Permalänk
Medlem

Uppgradering ac CPU? (ca 3000 kr)

Tja! Kände att det var tid att uppgradera min gamla intel i5 6600 nu med alla black friday erbjudanden. Verkar som att det är AMD som gäller men kan inte bestämma mig för vilken. Har funderat på ryzen 5 5600x eller ryzen 7 3700x. Tänker mig en budget på runt 3000kr. Har ni något tankar? Något tips på ett billigt men bra moderkort uppskattas även!

Jag har dock hört att processorer är ovanligt dyra just nu så är det ens en bra idé att uppgradera i nuläget?

Mitt nuvarande spec:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14549982

Permalänk
Medlem

5600X är ju riktigt bra. För spel är den nog det bästa för prestanda/ krona just nu, även om den kostar några hundralappar mer än vad t.ex 3600X gjorde vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

5600X är ju riktigt bra. För spel är den nog det bästa för prestanda/ krona just nu, även om den kostar några hundralappar mer än vad t.ex 3600X gjorde vid lanseringen.

Ja det verkar så. Dock har man då problemet att den är helt slutsåld. Är r7 3700x en bra kompromiss då eller går man miste om för mycket prestanda?

Permalänk
Medlem

3700X är fortfarande bra, och spelar du i högre upplösning så är prestandaskillnaden mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Ja det verkar så. Dock har man då problemet att den är helt slutsåld. Är r7 3700x en bra kompromiss då eller går man miste om för mycket prestanda?

Hade personligen aldrig valt 3700x över 5600x även om jag hade fått vänta ett tag. IPC skillnaden är guld värt, speciellt i 1080p. Men kommer du över den upplösningen så blir 3700x ett mer acceptabelt val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit