skulle behöva hjälp att bygga en gaming dator på webhallen eller inet runt 15000kr då jag inte kan bygga en själv tyvärr!

Permalänk

skulle behöva hjälp att bygga en gaming dator på webhallen eller inet runt 15000kr då jag inte kan bygga en själv tyvärr!

all hjälp är otroligt tacksamt!

Permalänk
Medlem

Man kan inte hitta en dator för 1500 på webhallen eller inet.
Du kanske menar en dator för 15000?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

ja förlåt menar 15000 så klart

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1212194/andreas

Du får nog vänta ett tag pga dålig tillgång men det här ser ut att vara en bra deal.
Utan windows men man kan köpa en billig licens för det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

har ändrat lite, vad tror du om detta? är det något jag bör ändra eller bör jag köra på ditt alternativ?

https://www.inet.se/datorbygge/b1212216/andreas-2-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas98:

har ändrat lite, vad tror du om detta? är det något jag bör ändra eller bör jag köra på ditt alternativ?

https://www.inet.se/datorbygge/b1212216/andreas-2-0

Ser bra ut, tror dock A2000 är en lite bättre hårddisk.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Ser bra ut, tror dock A2000 är en lite bättre hårddisk.

Tack då ändrar jag det, inget annat jag bör ändra tillbaka till?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du har hittat ett chassi som du tycker ser bättre ut.
Det ända som kan ställa till det är om ramminnet inte funkar i den hastigheten som man önskar.
Jag försökte se om det fanns i QVL (qualified vendors list) för moderkortet som du valde men det fanns inte där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas98:

Tack då ändrar jag det, inget annat jag bör ändra tillbaka till?

Överväg att skaffa en D15, liten prisskillnad men bättre kylare.

Skrivet av ekhyddan:

Det ser ut som att du har hittat ett chassi som du tycker ser bättre ut.
Det ända som kan ställa till det är om ramminnet inte funkar i den hastigheten som man önskar.
Jag försökte se om det fanns i QVL (qualified vendors list) för moderkortet som du valde men det fanns inte där.

Inte lika kinkigt med senare generationer ryzen. Vågar nog säga att det kommer fungera ändå men klart det går att följa QVL om man vill vara på den säkra sidan. Om Inet bygger testar de antagligen så att den startar så skulle det vara besvär säger de nog till.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Det ser ut som att du har hittat ett chassi som du tycker ser bättre ut.
Det ända som kan ställa till det är om ramminnet inte funkar i den hastigheten som man önskar.
Jag försökte se om det fanns i QVL (qualified vendors list) för moderkortet som du valde men det fanns inte där.

Jag vet inte riktigt vilket chassi som är snyggast personligen!
Angående moderkort vad tycker du jag ska använda istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Överväg att skaffa en D15, liten prisskillnad men bättre kylare.
Inte lika kinkigt med senare generationer ryzen. Vågar nog säga att det kommer fungera ändå men klart det går att följa QVL om man vill vara på den säkra sidan. Om Inet bygger testar de antagligen så att den startar så skulle det vara besvär säger de nog till.

En D15 är bra men men för en 65w processor inte så prisvärd.
Det är som du säger så att Inet testar och ser så det funkar som det ska. Man kan även ringa eller skicka ett mail med frågor angående bygget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

En D15 är bra men men för en 65w processor inte så prisvärd.
Det är som du säger så att Inet testar och ser så det funkar som det ska. Man kan även ringa eller skicka ett mail med frågor angående bygget.

Då är ju frågan snarare om det inte går att klara sig med kylaren som följer med

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Då är ju frågan snarare om det inte går att klara sig med kylaren som följer med

Det går såklart
Jag har en r5 3600 men jag ville ändå att datorn skulle vara lite tystare så jag köpte en tornkylare.
Tempen för processorn gick från runt 70c till 55c i load.

Att lägga mer än 350 kr på en tornkylare för en 3600/5600 är att ta i.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Det går såklart
Jag har en r5 3600 men jag ville ändå att datorn skulle vara lite tystare så jag köpte en tornkylare.
Tempen för processorn gick från runt 70c till 55c i load.

Att lägga mer än 350 kr på en tornkylare för en 3600/5600 är att ta i.

Tycker du att jag ska köra på det jag länkade senast då fast med A2000? Eller är det du satte ihop bättre för priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas98:

Tycker du att jag ska köra på det jag länkade senast då fast med A2000? Eller är det du satte ihop bättre för priset

De är i princip samma i prestanda men grafikkortet i ditt bygge verkar komma i mitten av December istället för Januari i mitt bygge om man ska tro på det.

Chassit i mitt bygge är gjort för att ställa under bordet och glömma bort. Vissa vill ha glasruta för att kunna se in när RGBn har ljusshow.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti