Apples nästa processorer för datorer uppges bli M1X med 12 kärnor

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Dock så är jag mycket sugen på en imac med en högpresterande apple CPU

Och kanske skippa fläkt helt och hållet

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen på ett köp varje gång man läser om de nya datorerna. Sen kommer man på att 15"+ är för stort för mig och att 13" vore mer lagom. Fast det känns lite fånigt att köpa en 13" laptop när jag redan har en 11" iPad pro. Det jag använder en laptop till kan jag lika gärna göra på en iPad.

Skrivet av Zipparn:

Namnstandaren började bra bra men kommer redan gå bananas som allt annat.

Fast vad är alternativet, att varenda ny cpu får en egen siffra? Det om något skulle bli bananas. Säg att de släpper en värsting-cpu som kallas M4 och ett par månader sedan släpper de en cpu som är mindre kraftfull och kallas då M5. Sen släpper de ett mellanting som kallas M6. Hur ska konsumenten kunna ha koll på vad som är vad?

Mer logiskt att varje generation får ett och samma nummer och att varje variation får en extra betäckning som är likadan i alla generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast vad är alternativet, att varenda ny cpu får en egen siffra? Det om något skulle bli bananas. Säg att de släpper en värsting-cpu som kallas M4 och ett par månader sedan släpper de en cpu som är mindre kraftfull och kallas då M5. Sen släpper de ett mellanting som kallas M6. Hur ska konsumenten kunna ha koll på vad som är vad?

Mer logiskt att varje generation får ett och samma nummer och att varje variation får en extra betäckning som är likadan i alla generationer.

M1 och M1X är såpass vida annorlunda och borde ju ha olika bokstäver. Vi är överens om att siffran borde representera generation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Twitter-kontot Leaksapplepro

Hjärnan läste leksaks-apple-pro först

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

M1 och M1X är såpass vida annorlunda och borde ju ha olika bokstäver. Vi är överens om att siffran borde representera generation.

Fast om vi ska börja peta i petitesserna (om man ens kan säga så) är det olika bokstäver. Den ena saknar en och den andra har ett X. Men jag förstår din poäng, tror jag.

Nu vet jag förstås inte vad Apple har i pipelinen men det kan ju vara så att den som saknar en betäckning helt enkelt är ett mellanting, d.v.s. lite utav den generationens standard och att de processorer som sticker ut får en betäckning. Kanske tänker de så, kanske inte.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Fast vad är alternativet, att varenda ny cpu får en egen siffra? Det om något skulle bli bananas. Säg att de släpper en värsting-cpu som kallas M4 och ett par månader sedan släpper de en cpu som är mindre kraftfull och kallas då M5. Sen släpper de ett mellanting som kallas M6. Hur ska konsumenten kunna ha koll på vad som är vad?

Mer logiskt att varje generation får ett och samma nummer och att varje variation får en extra betäckning som är likadan i alla generationer.

Sa sker ju troligtvis inte. Segmenteringen sker pa produktniva, value/mid/pro. Det ar usecases som bemöts av komponenterna som ges namn och kommuniceras som produkt linjer.

Permalänk

Produktifiering var det ja. Vore intressant om "Apples" CPU:er avtäcktes med vilken ARM-modell de är baserade på. Men kunden lär lämnas i limbo som vanligt.

Det blir nog mer väsen om applikationer som inte stöds längre, än om högpresterande CPUer ersätts av lågpresterande. Detta sker redan löpande genom vanliga OS-uppdateringar. Har du en ungefär 1 år gammal app längre som du tycker är bra, måste utvecklaren lägga enorma resurser för att hänga med eller sorteras ut. Kunden? Kunden tillfrågas inte om detta.

Av de OS som finns på marknaden idag, är Mac OS det absolut minst kompatibla. Deprecation är en daglig händelse.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det är kul att ÄNTLIGEN efter 30 år kommer x86 få stryk och få en utmanare på Desktop/PC marknaden👍️ Det är dock typiskt att det är som vanligt Apple som är först och visar vägen före alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Produktifiering var det ja. Vore intressant om "Apples" CPU:er avtäcktes med vilken ARM-modell de är baserade på. Men kunden lär lämnas i limbo som vanligt.

