Permalänk
Medlem

Min katt vill bo hos en granne

Hej!

Jag har ett bekymmer med att min katt har flyttat in hos en granne.

Våran katt älskar att vara ute, och på somrarna kan han vara borta i veckor innan han kommer hem. Han har gjort så här i flera år (katten är 9 år). Sen i somras har han bara varit hemma två gånger på hela sommaren vad vi vet, han kan ju komma hem och käka på natten (vi har en katt till så det är svårt att avgöra efter konsumtion av kattmat). Vi har ändå tänkt att han vill vara ute bara som han alltid varit, men vi tyckte att nu när det blev kallt så borde han komma hem som han alltid gör då, men det har han inte gjort.

Eftersom vi har en samfällighetsförening där det skickas ut mass-mejl, så hade jag kontakter till alla som bor i området. Jag efterlyste vår kisse och det tog bara en timma så fick jag svar av en som sa, - han bor hos oss och verkar trivas här. De har alltså släppt in vår katt till sig och gett honom mat. Detta har tydligen pågått sedan i våras då katten börjar med sina långa uteperioder. Man släpper INTE in en främmande katt och ger den mat! Vår katt ser välmående ut så det finns inte någon sån anledning till att släppa in honom hos sig.

Jag hämtade vår katt och bad ägarna att inte släppa in honom mer på en vecka och det gick de med på. Detta var två dagar sedan. Eftersom han inte kom hem till oss på två dagar, så ringde jag och frågade om han var hos dem. De sa att han jamat och krafsat på deras dörr så de släppte in honom ändå för de tyckte det var jobbigt. Nu var jag och hämtade honom igen och bad ytterligare en gång till att de inte ska släppa in honom. Om han ändå kommer tillbaka och krafsar och jamar på deras dörr så bad jag dem att slicka ett sms så kommer jag och hämtar honom. De verkar inte förstå att det är de som orsakat problemet från början genom att släppa in och mata honom hos dem. Jag har inte påtalat det heller. Jag tänker att det är underförstått. Mer eller mindre enfaldiga människor kanske inte fattar det, vad vet jag...

Jag är juridiskt ansvarig för katten även om han bor hos dem. så skulle han behöva veterinärvård så är det jag som skall sköta detta annars så kan jag bli anklagad för djurplågeri om han inte får hjälp. Här är ju problemet, jag kan ju inte se om han behöver vård då han inte är hemma hos mig. Här märkte jag när jag påtalade detta för dem att de blev riktigt aviga och detta var inget de hade tänkt på. Jag blev lite rädd över deras reaktion faktiskt. De verkar inte vilja ta över ägandeskapet om vi skulle lösa det så (inget jag vill, men för kattens bästa om historien inte får en lösning). Det här var det praktiska.

Jag har mycket starka känslor för min katt och jag vill ju att han skall vara hos mig. Jag känner att de stulit min katt ifrån mig. Hela grejen hade inte hänt om de låtit bli att släppa in honom från början. Jag mår skitdåligt av hela den här historien kan jag säga. Jag tycker ju så mycket om min katt och vill bara hans bästa.

Har någon här haft ett liknade problem och hur har ni löst det?

Katthatare (-katter skiter överallt) äga ej tillträde till tråden!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Varit med om samma, katter är väl inte riktig flockdjur på samma sätt som en hund, en sak vore om ni serverade den bättre mat än dem. Håll den hemma ett tag, sen när den dyker upp hos dem så får de helt enkelt servera något den inte gillar. I mitt fall så gav de riktigt dyr mat till min katt men de slutade när jag bad dem.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!

Jag har ett bekymmer med att min katt har flyttat in hos en granne.

Våran katt älskar att vara ute, och på somrarna kan han vara borta i veckor innan han kommer hem. Han har gjort så här i flera år (katten är 9 år). Sen i somras har han bara varit hemma två gånger på hela sommaren vad vi vet, han kan ju komma hem och käka på natten (vi har en katt till så det är svårt att avgöra efter konsumtion av kattmat). Vi har ändå tänkt att han vill vara ute bara som han alltid varit, men vi tyckte att nu när det blev kallt så borde han komma hem som han alltid gör då, men det har han inte gjort.

Eftersom vi har en samfällighetsförening där det skickas ut mass-mejl, så hade jag kontakter till alla som bor i området. Jag efterlyste vår kisse och det tog bara en timma så fick jag svar av en som sa, - han bor hos oss och verkar trivas här. De har alltså släppt in vår katt till sig och gett honom mat. Detta har tydligen pågått sedan i våras då katten börjar med sina långa uteperioder. Man släpper INTE in en främmande katt och ger den mat! Vår katt ser välmående ut så det finns inte någon sån anledning till att släppa in honom hos sig.

Jag hämtade vår katt och bad ägarna att inte släppa in honom mer på en vecka och det gick de med på. Detta var två dagar sedan. Eftersom han inte kom hem till oss på två dagar, så ringde jag och frågade om han var hos dem. De sa att han jamat och krafsat på deras dörr så de släppte in honom ändå för de tyckte det var jobbigt. Nu var jag och hämtade honom igen och bad ytterligare en gång till att de inte ska släppa in honom. Om han ändå kommer tillbaka och krafsar och jamar på deras dörr så bad jag dem att slicka ett sms så kommer jag och hämtar honom. De verkar inte förstå att det är de som orsakat problemet från början genom att släppa in och mata honom hos dem. Jag har inte påtalat det heller. Jag tänker att det är underförstått. Mer eller mindre enfaldiga människor kanske inte fattar det, vad vet jag...

Jag är juridiskt ansvarig för katten även om han bor hos dem. så skulle han behöva veterinärvård så är det jag som skall sköta detta annars så kan jag bli anklagad för djurplågeri om han inte får hjälp. Här är ju problemet, jag kan ju inte se om han behöver vård då han inte är hemma hos mig. Här märkte jag när jag påtalade detta för dem att de blev riktigt aviga och detta var inget de hade tänkt på. Jag blev lite rädd över deras reaktion faktiskt. De verkar inte vilja ta över ägandeskapet om vi skulle lösa det så (inget jag vill, men för kattens bästa om historien inte får en lösning). Det här var det praktiska.

Jag har mycket starka känslor för min katt och jag vill ju att han skall vara hos mig. Jag känner att de stulit min katt ifrån mig. Hela grejen hade inte hänt om de låtit bli att släppa in honom från början. Jag mår skitdåligt av hela den här historien kan jag säga. Jag tycker ju så mycket om min katt och vill bara hans bästa.

Har någon här haft ett liknade problem och hur har ni löst det?

Katthatare (-katter skiter överallt) äga ej tillträde till tråden!

Udda och trist problem!

Personligen har jag inget konstruktivt här... 😕
Vi får hoppas att andra kan ge bra råd! 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv

Det hände min förra katt också när jag var liten. Tyvärr var det försent, när grannarna väl hade börjat ge henne mat kom hon inte tillbaks. Nu var det ju upp till mina föräldrar och ta diskussionen men det gjorde dom inte.

Själv hade jag blivit skogstokig. Folk som gör så är lobotomerade på riktigt, särskilt när man uttryckligen ber dom att inte släppa in den.

Vad jag hade gjort är att först fråga snällt, alla förtjänar en chans. Vilket du gjort och när det inte fungerar då får man gå vidare till nästa steg vilket är att ge en rejäl avhyvling med välvalda ord. Du kommer inte kunna ändra kattens beteende, dels för att katten kommer bli tokig om du ska hålla den inne och det är en van utekatt samt att de kommer ihåg vart det finns mat oavsett.

Det är grannarnas beteende som behöver ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Varit med om samma, katter är väl inte riktig flockdjur på samma sätt som en hund, en sak vore om ni serverade den bättre mat än dem. Håll den hemma ett tag, sen när den dyker upp hos dem så får de helt enkelt servera något den inte gillar. I mitt fall så gav de riktigt dyr mat till min katt men de slutade när jag bad dem.

Bra idé! Har inte tänkt på det. Jag får fråga dem vad de gett honom för mat och att de kanske kan släppa in honom men inte ge honom mat alls så ger jag honom den maten de gett honom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Det här kan ju knappast vara lagligt? Om de medvetet tar in katten d.v.s. Det är upp till var och en att skydda sig själv från att få in katter då dessa har "laglig rätt" att röra sig fritt. Det är ens eget ansvar att se till så katten inte tar sig in till sig. Men samtidigt är det ditt ansvar att ha koll på katten.

Läs lite på https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte... speciellt följande:

Citat:

Om katten går in till grannen
Om din katt skulle gå hem till en granne och grannen inte lämnar tillbaka katten så kan grannen göra sig skyldig till brott.

- Om grannen inte lämnar tillbaka katten skulle det kunna bli en stöld, eller möjligen ett egenmäktigt förfarande, säger Lena Jacobsson.

Katter anses rent generellt sakna ekonomiskt värde. Om grannen tar din katt utan att lämna tillbaka den så gör grannen sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Är katten en raskatt eller dylikt och därmed har ett ekonomiskt värde skulle grannen kunna göra sig skyldig till stöld.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1k3_dd:

Udda och trist problem!

Personligen har jag inget konstruktivt här... 😕
Vi får hoppas att andra kan ge bra råd! 👍

Tyvärr så är det inte särskilt udda utan ett vanligt problem i Sverige, jag vet två till som har haft samma problem och googlar man så finns det många trådar och frågor på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det här kan ju knappast vara lagligt? Om de medvetet tar in katten d.v.s. Det är upp till var och en att skydda sig själv från att få in katter då dessa har "laglig rätt" att röra sig fritt. Det är ens eget ansvar att se till så katten inte tar sig in till sig. Men samtidigt är det ditt ansvar att ha koll på katten.

Läs lite på https://www.viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatte... speciellt följande:

Nu så lämnar dom tillbaka katten. Får hålla katten inne och gå på låda..

Tänk på att nu e det nya regler om det är en katt som rör sig ute https://www.anicura.se/aktuellt/nyheter/2020/nya-regler-fran-...

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Håll katten inomhus nån vecka eller två så kissen förstår att det är hos dig han/hon bor. Det skulle jag testa. Låta katten skita in sig i ny/nygammal kattlåda osv. Sen testa släppa ut kissen som vanligt och se om den kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det hände min förra katt också när jag var liten. Tyvärr var det försent, när grannarna väl hade börjat ge henne mat kom hon inte tillbaks. Nu var det ju upp till mina föräldrar och ta diskussionen men det gjorde dom inte.

Själv hade jag blivit skogstokig. Folk som gör så är lobotomerade på riktigt, särskilt när man uttryckligen ber dom att inte släppa in den.

Vad jag hade gjort är att först fråga snällt, alla förtjänar en chans. Vilket du gjort och när det inte fungerar då får man gå vidare till nästa steg vilket är att ge en rejäl avhyvling med välvalda ord. Du kommer inte kunna ändra kattens beteende, dels för att katten kommer bli tokig om du ska hålla den inne och det är en van utekatt samt att de kommer ihåg vart det finns mat oavsett.

Det är grannarnas beteende som behöver ändras.

Jag har varit väldigt diplomatisk med dem för att jag inte vet vart den här historien skall sluta. Jag vill ju i sista hand att de tar över honom och sköter om honom som en sista utväg. Jag vill bara min kisses välgång. Tyvärr är jag dålig på konflikter, då jag inte mår så bra psykiskt (har oåterkalleligt gått in i väggen) och blir darrig för minsta lilla, även om det inte är mitt fel i konflikten. Inom mig har det kokat med kontakt med dem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Shit vilket jobbigt problem.

Enda alternativet jag kan tänka mig är att verkligen få in det i grannen huvud att du inte vill ha din katt där, det är ju i princip kidnappning+ stockholmssyndrom haha. Skämt åsido, kontakta polis om det fortsätter.

Permalänk
Medlem

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Det är ju självförvållat. Om de inte hade släppt in katten hade den inte kommit tillbaka, som TS sa.

Permalänk
Medlem

Svår situation. Har egentligen inget att tilläga förutom att jag har iaf förståelse för grannarna. Är man djurvän så är det nog en ganska jobbig sits även för dom, att ha en katt som krafsar och sitter jamandes utanför sin dörr konstant. Man vill ju djuret väl?

"Man släpper INTE in en främmande katt och ger den mat!"

Vad jag vill minnas när jag växte upp så sprang allas katter runt hos alla. Våran katt kunde också vara borta hos grannarna i dagar, men det var mest roligt. Tiderna kanske förändras.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Nu så lämnar dom tillbaka katten. Får hålla katten inne och gå på låda..

Tänk på att nu e det nya regler om det är en katt som rör sig ute https://www.anicura.se/aktuellt/nyheter/2020/nya-regler-fran-...

Skrivet av REWplayFF:

Håll katten inomhus nån vecka eller två så kissen förstår att det är hos dig han/hon bor. Det skulle jag testa. Låta katten skita in sig i ny/nygammal kattlåda osv. Sen testa släppa ut kissen som vanligt och se om den kommer tillbaka.

Det är helt omöjligt att hålla honom inne. Han blir skogstokig efter bara ett litet tag. Dessutom vill jag inte att han ska få den negationen när han är här hemma. Tänker att det kan göra det ännu värre så han verkligen inte vill vara här. Det är svårt att veta vad katten känner och tänker. När jag hämtat hit honom är han väldigt vilsen och känner knappt igen mig. Jag var hemma och sjukskriven i ett helt år den tiden han var kattunge så han har varit väldigt präglad av mig. Så det är lite konstigt att han knappt känner igen mig. Han har alltid varit väldigt runt mig och alltid velat vara där jag är. Nu är han som sagt förbytt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Ja fy för att ge djur frihet. Låt kossorna stå i bås, frigående höns borde inte få finnas. Kort sagt, fängsla alla djur! Människa ska alltid komma först, även om vi inte var på den här planeten först.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Tror du katten går och krafsar på dörrar de aldrig fått springa genom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Svår situation. Har egentligen inget att tilläga förutom att jag har iaf förståelse för grannarna. Är man djurvän så är det nog en ganska jobbig sits även för dom, att ha en katt som krafsar och sitter jamandes utanför sin dörr konstant. Man vill ju djuret väl?

