Xbox-chefen Phil Spencer prisar Sonys spelkontroller Dualsense

Permalänk
Melding Plague

Xbox-chefen Phil Spencer prisar Sonys spelkontroller Dualsense

Sony får oväntade hyllningar för den nya spelkontrollern Dualsense, när Xbox-chefen talar om innovation och vikten att lära av varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa sånt här och inte bara företag som dissar varandra! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det här motiverar Phil Spencer med att Xbox-kontrollern blivit "standard" inom en mängd områden som helt saknar anknytning till spelande, något han själv tycker är bisarrt.

Vilka användningsområden tänker han på då?

Permalänk
Medlem

Xbox verkar vara så sjukt chill om man jämför med Sony haha

Permalänk

Tycker Phil Spencer verkar vara en sympatisk kille. 👍

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag försöker lista ut vad agendan är med detta uttalanden men det enda jag kan komma på är förbättring av PR genom transparens, vilket är enligt mig trevligt att se.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en Elite 3 som plockar russinen från DualSense men behåller grundkonceptet. Sjuk skillnad mellan en Elite och en vanlig kontroll.

Permalänk

Phil Spencer Känns som en väldigt trevlig person, tycker alltid han varit bra i intervjuer och är ödmjuk mot andra.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Vilka användningsområden tänker han på då?

Det är t.ex vanligt inom amerikanska armén att man styr bomb-desarmeringsrobotar med Xbox kontroller.
se klipp: https://youtu.be/dbgOzkIKVaw?t=292
Å andra sidan kankse adaptiva avtryckare skulle vara smidigt om roboten skulle knipsa kablar på en IED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Vilka användningsområden tänker han på då?

Rätt populärt inom saker som behöver en analog styrspak. Det är en off the shelf lösning som är relativt billig, kvalitativ och enkel att programmera för. Exemplet han ger i artikeln är styrningar av elektromekaniska robotar.

stavning
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Sony får oväntade hyllningar för den nya spelkontrollern Dualsense, när Xbox-chefen talar om innovation och vikten att lära av varandra.

Läs hela artikeln här

Betyder det att han vill sno ide´n? Sony borde ju dock ha patent!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Vi ser hur företagens DNA påverkar hur de innoverar. Sony mest genom hårdvara och Microsoft mest genom mjukvara. Finns egentligen ingenting som talar emot att MS kunde ha behållit utseendet på kontrollen, samtidigt som de lagt till nya funktioner som haptic feedback och adaptive triggers. De bara fokuserade inte på det och kanske känner de nu att det var en missad chans. Gissningsvis åtgärdar de det med nästa version av Elite kontrollen.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Ser fram emot en Elite 3 som plockar russinen från DualSense men behåller grundkonceptet. Sjuk skillnad mellan en Elite och en vanlig kontroll.

Ja, en Elite med gyroskop i är något jag har velat ha länge.

Permalänk
Medlem

Xbox one kontrollen är fan det bästa Xbox kommit ut med. Så sjukt synd att man förstört "D-padden" på nya Series X.

Varför ändra något som redan var riktigt bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Jag försöker lista ut vad agendan är med detta uttalanden men det enda jag kan komma på är förbättring av PR genom transparens, vilket är enligt mig trevligt att se.

Det han egentligen säger är att X-box haft rätt hela tiden då Sony nu efterliknat deras design väldigt mycket Sen att Sony lyckats peta in någon funktion som inte X-box har kan han ge dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Snusfri

Microsoft och i förlängningen Xbox växer i mina ögon mer och mer, de gör så mycket rätt till skillnad från tidigare och lyssnar mycket på sina kunder och har en mycket mer ödmjuk attityd gentemot när Ballmer satt vid rodret.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skönt med lite sunt förnuft och att man kan credda varandra också i spelvärlden...

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Phil är fan svärmorsdrömmen. Alltid så snäll Men han har inte fel. Xbox One-kontrollen var ett steg i rätt riktning, men Dualsense tar handkontroller till en helt ny nivå.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yarn:

Det är t.ex vanligt inom amerikanska armén att man styr bomb-desarmeringsrobotar med Xbox kontroller.
se klipp: https://youtu.be/dbgOzkIKVaw?t=292
Å andra sidan kankse adaptiva avtryckare skulle vara smidigt om roboten skulle knipsa kablar på en IED.

Har sett ett antal olika robotar från olika tillverkare styras med XB-kontrollen. Likaså några självkörande minibussar som körde runt Lindholmen. Säkerhetsföraren hade en Stopp-knapp men för mer finlir så plockade han fram en kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarn:

Det är t.ex vanligt inom amerikanska armén att man styr bomb-desarmeringsrobotar med Xbox kontroller.
se klipp: https://youtu.be/dbgOzkIKVaw?t=292
Å andra sidan kankse adaptiva avtryckare skulle vara smidigt om roboten skulle knipsa kablar på en IED.

Japp, och i senaste Estonia-dokumentärserien så syns det att de styr dykroboten med en Xbox-kontroll.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Datanisse:

Betyder det att han vill sno ide´n? Sony borde ju dock ha patent!

Dualsense använder en relaterad teknik till vad Nintendo använder i Joy-Con-kontrollernas HD Rumble-funktion. Det är företaget Immersion som tillhandahåller tekniken. Exakt som det används i Dualsense kan Microsoft inte kopiera, men de kan också licensiera den grundläggande tekniken från Immersion och implementera den efter eget huvud med framtida Xbox-kontroller.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en Xbox Series X, eller information, och kan bekräfta att de har höjt polling raten på kontrollerna, till iaf 500MHz, från 125MHz som Xbox One kontrollerna besitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Vilka användningsområden tänker han på då?

Kolla på Mustiga Mauris klipp på en svensk militär ubåt. Styrman styr ubåten med en Xbox One kontroll. Det du.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Xbox one kontrollen är fan det bästa Xbox kommit ut med. Så sjukt synd att man förstört "D-padden" på nya Series X.

Varför ändra något som redan var riktigt bra?

Fast den har ju bara blivit bättre? Iaf enligt mig och de flesta andra reviews jag sett.

Permalänk
Medlem

Tekniken som sony använder är verkligen inte ny. Det är bara en ny implementation av gammal teknik. Tror tekniken som sådan har funnits i decennier (kan tänka på rumblefunktionen nu). Det är en motor som tillåter mycket bättre upplösning i skakningarna än den som använts tidigare som egentligen bara hade ett på och av läge och behövde tid på sig att snurra upp samt att stanna. Vill man prata innovation så har ju nintendo och kanske till och med den bespottade steamkontrollen kommit med ”nyheter” som ingen annan har tidigare. Tycker att båda dessa har lyckats långt bättre än microsoft och sony att tillföra metafunktioner (om jag får kalla dem så?) som tillför något till spelupplevelsen. Sen att steamkontrollen är definitionen av plastigt är en diskussion. Tekniken verkar lovande och förhoppningsvis kommer de till PC så att man får prova detta.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag försöker lista ut vad agendan är med detta uttalanden men det enda jag kan komma på är förbättring av PR genom transparens, vilket är enligt mig trevligt att se.

Behöver allt ha en agenda när man ger en komplimang eller hyllar någon annans inovation?

Om du berömmer en restaurang för maten/servicen, gör du det för att fiska rabatt eller ett gratis glas vin?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ser fram emot en Elite 3 som plockar russinen från DualSense men behåller grundkonceptet. Sjuk skillnad mellan en Elite och en vanlig kontroll.

ms får kontra med novint falcon 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jud1th:

Tekniken som sony använder är verkligen inte ny. Det är bara en ny implementation av gammal teknik. Tror tekniken som sådan har funnits i decennier (kan tänka på rumblefunktionen nu). Det är en motor som tillåter mycket bättre upplösning i skakningarna än den som använts tidigare som egentligen bara hade ett på och av läge och behövde tid på sig att snurra upp samt att stanna. Vill man prata innovation så har ju nintendo och kanske till och med den bespottade steamkontrollen kommit med ”nyheter” som ingen annan har tidigare. Tycker att båda dessa har lyckats långt bättre än microsoft och sony att tillföra metafunktioner (om jag får kalla dem så?) som tillför något till spelupplevelsen. Sen att steamkontrollen är definitionen av plastigt är en diskussion. Tekniken verkar lovande och förhoppningsvis kommer de till PC så att man får prova detta.

Microsoft har ju hållit på med liknande saker tidigare: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/81930c/the_mic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Behöver allt ha en agenda när man ger en komplimang eller hyllar någon annans inovation?

Om du berömmer en restaurang för maten/servicen, gör du det för att fiska rabatt eller ett gratis glas vin?

Skillnad på en privatpersons kommentar och ett uttalande från en av de högst uppsatta i ett av världens största, och börsnoterade, företag under avsiktligt offentliggjord konversation. Jag erkänner att jag pratade för definitivt, för jag säger inte att han inte kan sagt det då han uppriktigt anser det. Det jag menar är att kan han ens säga vad han faktiskt tycker så är det ett tecken på att Microsofts företagskultur har skiftat rejält, speciellt från Ballmer eran, till att vara mer transparenta. Det blir då ett företagsbeslut och då finns det en agenda, men troligen är då agendan att förbättra PR och de anställdas nöjdhet. Att höja transparens som metod för att uppnå det är någonting jag ställer mig positiv till. (Vilket betyder att de lyckades, men jag har inget emot det.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laxan96:

Vilka användningsområden tänker han på då?

Han ger exempel direkt under. Tex. folk inom robotteknik där de kontrollerar roboten med en Xbox kontroll.