Permalänk

Eco mode = skitbra?

Tjena,

Kör en 5900x och tycker att den blir jädra varm när man lirar.

Drog igång eco mode (65w) + PBO och har helt oförändrad singlecore prestanda och något lägre multicore prestanda.

CB R20 med PBO:
CPU: 8431 pts
CPU: (Single Core): 638 pts

CB R20 med PBO + eco mode:
CPU: 7147 pts
CPU (Single Core): 627 pts

Den är sval och fin nu med eco mode i spel och känner inte att den flaskar min 3080. Vcore brukade ligga på 1.3+ konstant och sniffa på 1.4 i spel. Nu ligger den på 1.25 och sniffar på 1.3 (boostar fortfarande på 4950mhz). Temperaturer är sjukt mycket lägre (maxxar på 66c ner från 80)

Men jag litar på er mer än mig själv, så måste bara fråga om jag rent av har hittat guld eller om jag har skjutit mig själv i foten med att aktivera eco mode?

Permalänk
Rekordmedlem

Om prestandan räcker så kör på, eco mode dämpar väl bara turboläget så det klipper de högsta effekttopparna.
Det finns ju ingen vettig anledning att köra nått snabbare eller kallare än vad som behövs för det ökar bara ljudnivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Eco mode på min 3900X, grymt bra tycker jag som prioriterar stabilitet och låg värme (kör den som server).
Se mitt inlägg här:
#18497666

Skrivet av mrqaffe:

Om prestandan räcker så kör på, eco mode dämpar väl bara turboläget så det klipper de högsta effekttopparna.
Det finns ju ingen vettig anledning att köra nått snabbare eller kallare än vad som behövs för det ökar bara ljudnivån.

Eco mode begränsar snarare all core, får till bra toppar på single core med Eco mode, inga problem att nå 4600Mhz på single core på 3900X med Eco mode.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Nej det har du nog inte gjort men låter ändå som ovanligt hög vCore. Moderkort och bios/uefi?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nej det har du nog inte gjort men låter ändå som ovanligt hög vCore. Moderkort och bios/uefi?

Nä, tycker hans vcore är ganska normal:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Vad säger man. Man lär sig något nytt varje dag. Nu har jag iofs zen2 men hade jag försökt mig på 1,4v hade jag nog inte ens klarat 3,8 all core.Mitt chipp vill ha runt 1,275-1,3 men med lite till så går den all core 42XX. Chippet har aldrig gjort 4400Mhz ens i singel tread, men det är vanligt för 3600x.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Tack för alla svar!

Japp, v-core ser lite hög ut, men jag antar att det är som det ska vara under boost

Moderkortet är X570 Tomahawk, rev 7C84v14

Provade också att sätta -30 curve optimizer (men blåskärmade). Satte -20 och det funkar fint, men det verkar inte göra någon skillnad? Samma v-core enligt Ryzen Master, samma temperaturer och samma prestanda :S

MSI har Curve Optimizer redan i AGESA 1.1.0.0 Patch C, men den verkar inte funka? Något måste den väl göra med tanke på blåskärmen

Eco mode funkar fint, men skulle gärna vilja tweaka lite mer. Kan man på något vis sänka de högsta turbofrekvenserna ner från 4950mhz till 4700mhz? Bör fortfarande vara najs singlecore prestanda, men samtidigt ge jämnare temperaturer.

Permalänk
Hedersmedlem

@Simplified Eco mode sänker tre parametrar,: PPT, TDC och EDC, som styr vilken effekt och ström processorn får dra. Det går att justera dem manuellt i BIOS också.

På min 5800X är standardsiffrorna 142 W/95 A/140 A, medan Eco mode ger 87/60/90. Jag kör 105/70/105 på min istället, vilket ger näst intill samma prestanda som standard (förlorar 100 MHz multicore boost) men klart lägre temperaturer.
Detta finns på både mitt ASUS och en kompis MSI-kort nånstans under "AMD Overclocking" -> "Precision Boost Overdrive". Sen kan man sätta en inställning på "Advanced" och en ny som då dyker upp på "Manual" för att ange dessa.

Detta lär dock inte påverka single-core boost eftersom den inte drar i närheten nog effekt/ström för att begränsas av dessa limits.
Jag tror det finns möjlighet att begränsa boost i BIOS också (har sett nåt liknande på mitt), men SC-boost bör väl inte ge så galna temperaturer?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

@Simplified Eco mode sänker tre parametrar,: PPT, TDC och EDC, som styr vilken effekt och ström processorn får dra. Det går att justera dem manuellt i BIOS också.

På min 5800X är standardsiffrorna 142 W/95 A/140 A, medan Eco mode ger 87/60/90. Jag kör 105/70/105 på min istället, vilket ger näst intill samma prestanda som standard (förlorar 100 MHz multicore boost) men klart lägre temperaturer.
Detta finns på både mitt ASUS och en kompis MSI-kort nånstans under "AMD Overclocking" -> "Precision Boost Overdrive". Sen kan man sätta en inställning på "Advanced" och en ny som då dyker upp på "Manual" för att ange dessa.

Detta lär dock inte påverka single-core boost eftersom den inte drar i närheten nog effekt/ström för att begränsas av dessa limits.
Jag tror det finns möjlighet att begränsa boost i BIOS också (har sett nåt liknande på mitt), men SC-boost bör väl inte ge så galna temperaturer?

Nice, ska prova detta, tack!

Prollen blir inte särskilt varm när den maxxas på alla kärnor. Den blir som varmast när man maxxar ca 4 av någon konstig anledning :S

Att sänka max boost med 200-300 mhz hade nog löst värmeproblemet vid quad core belastning Skumt att det inte finns negative pbo offset