De är baserade på Apples egna arkitektur. Några av Apples första ARM-processorer använde designer från ARM, men sen Apple A6 har de använt sina egna designer. De har dessutom en evig licens för att använda ARMs instruktionsuppsättning (Apple var en av grundarna till Arm), vilket väl är en stor anledning till att de inte verkar bry sig nämnvärt att NVIDIA köpte Arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av progstate:

Och kanske skippa fläkt helt och hållet

Passivt är najs men jag tror att jag i det här fallet föredrar att kunna ha en cpu med en tdb på upp mot 50-60 Watt och en grafikkrets på 100 watt ihop med en tyst kyllösning. Prestanda som slår det mesta på 150 watt. Kan nvidia få 390 på ca 400 watt att gå svalt och tyst borde apple kunna få 150 watt att gå tyst och svalt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av perost:

De är baserade på Apples egna arkitektur. Några av Apples första ARM-processorer använde designer från ARM, men sen Apple A6 har de använt sina egna designer. De har dessutom en evig licens för att använda ARMs instruktionsuppsättning (Apple var en av grundarna till Arm), vilket väl är en stor anledning till att de inte verkar bry sig nämnvärt att NVIDIA köpte Arm.

Det är inte sant, dock. Apple är inte CPU-tillverkare. Vilka förhandlingar som pågår bakom lyckta dörrar är ingen anledning att ta foliehatt på och tro att de har kompetensen att utveckla en CPU från scratch. Dessutom är det inte Apple som tillverkar dem, utan de har en NDA med ett kinesiskt företag som vet hur man gör.

Dessutom var det inte många veckor sedan som de publikgjorde att de skulle byta från Intel till ARM. Så det är ARM-processorer.

Med lite krypterings- och rapportering-funktioner tillagda så att de äger informationen de kan lämna ut till myndigheter som frågar efter dem.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det är inte sant, dock. Apple är inte CPU-tillverkare. Vilka förhandlingar som pågår bakom lyckta dörrar är ingen anledning att ta foliehatt på och tro att de har kompetensen att utveckla en CPU från scratch. Dessutom är det inte Apple som tillverkar dem, utan de har en NDA med ett kinesiskt företag som vet hur man gör.

Dessutom var det inte många veckor sedan som de publikgjorde att de skulle byta från Intel till ARM. Så det är ARM-processorer.

Med lite krypterings- och rapportering-funktioner tillagda så att de äger informationen de kan lämna ut till myndigheter som frågar efter dem.

Med tanke på personerna Apple anställt på senare år finns det ingen anledning att tvivla på att de har kompetensen att designa och vidareutveckla egna processorer, såvida man inte har foliehatt på då. Att TSMC står för den fysiska tillverkningen är föga relevant i sammanhanget, det är ju inte som att AMD tillverkar sina egna proppar heller.

Var hittar du något offentliggörande av Apple att de ska byta från Intel till ARM? Det enda i offentliggörandeväg jag sett och kan hitta från juni och framåt är att Apple ska genomföra en övergång till ”Apple Silicon”, ”[Apple’s] custom silicon” och så vidare. Det är processorer som bygger på ARM-instruktionsuppsättning, inte rebrandade ARM-designer med enstaka tillägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Det är inte sant, dock. Apple är inte CPU-tillverkare. Vilka förhandlingar som pågår bakom lyckta dörrar är ingen anledning att ta foliehatt på och tro att de har kompetensen att utveckla en CPU från scratch. Dessutom är det inte Apple som tillverkar dem, utan de har en NDA med ett kinesiskt företag som vet hur man gör.

Apple var en av de allra första användarna av ARM-arkitekturen och orsaken till att Arm som företag skapades från första början. Men du menar alltså att ett av de största teknikföretagen i världen med 30 års erfarenhet av ARM omöjligen kan designa sina egna processorer?

Skrivet av HolyFather:

Dessutom var det inte många veckor sedan som de publikgjorde att de skulle byta från Intel till ARM. Så det är ARM-processorer.

Helt orelevant, de har som sagt använt sina egna processordesigner sen 2012 med början från Apple A6.

Skrivet av HolyFather:

Med lite krypterings- och rapportering-funktioner tillagda så att de äger informationen de kan lämna ut till myndigheter som frågar efter dem.

Ok... dags att lätta lite på foliehatten tror jag, den verkar sitta åt lite för hårt.

Permalänk
Skrivet av perost:

Apple var en av de allra första användarna av ARM-arkitekturen och orsaken till att Arm som företag skapades från första början. Men du menar alltså att ett av de största teknikföretagen i världen med 30 års erfarenhet av ARM omöjligen kan designa sina egna processorer?

