Permalänk

Black Friday 2020 ett skämt

Är det bara jag som tycker årets Black Friday 2020i stort sett är värdelöst och som ett dåligt skämt. Black friday blir bara sämre för varje år tycker jag och erbjudanden också. Minns de första åren när black friday var nytt i Sverige då var det verkligen bra erbjudanden jämfört med nu då det är som en vanlig dålig rea. Är jag ensam om att tycka detta?

*Edit

Minns när Black Friday var just en dag och hemsidorna brukade krascha för att många försökte handla samtidigt. Det var då det var som bäst erbjudanden och man gjorde en del impulsköp och planerade köp på produkter som idag används. Sen blev Black Friday plötsligt hela helgen och sedan kommande måndagen blev Cybermonday. Nu har Black Friday blivit Black Week alltså en hel vecka. Vad blir det nästa gång? Hela november blir Black month? Erbjudanden blir sämre och nu har jag ändå blivit mer prismedveten och kollar prisjakt och sånt vilket jag inte gjorde när detta var nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har sett erbjudanden och rabatter som är bättre än traditionella REA dagar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känns som det är rea på en massa skräp de inte kunnat sälja bara.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Föredetting

Det är samma resa varje år. Bra deals kommer och går, men eftersom folk inte hittar just precis det de vill ha, i rätt färg och storlek, är hela rean en bluff och allt är skräp.

Slutar man anse att det är en mänsklig rättighet att göra jättefynd tror jag man blir en lyckligare människa. Tänker på både höstens grafikkortslanseringar och Black Friday.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

man blir klokare med åren att hitta bra erbjudanden, jag kände såhär förra året. men iår, ja. jag ser erbjudanden som inte är bra för mig, men jag har sett massor med erbjudanden som är bang for the buck men som jag inte behöver.

om du inte behöver något leta inte efter deals :S vet du vad du vill ha, leta efter det. kolla varje dag, ha på nyhetsbrev på återförsäljare som du tycker om/brukar handla från. kolla sweclockers tipsen etc.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Det sägs ju att Januari-rean är bättre än de tidigare reorna.
Vi får väl se...

Permalänk
Medlem

Inets årliga Sweclockers-special är den enda som är pålitligt bra. I år träffade den inte rätt för mig, men förra året plockade jag hem en skärm till ett mycket bra pris.

Sedan var det kanske lite udda att de körde den mitt i veckan detta året, men det är väl som med allt annat 2020: galet.

Permalänk
Medlem

En RT-AC86U router för 990:- istället för 1800+ och en 970 EVO PLUS 1TB NVMe-disk för 1190:- istället för 2090:- skulle jag säga är helt okay ändå.

Men allt beror väl lite vad man är ute efter, ”allt” är ju inte på rea liksom.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Jag köpte 64GB 3200mhz Corsair minnen för 2199 istället för 2699, helt OK tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Känns som det är rea på en massa skräp de inte kunnat sälja bara.

Ja, naturligtvis är det så. Det är därför butiker har reor. Du tror väl inte att de är så dumma att de rear ut en massa prylar som de lätt hade kunnat sälja till ordinarie priser? (Utom möjligen då i små volymer för att agera lockbete.)

Permalänk
Avstängd

Crucials MX500 2TB SSD för 1300kr var ju ett kap. Men alltså, om man ska få de bra dealen får man sitta online en större del av dygnet o leta och leta. Inte kul.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är samma resa varje år. Bra deals kommer och går, men eftersom folk inte hittar just precis det de vill ha, i rätt färg och storlek, är hela rean en bluff och allt är skräp.

Slutar man anse att det är en mänsklig rättighet att göra jättefynd tror jag man blir en lyckligare människa. Tänker på både höstens grafikkortslanseringar och Black Friday.

Jag köpte kingston nvme billigare i somras än vad de kostar nu under black friday, trots att ssd ska vara snorbilliga just nu även utan rea.

Bara för att det finns 10st i saldo av något som är billigt, betyder det väl inte att hela black friday är superbra.

Har sett några kap i år, som i5 10600K för 1979kr, men några timmar senare så står det 2500kr för samma processor, trots att det finns lager kvar av dom.

Trodde lockvaror var förbjudet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Är det bara jag som tycker årets Black Friday 2020i stort sett är värdelöst och som ett dåligt skämt. Black friday blir bara sämre för varje år tycker jag och erbjudanden också. Minns de första åren när black friday var nytt i Sverige då var det verkligen bra erbjudanden jämfört med nu då det är som en vanlig dålig rea. Är jag ensam om att tycka detta?

Jag tycker LG CX 55” för 11200 är rätt bra pris. Har det sålts i närheten så billigt tidigare?
Jag har dock inget behov av en sådan tv just nu så blev inget köp

Annars, det som jag faktiskt köpte,
32gb 3200 mhz för 999 kr och 1 tb 970 för 1100 kändes som helt ok priser.

Med det sagt så har ju dagen knappt börjat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Känns som det är rea på en massa skräp de inte kunnat sälja bara.

Det är ju det de är.

Ps5, xsx, rx 6000 serien och 3000 serien är ju allt folk vill ha och det finns inte.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Ja det är likadant varje år.

Fortfarande har det aldrig varit ett RIKTIGT reapris på någon av de produkter man varit intresserad av. Däremot har jag sett prispåslag på flertalet utav dem.

Många som köper saker nu för att det är lite billigare, inte för att de egentligen behöver sakerna.

Permalänk
Medlem

Black Friday rean innebär idag att rea ut de som inte sålts/icke populära varor. Tråkigt men sant i de stora hela.

Dock vill ja tillägga att ja alltid hittar nåt på black friday

Permalänk

Det var bra rea när de började med Black Friday, men nu när fåren är samlade behöver de inte göra mycket för att folk ska bli helt galna framför sina skärmar. Om jag ska handla något nu så köper jag det på sommaren, ingen mening att vänta till November längre.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad man förväntar sig av BF? Det är som många andra säger, det reas ut saker som inte direkt "säljer som smör" i vanliga fall. Ja det dyker såklart upp ett och annat "klipp" i locksyfte. Jag köpte några meningslösa saker jag egentligen inte behöver, hade de inte varit rea så hade jag aldrig köpt dessa... Det är något psykologiskt över rabatterade priser som gör att man lockas till köp, precis som när man ser köp 3 betala för 2 på chockladen på ICA

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker LG CX 55” för 11200 är rätt bra pris. Har det sålts i närheten så billigt tidigare?
Jag har dock inget behov av en sådan tv just nu så blev inget köp

Länka gärna till tv billigaste priset jag har sett är 13990

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Håller med att denna black friday var värdelös. Köpte en nvme ssd för ett ok pris, that's it. Väntade till midnatt eftersom jag tänkte att det skulle dyka upp mycket bättre erbjudanden men det hände inte. Missade även inets sweclocker exklusiva rea

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Inet Sweclockers BF är det enda jag brukar kika på. Dock blev det ett köp hos Webhallen också. Men det var mer slumpen att det var på BF rabatt.
Hos Inet blev det en NZXT Kraken X63 för 999kr denna gång. Men de hade bra pris på både ram-minne och 1TB samsung nvme. Men i övrigt är inte BF så mycket att hänga upp sig på. Men ibland sammanfaller det med något man vill ha. Då kan man spara in en liten slant.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan inte klaga. Mycket trevligt utbud, särskilt för den på jakt efter en ny dator.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag kan inte klaga. Mycket trevligt utbud, särskilt för den på jakt efter en ny dator.

Vad har du köpt och hur mycket rea var det? Om man får fråga.

Permalänk
Medlem

Nja, jag brukar inte jaga upp mig på Blackfriday. Men blev lite inköp i år, då jag önskade ny TV.
Samtidigt är det väl så att de senaste produkterna har mindre rabatter då marginaler på teknikprylar är mindre idag än tidigare.

Dessa tyckte jag var bra och slog till på.

Modem Asus RT-AC86U 990 kr, med kickback på 45 $ så ca 600 kr netto.

Tv kanalerna V Primium 100kr/månad i 12 månader, brukar kosta mycket mer.

TV LG 55 oled cx, 13900 kr, var väl dags att testa oled och tycker priserna är ok nu.

Så även om det inte är 50 % rabatt på tex nyare TV så är det nedsatt.

Permalänk
Medlem

Eh, fick tag i min nya TV, 2 spel och några julklappar till frugan, så sparade rätt mycket pengar jämfört med om jag skulle köpt allting en helt vanlig dag. Inte världens bästa rea, men det är ganska kul att jaga efter lite prylar. Hatar dock butiker som höjer produkter innan rean, det är fan något av det värsta som finns.

Permalänk
Medlem

Det blev ingen black friday i år. Jag satt uppe vid 00:00 slaget, såg inte en enda butik som drog igång rea under midnatt. (som inte redan hade rea sedan tidigare)

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAA

Kom igen....
Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk

Jag har sett många bra erbjudanden med ärliga nedsättningar på 30-40 procent på ordinarie och nyinkomna produkter.
Men samtidigt ser jag också att många bara bytt ut sin vanliga outlet-banner mot en med BF-text men sedan har de samma produkter, priser och erbjudanden där under som de haft under året för produkter de aldrig lyckats sälja.
Trist.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Black Friday (eller Black Week som det numera verkar vara) varje år blir så jävulskt över hypat. Folk förväntar sig att produkter som kostar ca 15000:- ska bli nedsatt till typ 5000:-, och gör det inte det så är det en "dålig rea".

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem

Både ja och nej.

Extremt få produkter som varit BF-pris på. Men då jag varit ute efter skärm, chassi och robotdammsugare så var dessa ett klipp på just de modellerna jag ville åt. Ganska långt under normalpris om man följer prisjakt över lång tid.

I övrigt så tyckte jag det var 90% budgetprodukter till normalpris.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC