Permalänk

Avboka eller ej?

Beställde lite prylar nu under Black Friday till min son i julklapp, men inser att det kanske skulle vara lämpligare att invänta och ge honom prylarna till hans födelsedag i Maj istället då han fyller 18 år. Det är ganska mycket pengar som julklapp och dessutom har han syskon som garanterat kommer undra varför hen inte får lika dyra saker. Kommer ta vissa delar från hans nuvarande dator vilket gör att jag inte behöver köpa allt nytt.

Ska jag avbeställa prylarna i och med att det mesta inte har skickats än eller ska man ta emot dem och låta dem ligga i nästan 5-6 månader innan man bygger burken? Tjänade nästa 3000:- på delarna nu så det var ju en del pengar. Prylarna lär ju fortfarande efter 6 månader inte ligga långt efter i prestanda om det nu mot all förmodan hinner komma ut nya prylar tills dess. Att ligga ute med pengarna är inget problem utan det som är synd är att garantitiden löper och att det kanske kan komma bättre prylar framöver.

Beställda saker är:
CPU Intel Core i9-10850K
Moderkort ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING [Wi-Fi]
RAM Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 C16
Chassi BeQuiet Dark Base 700
CPU Kylare Corsair H100i RGB Platinum

Han sitter i dag med ett Asus GTX 1080 och spelar i 1920X1080 och tycker att det fungerar bra. Framöver så kan det bli ett nytt grafikkort och skärmar, men än så länge får det han har hänga med.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Intel kommer med en ny generation av CPU:er (Rocket Lake 11:e generationen) i början av nästa år så det blir nog ett prisfall på den du valt. Dock samma socket så moderkorten kommer nog ungefär vara detsamma.

Permalänk
Skrivet av fetbaffe:

Intel kommer med en ny generation av CPU:er (Rocket Lake 11:e generationen) i början av nästa år så det blir nog ett prisfall på den du valt. Dock samma socket så moderkorten kommer nog ungefär vara detsamma.

Tack för din input. Som sagt var så blev det ju i stort sett 3000:- billigare och så mycket är ju tveksamt om jag kommer spara i Maj om jag nu köper samma prylar. Satsar jag på 11:e generationen CPU så lär det ju sticka iväg en del där samt att även de nya moderkorten lär kosta en slant.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ja just det ja, med Rocket Lake så kommer stödet för PCIe 4.0 men ditt moderkort måste även stödja det.

Här en lista på moderkort som stödjer PCIe 4.0 idag.

All Compatible Models of Z490 Boards with PCIe 4.0
https://itigic.com/all-compatible-models-of-z490-boards-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack för din input. Som sagt var så blev det ju i stort sett 3000:- billigare och så mycket är ju tveksamt om jag kommer spara i Maj om jag nu köper samma prylar. Satsar jag på 11:e generationen CPU så lär det ju sticka iväg en del där samt att även de nya moderkorten lär kosta en slant.

Det är som alltid med datorprylar, bli lurad & blåst men knip ihop och se glad ut vad du än väljer.

Permalänk
Skrivet av fetbaffe:

Det är som alltid med datorprylar, bli lurad & blåst men knip ihop och se glad ut vad du än väljer.

Haha... Alldeles rätt. Man är alltid 2:a.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

har svårt att se att du skulle få det billigare än du fick det för nu om du avbeställer och köper nytt i maj iaf inte dom 3k billigare du fick nu.
prestandan är ändå riktigt bra fastän du låter sakerna ligga hemma tills hans födelsedag, jag hade behållit grejerna och kanske gett han minnet till jul om det fungerar i hans nuvarande dator och resten på födelsedagen alt gett han allt på födelsedagen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

En någorlunda relevant fråga är ju varför det skall uppgraderas om din son tycker att det fungerar bra i dagsläget? Fyller han 18 i Maj kanske det finns andra, mer varaktiga, sätt att stärka hans tid som sen tonåring/ung vuxen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

En någorlunda relevant fråga är ju varför det skall uppgraderas om din son tycker att det fungerar bra i dagsläget? Fyller han 18 i Maj kanske det finns andra, mer varaktiga, sätt att stärka hans tid som sen tonåring/ung vuxen?

Spelande är ett av hans stora intressen och jag stödjer det fullt ut i och med att det för en del bra saker med sig. Han sitter på en i7 4790K i dag med 1600Mhz minnen som har hängt med i snart 6 år och pumpen till kylningen (2012) börjar nu ge vika vilket gör att jag måste uppgradera den oavsett. Tänkte då passa på att byta ut det mesta i och med att det fortfarande finns vissa som är intresserade av de gamla delarna och kanske fortfarande vill köpa dem för en liten slant. Sedan är det väl mycket pappa som tycker att det är kul med nya saker.

Själv är jag 52 och tillbringar fortfarande sedan mitten av 90-talet min lediga tid med datorspelande vilket man aldrig blir för gammal för.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Spelande är ett av hans stora intressen och jag stödjer det fullt ut i och med att det för en del bra saker med sig. Han sitter på en i7 4790K i dag med 1600Mhz minnen som har hängt med i snart 6 år och pumpen till kylningen (2012) börjar nu ge vika vilket gör att jag måste uppgradera den oavsett. Tänkte då passa på att byta ut det mesta i och med att det fortfarande finns vissa som är intresserade av de gamla delarna och kanske fortfarande vill köpa dem för en liten slant. Sedan är det väl mycket pappa som tycker att det är kul med nya saker.

Jamen dåså, det framgick inte direkt av ditt första inlägg att det faktiskt var ett intresseområde för honom
Om du bestämmer dig för att behålla prylarna, är det ett alternativ att ge honom allt till jul mot att födelsedagspresent utgår? Sedan kan ni naturligtvis hitta på något lajbans när han fyller år ändå, men det blir lite mer fördelat rent ekonomiskt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du kan väl förklara hur det ligger till och ge honom en kombinerad julklapp + tidig födelsedagspresent. Låta grejerna bara ligga låter vansinningt.

Permalänk

Skulle aldrig köpa datorprylar och låta dem ligga på hyllan i ett halvår.
Sedan är Amd med i matchen igen men just nu är tillgången kass både på nya cpuer och gpuer.
Men det kommer säkert se betydligt bättre ut om 6mån.

Sedan är det ju kul att få dataprylar, men vill inte grabben välja delarna själv?

Permalänk
Skrivet av Ultrabrite:

Skulle aldrig köpa datorprylar och låta dem ligga på hyllan i ett halvår.
Sedan är Amd med i matchen igen men just nu är tillgången kass både på nya cpuer och gpuer.
Men det kommer säkert se betydligt bättre ut om 6mån.

Sedan är det ju kul att få dataprylar, men vill inte grabben välja delarna själv?

Att bygga dator och välja prylar är inte hans grej (tummen mitt i handen) utan det är spelandet som han vill åt. Lite så med allting som han sysslar med. Pappa fixar och han nyttjar prylarna. Sedan vete sjutton om han egentligen verkligen bryr sig om vad som sitter i burken. Bara hans spel rullar utan problem så är han nöjd. Det är som sagt var jag som tycker att det kan vara värt att köpa bättre prylar när man ändå är i gång och köper nytt eftersom det troligen klarar av att hänga med lite längre än om man snålar alltför mycket. Med det sagt så lägger jag inte lika mycket pengar på hans burk nu som på jag gjort på mina tidigare datorer som han sedan fått ta över när jag uppgraderat. Nu är min dator så pass ny och att ge den till sonen är inte ett alternativ denna gång.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest