Värt att flyta över windows till större SSD?

Permalänk
Medlem

Värt att flyta över windows till större SSD?

Jag införskaffade en 1tb m.2 SSD under black week då det var jag kände att 500gb var lite lite när man behöver installera dagens massiva spel.

Har hört att de större diskarna är snabbare så undrar om finns det någon mening med att flytta över innehållet från min 500gb till den nya 1tb och ha windows på den?

Båda två är Samsung evo 970. Min "gamla" på 500gb är inköpt för två år sedan.

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har plats för det så ha bägge i datorn, Windows på ena och spelen på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestler:

Har hört att de större diskarna är snabbare så undrar om finns det någon mening med att flytta över innehållet från min 500gb till den nya 1tb och ha windows på den?

De större diskarna har ibland teoretiskt högre maxhastighet, men praktiskt kommer du aldrig någonsin märka av denna skillnad. För en OS-disk tar det antagligen längre tid att klona disken än vad de högre hastigheterna kommer spara in under hela din livstid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sötast

Rekommenderar att partitionera C:\ till minst 70GB och optimalt 100-120GB (beroende på hur mycket program du installerar på C:\)
Sedan lägger du spel och allt annat på D:\ E:\ etc...
På så vis kan du installera om windows utan att påverka installerade spel, filmer, dokument etc.

Spel program och OS bör finnas på den snabbaste disken. Det gör tyvärr dock väldigt liten skillnad i praktiken, men optimal konfiguration är det.

Permalänk
Medlem

Kör OS och program på din äldre SSD och spelen på din nya.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag tänker låta windows mm. ligga kvar på min 500gb och sen använda den nta 1tb till spel och annan lagring