Windows 10 får uppdaterad design hösten 2021

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 får uppdaterad design hösten 2021

Utöver renoverat utseende uppges hösten 2021 också bjuda på stöd för Android-applikationer i Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Utöver renoverat utseende uppges hösten 2021 också bjuda på stöd för Android-applikationer i Windows 10."

Låter som att vi kommer se mer Linux integration i Windows.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Perfekt, då behöver jag inte längre tejpa fast vikter på datorn för att få bättre prestanda i Windows!

Permalänk
Medlem

Kommer utforskaren äntligen få fluent design?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft kommer med ett nytt OS det kanske snart dags för ett Microsoft Sheets där man kapar fönster ramarna så att det ser ut som pappersark istället.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Varför ska det inte gå att köpa Windows 10 ARM och 10X löst? Kommer det alltid vara så?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Hoppas deras egna Microsoft Store app får sig en rejäl omdesign.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Keeper of Traditions

Vore najs att köra Android appar utan att installera emulatorer från tredje part.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

När ska Microsoft kommer med ett nytt OS det kanske snart dags för ett Microsoft Sheets där man kapar fönster ramarna så att det ser ut som pappersark istället.

I samband med Win10 så gick de över till en mer rolling release med massiva uppdateringar. De byter alltså ut separata släpp som XP, Vista, 7 osv mot att enbart uppdatera win10 istället. Det är därför vi har sett så många stora uppdateringar. Jämför du första win10 och nuvarande version så skiljer det i nivå med 8.1 och första Win10. Skulle nog säga större skillnad än mellan de två egentligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på en lättare version av W10 på ett positivt sätt.
Utan 32 bits stöd.

Mac är redan där och bra om Windows följer med.
Dock!!!! Blir nog jävligt rörigt då Windows är så mycket bredare

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Får hoppas de sammanfogar de riktiga menyerna med windows 8 menyerna denna gången.
Det blir varje gång några fler nästan oanvändbara metro menyer när windows uppdateras, men de ersätter aldrig funktionaliteten som den riktiga menyn har. Det blir istället bara svårare att navigera till den riktiga menyn.

De behöver gå igenom och faktiskt fixa till menyerna. Metro menyer är oanvändbara, inte bara styr de egentligen inte något riktigt så som det är nu men de är till och med begränsade så man inte kan ha flera fönster med settings uppe samtidigt. Vilket är patetiskt och ständigt ett problem, även nu när den enda funktionaliteten är att tvingas navigera igenom metro för att komma till den riktiga menyn.

Windows har otroligt många inställningar och verktyg. Att de bara gömmer dem bakom nya menyer är värre än om de hade kastat dem. Så som det är nu så är de nya menyerna knappt 5% fullständiga, men jag antar att de aldrig kommer fixa situationen då deras interna testare kan navigera förbi metro, använda de riktiga menyerna och sen bocka av att systemet fungerar.

Hade de tagit bort samtliga gamla menyer så hade de i alla fall behövt fixa nya.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Får hoppas de sammanfogar de riktiga menyerna med windows 8 menyerna denna gången.
Det blir varje gång några fler nästan oanvändbara metro menyer när windows uppdateras, men de ersätter aldrig funktionaliteten som den riktiga menyn har. Det blir istället bara svårare att navigera till den riktiga menyn.

De behöver gå igenom och faktiskt fixa till menyerna. Metro menyer är oanvändbara, inte bara styr de egentligen inte något riktigt så som det är nu men de är till och med begränsade så man inte kan ha flera fönster med settings uppe samtidigt. Vilket är patetiskt och ständigt ett problem, även nu när den enda funktionaliteten är att tvingas navigera igenom metro för att komma till den riktiga menyn.

Windows har otroligt många inställningar och verktyg. Att de bara gömmer dem bakom nya menyer är värre än om de hade kastat dem. Så som det är nu så är de nya menyerna knappt 5% fullständiga, men jag antar att de aldrig kommer fixa situationen då deras interna testare kan navigera förbi metro, använda de riktiga menyerna och sen bocka av att systemet fungerar.

Hade de tagit bort samtliga gamla menyer så hade de i alla fall behövt fixa nya.

Detta.

Helt sjukt hur inkonsekvent UI: t är idag.

Permalänk
Medlem

Skit i designen. prestanda, stabilitet och kompatibelt är viktigare för mig
Just nu har barnens Sim4 mycket problem med starten på senaste Windows 10 version

...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

"Låt bli mitt Windows"

Vill microsoft göra ett UI där allt ska vara supersnyggt och cleant men omöjligt att använda kan dom väl bygga ett ny OS bara för det? Jag vill ANVÄNDA mitt OS, jag gillar klassiska start-menyn, utforskaren och gamla kontrolpanelen och device manager etc.

Alla försök att göra allting såhär supercleant leder bara till att de har typ "10 flikar" där allting är gömt istället för "lättöverskådligt träd" etc. Jag vill att min dator ska vara en dator, inte någon förvuxen iPhone med massa appar.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att oligopol är en bra idé? En processortillverkare, ett operativsystem, alla instruktionsuppsättningar. Full anpassningsbarhet vad gäller utseende.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja efterfråga en uppdatering som gör att jag kan deaktivera uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Fint! Men jag saknar fortfarande windows 2000 :7

Permalänk
Medlem

Jag vill bara att de ska enas om vart fan alla inställningar ska vara och inte sprida ut dem i gamla och nya gränssnitt där vissa inställningar finns på flera ställen. Hade varit fint att se de modernisera HELA operativsystemet inte bara det man oftast ser som vanlig användare, dock utan att ta bort möjligheterna för power users. Men det är väl för mycket att önska?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av philipborg:

I samband med Win10 så gick de över till en mer rolling release med massiva uppdateringar. De byter alltså ut separata släpp som XP, Vista, 7 osv mot att enbart uppdatera win10 istället. Det är därför vi har sett så många stora uppdateringar. Jämför du första win10 och nuvarande version så skiljer det i nivå med 8.1 och första Win10. Skulle nog säga större skillnad än mellan de två egentligen.

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett ett steg bort från den här idiotiska platta designen som så många anammat senaste åren. Olika element flyter ihop och man får ingen tydlig bild som användare av vad som är vad, var gränserna går mellan saker, och vilket fönster som är aktivt. Dålig design, helt enkelt.

Tydliga kanter är bra grejer. Idealet är som det var på 90-talet, i t ex W95/W98, med tydligt upphöjda och avgränsade element.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Det lär bli en övergång till prenumerationsbaserat för Windows. Inom två år, spår jag. För att få över folk som redan har engångslicenser för W10 kommer man att strypa uppdateringar för dessa, kalla dem "legacy" och på så sätt mjukt tvinga in användare i prenumerationsmodellen.

30-50 kr/mån gissar jag att det blir.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är fortfarande inte glad med deras "box baserade" gui. Den kalkylatorn ser enorm ut! Så mycket utrymme som försvinner om man vill ha den uppe samtidigt som något annat dokument.
Måste dom göra allt för tjockfingrade användare? Vill dom inte ha kvar tangentbord&mus användare?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

"Låt bli mitt Windows"

Vill microsoft göra ett UI där allt ska vara supersnyggt och cleant men omöjligt att använda kan dom väl bygga ett ny OS bara för det? Jag vill ANVÄNDA mitt OS, jag gillar klassiska start-menyn, utforskaren och gamla kontrolpanelen och device manager etc.

Alla försök att göra allting såhär supercleant leder bara till att de har typ "10 flikar" där allting är gömt istället för "lättöverskådligt träd" etc. Jag vill att min dator ska vara en dator, inte någon förvuxen iPhone med massa appar.

Så farligt är det väl ändå inte? Sökfunktionen går ju att hitta det mesta med. Dessutom vore det ju ytterst märkligt att inte uppdatera det grafiska gränssnittet i takt med tiden. Menar, Windows 2000-looken må ha varit funktionell men skulle avskräcka de flesta konsumenter idag.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

De absolut flesta köpte färdiga datorer och behöll original operativsystemet. Så det blir ingen skillnad, när någon säljer en ny Windowsdator så köper de en licens.

Sen försöker Microsoft trycka på folk service istället. Att faktiskt nå filsystemet när man ska spara en fil från Word är nu en 5 klicks process för att få folk att använda deras fruktansvärda OneDrive. De trodde de skulle kunna tjäna pengar på mjukvara genom Windows-S där de låste ner installationer och försökte tvinga folk att använda deras app store. Vilket inte fungerade då deras app store är ett skämt. Jag tror de har tryckt på mig ett dussintals installationer av Skype och Teams, en gång satt de i en loop där det ena viruset installerade om den andra och tvärt om.

Det finns gott om saker de försöker göra för att tjäna pengar på ett mer software-as-a-service sätt. Givetvis går det inte så bra då de är patetiskt inkompetenta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade gärna sett ett steg bort från den här idiotiska platta designen som så många anammat senaste åren. Olika element flyter ihop och man får ingen tydlig bild som användare av vad som är vad, var gränserna går mellan saker, och vilket fönster som är aktivt. Dålig design, helt enkelt.

Tydliga kanter är bra grejer. Idealet är som det var på 90-talet, i t ex W95/W98, med tydligt upphöjda och avgränsade element.

Håller med dig! Tycker verkligen inte om nya platta designen. Ett fönster ska ha kanter så man ser vad som är vad. Om det är en liten tunn kant fungerar det. som t.ex i Edge men i Spotify och Discord är det jobbigt. Helst när man har Dark mode på det mesta, då blir det ännu värre.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen försöker Microsoft trycka på folk service istället. Att faktiskt nå filsystemet när man ska spara en fil från Word är nu en 5 klicks process för att få folk att använda deras fruktansvärda OneDrive.

Aha! Nu fattar jag varför det är så knöligt där. Idiotiskt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nja, Windows 10X är fortfarande Win32, det är bara att slutanvändaren bara får köra egeninstallerade Win32-appar i containers. Microsofts egna program som Edge kommer vara Win32-varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Aha! Nu fattar jag varför det är så knöligt där. Idiotiskt...

Ja, det är hopplöst. Jag brukar gå till mappen jag vill att filen ska ligga i först, högerklicka och skapa ett nytt Word-dokument och sen öppna det.

Jag tror nästan hela klassen har gett upp och antingen sparar ner filerna i OneDrive, varpå de inte har någon struktur eller kontroll, eller använder Google docs.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Bara inte startmenyn täcker hela skärmen som standard så är jag nöjd. Ge fan i min startmeny säger jag bara. Omde vill ha samma fiasko som dunderfloppen Windows 8 så visst, men det vill de förhoppningsvis inte. Att windows 10 blev en hit medans Windows 8 var ett brinnande tågvrak beror till stor del på startmenyns utseende. De som gillar "startskärmen" kan ju ställa in det så, men ta inte bort valfriheten tack. Då blir det samma visa om igen,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Är det bara jag som tycker att oligopol är en bra idé? En processortillverkare, ett operativsystem, alla instruktionsuppsättningar. Full anpassningsbarhet vad gäller utseende.

Det är monopol och är oftast inget positivt. Och varför skulle jag vilja köra samma OS till min server med bl a homeassistant som min speldator?