Uppgradering av processor - Vad bör jag välja och tänka på?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av processor - Vad bör jag välja och tänka på?

Hej!

Jag har länge gått i uppgraderingstankar av min processor. Nu när Black Friday närmar sig med stormsteg och vissa återförsäljare till och med verkar tjuvstarta redan ikväll tänkte jag höra om ni har några tips på vad jag bör välja för nya delar till min dator.

I dagsläget har jag följande i datorn:

Processor: Intel Core i5 4670K (överklockad till 4,5 GHz)
RAM: Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX
Nätaggregat: Corsair RM750X

Moderkort: MSI Z87-G41 PC MATE ATX
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Chassi: Fractal Design Define R4
Diskar: 3st SATA SSD, 1st SATA HDD

Tack vare överklockningen på processorn lyckades den leva ett par år extra men nu känner jag verkligen att den inte längre hänger med som jag önskar.

Datorn används främst för spel samt en del streaming och videoskapande. Spelar ganska tunga spel som Warzone och Battlefield.
Har precis köpt en ny skärm med 1440p 144hz och det hade varit väldigt trevligt att kunna driva den på ett vettigt sätt.

Förstår att jag kommer att behöva uppgradera både processor, moderkort och RAM-minne. Tänker mig en budget mellan 6-8 tusen ungefär. Det är viktigare att det blir riktigt bra än att jag sparar några kronor. Vill kunna klara mig länge på grejerna jag uppgraderar till. Det är verkligen en djungel där ute och jag känner mig ganska förvirrad över vad jag ska välja så alla tips med för- och nackdelar uppskattas.

Vad jag kunnat läsa mig till verkar nya Ryzen 5600x vara ett bra val, problemet med den är ju tillgänglighet även om jag kan vänta någon månad så finns det kanske ett bättre val som är tillgängligt nu? Förra generationens i9 9900k har dykt upp i fyndtråden för 4000kr har jag sett. Är den lika bra eller bättre för mina ändamål?

Gissar att det är bäst att köpa en tredjepartskylare också. Jag värderar att datorn går tyst väldigt mycket! Så den tystaste kyllösningen är att föredra.

Gällande moderkort har jag varit väldigt besviken på mitt nuvarande. Inställningsmöjligheterna är ganska kassa och framförallt mikrofoningången/ljudkortet är riktigt värdelöst. Asus verkar erbjuda väldigt fina moderkort vad jag kunnat se.

Eventuellt kan jag tänka mig ett nytt chassi också och låta de gamla delarna leva vidare som en extradator.

Alla tips uppskattas, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

10600KF verkar vara en prisvärd cpu

Dold text

Blev fel i mitt bygge skulle länka till detta nedan som väl går att klocka med?
https://komponentkoll.se/produkt/117901-asus-prime-z490-p-mod...

Permalänk
Hedersmedlem

i9-9900K för 4000 kr känns rätt meh när du kan köpa en i7-10700K (samma CPU i princip) för 3900 kr.

Det skulle vara om du även kan få tag på ett billigt Z370-moderkort också som du skulle kunna utnyttja...

Ett B460-moderkort som @Kvarnis är inne på skulle jag nog inte köra med om du vill ha ett bra moderkort, där finns inga överklockningsfunktioner.

Jag skulle säga att det nog ändå är värt att vänta in att få in en CPU i Ryzen 5000-serien, de är en betydligt bättre CPUer än motsvarande från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

10600KF verkar vara en prisvärd cpu

Jag skulle inte sätta en överklockningsbar CPU på ett moderkort som inte stödjer överklockning, bättre att välja en 10400F för 1500:-.
Håll dock gärna utkik på 3700X, 10700K & 9900K om det kommer något erbjudande på dem under 3000:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle inte sätta en överklockningsbar CPU på ett moderkort som inte stödjer överklockning, bättre att välja en 10400F för 1500:-.
Håll dock gärna utkik på 3700X, 10700K & 9900K om det kommer något erbjudande på dem under 3000:-.

Sant, detta nedan kanske kan passa TS ifall han vill spendera minsta möjliga krona, hade dock väntat till ryzen 5600 icke x släpps.

Dold text
Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren!

Skrivet av Kvarnis:

10600KF verkar vara en prisvärd cpu

Blev fel i mitt bygge skulle länka till detta nedan som väl går att klocka med?
https://komponentkoll.se/produkt/117901-asus-prime-z490-p-mod...

Enligt Sweclockers test verkar den hänga med bra i spel men hur pass bra klarar den här processorn om jag spelar samtidigt som jag streamar exempelvis? Den har ju lite färre kärnor och trådar än några av de andra alternativen som @pv2b nämner.

Skrivet av pv2b:

i9-9900K för 4000 kr känns rätt meh när du kan köpa en i7-10700K (samma CPU i princip) för 3900 kr.

Det skulle vara om du även kan få tag på ett billigt Z370-moderkort också som du skulle kunna utnyttja...

Ett B460-moderkort som @Kvarnis är inne på skulle jag nog inte köra med om du vill ha ett bra moderkort, där finns inga överklockningsfunktioner.

Jag skulle säga att det nog ändå är värt att vänta in att få in en CPU i Ryzen 5000-serien, de är en betydligt bättre CPUer än motsvarande från Intel.

10700k verkar intressant faktiskt, inte haft ögonen på den tidigare, tack!
Men det är alltså mer värt att vänta in en 5600x än att köra på 10700k?
Vilka spontana för- och nackdelar ser du med den ena eller den andra?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag skulle inte sätta en överklockningsbar CPU på ett moderkort som inte stödjer överklockning, bättre att välja en 10400F för 1500:-.
Håll dock gärna utkik på 3700X, 10700K & 9900K om det kommer något erbjudande på dem under 3000:-.

Skrivet av Kvarnis:

Sant, detta nedan kanske kan passa TS ifall han vill spendera minsta möjliga krona, hade dock väntat till ryzen 5600 icke x släpps.

Att köra på världens budgetalternativ är jag inte så intresserad av. Även om den kanske hänger med rätt bra i dagsläget vill jag ändå kunna ha processorn några år. Min nuvarande har jag haft sen 2013.

@Fenrisulvfan jag ska hålla ögonen på 3700x och 10700k! Är de mer prisvärda och bättre för sig 2900kr än ett 5600x för 3300kr?

Stort tack igen allihop för hjälpen! Uppskattar verkligen all input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jedijens:

@Fenrisulvfan jag ska hålla ögonen på 3700x och 10700k! Är de mer prisvärda och bättre för sig 2900kr än ett 5600x för 3300kr?

3700X & 10700k är bättre för Streaming & videoskapande medans 5600X är bättre för spel.
Vill du ha någon som håller lite längre är 10850k & 5900X alternativ, men då går det rejält utanför budget.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jedijens:

10700k verkar intressant faktiskt, inte haft ögonen på den tidigare, tack!
Men det är alltså mer värt att vänta in en 5600x än att köra på 10700k?
Vilka spontana för- och nackdelar ser du med den ena eller den andra?

Fördel R5-5600X: Nyare tillverkningsteknik innebär att den kommer att dra mindre ström / generera mindre värme. Stöd för PCIe Gen4 finns, som kanske inte viktigt just nu, men som kan vara viktigt i framtiden. Extremt bra möjligheter för uppgraderingar framåt. På samma plattform kan du gå ända vägen upp till en 16-kärnig R9-5950X (eller ännu mer beroende på vad/om AMD släpper i framtiden till AM4), vilket borgar för bra uppgraderingsmöjligheter framåt. Bättre entrådsprestanda än hos Intel.

Fördel i7-10700K (alternativt i9-9900K till rätt pris - d.v.s. lägre än i7-10700K): Flera kärnor för typ samma pengar (8 st jämfört med 6 st hos R5-5600X). Mer "beprövad" och bättre tillgänglighet än AMD. Du slipper tänka på att fixa ett AM4-kit för din kylare (LGA1200 använder samma fästen som din gamla plattform.) Inbyggd grafik förenklar felsökning och gör det möjligt att använda datorn utan grafikkort om det går sönder, samt ger även möjlighet att använda QuickSync (som vissa videoredigeringsapplikationer kan använda för att förbättra prestanda).

Sammanfattning: Om du prioriterar entrådsprestanda, PCIe Gen4, och lägre effekt så är R5-5600X ett bättre val. Om du prioriterar möjlighet att köpa nu, flertrådsprestanda, och kylarkompatibilitet utan krångel med att skaffa AM4-fästen för din kylare så är i7-10700K ett bättre val. Båda är ju dock bra processorer, och du lär inte bli besviken oavsett vad du väljer.

Tillägg: Det finns även i7-10700KF och i9-9900KF som kan vara värt att hålla koll på om de kommer till ett bra pris jämfört med "icke-F"-modellerna. Det är samma CPU:er fast utan integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3700X & 10700k är bättre för Streaming & videoskapande medans 5600X är bättre för spel.
Vill du ha någon som håller lite längre är 10850k & 5900X alternativ, men då går det rejält utanför budget.

Skrivet av pv2b:

Fördel R5-5600X: Nyare tillverkningsteknik innebär att den kommer att dra mindre ström / generera mindre värme. Stöd för PCIe Gen4 finns, som kanske inte viktigt just nu, men som kan vara viktigt i framtiden. Extremt bra möjligheter för uppgraderingar framåt. På samma plattform kan du gå ända vägen upp till en 16-kärnig R9-5950X (eller ännu mer beroende på vad/om AMD släpper i framtiden till AM4), vilket borgar för bra uppgraderingsmöjligheter framåt. Bättre entrådsprestanda än hos Intel.

Fördel i7-10700K (alternativt i9-9900K till rätt pris - d.v.s. lägre än i7-10700K): Flera kärnor för typ samma pengar (8 st jämfört med 6 st hos R5-5600X). Mer "beprövad" och bättre tillgänglighet än AMD. Du slipper tänka på att fixa ett AM4-kit för din kylare (LGA1200 använder samma fästen som din gamla plattform.) Inbyggd grafik förenklar felsökning och gör det möjligt att använda datorn utan grafikkort om det går sönder, samt ger även möjlighet att använda QuickSync (som vissa videoredigeringsapplikationer kan använda för att förbättra prestanda).

Sammanfattning: Om du prioriterar entrådsprestanda, PCIe Gen4, och lägre effekt så är R5-5600X ett bättre val. Om du prioriterar möjlighet att köpa nu, flertrådsprestanda, och kylarkompatibilitet utan krångel med att skaffa AM4-fästen för din kylare så är i7-10700K ett bättre val. Båda är ju dock bra processorer, och du lär inte bli besviken oavsett vad du väljer.

Tillägg: Det finns även i7-10700KF och i9-9900KF som kan vara värt att hålla koll på om de kommer till ett bra pris jämfört med "icke-F"-modellerna. Det är samma CPU:er fast utan integrerad grafik.

Tack igen för era svar och särskilt tack för din utförliga beskrivning @pv2b

Kylaren tänker jag att jag byter ut oavsett. Kan det ändå vara mer värt att köra på 10700k eller 3700X då?

Jag ser att Komplett kör uppgraderingspaket med både 10700k och 3700X på rean.
3700X
10700k

Moderkortet på 3700X-paketet verkar rätt mycket klenare än det i paketet för 10700k, vad det har för betydelse i realiteten har jag svårt att avgöra. Det verkar även vara RGB-prylar i båda paketen vilket jag inte är intresserad av att betala extra för. Är det bättre att plocka ihop komponenter själv? Jag hade nog helst satsat på 32GB RAM med tanke på hur låga priserna är för just RAM numera.

Ser att 3700X säljs löst för 2990kr, är den då ett bättre val än 5600X för 3290kr?

Permalänk
Medlem

3700X paketet var ju inte så roligt, det här är nog lite bättre:

Moderkort som även klarar Zen3 och lite snabbare RAM.
Det går såklart att välja en annan kylare om man vill.

Alternativ till 10700k paketet:

Moderkortet ska vara ett av dem bättre, så det finns billigare som ASUS Prime Z490-P för 1466:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen skillnad mellan en 6-kärnig och en 8-kärnig CPU för streaming, om man streamar med videokodaren i graikkortet. Sedan Nvidia:s 2000-serie så är det bästa för streaming även ur kvalitetssynpunkt att använda grafikkortets kodare (NVENC) för streaming, det belastar alltså inte CPU:n. Tidigare Nvidia-kort har haft sämre videokodare och även AMD-kort (osäker hur det ser ut med senaste korten från AMD) har inte gett lika bra kvalité, vilket gjort att många som streamat istället valt att använda CPU-encoding, något som vinner på ett större kärnantal. Men detta är alltså inte allmängiltigt längre.

TS har hur som helst ett RTX 2060, NVENC, och inte CPU-kodning bör då inte vara det optimala för streaming. Det går alltså inte att säga i det scenariot att en 8-kärnig CPU är "bättre för streaming".

Angående "videoskapande" så är det en sanning med modifikation att flera långsamma kärnor är snabbare. Det beror på. Ofta så är själva videokodningen mycket riktigt snabbare på en CPU med flera kärnor, men prestandan i själva redigeringssteget har mer att göra med entrådsprestandan. (Även detta är en generalisering, olika videoredigeringsprogram beter sig olika.) Med det sagt så räcker det ju att prestandan i redigeringssteget är "tillräcklig", så vinner man på flera kärnor för snabbare rendering, däremot så klarar du ju mer komplexa projekt med bättre entrådsprestanda, där är 3700X sämst av de CPU:er du listat. 3700X är också sämre än både 5600X och 10700K i spel.

Med allt detta sagt, så gäller det jag skrev innan. Det beror på vad du prioriterar.

Jag föreslår att du läser Sweclockers test av AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X. Nu när du faktiskt har en kort lista på 3 CPU:er som du funderar på (Intel i7-10700K, AMD Ryzen 7 3700X och AMD Ryzen 5 5600x) så kan du jämföra hur de tre CPU:erna presterar i olika applikationer och i spel. 3700X och 5600X finns i Sweclockers test. i7-10700K saknas i graferna, men är nästan identiskt med en i9-9900K, så du kan med ganska god säkerhet titta på värdena för i9-9900K och mentalt lägga på någon enstaka procent när du läser graferna. En sak som däremot saknas i Sweclockers tester är timeline-prestanda i videoredigering, vilket är lätt att förstå eftersom det är svårt att benchmarka.

Oavsett vad du väljer så är 3700X, i7-10700K och 5600X alla bra CPU:er och du lär inte bli besviken oavsett vad du väljer. Det handlar om vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har suttit och velat fram och tillbaka senaste dagarna och försökt beakta alla era synpunkter. Har även försökt läsa så mycket som möjligt i Sweclockers guider och prestandatester men jag är fortfarande lite förvirrad måste jag erkänna.

Hittade 10850K på Dustin för 4119kr idag. Lutar just nu mest åt den tror jag. Kanske är värt 500kr extra jämtemot 10700K?

Försökte bygga ihop ett litet paket. Vilken kylare bör jag välja för att få en väldigt tyst dator?
Är detta moderkortet mycket sämre än ett för 500 kr till?

Gällande RAM, bör jag satsa på högre MHz? Eller är det bättre med lägre CL?

Är det väldigt dumt att inte ha PCIE4? Kommer framtidens grafikkort att ha krav på PCIE4? I sådant fall är det kanske värt att vänta in 5600X trots allt?

Ursäkta alla mina frågor men jag känner mig helt vilsen bland alla komponenter!

Återigen, stort tack för er hjälp! Det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

3700X paketet var ju inte så roligt, det här är nog lite bättre:
https://komponentkoll.se/bild/xHWFS.png
Moderkort som även klarar Zen3 och lite snabbare RAM.
Det går såklart att välja en annan kylare om man vill.

Alternativ till 10700k paketet:
https://komponentkoll.se/bild/nFohF.png
Moderkortet ska vara ett av dem bättre, så det finns billigare som ASUS Prime Z490-P för 1466:-

Skrivet av pv2b:

Det är ingen skillnad mellan en 6-kärnig och en 8-kärnig CPU för streaming, om man streamar med videokodaren i graikkortet. Sedan Nvidia:s 2000-serie så är det bästa för streaming även ur kvalitetssynpunkt att använda grafikkortets kodare (NVENC) för streaming, det belastar alltså inte CPU:n. Tidigare Nvidia-kort har haft sämre videokodare och även AMD-kort (osäker hur det ser ut med senaste korten från AMD) har inte gett lika bra kvalité, vilket gjort att många som streamat istället valt att använda CPU-encoding, något som vinner på ett större kärnantal. Men detta är alltså inte allmängiltigt längre.

TS har hur som helst ett RTX 2060, NVENC, och inte CPU-kodning bör då inte vara det optimala för streaming. Det går alltså inte att säga i det scenariot att en 8-kärnig CPU är "bättre för streaming".

Angående "videoskapande" så är det en sanning med modifikation att flera långsamma kärnor är snabbare. Det beror på. Ofta så är själva videokodningen mycket riktigt snabbare på en CPU med flera kärnor, men prestandan i själva redigeringssteget har mer att göra med entrådsprestandan. (Även detta är en generalisering, olika videoredigeringsprogram beter sig olika.) Med det sagt så räcker det ju att prestandan i redigeringssteget är "tillräcklig", så vinner man på flera kärnor för snabbare rendering, däremot så klarar du ju mer komplexa projekt med bättre entrådsprestanda, där är 3700X sämst av de CPU:er du listat. 3700X är också sämre än både 5600X och 10700K i spel.

Med allt detta sagt, så gäller det jag skrev innan. Det beror på vad du prioriterar.

Jag föreslår att du läser Sweclockers test av AMD Ryzen 7 5800X och Ryzen 5 5600X. Nu när du faktiskt har en kort lista på 3 CPU:er som du funderar på (Intel i7-10700K, AMD Ryzen 7 3700X och AMD Ryzen 5 5600x) så kan du jämföra hur de tre CPU:erna presterar i olika applikationer och i spel. 3700X och 5600X finns i Sweclockers test. i7-10700K saknas i graferna, men är nästan identiskt med en i9-9900K, så du kan med ganska god säkerhet titta på värdena för i9-9900K och mentalt lägga på någon enstaka procent när du läser graferna. En sak som däremot saknas i Sweclockers tester är timeline-prestanda i videoredigering, vilket är lätt att förstå eftersom det är svårt att benchmarka.

Oavsett vad du väljer så är 3700X, i7-10700K och 5600X alla bra CPU:er och du lär inte bli besviken oavsett vad du väljer. Det handlar om vad man prioriterar.

Hej igen hörrni!

Nu har jag suttit hela dagen och läst på om olika saker och försökt sätta ihop ett paket, kvarstår fortfarande några frågetecken dock. Verkar landa på 10k till sist så jag har ju överskridit min tilltänkta budget ganska rejält. Det gör dock inte så mycket om det faktiskt blir bra.

Vad tror ni om detta?

PSU och grafikkort slängde jag bara in för att se att mina befintliga prylar passar med det nya chassit.

RAM-minnen verkar vara högre än vad som egentligen stöds av processorn? Kommer det att påverka något?
Gällande fläkten är jag också lite osäker. Försökte hitta det tystaste alternativet och många verkar eniga om att den här fläkten ska vara tystare än en vattenkyld lösning, stämmer det?

Jag har idag 3 st SSD:er med SATA, behöver jag uppgradera till en nvme-disk eller kan jag stryka den och avvakta? Märker jag extremt stor skillnad om jag slår till på den?

Har jag missat något?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jedijens:

Hej igen hörrni!

Nu har jag suttit hela dagen och läst på om olika saker och försökt sätta ihop ett paket, kvarstår fortfarande några frågetecken dock. Verkar landa på 10k till sist så jag har ju överskridit min tilltänkta budget ganska rejält. Det gör dock inte så mycket om det faktiskt blir bra.

Vad tror ni om detta?
https://komponentkoll.se/bild/JYwRt.png

PSU och grafikkort slängde jag bara in för att se att mina befintliga prylar passar med det nya chassit.

RAM-minnen verkar vara högre än vad som egentligen stöds av processorn? Kommer det att påverka något?
Gällande fläkten är jag också lite osäker. Försökte hitta det tystaste alternativet och många verkar eniga om att den här fläkten ska vara tystare än en vattenkyld lösning, stämmer det?

Jag har idag 3 st SSD:er med SATA, behöver jag uppgradera till en nvme-disk eller kan jag stryka den och avvakta? Märker jag extremt stor skillnad om jag slår till på den?

Har jag missat något?

Tack för all hjälp!

Det ser bra ut, RAM kommer fungera kanon i 3200MHz, du kan skippa NVMe disken så länge du ha minst 500GB på dina SSD'er, så kommer du dessutom närmare budget. Det går ju att köpa till en NVMe SSD senare, men då bör du nog installera om OS, för det vill du nog ha på din snabbaste disk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.