Permalänk
Medlem

Demo film med HDR?

Jag söker efter någon bra demo video som finns både med och utan HDR som jag kan spela upp på en LG Oled TV för att kunna jämföra skillnaden. Helst på YouTube eller en annan app som finns till LG TV in

Permalänk
Hedersmedlem

Enklaste borde väl vara att kika på något på Netflix och sen slå av och på HDR eller DV i inställningarna?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Enklaste borde väl vara att kika på något på Netflix och sen slå av och på HDR eller DV i inställningarna?

Bra idé om man har Netflix. Vilket jag faktiskt inte har.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Meto:

Jag söker efter någon bra demo video som finns både med och utan HDR som jag kan spela upp på en LG Oled TV för att kunna jämföra skillnaden. Helst på YouTube eller en annan app som finns till LG TV in

Bästa jämförelsen är externa källor. UHD Blu-ray till exempel för där kan man få samma film med och utan HDR genom att ändra inställningar i spelaren och köra samma film. Ofta finns det med en BD-version av samma film och då kan jämförelsen bli än mer intressant. Helst skulle man ha två spelare för snabbare växling.

Även externa boxar likt Nvidia Shield och AppleTV 4K kan användas samt konsoler kan användas. Samma sak där, av/på av HDR och jämför.

Det finns dock många flytande variabler här. Stänger man av HDR kommer omvandlingen HDR->SDR vara godtycklig utifrån den apparat som gör omvandlingen. Det är också en väldig skillnad på HDR och HDR hur det ser ut och hur formatet används. Från det subtila till det bombastiska. Så man behöver göra rätt många jämförelser.

Youtube har en del problem för den här typen av jämförelser. De inbyggda apparna klarar inte alltid HDR. Men det kan stå "HDR" i bilden och så tror många att de tittar på HDR fast det är SDR-versionen. Med Youtube i webbläsaren kan man se vilket färgomfång/EOTF som används. ST.2084 för HDR10 och Bt.709 för SDR.

Problemet med att köra HDR från datorn är att det i sig inte fungerar så värst bra det heller. Blir många fel och skillnader. Det var till exempel helt olika HDR-bild med Youtube i gamla Edge och Chrome/Edge Chromium där både förskjuter och klipper nivåer fast på olika sätt. Senast jag kollade klippte Chrome/Edge Chromium mot vitt så att det inte finns kvar högdagrar i bilden.

Detta klipp har blandade scener: https://www.youtube.com/watch?v=tO01J-M3g0U

Där kan du under "statistik för nördar" (på en dator) se under Color. Ifall det står color: bt.709 då kör du SDR-versionen av klippet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Utförligt svar som vanligt. Tack ska testa.