Nvidia Geforce RTX 3060 Ti nära RTX 3070 i nya prestandaresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"cirka 4 300 kronor inklusive moms."

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker 4300 låter mer troligt för icke Ti-modellen? Med tanke på vad 2060 kostade när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Snarare 5,000 för basmodellen. 5,700 för den AIB modell som faktiskt finns i lager.

Det är inte priserna som går upp, det är vi som blir fattigare.

Där har du ju dock fel.
$399 = 3404 SEK, sen lägger du på 25% och får ut 4255 SEK.

Alltså kan man förvänta sig att billigaste AIB landar runt 4637 med 9% påslag av AIB, troligtvist avrundat upp till 4700.
Men ja, kommer säkert att finnas ett ASUS Strix för 6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

4300 kr i ca 5 minuter under lanseringdagen då hela kortlager i Sverige som kommer motsvara ca 15 st. kort. Sen får ni vänta i ca 3-4 månader för att kunna köpa ett för 6000 kr...

Är ju inte riktigt så det har fungerat. Snarare att folk sitter och väntar på sina kort för intropriser som de har beställt.
Utöver det så har ju påslagen från Nvidias partners varit relativt normala, om man utesluter flaggskepp som FTW3 och Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Är ju inte riktigt så det har fungerat. Snarare att folk sitter och väntar på sina kort för intropriser som de har beställt.
Utöver det så har ju påslagen från Nvidias partners varit relativt normala, om man utesluter flaggskepp som FTW3 och Strix.

Den RTX3700 som jag köpte hade ett pris på 6400 kr i Inet som då höjdes till 7000 kr inom några minuter vid lansering....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju inte hur bra det är utan när det går att få tag på och för vilket pris. 5k, leverans till senvåren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Den RTX3700 som jag köpte hade ett pris på 6400 kr i Inet som då höjdes till 7000 kr inom några minuter vid lansering....

Vad är din poäng?
En snabb googling visar att det finns hur många modeller som helst som ligger runt 6200-6500. Det är fortfarande inom 10-15% påslag beroende på vilket man tar och det är också en summa som AIBs brukar lägga på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mieriola:

Det intressanta är ju inte hur bra det är utan när det går att få tag på och för vilket pris. 5k, leverans till senvåren?

5000 är det totala antalet kort som ska tillverkas.
Skit i grafikkort, brist på kort är kanske en del i Googles lanseringsplaner för Stadia, de köper upp alla kretsar för sin datacenter
https://stadia.google.com/game/cyberpunk2077?hl=en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om någon skulle påstå, två månader tillbaka eller så, att jag kommer att se fram emot Intel's GPU-släpp så hade jag skrattat läppen av mig. Men nu skrattar jag inte längre...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Lär kosta 5-7k med tanke på att 3070 kostar 6-8k nu.

6800 går på ca 7,7k-9k. Priserna tagna från inet.

Möjligtvis att ett litet antal säljs för runt 4700kr precis vid leverans precis som 3070 kostade 5625kr om man var väldigt snabb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Vad är din poäng?
En snabb googling visar att det finns hur många modeller som helst som ligger runt 6200-6500. Det är fortfarande inom 10-15% påslag beroende på vilket man tar och det är också en summa som AIBs brukar lägga på.

Min poäng är det jag skrev först. Nån lockpris som varar i x minuter sen blir det ockerpriser och varor som inte leveraras i x antal månader...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Där har du ju dock fel.
$399 = 3404 SEK, sen lägger du på 25% och får ut 4255 SEK.

Alltså kan man förvänta sig att billigaste AIB landar runt 4637 med 9% påslag av AIB, troligtvist avrundat upp till 4700.
Men ja, kommer säkert att finnas ett ASUS Strix för 6000.

Riktig MRSP: 3,850 SEK + 10% påslag av AIB, + 3% mark-up hos distributör + 25% moms = 5.5 k SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag läste någonstans tidigt detta året att de planerade lanseringspriset skulle vara 4490kr
sen kom skinnjackan och sa "from 499 dollars" + miljöpartiet skatt så då hamnade vi i sverige på i runda slängar 5600ish..

Som kanske bekant så är inte allt som står på internet vettigt. Det var väldigt länge sen $499 blev 4490 kr.

Om vi leker med tanken att svenska riktpriset sattes på lanseringsdagen, 29 okt, så skulle en "rak" översättning ge 499*8.92*1.25 = 5563 kr.

Jag är den förste att gärna skylla det mesta på Miljöpartiet men om riktpriserna hade hållit i praktiken så hade de faktiskt bara snott runt 40 spänn av dig.

Citat:

vilket är bedrövligt dyrt om man bara kollar tillbaka ett par generationer av xx70 kort, 970't var väl runt 3500 vid lansering och sen 1070't var runt 4500kr sen kom bitcoin mining boomen och förstörde priserna i många år framöver känns det som.

Det där är, rent ut sagt, en helt felaktig "analys" vad som hänt/händer.

Rikpris för 1070 vid lansering 10 juni 2016 var $379 resp $449(FE), svenskt rikpris tycks varit 4200 resp 5000 SEK. Dollarkursen denna dag var iaf 8.30 (med rak översättning enl ovan borde FE kostat 4658 kr - Mp blåste dig redan 2016 på 350 spänn! De har blivit snällare med åren... )

Vad man ska komma ihåg är att vi haft överraskande mkt inflation. Snabbt googlat så blir $379/449 efter inflation så mkt som $412 resp $487. Med den 29:e oktobers kurs hade det blivit 4594 resp 5430 kr.

Vad man oxå ska komma ihåg är att jämföra äpplen med päron. Det kort som i Ampere kommer vara mest likt 1070 är faktiskt inte 3070, utan 3060Ti. 3060Ti riktpris ($399) är alltså lägre än vad det var för 1070.

Om man nu tänker till lite, även om vi bortser från att tillgång överstiger efterfrågan (trots att det typiskt driver upp priserna), så är det mao inte så konstigt att man idag inte "vill" hålla riktpriserna. Ijmf med hur det var 2016 och med populära 1070 så är faktiskt riktpriserna på de nya korten "lite för låga".

Så jag är ledsen, förutom dollarkursen så var det inte bättre förr (2016 i detta fallet). Och det kan man inse utan att blanda in vare sig bitcoins eller miljömuppar (tjaa, kronkursen kan vi iofs skylla på dem, de sitter ju trots allt i regeringen, hehe).

Vad man bör lägga till, egentligen, är de ökade tillverkningskostnaderna sen 2016. Men i detta fall behövdes inte ens det, verkar som om vi blev bjudna på det denna gång. Eller nått...näe, det får de ta igen genom att skippa riktpriserna.

Permalänk
Medlem

När kommer 3070 Ti?

Permalänk
Medlem

Nära skjuter ingen hare krishna!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jahapp, kanske 3:e gången gilt brukar de säga, är fusk att behöva F5 spam race'a mot scalpers bottar, måste begå intensiv F5 träning nu i helgen.

Känns surt att det här har blivit det nya normala.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

De säljs inte alls i europa, så du måste beställa från t.ex. nordamerika. Sen så är det praktiskt taget omöjligt att få tag på dem där också.

Har de slutat i UK, Tyskland och Frankrike? Har skrivits att de hade där några veckor efter att de slutade sälja i sin egna shop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nekrol:

Både företagen har ju alltid gjort såhär dock. Kan inte komma på en enda generation där AIB-kort inte har haft ett högre pris. Det finns ju fortfarande rimligt prissatta kort från nvidia som ligger typ 8% över MSRP. Och FE går ju fortfarande att köpa för riktpris i delar av europa och USA.
AMD dock, förstår verkligen inte hur de har tänkt när de pressar AIBs till dessa ockerpriser.

Jag tänkte mer på att det är omöjligt att få tag i varorna i butik. Att de lanserar med så litet lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta känns så onödigt på något sätt. Inte kortet i sig själv, utan att få veta om det. Det hade varit mer vettigt när man hade kunnat välja bland modellerna i stället för att man får ta det som finns.

Det känns som biblen, en massa snack om något som skall finnas som ingen kan hitta någonstans.

Är 3000-serien en religös upplevelse? Man måste tro på att de finns för det finns inga bevis?

Jag är bara syrlig för att jag är frustrerad.

Det fanns ju massa 3070 vid release och det tog flera timmar innan alla var borta.

Det brukar ju ta ett tag innan man kan välja och vraka på exakt vilken modell man vill ha. Butikerna får ju även in ganska stora leveranser och köerna 'är inte speciellt långa vad jag sett? Har du beställt något kort du väntat länge på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Riktig MRSP: 3,850 SEK + 10% påslag av AIB, + 3% mark-up hos distributör + 25% moms = 5.5 k SEK

Vart får du din "riktiga" MSRP ifrån? Dollar konverterat till SEK blir 3400. Så 3,400 SEK + 10% påslag av AIB + 3% mark-up + moms =4815 SEK.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jahapp, kanske 3:e gången gilt brukar de säga, är fusk att behöva F5 spam race'a mot scalpers bottar, måste begå intensiv F5 träning nu i helgen.

Känns surt att det här har blivit det nya normala.

Jag är inte där än.
Det där upplägget känns varken normalt eller anpassat för mig.

Om jag ska köpa något från de nya lanseringarna så kommer jag sitta ner i båten tills det finns god tillgänglighet i butik igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

När kommer 3070 Ti?

Strax innan 4070. 😄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Jag läste någonstans tidigt detta året att de planerade lanseringspriset skulle vara 4490kr sen kom skinnjackan och sa "from 499 dollars" + miljöpartiet skatt så då hamnade vi i sverige på i runda slängar 5600ish.. vilket är bedrövligt dyrt om man bara kollar tillbaka ett par generationer av xx70 kort, 970't var väl runt 3500 vid lansering och sen 1070't var runt 4500kr sen kom bitcoin mining boomen och förstörde priserna i många år framöver känns det som.

499 USD * 8.92 SEK/USD (slutet av Oktober) * 1.25 (moms) = 5563 kr. Så 5625 kr är ju väldigt nära. Bara 1.1% skillnad.
4490 kr låter som att någon "översatt" 449 USD till svenskt pris genom att bara multiplicera med 10.

Visst kan jag hålla med om att grafikkort har blivit väldigt dyra i allmänhet, men problemet ligger ju inte riktigt i Sverige.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag tänkte mer på att det är omöjligt att få tag i varorna i butik. Att de lanserar med så litet lager.

Ja om du prompt ska köpa i butik så är det nog omöjligt. Men att bara beställa ett kort och vänta några veckor har funkat för mig och alla mina vänner som har köpt ett 3080.
3070 ska ju också vara lättare att få tag på då det tydligen produceras i en väsentligt större mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Undra vad Nvidia och AMD tjänar på att göra såhär. För jag tror ju inte för en sekund att det är ett misstag när båda gör det så utstuderat. Eller är det monopolet som gör att de inte behöver bry sig så mycket vad vi konsumenter tycker för alternativet finns inte att hota med.

Tror knappast de gör det med flit, de hade ju tjänat otroligt mycket mer på att ha kort på lager. Jag tror helt enkelt de har stressat ut korten för att inte missa den andras lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte där än.
Det där upplägget känns varken normalt eller anpassat för mig.

Om jag ska köpa något från de nya lanseringarna så kommer jag sitta ner i båten tills det finns god tillgänglighet i butik igen.

Om du ska ha ett FE kort för MSRP så är det nästan så bara att man får sitta vid lanseringstid och hoppas på det bästa, oklart hur länge Nvidia vill sälja FE kort, känns som något de bara plockat fram för att kunna stoltsera med "låg" pris i recensioner som de egentligen inte vill sälja för andra än få lyckligt lottade.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

Tror knappast de gör det med flit, de hade ju tjänat otroligt mycket mer på att ha kort på lager. Jag tror helt enkelt de har stressat ut korten för att inte missa den andras lansering.

Så du menar att AMD såg shitstormen som Nvidia fick vid release och gjorde samma sak bara för de är stressade? Hade de byggt lager nån månad till kunde de ju skjutit nvidias trovärdighet i sank fullständigt. Nej det känns som det ligger något annat bakom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om du ska ha ett FE kort för MSRP så är det nästan så bara att man får sitta vid lanseringstid och hoppas på det bästa, oklart hur länge Nvidia vill sälja FE kort, känns som något de bara plockat fram för att kunna stoltsera med "låg" pris i recensioner som de egentligen inte vill sälja för andra än få lyckligt lottade.

Ja då blir den produkten bortvald på min lista. Som om den aldrig funnits ;).
Rimligen kan jag hitta en ersättare som ger mig ungefär det jag vill ha ändå.

Alltså ja, jag fattar ju att de där modellerna är extra åtråvärda av alla anledningar.
Billigare, bättre desgin, svårare att få tag i. You name it.
Men det är en produkt för att retas med majoriteten av konsumenterna. De finns, men du ska inte få en av dem.
Jag gillar inte det - och jag gillar inte hetsen heller.

Blundar hellre för vad som är på insidan av chassiväggarna hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon190955:

Så du menar att AMD såg shitstormen som Nvidia fick vid release och gjorde samma sak bara för de är stressade? Hade de byggt lager nån månad till kunde de ju skjutit nvidias trovärdighet i sank fullständigt. Nej det känns som det ligger något annat bakom.

Jag tror nog mer på @Marquzz spår där.

Väntar AMD några månader för att bygga lager så kan de tappa potentiella kunder till nvidia för att man inte pallar vänta längre. Eller ännu värre till konsolerna och då kan de bli av med den kunden inte bara 2 år till nästa köp utan kanske 6-7 år tills nya konsolerna är uttjänta.

Jag har svårt för att se att AMD släpper korten nu bara för att vara taskiga mot kunderna.
Och jag ser faktiskt inte någon annan rimlig förklaring heller annat än att det är tryck att hugga marknadsandelar så fort man bara kan nu när konkurrensen ökat på alla fronter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror nog mer på @Marquzz spår där.

Väntar AMD några månader för att bygga lager så kan de tappa potentiella kunder till nvidia för att man inte pallar vänta längre. Eller ännu värre till konsolerna och då kan de bli av med den kunden inte bara 2 år till nästa köp utan kanske 6-7 år tills nya konsolerna är uttjänta.

Jag har svårt för att se att AMD släpper korten nu bara för att vara taskiga mot kunderna.
Och jag ser faktiskt inte någon annan rimlig förklaring heller annat än att det är tryck att hugga marknadsandelar så fort man bara kan nu när konkurrensen ökat på alla fronter.

Eller som i mitt fall där jag för en månad var redo att slänga pengar på både AMD och nVidia men nu börjar tänka om och ska nog köra begagnat eller billigare/äldre delar.

De ville få ut korten i handeln innan jul, men pga Covid så tror jag att hela processen tar längre tid och att efterfrågan är större. Dels så har det inte hänt någon på vare sig processormarknaden eller grafikkortsmarknaden på många år (RTX 2xxx serien tillförde ingen förbättring alls i pris/prestanda gentemot föregående generation). Jag tror helt enkelt att väldigt många har väntat länge med att uppgradera och sitter med ganska gamla grejer, så det är många generationer som nu vill ha nya grejer.