Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Alltså coil whine. Jag har ett surrande ljud när maskinen är igång som är konstant. Låter typ ”yyyyy” 😅

Vart går gränsen för coil whine? Funderar på om jag har den klisterlappen som sitter på insida fläkt?

Det du har är 100% coil whine. Hade du haft en klisterlapp i fläkten hade du garanterat hört att det var någon som var knas o inte det yyy som du beskriver, för det är coil whine 😎

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Coil whine... check!
DE version. Är jag inne i ett spel så hörs ljudet och går jag ut i menyn så slutar det tvärt. Jag kan stänga av och på ”coil whinet” genom att gå in o ur spelet 😆
Dock inget som hörs under vanligt bruk då ljud från själva spelet och i mitt fall projektorn dränker ljudet ifrån Ps5’an. Det var först när jag läst om detta problem jag blev nyfiken och gick bort och lysande nära konsolen som, check! Ljudet var där 😋
Jag är annars sjukt känslig för missljud. Och framförallt i dyra elektriska saker jag köper. Brukar skicka på service eller begära nytt omgående. Men i detta fall avvaktar jag och ser vad detta landar. Tänker inte skicka på service i flera veckor. Och som sagt det hörs inte under normalt bruk.

Testade det som du gjorde och de något form av ljud som kommer och går när jag gör det hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Coil whine... check!
DE version. Är jag inne i ett spel så hörs ljudet och går jag ut i menyn så slutar det tvärt. Jag kan stänga av och på ”coil whinet” genom att gå in o ur spelet 😆
Dock inget som hörs under vanligt bruk då ljud från själva spelet och i mitt fall projektorn dränker ljudet ifrån Ps5’an. Det var först när jag läst om detta problem jag blev nyfiken och gick bort och lysande nära konsolen som, check! Ljudet var där 😋
Jag är annars sjukt känslig för missljud. Och framförallt i dyra elektriska saker jag köper. Brukar skicka på service eller begära nytt omgående. Men i detta fall avvaktar jag och ser vad detta landar. Tänker inte skicka på service i flera veckor. Och som sagt det hörs inte under normalt bruk.

Hur mycket låter din annars då, mer än detta ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Det du har är 100% coil whine. Hade du haft en klisterlapp i fläkten hade du garanterat hört att det var någon som var knas o inte det yyy som du beskriver, för det är coil whine 😎

Samma ljud i menyer, dashbord, spel osv. Konstant samma ljud. Ej högt. Hörs bara när jag lägger öronen nära.. typ 20 cm.

Permalänk
Medlem

Det vi alla hör är garanterat coil whine. Måste man lägga örat emot eller åtminstone vara nära konsolen för att höra ”tjuter” väsandet” då är det coil whine. Den stackaren som hade en pappers/klisterlapp i fläkten... ja tänk er när man raggade kvarterets tjejer med spelkort i cykeldäcket. Fast trampa som fein 😁 Man hör det garanterat. Coil whine kan låta när man belastar kretsar, som i vårat fall när man startar o stänger av spel. Kan tänka mig att grafikkortet suger ström och då ”tjuter” det ifrån nätagget. Kan också låta konstant, men var då glad att det inte låter mer under belastning ☺️
Hade jag hört det när det är tyst i rummet skulle jag garanterat göra en reklamation. Nu är det sällan tyst när man använder en spelkonsoll, så för mig får det vara så länge. Kanske att man orkar reklamera när det finns en klok åtgång på konsolen. Eller bara vänta ut Pro och sälja om något år 😁
Men det skall sägas att jag hört folk som har betydligt värre coil whine på sina Ps5 på tex Youtube. Hade jag hört den bort till soffan under användning.. Då hade den garanterat åkt tillbaka.
Vi får nog vara glada om vi måste lyssna efter ljudet. En bra tumregel för övrigt, måste man lyssna efter missljudet, då kanske man kan leva med det. Hör man skiten, är missljudet där som hiss musik ... kasta ut skiten o ring kundtjänst.

Visa signatur

Firre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firre:

Det vi alla hör är garanterat coil whine. Måste man lägga örat emot eller åtminstone vara nära konsolen för att höra ”tjuter” väsandet” då är det coil whine. Den stackaren som hade en pappers/klisterlapp i fläkten... ja tänk er när man raggade kvarterets tjejer med spelkort i cykeldäcket. Fast trampa som fein 😁 Man hör det garanterat. Coil whine kan låta när man belastar kretsar, som i vårat fall när man startar o stänger av spel. Kan tänka mig att grafikkortet suger ström och då ”tjuter” det ifrån nätagget. Kan också låta konstant, men var då glad att det inte låter mer under belastning ☺️
Hade jag hört det när det är tyst i rummet skulle jag garanterat göra en reklamation. Nu är det sällan tyst när man använder en spelkonsoll, så för mig får det vara så länge. Kanske att man orkar reklamera när det finns en klok åtgång på konsolen. Eller bara vänta ut Pro och sälja om något år 😁
Men det skall sägas att jag hört folk som har betydligt värre coil whine på sina Ps5 på tex Youtube. Hade jag hört den bort till soffan under användning.. Då hade den garanterat åkt tillbaka.
Vi får nog vara glada om vi måste lyssna efter ljudet. En bra tumregel för övrigt, måste man lyssna efter missljudet, då kanske man kan leva med det. Hör man skiten, är missljudet där som hiss musik ... kasta ut skiten o ring kundtjänst.

Exakt detta har jag :

https://youtu.be/b19to8TfXzg

Försvinner direkt när man stänger spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Exakt detta har jag :

https://youtu.be/b19to8TfXzg

Försvinner direkt när man stänger spelet.

Exakt så har jag också. Tror inte det finns något man kan göra tyvärr.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Passade på att filma mitt för trådens skull. Vill säga att det låter mer irl, antar att iPhone micken inte är superduktig på att fånga upp ljudet.
Brummet blir jävligt högt i filmen också, det hörs inte alls irl, antar att det är att vibrationerna förstärks i stålhyllan på något sätt.
Det ljudet man hör i filmen när jag tar kameran mot baksidan av maskinen hörs tydligt när man står någon meter från också.
Men som ni ser så har jag maskinen bakom TVn så ingen panik för mig.

https://streamable.com/e32u69

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Kört min PS5 Digital igår och idag. I läget då man inte spelar något så hörs den inte så mycket alls. Dock då jag drar igång ett spel så hörs ett surr/väsen från rödmarkerade ytorna på bilden i högre toner. Man hör även fläkten arbeta på högre varv även om det är Modern Warfare som liras. Men det är inte fläkten som man anmärker på. Det är ett surr/väsen. Tydligt tecken på Coil Whine.

Min XSX hör jag inte ett endaste väsen av då jag spelar spel under längre perioder. Ganska anmärkningsvärt.

Kan det ha göra något med nedan konstruktion av enheten? - Någon länkade det i annan tråd.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Har också ett buzzande ljud. Konstant men försvinner i sleepmode. Är det klisterlappen eller annat? Det drunknar i spelljudet men stör mig ändå på det. Hörs i soffan några meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baseballigan:

Har också ett buzzande ljud. Konstant men försvinner i sleepmode. Är det klisterlappen eller annat? Det drunknar i spelljudet men stör mig ändå på det. Hörs i soffan några meter bort.

Om du ljudet ändrar på sig när du hoppar in och ut ur ett spel till dashboarden med PS-knappen (long press) så är det coil whine. Dvs beroende på hur mycket konsolen belastas av ett spel och således hur mycket ström som dras. Om ljudet är helt det samma oavsett load så är det kanske någon löst klisterlapp.

Permalänk
Medlem

Det buzzande ljudet minskar markant för mig om jag klämmer åt chassit lite. Jäkligt irriterande!

Permalänk
Skrivet av zleikir:

Det buzzande ljudet minskar markant för mig om jag klämmer åt chassit lite. Jäkligt irriterande!

Jag upplevde samma sak när den läser skivan som mest. Men har aldrig märkt av dessa vibrationer under spelande, bara installation.

Permalänk
Medlem

Kanske tur att det inte fanns nån PS5 att köpa än då.

Alltså coilwhine är en naturlig reaktion på de stora ändringar i magnetfält som sker med en viss frekvens. Antingen kan man höja frekvensen över det hörbara området eller försöka tysta ner spolarna genom att gjuta in dem. Kanske nån gegga kan dämpa rörelserna och därmed ljuden.

Även vissa kondensatorer kan låta.

Även transformatorer kan låta i 50Hz.

För mig är detta rätt väntat och naturligt men är det väldigt högt så är det klart att det är störande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avskummet:

Jag upplevde samma sak när den läser skivan som mest. Men har aldrig märkt av dessa vibrationer under spelande, bara installation.

Det buzzande ljudet har försvunnit för mig. Kvar är ett "brummande" ljud när jag spelar. Detta ljudet är konstant och om möjligt ännu mer irriterande.

Permalänk
Medlem

Fick mitt ps5 från netonnet igår, definitiv coil whine. Ökar i spel. Fläkten verkar vibrera lite också, den har ett udda ljud. Är sjukt besviken. Dåligt av sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Fick mitt ps5 från netonnet igår, definitiv coil whine. Ökar i spel. Fläkten verkar vibrera lite också, den har ett udda ljud. Är sjukt besviken. Dåligt av sony.

Kan ju balansera fläktarna och dylikt i kommande uppdateringar av mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Kan ju balansera fläktarna och dylikt i kommande uppdateringar av mjukvaran.

Fläktljud kan jag leva med, coil whine är svårt.

Edit: Jag fick hem en till ps5:a från elgiganten och samma buzzande från psu:n i den. Fler i min umgängeskrets har samma.

Lade till info om ny konsoll.
Permalänk
Medlem

TronicsFix öppnar up PS5:ans PSU och identifierar componenten som skapar Coil Whinet.

Permalänk

Jag ser problemet som något Sony snart löser.

Just sånt här var en av orsakerna jag avvaktade. Jag köpte en av de första xboxarna den hade en liten fläkt på cpun, de senare var passiva. Denna lilla fläkt hördes när jag såg på film.

Permalänk
Medlem

Börjar bli galen på hur den låter, spelar fenyx rising och från 3 meters håll hör man hur frekvensen på ljudet ändras när man tittar sig omkring i spelet. Som sagt, en fläkt som låter lite skiter jag i, men det här ljudet, gaaah.
Någon här som varit i kontakt med Sony angående detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagg3:

Börjar bli galen på hur den låter, spelar fenyx rising och från 3 meters håll hör man hur frekvensen på ljudet ändras när man tittar sig omkring i spelet. Som sagt, en fläkt som låter lite skiter jag i, men det här ljudet, gaaah.
Någon här som varit i kontakt med Sony angående detta?

Jag har pratat med Sony och det verkar känna till problemet med "Coil Whine" och det var inga problem att skicka in den för reparation.
Tänkte skicka tillbaka min, men märkte att oljudet försvann när jag ställde ner den på vardagsrumsmattan. Därför är det nog snarare vibrationer som orsaker detta och jag vet inte om det är värt att skicka tillbaka den och riskera få tillbaka en som låter ännu värre. Däremot så är ljudet så pass högt att jag hör det tydligt ett par meter från soffan när jag kör med låg volym eller när det är tysta partier i spelet. Ljudet uppkommer direkt när jag startar ett spel oavsett om det är på skiva eller inte. Verkar sedan vara kvar även när jag avslutar spelet. Läste på reddit om någon som fått bort ljudet genom att placera en tjockmusmatta under PS5:an, men vet inte om man ska acceptera det, då vissa verkar ha i stort sätt ljudlösa maskiner. Har en XsX också, så det gör mig inte så mycket om jag är utan PS5:an ett par veckor, men det är som sagt en risk att man får tillbaka något som låter värre.
Vore intressant att höra hur många av er som har en nästan ljudlös PS5:a med enbart lågt fläktljud, typ som XsX.

Permalänk
Medlem

Har ett djävulskt "buzzande" på min konsol också. Märks särskilt väl i Assassins Creed: Valhalla när jag ändrar kameravinkeln så ändras även buzz-ljudet, nästintill komiskt. Hörs ända till soffan och är ganska störande, så pass störande att jag måste göra något åt det.

Här en en inspelning på min konsol: https://streamable.com/rb5nn7

Har gjort ett försök med att använda mig av o-ringar kring skruvarna på fläkten, detta löste ej problemet överhuvudtaget. Så slösa inte er tid med det.

Synd att det inte finns några konsoler på lager, då hade jag kanske kunnat byta ut direkt på Netonnet generösa "öppet köp". Bästa alternativt verkar vara att skicka in den på reparation.

@Chess_Norris
Sade de hur lång tid reparationen skulle ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Har ett djävulskt "buzzande" på min konsol också. Märks särskilt väl i Assassins Creed: Valhalla när jag ändrar kameravinkeln så ändras även buzz-ljudet, nästintill komiskt. Hörs ända till soffan och är ganska störande, så pass störande att jag måste göra något åt det.

Här en en inspelning på min konsol: https://streamable.com/rb5nn7

Har gjort ett försök med att använda mig av o-ringar kring skruvarna på fläkten, detta löste ej problemet överhuvudtaget. Så slösa inte er tid med det.

Synd att det inte finns några konsoler på lager, då hade jag kanske kunnat byta ut direkt på Netonnet generösa "öppet köp". Bästa alternativt verkar vara att skicka in den på reparation.

@Chess_Norris
Sade de hur lång tid reparationen skulle ta?

Ja, det låter ungefär som samma ljud som jag har. Minskar ditt ljud om du lyfter upp den eller klämmer lite på sidofenorna? I så fall är det definitivt samma. De ska inte ta mer än två veckor att få det åtgärdat enligt Sony själva, men man vet inte hur det är nu när det är brist på konsoler och säker rätt många som skickat tillbaka sina. Får hoppas att de har tillräckligt många i lager för jag tror inte de kommer försöka laga den.

Permalänk
Medlem

Känns inte orimligt att Sony kommer med ny revision med bättre fläkt och omdesignad nätdel.

Verkar som MS är på en annan nivå med kvalitetskontroller.
Haft en Series X och den var verkligen knäpptyst oavsett vad jag gjorde och jag är väldigt petig.

Permalänk
Skrivet av Lucifr:

Har ett djävulskt "buzzande" på min konsol också. Märks särskilt väl i Assassins Creed: Valhalla när jag ändrar kameravinkeln så ändras även buzz-ljudet, nästintill komiskt. Hörs ända till soffan och är ganska störande, så pass störande att jag måste göra något åt det.

Här en en inspelning på min konsol: https://streamable.com/rb5nn7

Har gjort ett försök med att använda mig av o-ringar kring skruvarna på fläkten, detta löste ej problemet överhuvudtaget. Så slösa inte er tid med det.

Synd att det inte finns några konsoler på lager, då hade jag kanske kunnat byta ut direkt på Netonnet generösa "öppet köp". Bästa alternativt verkar vara att skicka in den på reparation.

@Chess_Norris
Sade de hur lång tid reparationen skulle ta?

Fast tror att lösningen med o-ringar är mer om det är obalans i fläkten. Vilket verkar vara vanligt med Nidec-fläkten.
Då uppstår ett mer "wobblande" fläktljud, men extremt störande och man hör det från 4-5m.
Min låter så här, https://streamable.com/4cdx80

Jag har varit i kontakt med supporten, men de säger att det är ett normalt ljud 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBKEeyore:

Fast tror att lösningen med o-ringar är mer om det är obalans i fläkten. Vilket verkar vara vanligt med Nidec-fläkten.
Då uppstår ett mer "wobblande" fläktljud, men extremt störande och man hör det från 4-5m.
Min låter så här, https://streamable.com/4cdx80

Jag har varit i kontakt med supporten, men de säger att det är ett normalt ljud 🤷‍♂️

Jodå. Det där ljudet har jag också samt buzzandet som grädde på moset.

EDIT: Nidec fläkt på min.

Permalänk
Medlem

Skickade in min då den inte startade. Nu fungerar den men låter som ett gammalt kylskåp, om inte värre. Vetefasen vad jag ska göra, tveksamt om Sony vill ta in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Skickade in min då den inte startade. Nu fungerar den men låter som ett gammalt kylskåp, om inte värre. Vetefasen vad jag ska göra, tveksamt om Sony vill ta in den igen.

Skickade in min idag. Risken är väl också att den nya kommer låta ännu värre, men jag kommer skicka in den igen i så fall. Läste på reddit om någon som skickat tillbaka 3 stycken innan han fick en som var någolunda tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Skickade in min idag. Risken är väl också att den nya kommer låta ännu värre, men jag kommer skicka in den igen i så fall. Läste på reddit om någon som skickat tillbaka 3 stycken innan han fick en som var någolunda tyst.

Jag hade gärna skickat in min igen. Men eftersom jag fick tillbaka samma konsol (vet att vissa har fått en ny, med nytt serienummer) så tror jag inte Sony vill ta in den igen tyvärr. Tycker verkligen detta ljudet är oacceptabelt, får fan huvudvärk av det.