Permalänk
Medlem

Maximus XII hero problem

Jo nu är det så att hur motvilligt det än må vara så behöver jag be om hjälp...
Jag har varit ifrån datorer aldeles för länge men nu fick jag ett återfall och köpte på mig lite pryttlar.

Då jag likt som alla andra sitter och väntar på gfx, har order på både 6800xt och 3080 men jag vill sparka igång grejerna innan.
Jag har rotat fram ett gammal gainward 680gtx som jag försöker få liv i, och har massa konstiga problem med boot och ingen screen och misstänker att det har att göra med vilken slott jag har satt m2 ssd´n
Då jag först hade beställt ett ryzensystem så hade jag köpt hem en Corsair Force Series MP600 M.2 vilket är PCIe 4.

Jag har lyckats fått bild och installerat os men sen jag väl installerade gfxdrivisar så har det varit dött på bild såfort jag kommer förbi bios.

Nu har jag ssd´n sitter i slott 3 på kortet och grafikkortet i 1.

Jag har inga andra satagrejjer alls så att dom blir disablade rör mig inte i ryggen.
Vad fan har jag gjort för fel, varför får jag det inte att lira? Jag har snart inget hår kvar på huvudet alls och det är inte bara pga åldern..

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Problemet löst för tillfället, efter en jävla massa om och men så funkar det när ssdn sitter i slot 3 och gfx i slott 2. Så får det vara tills nya kortet kommer hem.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Jaha den lyckan varade inte länge. Jag har kraftiga problem med det här jäkla moderkortet.
Ibland funkar det och så installerar man något som vill starta om datorn och då vill den inte bota utan ger a2 kod.
Jag har testat flera olika gfx i alla olika tänkbara konfigurationer tillsammans med dels mp600 m2 ssd, gammal vanlig intel 320ssd och ännu äldre sata mekanisk disk. Jag har fått den att bota random ibland.
Jag har hårdflashat bios med USB sticka eftersom jag inte har någon bild.. testar senaste beta bios och den innan det. Efter flashningarna har jag inte lyckats fått bootscreen. Självfallet tömt cmos 400gånger. Samma sak ingen bild med inbyggda grafikkortet. Jag har fan slut på idéer. Alla prylar är nya sedan i fredags.

Några tips eller glada tillrop?

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Har du testat med att ta bort ditt grafikkort och köra på Intels egna?

Permalänk
Medlem

Yepp massor med gånger, funkat ibland.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett Z97 som börjat strula ?
Kan ju såklart vara en slump, men nog trendar det uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ytterligare ett Z97 som börjat strula ?
Kan ju såklart vara en slump, men nog trendar det uppåt.

Z490 är det men nog fan strular det 😫

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajV:

Z490 är det men nog fan strular det 😫

Ah XII inte VII

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats fått bild och tagit mig in i windows, men nu vågar jag fan knappt stänga av för orosmomentet om den vill starta igen.

Jag har nu stoppat tillbaka allt exakt som det var innan, m2 ssdn i 3e slotten, gfx i andra slotten men tagit en annan skärm då jag vill utesluta att det inte är min skärm som spökar då den har usbhubb.
Vi får se hur det går nu.

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Har du testat med att installera Corsair SSD Toolbox v1.2.5.7 för att se om det finns en firmware uppgradering som kanske löser dina problem?
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Storage/M-2...

http://downloads.corsair.com/Files/SSD/CSSDT_1.2.5.7_WIN.zip

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajV:

Nu har jag lyckats fått bild och tagit mig in i windows, men nu vågar jag fan knappt stänga av för orosmomentet om den vill starta igen.

Jag har nu stoppat tillbaka allt exakt som det var innan, m2 ssdn i 3e slotten, gfx i andra slotten men tagit en annan skärm då jag vill utesluta att det inte är min skärm som spökar då den har usbhubb.
Vi får se hur det går nu.

Har du löst problemet? Jag har samma moderkort som dig men har inga som helst problem.
Det finns även nya BIOS uppdateringar till det som släpptes 23:de December tror jag version 1003.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii...