Asrock satsar på Ryzen 4000U "Renoir" i tunn minidator

Permalänk
Melding Plague

Asrock satsar på Ryzen 4000U "Renoir" i tunn minidator

Tjocklek om 26 mm, uppgraderingsmöjligheter och upp till 8 kärnor Ryzen står på menyn i Asrocks minidator Mars 4000U.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig ’föräldradator’ eller HTPC om priset blir rätt

Permalänk
Avstängd

Om den skulle kosta mindre än 2 tusen, så hade det vart ett bra val att ha som en surf dator.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om den skulle kosta mindre än 2 tusen, så hade det vart ett bra val att ha som en surf dator.

2000 ger dig ett moderkort med wifi och en processor. Här får du chassi, nätaggregat samt kylning också så skulle tro att det snarare rör sig om det dubbla, men man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem

VGA....kontakten som vägrar dö.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 6000kr utan minne och hdd.

edit: såg nu att 4500u modellen kostar 390USD, så det blir ju ca 4200kr, så kanske lite lägre än 6000kr för toppmodellen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

2000 ger dig ett moderkort med wifi och en processor. Här får du chassi, nätaggregat samt kylning också så skulle tro att det snarare rör sig om det dubbla, men man kan ju hoppas

Att köpa en Pi4 ger med wifi och en CPU, chassi och nätaggregat kostar ju inte flera tusen.

https://www.inet.se/produkt/1964941/acer-aspire-3-14-ryzen-3-...

En bärbar dator för 4 490 kr, och detta är en laptop moderkort så utan ram, disk, skärm, tangentbord så borde man kunna få ner den under 4 tusen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Udda design vad gäller portarna. Två USB på baksidan och fyra/fem på framsidan känns väldigt felbalanserat. Två/tre på framsidan och sex på baksidan skulle fungerat bättre. VGA kan ju uteslutas helt och hållet. Då skulle finnas två lättåtkomlig portar för tillfällig inkoppling av prylar (usb-minnen etc) och sex portar på baksidan varav tre kan förväntas användas till mus, tangentbord och skrivare. Lägg på en extern hårddisk och fyra portar skulle vara konstant upptagna.

Permalänk
Medlem

Bra, men jag är lite skeptisk.

Då jag själv skaffat flera HP minidatorer som liknar denna som jag använder som test datorer undrar jag hur kylningen fungerar, min små datorer låter ganska mycket och lämpar sig inte i en hemma miljö. Min CPU har 35w TDP och jämför jag med en bärbara datorer som ofta har 15w TDP låter dessa betydligt mindre även vid hög belastning, dessutom mycket tysta vid normalt användande.

Om själva kylarlösningen är bra gjort och konstruerad på rätt sätt så kan detta vara en bra dator och ett fint alternativ till personer som behöver bättre grafik i ett kompakt format. Annars är nog den här dator mer en kontorsdator som kommer användas på företag då det antagligen är bättre att skaffa sig en annan dator hemma som förmodligen är tystare och du får ofta mycket mer för pengarna.

Notera jag köpte mina små HP datorer begagnat, köpa nytt är på tok för dyrt då man lika väl kan köpa en HTPC dator som dessutom kan uppgraderas och byggas med de komponenter man själv vill. Jag gissar på att denna kommer kosta runt 7000kr om man jämför med HP, Dell och Lenovo datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Bra, men jag är lite skeptisk.

Då jag själv skaffat flera HP minidatorer som liknar denna som jag använder som test datorer undrar jag hur kylningen fungerar, min små datorer låter ganska mycket och lämpar sig inte i en hemma miljö. Min CPU har 35w TDP och jämför jag med en bärbara datorer som ofta har 15w TDP låter dessa betydligt mindre även vid hög belastning, dessutom mycket tysta vid normalt användande.

Om själva kylarlösningen är bra gjort och konstruerad på rätt sätt så kan detta vara en bra dator och ett fint alternativ till personer som behöver bättre grafik i ett kompakt format. Annars är nog den här dator mer en kontorsdator som kommer användas på företag då det antagligen är bättre att skaffa sig en annan dator hemma som förmodligen är tystare och du får ofta mycket mer för pengarna.

Notera jag köpte mina små HP datorer begagnat, köpa nytt är på tok för dyrt då man lika väl kan köpa en HTPC dator som dessutom kan uppgraderas och byggas med de komponenter man själv vill. Jag gissar på att denna kommer kosta runt 7000kr om man jämför med HP, Dell och Lenovo datorerna.

Jag har en Intel NUC med Core i3 2c/4t.
Jag har ändrat inställningar för kylare i bios/uefi.
Resultatet är att fläkten vanligtvis inte går vid surf o dyl.
Men kör man typ cinebench eller dyl så går fläkten igång.

Jag tycker NUC är tillräckligt liten

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har en Intel NUC med Core i3 2c/4t.
Jag har ändrat inställningar för kylare i bios/uefi.
Resultatet är att fläkten vanligtvis inte går vid surf o dyl.
Men kör man typ cinebench eller dyl så går fläkten igång.

Jag tycker NUC är tillräckligt liten

Absolut så kanske det är på Intel NUC men det tycks inte fungera så på dessa mini-datorer med just CPU som har 35w TDP och om jag inte minns fel så har just dessa datorer processorer som har en lägre TDP och då blir det nog inte lika varmt. Jag får titta mer i bios om man kan ändra, sist jag tittade så hittade jag inget. Något att vara uppmärksam på om man ska skaffa sig mini datorer är just att kylningen kan vara undermålig eller väsnas en hel del.

Annars inget att klaga på, bra som kontors datorer då dom är små men man önskar ju att kylningen var bättre designad.

Permalänk
Medlem

Klart intressant, givet bra pris förstås!

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Hade velat se ett uppsving för tunna klienter för hushåll, nu när i stort sett barnen i varje (svensk iaf) familj spelar minecraft eller liknande. Fläktlös miniklient i deras rum och sedan nätverkssladd ner till något rackskåp där deras 'dator' är i VM miljö och spel fungerar utan nämnvärt prestandatapp.

Går ju att lösa idag med unRaid, men fortfarande finns ingen bra kvm eller liknande i andra änden om man behöver dra en 50m+ nätverkssladd som kan hantera 2x1080p/1x4k @120hz+ osv, inte vad jag hittat i varje fall som inte kostar apmycket eller är allmänt diffusa från udda tillverkare. Blir att ge det ett försök när vi bygger hus inom något år i varje fall. Hade varit drömmen!

Om någon har tips på liknande lösning så PMa gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hade velat se ett uppsving för tunna klienter för hushåll, nu när i stort sett barnen i varje (svensk iaf) familj spelar minecraft eller liknande. Fläktlös miniklient i deras rum och sedan nätverkssladd ner till något rackskåp där deras 'dator' är i VM miljö och spel fungerar utan nämnvärt prestandatapp.

Går ju att lösa idag med unRaid, men fortfarande finns ingen bra kvm eller liknande i andra änden om man behöver dra en 50m+ nätverkssladd som kan hantera 2x1080p/1x4k @120hz+ osv, inte vad jag hittat i varje fall som inte kostar apmycket eller är allmänt diffusa från udda tillverkare. Blir att ge det ett försök när vi bygger hus inom något år i varje fall. Hade varit drömmen!

Om någon har tips på liknande lösning så PMa gärna

Börjar komma lite billigare HDMI kablar med optisk kabel för bildöverföring t ex denna https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Nästa problem är USB och där har jag inte kollat så mycket. Men borde vara enklare då det inte kräver samma bandbredd, finns ju typ dessa https://cdon.se/hemelektronik/usb-forlangning-50m-rj45-extend...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

2000 ger dig ett moderkort med wifi och en processor. Här får du chassi, nätaggregat samt kylning också så skulle tro att det snarare rör sig om det dubbla, men man kan ju hoppas

Så typ 2100kr då? "Nåtaggregat" är typ en usb laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så typ 2100kr då? "Nåtaggregat" är typ en usb laddare

Nja, jag tror inte en usb-laddare riktigt levererar den effekt som behövs. Eller, ja en av dagens snabbladdare kanske, men de kostar ju inte 49,90 heller...

Permalänk
Rekordmedlem

Oh nej, det verkar som de gör ett generalfel som gör den mycket sämre än den verkar vid en snabbtitt, den har varken DP eller HDMI 2.1, (åtminstone så skriver de inte ut att den har det) vilket gör att den inte kan hantera hdr i 4k 4:4:4.
Allt som saknar DP och inte är senaste generationens grafikkort med hdmi 2.1 går bort direkt numera. det är nog däremot en bra kontorsdator och bra för de som har en icke hdr 4k monitor, vga borde däremot ha pensionerats för att ge plats för DP.

Skrivet av superegg:

Att köpa en Pi4 ger med wifi och en CPU, chassi och nätaggregat kostar ju inte flera tusen.

https://www.inet.se/produkt/1964941/acer-aspire-3-14-ryzen-3-...

En bärbar dator för 4 490 kr, och detta är en laptop moderkort så utan ram, disk, skärm, tangentbord så borde man kunna få ner den under 4 tusen.

Pi 400 med originalnätdel och frakt kostade mig 950 kr, skippar man nätdelen och tar en telefonladdare eller driver den från nån hub man kanske redan har är det 800 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte PN50 med 4700 CPUn till farsan i somras, han vart skitnöjd. Dessa burkar är perfekt som föräldradator; syns inte, hörs inte, bara funkar!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Börjar komma lite billigare HDMI kablar med optisk kabel för bildöverföring t ex denna https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

Nästa problem är USB och där har jag inte kollat så mycket. Men borde vara enklare då det inte kräver samma bandbredd, finns ju typ dessa https://cdon.se/hemelektronik/usb-forlangning-50m-rj45-extend...

Mjo, det lutar väl åt något sådant (hdmi over fiber + någon usb over ethernet). Men hade varit najs om man kunde få
skärm/ljud/usb<->låda<-fiber->låda<->dator
med bara en sladd, likväl för att framtidssäkra å bara behöva byta ut låda när man upgraderar till 4k120hz, 8k120hz, usb5.0 etc., istället för att behöva dra om ena/båda kablarna per destination. Men blir att leta upp vad som kan funka och med trevliga distansköpslagen testa så det faktiskt fungerar utan någon/nämnvärd inputdelay och köra på det.

Men tror det hade varit smidigare med någon tunn klient å bara överföra data på valfritt sätt, snarare än dedikerade sladdar som behöver dras, utöver nätverk, runt i hela huset och även enheter för att göra om sladden till hdmi/usb/ljud etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Köpte PN50 med 4700 CPUn till farsan i somras, han vart skitnöjd. Dessa burkar är perfekt som föräldradator; syns inte, hörs inte, bara funkar!

Precis, det är min uppfattning efter att jag pysslat en del med mini-datorer och laptops. De flesta datorer som har 15w TDP eller lägre som ofta är fallet med just Intel CPUs där fungerar minimal kylning. Då låter datorerna ofta bara när det blir belastning men vid normal drift och normal användning för att surfa, skriva mail etc då märks det inte.

Men samma lösning och 35w TDP cpu var ingen bra kombination

Å andra sidan har jag bara dessa datorer som test datorer så jag använder dom inte så ofta men ändå irriterande att fläktarna går igång så ofta. Ytterligare att problem är att man inte kan om man vill, byta till ULV cpus för dessa säljs inte separat. Det finns bara 65w och 35w att köpa, de andra ULV liknande cpus är för tillverkare OEM etc.

Permalänk
Inaktiv

Jag som inte spelar skulle lätt klara mig på en sån. Hålller inte alls med att det är för många USBportar fram. En för den trådlösa dongeln till tangentbordet. Nån usbsticka. Kanske ladda mobilen med typeCkabeln. Man slipper kolla bakom datorn och slita.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Nja, jag tror inte en usb-laddare riktigt levererar den effekt som behövs. Eller, ja en av dagens snabbladdare kanske, men de kostar ju inte 49,90 heller...

Nej det kostar mindre än 49,90:- att inkludera en 60w usb c laddare i lådan så räcker mer än väl, knappast så att de köper in det från clas ohlsson.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon2110:

Jag som inte spelar skulle lätt klara mig på en sån. Hålller inte alls med att det är för många USBportar fram. En för den trådlösa dongeln till tangentbordet. Nån usbsticka. Kanske ladda mobilen med typeCkabeln. Man slipper kolla bakom datorn och slita.

Om något så är det för få usb på baksidan....
Man kan aldrig ha för många usb portar säger jag som just beställt en 11 portars hub att lägga på skrivbordet bredvid den 7 portare jag redan har bredvid laddaren med 6 portar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Mjo, det lutar väl åt något sådant (hdmi over fiber + någon usb over ethernet). Men hade varit najs om man kunde få
skärm/ljud/usb<->låda<-fiber->låda<->dator
med bara en sladd, likväl för att framtidssäkra å bara behöva byta ut låda när man upgraderar till 4k120hz, 8k120hz, usb5.0 etc., istället för att behöva dra om ena/båda kablarna per destination. Men blir att leta upp vad som kan funka och med trevliga distansköpslagen testa så det faktiskt fungerar utan någon/nämnvärd inputdelay och köra på det.

Men tror det hade varit smidigare med någon tunn klient å bara överföra data på valfritt sätt, snarare än dedikerade sladdar som behöver dras, utöver nätverk, runt i hela huset och även enheter för att göra om sladden till hdmi/usb/ljud etc.

Borde du inte kunna köra typ shield in-home-streaming eller vad det heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om något så är det för få usb på baksidan....
Man kan aldrig ha för många usb portar säger jag som just beställt en 11 portars hub att lägga på skrivbordet bredvid den 7 portare jag redan har bredvid laddaren med 6 portar...

Nog för att du är rekordmedlem, men vad tusan gör du när du behöver 24 USB-portar på skrivbordet?

Jag har två USB-portar i tangentbordet, där sitter dongeln till musen i den ena och vid behov kopplas laddaren eller annat in i den andra

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av macmann1:

Nog för att du är rekordmedlem, men vad tusan gör du när du behöver 24 USB-portar på skrivbordet?

Jag har två USB-portar i tangentbordet, där sitter dongeln till musen i den ena och vid behov kopplas laddaren eller annat in i den andra

Har flera kablar för laddning och så kameror, tangentbord, möss, mikrofon, en digital ljudutgång, brukar vara ett par usb minnen och andra såna småsaker som passar att ha på skrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När kan någon släppa dessa med dedikerad grafikkort? Minisforum har en, med 1050 i, mindre än denna. 1650-2060 hade varit kul ändå

Egentligen bara ta befintligt moderkort från en laptop och sätta i liknande chassi. Svårt att se hur vi får till en billigare speldator, även om det är entry level

Eller ett liknande moderkort med en pcie 4 x16 så man kan lägga till det själv om man vill? Eller måste en dator vara så liten som möjligt för att man ska kunna sälja den idag helt enkelt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Syglarn:

När kan någon släppa dessa med dedikerad grafikkort? Minisforum har en, med 1050 i, mindre än denna. 1650-2060 hade varit kul ändå

Egentligen bara ta befintligt moderkort från en laptop och sätta i liknande chassi. Svårt att se hur vi får till en billigare speldator, även om det är entry level

Eller ett liknande moderkort med en pcie 4 x16 så man kan lägga till det själv om man vill? Eller måste en dator vara så liten som möjligt för att man ska kunna sälja den idag helt enkelt?

Vore mer intressant att montera in en 4750G än ett grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vore mer intressant att montera in en 4750G än ett grafikkort.

För vem då? Prestanda per krona för spelare blir troligen sämre. Du går från ca 30 FPS till 45-60 i 1080p

Även om du vill spela på en APU så brukar de billigare delarna vara bättre köp ändå

För tunn klient eller kontorssysslor så är den lite väl mycket och billigare delar blir rimligen ett bättre köp

För vem blir 4750 ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

För vem då? Prestanda per krona för spelare blir troligen sämre. Du går från ca 30 FPS till 45-60 i 1080p

Även om du vill spela på en APU så brukar de billigare delarna vara bättre köp ändå

För tunn klient eller kontorssysslor så är den lite väl mycket och billigare delar blir rimligen ett bättre köp

För vem blir 4750 ett bra köp?

Mig om den varit tillgänglig via normala kanaler

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!