Permalänk
Medlem

2 Skärmar till 1 Uttag - Laptop

Hej!

Jag har en laptop på jobbet som har 1 HDMI utgång. Geforce 1050. Just nu kör jag med en HDMI>DisplayPort kabel i denna till extern skärm.
Jag vill hemskt gärna koppla in en till skärm och ha 2 externa skärmar. De skärmar som jag har tillgång till har DisplayPort anslutningar, men med lägre upplösning än min nuvarande skärm.

Hur löser jag detta? Jag har kikat efter några splitters men är väldigt osäker på om dom stödjer output till två olika upplösningar med extended desktop.
Typ denna https://www.dustin.se/product/5011142283/displayport-splitter...

Någon som har en idé eller tips om produkt som hjälper? Gärna hos Dustin.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Lego Master

Kan du länka till vilken laptop det är, så är det lättare att reda ut vad som går eller inte.
Så vitt jag vet är inte HDMI tänk att skicka flera displaysignaler över, de HDMI-splitters jag testat och känner till handlar bara om att duplicera samma signal till flera skärmar, inte att låta datorn tro att de är två eller fler skärmar.

Har den däremot USB-C/Thunderbolt också så är utgångsläget ett annat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kan du länka till vilken laptop det är, så är det lättare att reda ut vad som går eller inte.
Så vitt jag vet är inte HDMI tänk att skicka flera displaysignaler över, de HDMI-splitters jag testat och känner till handlar bara om att duplicera samma signal till flera skärmar, inte att låta datorn tro att de är två eller fler skärmar.

Har den däremot USB-C/Thunderbolt också så är utgångsläget ett annat.

Bör vara denna https://www.dustin.se/product/5011098807/ideapad-330
Undersökte tidigare men den har inte videoutgång via USB-C tror jag. Kanske har fel dock!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronz:

Bör vara denna https://www.dustin.se/product/5011098807/ideapad-330
Undersökte tidigare men den har inte videoutgång via USB-C tror jag. Kanske har fel dock!

Nej, det verkar inte så.
Utan nån riktigt exotisk lösning misstänker jag tyvärr att du är fast med en HDMI ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, det verkar inte så.
Utan nån riktigt exotisk lösning misstänker jag tyvärr att du är fast med en HDMI ut.

Misstänker det. Jag får tjata till mig en ny dator

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det finns skärmar som har stöd för DisplayPort Multi-Stream Transport vilket gör att du kan koppla med en kabel från datorn in i första skärmen och därifrån vidare till nästa.
Kör ett par Philips Brilliance i mitt home office som funkar på det sättet, otroligt smidigt! Det är förvisso troligen dyrare med ett par sådana än en ny dator men är det jobbprylar behöver det kanske inte spela någon roll.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Krippa75:

Det finns skärmar som har stöd för DisplayPort Multi-Stream Transport vilket gör att du kan koppla med en kabel från datorn in i första skärmen och därifrån vidare till nästa.
Kör ett par Philips Brilliance i mitt home office som funkar på det sättet, otroligt smidigt! Det är förvisso troligen dyrare med ett par sådana än en ny dator men är det jobbprylar behöver det kanske inte spela någon roll.

Fast det kräver ju att du har en faktisk DP-utgång på datorn. I det här fallet finns det bara en vanlig HDMI som inte stöder sånt fancy-schmancy.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast det kräver ju att du har en faktisk DP-utgång på datorn. I det här fallet finns det bara en vanlig HDMI som inte stöder sånt fancy-schmancy.

Ja, men TS skriver i första posten att han har en converter från HDMI till DP. Sen om det skulle funka genom den går ju inte att veta.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Krippa75:

Ja, men TS skriver i första posten att han har en converter från HDMI till DP. Sen om det skulle funka genom den går ju inte att veta.

Jo, för HDMI stöder inte flera skärmar. För att göra en expanded desktop-miljö måste datorn veta att du har flera skärmar anslutna, men den typen av info bärs inte i HDMI så vitt jag vet, där antas rakt av att det är EN skärm som körs. DP (som är en nyare standard) kan bära den typen av information, men då måste du ha DP hela vägen från GPUn ut till skärmarna. Att konvertera till HDMI nånstans på vägen gör att hela det konceptet faller.

@Laxpudding, kan du bringa lite ljus i vintermörkret på detta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield