Permalänk

Datorbygge, ser det ok ut?

Hej! Som många andra tänkte även jag köpa en ny dator nu men är inte jätteinsatt så skulle vara jättesnällt om någon kunde kolla över och säga så jag inte har gjort något jätteknas!

Tänkt detta + Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) + att jag redan har EVGA Supernova G2 750W

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14531476

Permalänk
Medlem

Det ser helt okej ut, men behöver du verkligen en 970 EVO istället för en 860 EVO för 1099:-?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skulle se över cpu kylaren. I alla fall om man går efter detta testet https://www.youtube.com/watch?v=OvwnuHHIeY0

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser helt okej ut, men behöver du verkligen en 970 EVO istället för en 860 EVO för 1099:-?

Var mest att det var rea och den verkade ha rätt så mycket högre läshastighet men vet inte riktigt vilken skillnad det innebär egentligen. Men tack så mycket för input!

Permalänk
Skrivet av TheDawg:

Skulle se över cpu kylaren. I alla fall om man går efter detta testet https://www.youtube.com/watch?v=OvwnuHHIeY0

Oj okej tack! Såg att den var på bra rea så var nog mest därför ska kolla över den lite mer då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hustomaten:

Oj okej tack! Såg att den var på bra rea så var nog mest därför ska kolla över den lite mer då

Ja jag såg det med nu, 500 ish kr är ju rätt bra pris ändå. Men kanske värt att titta runt på lite andra kylare och andra reviews också om du inte har bråttom

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av TheDawg:

Ja jag såg det med nu, 500 ish kr är ju rätt bra pris ändå. Men kanske värt att titta runt på lite andra kylare och andra reviews också om du inte har bråttom

Okej blir nog en Noctua NH-D15 istället, blir ju lite dyrare men är ju inte så mycket jämfört med totalkostnaden. Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser helt okej ut, men behöver du verkligen en 970 EVO istället för en 860 EVO för 1099:-?

Bättre att välja en Kingston A2000 för samma pris i så fall, som priserna ser ut i dagsläget så är ju en SATA SSD något man bara väljer om man inte har något annat val.

Permalänk

Jag skapade samma tråd som du och fick inget svar, men kan ju i alla fall säga att jag också slog till på 970 EVO Plus (topp i nordichardware.se) och Noctua NH-D15 (svårt med lagerstatus!)... dock nöjde jag mig med i5 (i7 har aldrig gett särskilt mycket, om något alls, mer i spelprestanda), 16GB RAM (vilket jag redan haft i 7 år och aldrig fått slut på), ett annat chassi (Fractal) och stannar kvar på mina gamla 2060 och nätaggregat.

Bättre att lägga pengarna från i7 och 32GB på mus, musmatta, tangentbord, högtalare, bildskärm, eller grafikkort.