Ja. Det bevisar de genom att inte uppfinna sin egen arkitektur.

Jag programmerade ARM 1987. Jag har 33 års erfarenhet av ARM. Jag har också erfarenhet av assemblerkod på alla andra större CPU:er före och efter 1987. Jag kan avgöra på 5 sekunder vilken arkitektur en binär är byggd för, om jag får en disassembly.

Skrivet av perost:

Helt orelevant, de har som sagt använt sina egna processordesigner sen 2012 med början från Apple A6.

Om det räcker att ploppa dit en on-die-krets är varje tillverkare av mobiler, smart-TV, diverse vitvaror osv. CPU-tillverkare.

Skrivet av perost:

Ok... dags att lätta lite på foliehatten tror jag, den verkar sitta åt lite för hårt.

Snarare är det så att Apple vill att konsumenter ska tro att det är något speciellt med just deras modifierade ARM-CPUer, till skillnad från ovan nämnda hårdvarutillverkare, som också stoppar modifierade ARM-CPUer i sin hårdvara. De utnyttjar sina lojala konsumenters okunskap.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Av alla recensioner med annat än bara helt syntetiska test så verkar ju M1 prestera sanslöst bra. Det gäller även modellerna med 8GB. Så precis som för iPhone där folk klagar över att de har så lite RAM men när det inte märks vid faktiskt användande så är jag inte så förvånad att det inte märks med M1 heller.

Jag tror att väldigt mycket av anledningen till att M1 är såpass snabb som den är är tack vare att minnet sitter på chippet. Kommer ni ihåg den där roliga CPUn från Intel med typ 128 MB cache eller något sånt absurt som var till för främst OEM-datorer utan diskret grafik som presterade något ohemult bra för spel? Mycket minne så nära CPUn som möjligt är extremt viktigt för prestandan.

@HolyFather Apple hade för några år sedan typ 7000 anställda som jobbade med kretsdesign, tror knappast att de har färre personer som jobbar på det nu. AMD har tex typ 11'000 anställda totalt. Det är välkänt att de har en kraftigt modifierad och ARM-design, som någon gång för länge sedan var en Cortex A8 om jag inte minns helt galet.
Om du sen vill ägna dig åt hårklyverier så är det väl fritt fram antar jag

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HolyFather:

Ja. Det bevisar de genom att inte uppfinna sin egen arkitektur.

Jag programmerade ARM 1987. Jag har 33 års erfarenhet av ARM. Jag har också erfarenhet av assemblerkod på alla andra större CPU:er före och efter 1987. Jag kan avgöra på 5 sekunder vilken arkitektur en binär är byggd för, om jag får en disassembly.
Om det räcker att ploppa dit en on-die-krets är varje tillverkare av mobiler, smart-TV, diverse vitvaror osv. CPU-tillverkare.

Snarare är det så att Apple vill att konsumenter ska tro att det är något speciellt med just deras modifierade ARM-CPUer, till skillnad från ovan nämnda hårdvarutillverkare, som också stoppar modifierade ARM-CPUer i sin hårdvara. De utnyttjar sina lojala konsumenters okunskap.

Tror du blandar ihop instruktionsuppsättning med mikroarkitektur. Apple använder någon annans (Arms) instruktionsuppsättning, fast de kör den på en mikroarkitektur de själva har designat från grunden.

Att de inte bara gjort lite modifieringar på någon annans design borde vara uppenbart när man kolla mängden arbete Apples "Firestorm" (namnet på mikroarkitekturen hos de "stora" kärnorna i A14/M1) utför per cykel, ingen annan är i närheten. Närmast är Arm själva med Cortex X1, Firestorm utför ~25 % mer per cykel jämfört med den och ~50 % mer än de Arm CPUer vi hittar i senaste generationen Android.

Den ISA som används existerande inte 1987, ARM64 och "vanlig" ARM är två helt distinkta instruktionsuppsättningar. Här är det åter igenom uppenbart att Apple har en helt egen design då de var först ut på marknaden med en CPU som kunde köra ARM64.

Samma funktion, en är ARM och en är ARM64

mov w5, w0 mov x3, 0 mov w0, 0 .L3: cmp w2, w3 ble .L1 ldr w4, [x1, x3, lsl 2] add x3, x3, 1 and w4, w5, w4 add w0, w0, w4 b .L3 .L1: ret

mov r3, #0 str lr, [sp, #-4]! mov lr, r0 mov r0, r3 .L3: cmp r3, r2 ldrge pc, [sp], #4 ldr ip, [r1, r3, lsl #2] add r3, r3, #1 and ip, ip, lr add r0, r0, ip b .L3

På assemblernivå ser de hyfsat lika ut, men på maskinkodsnivå är de väldigt olika.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Schackspelare är inte så imponerade av M1:
http://talkchess.com/forum3/viewtopic.php?f=2&t=75911
M1X ska väl ha 12 kärnor så det blir bättre men X86 har ju haft 2trådar/kärna ganska länge....

Permalänk
Inaktiv

När en M1 går så svalt som den gör så räknar jag med att det finns mycket kvar att hämta.

En given variant är att lägga till fler kärnor. Kan säket bli uppemot 32 eller 64 kärnor i rätt snar framtid.

En annan variant är att lägga in en light-variant av Afterburner på chippet, alltså en FPGA-funktionalitet. Antingen integrerad i Mx-kiselbrickan eller som en separat kiselbricka i kapseln, typ som man gör med RAM. Man skulle kunna kalla det för en PPU, Programmable Processing Unit, som alltså kan programmeras till att ge det hårdvarustöd man vill ha just då.

En tredje variant är att bygga in hårdvarustöd för RAW-formaten i iPhone, både foto och video, kanske som PPU enligt ovan.

En fjärde variant är att koppla sin SSD hårdare till M-chippet, kanske någon betydligt vassare minnesarkitektur där, typ att SSD kopplas direkt till Unified Memory (motsvarande att en SSD kan stoppas in som en RAM-sticka i en vanlig dator).

Ska bli spännande att se vad Apple nu gör när man har full kontroll över hela hårdvaran och rätt mycket outnyttjat utrymme i effekt. Avvaktar åtminstone till nästa WWDC innan jag vågar köpa en Mac.

Permalänk

Ett annat exempel på att ARM64 och ARM32 kan vara mycket olika:
https://gcc.godbolt.org/z/zKcYbn
Alla ARM32 har inte DIV i hårdvaran så i detta fall går ARM64 9 ggr snabbare på Cortex A72.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Greyguy1948:

Schackspelare är inte så imponerade av M1:
http://talkchess.com/forum3/viewtopic.php?f=2&t=75911
M1X ska väl ha 12 kärnor så det blir bättre men X86 har ju haft 2trådar/kärna ganska länge....

Stockfish är ännu ett exempel på något som är "embarrassingly parallel", d.v.s. det skalar helt perfekt med CPU-kärnor och av någon anledning skalar det helt brutalt bra även med SMT.

Det är också ett exempel på ett benchmark där väldigt nära 100 % av tiden spenderas i en extremt liten och därmed kritisk del av koden. Ställer man default x86_64 (som bara stödjer SSE2) mot versionen med AVX2 är den senare varianten ~45 % snabbare på 3900X.

Det finns faktiskt en NEON version (ARMs SIMD, kan mest liknas vid SSE4.1 då det har många finesser men begränsat till 128 bitar), men den är väldigt rudimentär jämfört med framförallt AVX2 och AVX-512 versionerna. Om någon expert på NEON lägger lite kraft lär man kunna lyfta prestanda en del.

Vet inte om M1 ändå klarar sig så dåligt, vid 3.2 GHz är den fortfarande lika snabb som 3900X räknat per kärna när den senare använder AVX2 version och håller en snittfrekvens 4,35 GHz (så Firestorm utför ~35 % mer per cykel). Jämför man default x86_64 mot default ARM64 utför Firestorm ~95 % mer per cykel.

Nämns också i tråden att Stockfish gillar GCC bättre än Clang. Man jobbar på GCC stöd för M1, just nu är det bara Clang som fungerar (det är Apples standardkompilator som igår i XCode).

Det finns saker där AVX ger en rejäl boost, detta är ett sådant exempel. Skulle vara kul att se vilken boost AVX-512 ger, för där använder man vissa av de instruktioner som specifikt lagts till för bl.a. machine-learning. I tråden nämns ju också att optimalt för M1 i detta fall vore att använda sin NPU, om någon fixade en sådan variant skulle antagligen prestanda öka ett par heltalsfaktorer i just detta fall (finns rätt många fall där NPUn är poänglös).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer