Chassie med luft nerifrån och upp?

Permalänk
Medlem

Chassie med luft nerifrån och upp?

Jag har börjat fundera på ett nytt chassie som ger mer luft till GPUn. Vi snackar alltså standard luftkyld GPU och CPU med luftkylning. Baserat i hur ett standardmonterat grafikkort sitter skulle det då kännas naturligt med ett chassie som suger luft i botte noch blåser den uppåt - sätter man sen CPU-fläkten också i den riktningen blir det ju ännu mer skjuts.

Hittills har jag bara sett ett chassie som har denna riktning, O11 från Lian-Li och dess varianter. Det är ju ett brutalt stort chassie med plats för massor av utrustning jag inte har.

Finns det fler varianter på samma tema som jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag har börjat fundera på ett nytt chassie som ger mer luft till GPUn. Vi snackar alltså standard luftkyld GPU och CPU med luftkylning. Baserat i hur ett standardmonterat grafikkort sitter skulle det då kännas naturligt med ett chassie som suger luft i botte noch blåser den uppåt - sätter man sen CPU-fläkten också i den riktningen blir det ju ännu mer skjuts.

Hittills har jag bara sett ett chassie som har denna riktning, O11 från Lian-Li och dess varianter. Det är ju ett brutalt stort chassie med plats för massor av utrustning jag inte har.

Finns det fler varianter på samma tema som jag missat?

9 av 10 chassin har väl fläkt i botten om man vil?

Permalänk
Hedersmedlem

Silverstone byggde ett antal chassin med det här konceptet, ganska många år sen nu dock. Kika på Silverstone Raven bland annat.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Jonsbo UMX4 kanske? De kanske har släppt något nyare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Finns i många chassin, i mitt Silverstone Raven och i mitt Phanteks Enthoo tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Silverstone byggde ett antal chassin med det här konceptet, ganska många år sen nu dock. Kika på Silverstone Raven bland annat.

Skrivet av ronz:

Jonsbo UMX4 kanske? De kanske har släppt något nyare.

Skrivet av Bulltazar:

Finns i många chassin, i mitt Silverstone Raven och i mitt Phanteks Enthoo tex

Tack, nu har jag lite mer att söka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

9 av 10 chassin har väl fläkt i botten om man vil?

De flesta chassin jag kollat på har PSU och ofta en "PSU shroud" i botten.

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven RV05 var ju ett riktigt drömchassi för en massa år sedan...oklart om det går att få tag på idag dock

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

De flesta chassin jag kollat på har PSU och ofta en "PSU shroud" i botten.

Finns ett mindre O11 från Lian Li om du gillade designen

https://www.lian-li.com/o11-dynamic-mini/

https://www.youtube.com/watch?v=e7RLdcwUCKk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jo, jag såg den ... men den är förminskad åt fel håll. Jag har gärna fullstor PSU men skippar platsen för vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

O11 från Lian Li är ju inte "brutalt" stort chassi, lite bredare än standard men inte så massivt. Finns i 3 olika storlekar varav senaste är en "mini" variant men ändå plats för ATX, kanske kan va värt att kolla på om man tycker den vanliga O11 modellen är "för stor". Jag sitter på mellan modellen och tycker de är bland de bästa chassin jag någonsin har haft.

Edit: Såg nu att någon redan rekommenderat det här över

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Kolla upp Cooler master SL600M
Relativt stort chassi, men kör rätt hårt på konceptet luft nedifrån och upp!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Handel förpassas till marknaden.
Inlägg raderade enligt §9 i forumreglerna.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin