Nu har man hamnat i träsket och behöver ny mobil

Permalänk

Nu har man hamnat i träsket och behöver ny mobil

Känns bara som mobilerna idag blir dyrare och får mindre uppdateringar och funktioner.

Men i alla fall har jag funderat på dessa mobiler motorola edge, oneplus nord och fått tips om Galaxy A71 och Nokia 8.3.

Verkar som alla har sina styrkor och svagheter, dom två första verkar redan bli EOL när det gäller nya android versioner (har inte kollat hur illa det med dom två andra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass hade du tänkt dig, och vilka funktioner är absoluta krav från din sida?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du har för krav på telefonen/abonnemanget, men 3 har black friday kampanj på Iphone SE som har helt ok hårdvara i och ser man till vad motsvarande abonnemang kostar ensamt hos andra operatörer så blir det inte många kronor för telefonen. Kräver ju att du är ok med apple och inte är bunden på nåt annat abbonnemang dock.

https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-se?arti...

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Vilken prisklass hade du tänkt dig, och vilka funktioner är absoluta krav från din sida?

runt 4000/5000 (om möjligt) annars kan det gå uppåt 6000 om det ger mycket extra

oled
3.5
bra batteritid (räcker det 1/2 dagar är helt ok, inte SOT tid).
sdkort (inget hårt krav)

Skrivet av Chrisj:

Beror ju på vad du har för krav på telefonen/abonnemanget, men 3 har black friday kampanj på Iphone SE som har helt ok hårdvara i och ser man till vad motsvarande abonnemang kostar ensamt hos andra operatörer så blir det inte många kronor för telefonen. Kräver ju att du är ok med apple och inte är bunden på nåt annat abbonnemang dock.

https://www.tre.se/handla/mobiltelefoner/apple/iphone-se?arti...

Har redan ett, men ej låst. betalar typ inget för abb så byter helst inte till ett dyrare köper helst kontant (om man inte kan köra avbetalning och betala allt direkt och säga upp abbet)

Vill ha lite mer friheter än vad apple ger (ger den ju inte fri tillgång till hela mobilen som android gör).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Iphone SE 2020 för 4000kr c:a är väl ett klipp med tanke på livslängden med uppdateringar och flaggskeppsnivå.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ”billigare” mobiler (dvs inte iphone12-nivå) är jag väldigt imponerad av xiaomis utbud. Båda barnen har nu varsin redmi note 9 pro, men de har lite dyrare modeller om man ex. vill ha bättre skärm (nu är deras skärmar helt ok, riktigt bra om man bara jämför med en telefon för några år sedan). Det verkar reas ut några av deras modeller nu under black friday.

Permalänk
Samsung Sverige

I sammanhanget kan det vara bra att veta att Galaxy A71 (liksom A51) är garanterade att få tre generationers uppdateringar från släppet. Här finns alla Samsung-produkter som har den garantin: https://news.samsung.com/global/samsung-raises-the-bar-for-mo...

Sett till din budget har jag sett att det finns några mobiloperatörer som har erbjudanden på S20-serien som kommer ganska nära också.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också kollat efter vettiga telefoner som inte är svindyra och Xiaomi verkar vara vettigast, Poco x3, Redmi Note 9 pro och Mi Note 10 Lite är ju inte billiga men inte heller svindyra utan går att hitta under 3000 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Iphone SE 2020 för 4000kr c:a är väl ett klipp med tanke på livslängden med uppdateringar och flaggskeppsnivå.

Låter som ett guldval.
Dom har Black Friday deal på den nu för 3990. Kika på prisjakt bara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har också kollat efter vettiga telefoner som inte är svindyra och Xiaomi verkar vara vettigast, Poco x3, Redmi Note 9 pro och Mi Note 10 Lite är ju inte billiga men inte heller svindyra utan går att hitta under 3000 kr

Hur funkar det med Xiaomi och Google? Mi Note 10 Lite ser ju helt klart vettig ut, dock kör lite klenare chips (730g i stället för 765)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av leifn:

Iphone SE 2020 för 4000kr c:a är väl ett klipp med tanke på livslängden med uppdateringar och flaggskeppsnivå.

Hade man velat ha den inlåsningen hade det varit riktigt bra val (känner inte det är rätt plats att gå in på detaljer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade en A71 som en släkting tog över när jag fick en jobbtelefon (S20 FE 5G) och för min del så är det väldigt liten skillnad mellan de två. Det är småsaker som kamera (främst mörker), fingersensorn som är något bättre på S20 och 120hz men det är något jag har väldigt svårt att märka när man bara surfar. Sen tycker jag baksidan känns flimsigare på S20 vilket är lite konstigt då det är en dyrare telefon

Hade jag själv köpt ny telefon idag så hade jag valt A71 igen över telefoner som nord och whatnot. Var väldigt nöjd med den.
Brorsan köpte en Nokia 7.2 för 2000 och den kändes också väldigt trevlig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Samsung:

I sammanhanget kan det vara bra att veta att Galaxy A71 (liksom A51) är garanterade att få tre generationers uppdateringar från släppet. Här finns alla Samsung-produkter som har den garantin: https://news.samsung.com/global/samsung-raises-the-bar-for-mo...

Sett till din budget har jag sett att det finns några mobiloperatörer som har erbjudanden på S20-serien som kommer ganska nära också.

Det låter ju riktigt Nice, synd att flesta av deras mobiler här kör med deras Exynos (dock har ju Galaxy A71 730 men hade inte skadat om det vore snäppet bättre).

Har samsung något mellan A71 och s20 eller måste man gå i så fall på toppmodellen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av infigo:

Hade en A71 som en släkting tog över när jag fick en jobbtelefon (S20 FE 5G) och för min del så är det väldigt liten skillnad mellan de två. Det är småsaker som kamera (främst mörker), fingersensorn som är något bättre på S20 och 120hz men det är något jag har väldigt svårt att märka när man bara surfar. Sen tycker jag baksidan känns flimsigare på S20 vilket är lite konstigt då det är en dyrare telefon

Hade jag själv köpt ny telefon idag så hade jag valt A71 igen över telefoner som nord och whatnot. Var väldigt nöjd med den.
Brorsan köpte en Nokia 7.2 för 2000 och den kändes också väldigt trevlig.

Tack för input, ja nord är ju rätt tråkig sak speciellt när dom droppar support så fort. Samsung har inte en mobil över A71 eller är det s20 som gäller då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Broken-arrow:

Tack för input, ja nord är ju rätt tråkig sak speciellt när dom droppar support så fort. Samsung har inte en mobil över A71 eller är det s20 som gäller då?

Prestandamässigt finns ingenting mellan A71 och grundversionen av S20 som jag ser det. Men sett till introduktionspris hamnar nog S20 FE 4G (som kom lite senare) lite mitt emellan A71 och grundmodellen av S20. Detta är alltså inte sett till eventuella kampanjer.

A71 har dock ganska stor skärm (6,7"). Så vilken man ska välja beror ju lite på vad som prioriteras också. Galaxy S20 har 6,2 tums skärm, medan S20+ ligger på samma skärmstorlek som A71 (6,7").

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur funkar det med Xiaomi och Google? Mi Note 10 Lite ser ju helt klart vettig ut, dock kör lite klenare chips (730g i stället för 765)

De är inte i luven på Trump och de gör väl bara konsumentprodukter så deras prylar är ju i så fall lika kinesiska som Apple är, det är de som gör nätverksprodukter som drabbats av bojkotter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Prestandamässigt finns ingenting mellan A71 och grundversionen av S20 som jag ser det. Men sett till introduktionspris hamnar nog S20 FE 4G (som kom lite senare) lite mitt emellan A71 och grundmodellen av S20. Detta är alltså inte sett till eventuella kampanjer.

A71 har dock ganska stor skärm (6,7"). Så vilken man ska välja beror ju lite på vad som prioriteras också. Galaxy S20 har 6,2 tums skärm, medan S20+ ligger på samma skärmstorlek som A71 (6,7").

Såg att även note 10 Lite ligger ute för bra pris, hur står sig den emot A71? Sen när du ändå är här (storleken är inte så viktig, verkar som mobiler bara blir större):) hur är os:et emot tidigare? När ui:t tyngde ner mobilen rätt bra på era modeller (eller vågar du inte ge ärligt svar )?

Skrivet av mrqaffe:

De är inte i luven på Trump och de gör väl bara konsumentprodukter så deras prylar är ju i så fall lika kinesiska som Apple är, det är de som gör nätverksprodukter som drabbats av bojkotter.

okej tack, har tittat på deras modeller. Ser okej ut men lite synd dom kör lite klenare soc och skärm över kanten (när det gäller Xiaomi Mi Note 10 Lite). Men ska helt klart fundera på vilken lur det blir, svårt att hitta något vettigt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Broken-arrow:

Såg att även note 10 Lite ligger ute för bra pris, hur står sig den emot A71? Sen när du ändå är här (storleken är inte så viktig, verkar som mobiler bara blir större):) hur är os:et emot tidigare? När ui:t tyngde ner mobilen rätt bra på era modeller (eller vågar du inte ge ärligt svar )?

Jag har själv inte jämfört modellerna sida vid sida, men det handlar ju i grunden om vad du har för önskemål/krav. Det är ju inte automatiskt så att den ett snäpp äldre generationen är sämre - sett till dagens prislapp. Om du kan försöka utveckla vad som är viktigt kanske andra medlemmar och jag kan försöka hitta en bra kompromiss.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag har själv inte jämfört modellerna sida vid sida, men det handlar ju i grunden om vad du har för önskemål/krav. Det är ju inte automatiskt så att den ett snäpp äldre generationen är sämre - sett till dagens prislapp. Om du kan försöka utveckla vad som är viktigt kanske andra medlemmar och jag kan försöka hitta en bra kompromiss.

oled och 3.5 är dom viktigaste
prestanda runt snapdragon 845 eller bättre
pris mellan 4000/5000
om möjligt sd kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Oneplus 8t kostar 5000 från polen:
https://m.aliexpress.com/item/1005001417672859.html?spm=a2g0n...

Köpte min på singlesday och fick den hemkörd i måndags. 120hz är rätt fint ändå. 😀

Sambon hade A70 innan. Fingeravtrycksläsaren funkade bara i 50% av fallen och prestandan var rätt dålig. Öppna appar och liknande tog flera sekunder medans det på min två år gamla Oneplus 6 var instant. Vet inte hur det är med A71 dock.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De är inte i luven på Trump och de gör väl bara konsumentprodukter så deras prylar är ju i så fall lika kinesiska som Apple är, det är de som gör nätverksprodukter som drabbats av bojkotter.

Hittade denna Xiaomi Mi 10 Lite 5G enda nackdel är den inte har sdkort. För priset känns det ju riktigt lockande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

https://privatbutik.tele2.se/valj-din-prisplan/privat/t2xiaom...

Köp denna med abb på tele2, säg upp abb och få en slutfaktura på 157x24=3768 kr

Kanonpris.

Permalänk
Skrivet av Hasselmannen:

https://privatbutik.tele2.se/valj-din-prisplan/privat/t2xiaom...

Köp denna med abb på tele2, säg upp abb och få en slutfaktura på 157x24=3768 kr

Kanonpris.

vilket abb tog du?

Sen har den inte oled skärm

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Känns bara som mobilerna idag blir dyrare och får mindre uppdateringar och funktioner.

Men i alla fall har jag funderat på dessa mobiler motorola edge, oneplus nord och fått tips om Galaxy A71 och Nokia 8.3.

Verkar som alla har sina styrkor och svagheter, dom två första verkar redan bli EOL när det gäller nya android versioner (har inte kollat hur illa det med dom två andra).

Köpte precis en pixel 4a till tjejen. Har de mesta du frågar efter, men prestandan är kanske inte riktigt på topp, men inte dålig, och SD-kort har Google gett upp för länge sedan. Jag beställde från Frankrike för €360 inklusive frakt. https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

Permalänk
Avstängd

Pixel 4a

Permalänk
Skrivet av snajk:

Köpte precis en pixel 4a till tjejen. Har de mesta du frågar efter, men prestandan är kanske inte riktigt på topp, men inte dålig, och SD-kort har Google gett upp för länge sedan. Jag beställde från Frankrike för €360 inklusive frakt. https://www.fnac.com/Smartphone-Google-Pixel-4a-Simplement-no...

pixel telefonerna brukar vara rätt avskalade, lite för mycket på vissa saker. Annars är det ok lurar, jo dom vill ju man ska använda deras molntjänst i stället. Köper helst inte mobiler för långt bort för kunna skicka in dom på garanti smidigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

pixel telefonerna brukar vara rätt avskalade, lite för mycket på vissa saker. Annars är det ok lurar, jo dom vill ju man ska använda deras molntjänst i stället. Köper helst inte mobiler för långt bort för kunna skicka in dom på garanti smidigt.

Tja avskalad eller fri från bloat? Jag har en S10 nu som ju är typ motsatsen i den bemärkelsen och det är inte mycket jag hade saknat på en Pixel.

Sen köper jag också helst mer lokalt men i den här prisklassen så hade jag behövt göra mer kompromisser i så fall. Frakten har ju tagit några dagar men ändå snabbare än vad elgiganten levererade min nya router jag beställde i helgen liksom. Samma telefon här kostar minst en tusenlapp mer och det täcker ju en del eventuella fraktkostnader vid problem.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Tja avskalad eller fri från bloat? Jag har en S10 nu som ju är typ motsatsen i den bemärkelsen och det är inte mycket jag hade saknat på en Pixel.

Sen köper jag också helst mer lokalt men i den här prisklassen så hade jag behövt göra mer kompromisser i så fall. Frakten har ju tagit några dagar men ändå snabbare än vad elgiganten levererade min nya router jag beställde i helgen liksom. Samma telefon här kostar minst en tusenlapp mer och det täcker ju en del eventuella fraktkostnader vid problem.

Så klart kan det ju gå åt båda hållen, vet i alla fall tidigare kameran låg lite efter och t.ex inte har någon omstart funktion.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Broken-arrow:

oled och 3.5 är dom viktigaste
prestanda runt snapdragon 845 eller bättre
pris mellan 4000/5000
om möjligt sd kort.

Nu är det kanske lite sent på Black friday-veckan (månaden?) men S10+ 1TB/12GB, med andra ord Performance edition, har tydligen legat ute direkt från Samsung för 5 490:-. Slut i lager dock. Det hade nog inte varit ett dumt köp om du vill ha 3,5mm-uttaget. Nästa alternativ blir nog just A71 om det är Samsungs utbud jag tittar till.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Så klart kan det ju gå åt båda hållen, vet i alla fall tidigare kameran låg lite efter och t.ex inte har någon omstart funktion.

Tja jag håller inte riktigt med om kameran. Den är inte bäst som den var för ett par år sedan men den är fortfarande uppe i toppen och slåss liksom. Det får man inte på en annan telefon i denna prisklassen förutom möjligtvis Iphone SE. Vet inte riktigt vad du menar med omstartsfunktion.

Men i denna prisklass är det klart att man måste göra kompromisser, man kan inte få allt som en telefon för dubbla eller tredubbla priset har liksom. 4a har en bra kamera och ren mjukvara med garanterade snabba uppdateringar under lång tid. OP Nord, som ju borde vara en stor konkurrent, har snabbare skärmuppdatering och snabbare GPU (ingen direkt skillnad på CPU) och rätt bra kamera. Kompromisser är exempelvis att ingen av dom har trådlös laddning eller vattentålighet. Nord känns lyxigare i handen men 4a lär hålla bättre då den har plastbaksida istället för glas.

Bortsett mjukvaran hade jag personligen nog valt en Nord över 4a, men den är lite stor och mjukvaran är ett stort problem för mig.