Bygga egen dator nu under Black Friday

Permalänk

Bygga egen dator nu under Black Friday

Hej,

Vilka komponenter rekommenderar ni att man ska hålla koll på och köpa nu under Black Friday? Behöver köpa allt.

Budget: 20 000 kr
Ska klara allt, gaming, musikprogram, redigering etc.
Vill helst ha Geforce grafikkort och Intel hårddisk. Har ni några färdiga inet-kundvagnar ni kan länka?

Jag är inte så duktig på veta vilka komponenter som fungerar ihop så tänkte att ni brukar vara grymma på hjälpa och vägleda till bra köp.

All sorts hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Just nu är tyvärr den sämsta möjliga Black Fridayn nånsin, typ. Det är nya generationer på inkommande, men de är så pass nya och tillgängligheten är så dålig att de nog inte kommer att resa ut alls. Det gäller både processorer och grafikkort från AMD och grafikkort från Nvidia. Så jag skulle rekommendera att vänta till årsskiftet eller så...

Men ska du absolut ha nu så är tex det här ett bra paket:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14470553

Edit: Fick in två chassin i misstag. Du kan också satsa lite mera pengar och köra på Intel 10700K (byt moderkort också) eller rtx 3080. Men jag skulle köra på det där.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14470744

Slängde ihop en lite fort, råkade spränga budgeten och ser nu efter att jag helt glömde bort chassi!
Men men.. länkar i alla fall.

Pengar finns att spara på:
Billigare proccessor. Köper du tex en 5600X istället så får du med kylare så då sparar du ganska mycket.
Mindre eller långsammare ramminnen.
Sämre SSD disk.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14470776

Fortfarande inget chassi. Det är nog bäst om du väljer chassi själv för smaken är så olika.
Lite pengar kan fortfarande sparas på SSD disk.

Jag har inte kollat upp moderkortet så noga, kan finnas bättre för liknande pris.

Permalänk

Okej ser jävligt bra ut! Jag undrar bara några saker, varför vill man ha "AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB" istället för intel i9-10900k?

Andra frågan är:
Vad avgör hur bra ett moderkort är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceheart2:

Okej ser jävligt bra ut! Jag undrar bara några saker, varför vill man ha "AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB" istället för intel i9-10900k?

Andra frågan är:
Vad avgör hur bra ett moderkort är?

Ryzen 5900X är egentligen bättre än 10900K på allt: singeltrådsprestanda, antal trådar, värmeutveckling, Smart Access Memory, Pci-e gen 4, stöd för moderkort... Men så är den ju slutsåld överallt också, medan i9 finns i lager överallt.

Jag skulle rekommendera att köra på 5600X istället. Den ger mest för pengarna i prestandasegmentet just nu.

När det gäller vad som gör ett moderkort bra så kunde man skriva en riktigt lång artikel om det. Men överlag så kan man säga att om du inte vet, så behöver du inget vidare dyrt moderkort. Med det sagt så vill man ofta inte heller ha det billigaste.

För det första så segmenterad moderkorts chipsets in i kategorier, med olika begränsningar. Intel har t.ex. H410, B460 och Z490. H410 är billigast men har tex bara stöd för max två minnesplatser, medan de andra har 4 st. Z490 är enda som stöder överklockning och snabbare minnen.

I sin enkelhet så finns följande variabler:
- antal ram-platser
- antal m.2-lagringsplatser
- inbyggd wifi och kvalitén på den
- uppdateringar via usb utan inkopplad processor (usb Flashback)
- stöd för överklockning
- kvalitet på strömtillförseln (vrm), vilket oftast endast behövs för överklockning
- minneakompabilitet
- kylning på själva moderkortet
- eventuella extra egenskaper, som små skärmar, snabbåterställning, upplästa parametrar i BIOS osv

Sen påverkar ju också formfaktorn (itx, matx, atx etc).

Om du inte vet vad du ska ta så är Ryzen 5600X och MSI B550 Pro-Vdh Wifi eller MSI MAG B550 Tomahawk enkla rekommendationer. Speciellt Pro-Vdh är riktigt prisvärd.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack för all tips! Jag börjar hänga med. Jag antar att AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB motsvarar Intel I9 XXXX?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14520772

Är dessa 100% en fungerande kombination? Jag undrar även om det finns något jag kan byta ut för att göra den bättre utan att det blir överdrivet dyrare. Just nu är den på cirka 18 500. Jag kan tänka mig max 20 000. Eller räcker detta? Jag vill som sagt kunna:

Arbeta på datorn,
Spela spel på datorn,
Skapa musik på datorn med ljudkort samt program som FL Studio (samtidigt som jag har programmeringsprogram öppna, sen kanske excel med m.m.) utan att det påverkar någonting.

Även viktigt att datorn inte låter som en maskin om fläktarna går igång. Vet att Noctua är tyst och bra, men tänker andra saker som kan göra så det låter?

Ska köpa allt imorgon på Black Friday.

Permalänk
Medlem

Chassifläktarna reagerar oftast på hur varm processorn är. Eftersom att du tänker sätta en tornkylare på processorn så kommer den inte bli särskilt varm.

Grafikkortet har tre fläktar vilket borde innebära att de inte behöver föra för mycket oväsen.
Man kan ändå behöva ställa in fläktkurvor i bios för chassifläktarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Okej jag ska köpa detta då om inte ni har något som kan uppgraderas i min kundlista?

Kan ni bara säkerställa att alltihopa går ihop?

Permalänk
Medlem

När tänkte du börja använda datorn?
Processorn och nätaggregatet är åter i lager 1 februari enligt produktsidorna.

Permalänk

Ej stressigt, februari kommer ju allt så då kommer jag kunna använda det.