Får inte rätt på G-sync.. lagg och flimmer

Permalänk
Medlem

Får inte rätt på G-sync.. lagg och flimmer

Dålig koll men känner mig osäker.. Har förstått att G-sync funkar upp till vad man har hz på skärmen. Därefter ska v-sync ta över om jag inte är ute och cyklar? Mitt problem är att om jag har g-sync och v-sync igång i nvidia inställningarna laggar skärmen och flimrar svagt. Stänger jag av antingen g eller v sync funkar det. Är det något galet?

Permalänk
Medlem

Är en Asus ROG Swift PG279Q

Märkt nu att det är g-sync som bråkar. Laggar iaf om v-sync är av. Kan det va g sync modulen i skärmen som är kass?

Permalänk
Hedersmedlem

Var och när flimrar det? Hur ser din fps och frametimes ut då?

G-Sync kan i allmänhet flimra när det är väldigt stora hopp i refreshrate, såsom att konstant hoppa mellan 35 och 100 Hz. Det kan även hända vid låga framerates där den börjar dubbla/trippla frames; på min skärm sker det vid 30 Hz.
Så det blir
32 fps = 32 Hz
31 fps = 31 Hz
30 fps = 30 Hz
29 fps = 58 Hz
28 fps = 56 Hz
... osv tills den börjar trippla istället.

Ligger man omkring 30 fps så blir det lätt flimmer eftersom den lätt hoppar mellan ~30 och ~60 Hz där.

Ett annat läge det lätt blir flimmer är i vanliga Windows-program, som Spotify, för att de bara uppdateras i nån fps när inget händer i programmet. Det avhjälps i min åsikt bäst av att ställa in att ha G-Sync enbart på fullskärms-program. Vill man sedan ha undantag att vissa spel körs i fönster med G-Sync så kan man ställa in det med programmet NVIDIA Profile Inspector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Var och när flimrar det? Hur ser din fps och frametimes ut då?

G-Sync kan i allmänhet flimra när det är väldigt stora hopp i refreshrate, såsom att konstant hoppa mellan 35 och 100 Hz. Det kan även hända vid låga framerates där den börjar dubbla/trippla frames; på min skärm sker det vid 30 Hz.
Så det blir
32 fps = 32 Hz
31 fps = 31 Hz
30 fps = 30 Hz
29 fps = 58 Hz
28 fps = 56 Hz
... osv tills den börjar trippla istället.

Ligger man omkring 30 fps så blir det lätt flimmer eftersom den lätt hoppar mellan ~30 och ~60 Hz där.

Ett annat läge det lätt blir flimmer är i vanliga Windows-program, som Spotify, för att de bara uppdateras i nån fps när inget händer i programmet. Det avhjälps i min åsikt bäst av att ställa in att ha G-Sync enbart på fullskärms-program. Vill man sedan ha undantag att vissa spel körs i fönster med G-Sync så kan man ställa in det med programmet NVIDIA Profile Inspector.

Är till 80% när man går in i loadingscreens på spel t.ex. även när jag körde stresstest på datorn. Har bara det inställt på helskärm. Ligger ju iaf i minst 100+ fps i alla spel jag testat

Permalänk
Hedersmedlem

Ah jo, laddningsskärmar är ett till vanligt område som jag glömde. Även det beror på att framerates går ner mot 0 och skärmen hoppar vilt i uppdateringsfrekvens. Det finns vad jag vet ingen lösning på det (och ingen lär dyka upp framöver heller), men det är ett känt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Är till 80% när man går in i loadingscreens på spel t.ex. även när jag körde stresstest på datorn. Har bara det inställt på helskärm. Ligger ju iaf i minst 100+ fps i alla spel jag testat

Är inget unikt för G-Sync, beror på spel och hur mycket fps fladdrar runt och skärm.

I spel ska du försöka hålla din fps under max uppdateringsfrekvens, hellre en lite lägre fps men som är stabil än en som peakar högt men fladdrar.

Speciellt om den går över eller under gränsvärdet för G-Sync så kommer du märka stutter och flimmer.

Permalänk
Medlem

Det kan jag iofs leva med bara det inte händer ingame. Märker det MKT på ett stresstest ja körde när jag byggde datorn. Kommer inte ihåg namnet nu såklart men ska kolla alldeles strax

Permalänk
Medlem

testet heter Cinebench och kör där multicore

G sync AV - V sync PÅ --- Inget flimmer eller lag
G sync PÅ - V sync AV --- Flimmer och muslag
G sync PÅ - V sync PÅ --- Flimmer och muslag

Dock har jag g-sync på i fönster och helskärmsläge då