Permalänk
Medlem

Räcker kylpastan?

Halloj!

Har kvar lite kylpasta och undrar om det räcker till en 5900X? Lite svårt att avgöra hur mycket som är kvar i tuben, så tänker att någon med erfarenhet kan se det bättre än mig

Permalänk
Medlem

Det ser ut att räcka om nu änden ska hela vägen ner i kolven när det är slut.
Kanske räcker till 5 cpuer om jag får gissa fritt.

Permalänk
Medlem

Osäker då jag inte minns hur lång den ska ner.

Däremot då jag är på lite nörderi humör. Tänk på att AMD zen cpuer inte ska allokeras som vanligt på IHS.
https://www.pcgamer.com/heres-an-amd-ryzen-5-5600x-delidded-a...
Där ser du hur chippen sitter. Så jag skulle rekommendera att det är där du i huvudsak läger en sträng samt kanske något riskorn på kontroller kretsen.
På min 3600x fungerade det bättre än att sätta i mitten eller 5 dots. (Jag kör iofs oftast med mer pasta än vad många rekommenderar.)
Svår avägning. Blä. Du vill ha ett så tunt lager som möjligt över hela IHSen samtidigt som du vill se till att det är tunnast och bäst värmelednign över CPU coren sedan efter det kontrollerchippet.

På bilden på pcgamer ser du att i nedre högra hörnet har du pilen som visar hur den ska sättas in i AM4 socketen. Du kan använda den som riktmärke för att veta var kylpastan ska appliceras.

Permalänk
Medlem

Har precis tömt en sådan tub själv, och ja det ska absolut räcka till en 5900X och det blir lite över

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Bra länk, ska anpassa kylpastan efter det @hACmAn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tack för svaren! Bra länk, ska anpassa kylpastan efter det @hACmAn.

Verkar som ett bra förslag! Ska testa det nästa gång.

Gamers nexus testade ju också att ha kylaren monterad på olika vis. För optimal kylförmåga så bör alla heatpipes gå över kärnorna. Om man vrider kylaren 90 grader så kanske det bara är en/två heatpipes längst på sidan som träffar kärnorna och får den mesta värmen.

Minns inte om de kom fram till att det gjorde någon skillnad men lite bör det göra. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Verkar som ett bra förslag! Ska testa det nästa gång.

Gamers nexus testade ju också att ha kylaren monterad på olika vis. För optimal kylförmåga så bör alla heatpipes gå över kärnorna. Om man vrider kylaren 90 grader så kanske det bara är en/två heatpipes längst på sidan som träffar kärnorna och får den mesta värmen.

Minns inte om de kom fram till att det gjorde någon skillnad men lite bör det göra. Lycka till!