför om inte dennes auto-install fixade det

Jag kan bara vara ärlig och säga att jag inte förstår vad du menar. Vart menar du att jag ska gå in igen? Och vilken fil jag installerade vet jag heller inte vad du menar. Jag kan bara säga att jag inte är så insatt i datorer, i alla fall inte så mycket. Jag följde några guider på nätet och hopppades att någon skulle funka. Har lyckats med den där självskanningen i cmd nu också, gjorde ingen skillnad.

Permalänk

Jaaa.. Jag provade det innan när någon undrade om jag hade UHD på och försäkrade mig att jag var under PC. Och om jag slår om till UHD får jag 60hz, när jag under PC får 85hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jaaa.. Jag provade det innan när någon undrade om jag hade UHD på och försäkrade mig att jag var under PC. Och om jag slår om till UHD får jag 60hz, när jag under PC får 85hz.

Testa att rycka DP-kabeln och starta om för att sedan stoppa in den igen. Låter som grafikkortet inte vill kör full bandbredd till skärmen vilket kan bero på glapp eller tillfälligt fel i någondera änden.

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

https://www.samsung.com/se/support/model/LC24RG50FQUXEN/
"Enhet(Installation) ver 1.0 (MULTI LANGUAGE)
: Win 2000/XP/2003/2008/Vista/Win 7/Win 8/Win 8.1/Win 10(32bit,64bit)
2019-05-27"

Autoupdate via devmgmt.msc har nog aldrig fungerat...
Däremot får du gå in där igen och välja "Have Disk" sen peka till filen du laddade ner ovanför om inte dennes auto-install fixade det

Nu har jag förstått vad du menar. Trodde att länken du skickade var ett citat (Jag är trött ;). Nu har jag typ provat det du sa. Jag förstod inte hur man uppdaterade skärmens drivrutiner med den mappen ller hur man pekade på just den, istället körde jag programmet och lät den installeras, nu ser skärmen annorlunda ut, men fortfarande ingen ökning på hastighet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu har jag förstått vad du menar. Trodde att länken du skickade var ett citat (Jag är trött ;). Nu har jag typ provat det du sa. Jag förstod inte hur man uppdaterade skärmens drivrutiner med den mappen ller hur man pekade på just den, istället körde jag programmet och lät den installeras, nu ser skärmen annorlunda ut, men fortfarande ingen ökning på hastighet.

Förmodligen ser de annorlunda ut för att installationen adderade en färgprofil för skärmen till Windows. Hastighetsproblemet är mer ett krets- och kabelproblem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Testa att rycka DP-kabeln och starta om för att sedan stoppa in den igen. Låter som grafikkortet inte vill kör full bandbredd till skärmen vilket kan bero på glapp eller tillfälligt fel i någondera änden.

Ja, jag har gjort det. Jag drog ur kabeln, stängde datorn, drog ur strömkällan till skärmen, väntade över 10 min och slog sedan på datorn utan displayport, satte på skärmen, satte i displayport. Jag vet inte om ordningen spelar roll men det var den ordningen jag gjorde det i.

Permalänk

Nu har jag också provat att byta mellan alla tre displayport uttag varav ett är täckt av skassit. Det är lika på alla!

Permalänk
Bildexpert 📺

LC24RG50 är en modern skärm och borde kunna köra 144 eller i värsta fall 120 Hz på en eller båda av HDMI-anslutningarna. Testa det. Fungerar det via HDMI är det förmodligen kabeln som är dålig.

Och eftersom frågan brukar komma – Ja, det är medioker till usel kvalitet på många medföljande DP-kablar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

LC24RG50 är en modern skärm och borde kunna köra 144 eller i värsta fall 120 Hz på en eller båda av HDMI-anslutningarna. Testa det. Fungerar det via HDMI är det förmodligen kabeln som är dålig.

Och eftersom frågan brukar komma – Ja, det är medioker till usel kvalitet på många medföljande DP-kablar.

Jag har dock en Displayport-kabel jag köpt och inte fått med, den som var med är en hdmi-kabel som klarar 120hz. Det skrev i alla fall folk på Elgiganten i recensionen. Det konstiga är ju också att det hände utan provokation. Jag gjorde inget med kabeln, däremot så var jag en del i inställningarna för grafiken.

Permalänk

Nu har jag provat att ändra till hdmi och ingen skillnad där :/.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu har jag provat att ändra till hdmi och ingen skillnad där :/.

Oj – återstår att testa med annan dator som källa för att se om samma problem kvarstår. Om så är fallet är det nog en retur på gång. Om det fungerar med annan dator pekar det på att något med din dator hindrar.

Du gör inget "jaaa, just deeeet..." med datorn? Likt att spegla flera skärmar?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Oj – återstår att testa med annan dator som källa för att se om samma problem kvarstår. Om så är fallet är det nog en retur på gång. Om det fungerar med annan dator pekar det på att något med din dator hindrar.

Du gör inget "jaaa, just deeeet..." med datorn? Likt att spegla flera skärmar?

Det enda jag kommer ihåg att jag gjorde innan problemet uppkom var väl att jag lekte med geforce experience och nvidia kontrollpanel. Annars kan jag prova med föräldrarnas chromebook. Hoppas den har hdmi i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det enda jag kommer ihåg att jag gjorde innan problemet uppkom var väl att jag lekte med geforce experience och nvidia kontrollpanel. Annars kan jag prova med föräldrarnas chromebook. Hoppas den har hdmi i alla fall.

Risken är nog att den har för klen HDMI, men testa. I teorin är det 1920x1080/120 Hz som borde fungera även med laptopstrypta HDMI-anslutningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Risken är nog att den har för klen HDMI, men testa. I teorin är det 1920x1080/120 Hz som borde fungera även med laptopstrypta HDMI-anslutningar.

Tyvärr så har den inte ens HDMI, Displayport har den men en av de små modellerna vad de nu heter.

Permalänk

Nu har jag provat med min gamla skärm men samma problem återstår. Det måste väl vara någon inställning jag gjort eller något på datorn?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nu har jag provat med min gamla skärm men samma problem återstår. Det måste väl vara någon inställning jag gjort eller något på datorn?

Ja, antagligen. Kört en DDU?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, antagligen. Kört en DDU?

Nej, inte något jag installerat i alla fall. Kan en sån hjälpa att använda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Nej, inte något jag installerat i alla fall. Kan en sån hjälpa att använda?

Kör DDU hela tiden med alla skärmtester och byten av grafikkort. Kan lösa mysko problem.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kör DDU hela tiden med alla skärmtester och byten av grafikkort. Kan lösa mysko problem.

Det enda jag kan byta är skärmar eftersom jag har min gamla, jag får titta på vad DDU är bara. Kör jag den när jag bytt skäm eller innan jag bytt den?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Det enda jag kan byta är skärmar eftersom jag har min gamla, jag får titta på vad DDU är bara. Kör jag den när jag bytt skäm eller innan jag bytt den?

DDU är en stapelvara för alla som testar och ändrar mycket med grafikkort. Står för "Display Driver Uninstaller" eller något sådant och rensar ut drivrutinspaketen ur datorn.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

DDU är en stapelvara för alla som testar och ändrar mycket med grafikkort. Står för "Display Driver Uninstaller" eller något sådant och rensar ut drivrutinspaketen ur datorn.

Om man rensar ur drivrutinspaket för grafikkort/skärm blir det någon slags standard drivrutin datorn kommer med fast när man sätter i skärmen igen kan man installera de drivrutinerna som om de aldrig funnits på datorn förrut?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Om man rensar ur drivrutinspaket för grafikkort/skärm blir det någon slags standard drivrutin datorn kommer med fast när man sätter i skärmen igen kan man installera de drivrutinerna som om de aldrig funnits på datorn förrut?

Det är inte svårare än att du kör Nvidia-installationen på nytt. Så förbered och tanka ned senaste versionen innan du kör DDU.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte svårare än att du kör Nvidia-installationen på nytt. Så förbered och tanka ned senaste versionen innan du kör DDU.

Innan? Den ska väl ändå avinstalleras, varför behöver jag den senaste versionen innan jag avinstallerar den? Hursomhelst har jag redan den senaste. Gör det senare idag då jag har skola hemifrån. Tack för all hjälp förresten, hade varit helt i mörkret utan personer som dig!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Innan? Den ska väl ändå avinstalleras, varför behöver jag den senaste versionen innan jag avinstallerar den?

Mest för att den är redo till hands på direkten utan att du slipper leta fram den på en skärm som kanske kör 640x480 samtidigt som Windows får för sig att själv tanka ned någon generell drivrutin och så hipp, happ måste du göra om allt.

Permalänk

Ååååååh vad härligt. Men samtidigt känner man sig dum i huvvet. Jag tittade i skärmens "QUICK SETTINGS" och såg att jag hade freesync på. "Men freesync är ju till amd" tänkte jag. Jag stängde direkt av den och et bara funkade ;D. Tack för all hjälp och förlåt att man är så dum. Fortsätt med vad ni gör!