"Man släpper INTE in en främmande katt och ger den mat!"

Vad jag vill minnas när jag växte upp så sprang allas katter runt hos alla. Våran katt kunde också vara borta hos grannarna i dagar, men det var mest roligt. Tiderna kanske förändras.

Men katten ifråga började bara krafsa och jama EFTER att de börjat ge den mat.

@Eazy Har katten halsband? För har den inte det så kan jag förstå om man matar en främmande katt. Vår granne gjorde det med vår katt (utan halsband) och sa att de trodde den var "vild". Grädde och färsk fisk. Sen såg vi inte honom mer.

Permalänk
Medlem

Kattägare själv, så väldigt långt ifrån katthatare... Men har man en frigående katt är detta en av riskerna man tar, utöver överkörd katt o.s.v. Jag går ut med mina katter i koppel. (bor i radhus område och vet att många grannar stör sig på de frigående katterna, så dels av respekt för dom, men även för egen del, vill inte hamna i sitsen TS beskriver eller överkörd katt).

Förstår att du gillar din katt, men katten verkar ha valt annorlunda och katter är ju som de är. Jag skulle tagit en ordentlig diskussion igen om att sälja katten till den ”nya ägarna” (som katten själv verkar ha valt) så du slipper fundera över veterinär vård. Uppenbarligen verkar de ju bry sig om katten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det är helt omöjligt att hålla honom inne. Han blir skogstokig efter bara ett litet tag. Dessutom vill jag inte att han ska få den negationen när han är här hemma. Tänker att det kan göra det ännu värre så han verkligen inte vill vara här. Det är svårt att veta vad katten känner och tänker. När jag hämtat hit honom är han väldigt vilsen och känner knappt igen mig. Jag var hemma och sjukskriven i ett helt år den tiden han var kattunge så han har varit väldigt präglad av mig. Så det är lite konstigt att han knappt känner igen mig. Han har alltid varit väldigt runt mig och alltid velat vara där jag är. Nu är han som sagt förbytt.

Det låter ju som att det inte har varit "din" katt på ett bra tag. Mest bara en katt som du bryr dig om och försöker förbarma dig över.

Katter är mer vilda än tama, låter du katten bestämma [för mycket] så blir det som katten vill och inte som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Men katten ifråga började bara krafsa och jama EFTER att de börjat ge den mat.

@Eazy Har katten halsband? För har den inte det så kan jag förstå om man matar en främmande katt. Vår granne gjorde det med vår katt (utan halsband) och sa att de trodde den var "vild". Grädde och färsk fisk. Sen såg vi inte honom mer.

Han är tatuerad i örat och är även chippad. Vi vågade inte sätt på honom halsband då han klättrar väldigt mycket i träd och vi var rädda då att han skulle fastna och strypa sig (detta har hänt andra katter jag vet om). De säger sig har försökt ringa mig men inte kommit fram på telefon, men det läste jag av dem att det var en lögn. De kunde kommit hit och ringt på dörren. De kunde även ringt djurkliniken om de velat. Här finns det inga ursäkter från deras sida.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Håller med. Vill du ha koll på din katt så ska den väl vara inne.

Dessutom orsakar den en massa skador på djurlivet då den är ute. Hoppas den är kastrerad också då lagen numera kräver det.

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle tillägga att de har själva haft en katt som nyligen dött. Jag vet inte om det har haft betydelse för varför de släppt in och matat honom.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Håller med. Vill du ha koll på din katt så ska den väl vara inne.

Dessutom orsakar den en massa skador på djurlivet då den är ute. Hoppas den är kastrerad också då lagen numera kräver det.

Ja precis, vill du hålla koll på dina barn skall de också vara inne... Vet inte vilka skador du pratar om, men evolutionen har tagit fram en katt, så den har samma berättigande att finnas som allt annat levande. Är ingen idé att fortsätta en diskussion om detta, för vi kommer ändå ha olika åsikter om det. Det här är inte vad tråden handlar om, Jag ber om råd om hur jag skall lösa situationen.

Ja den är kastrerad. Båda mina katter är.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ja precis, vill du hålla koll på dina barn skall de också vara inne... Vet inte vilka skador du pratar om, men evolutionen har tagit fram en katt, så den har samma berättigande att finnas som allt annat levande. Är ingen idé att fortsätta en diskussion om detta, för vi kommer ändå ha olika åsikter om det. Det här är inte vad tråden handlar om, Jag ber om råd om hur jag skall lösa situationen.

Ja den är kastrerad. Båda mina katter är.

Ja du har ju laglig rätt att ha din katt ute, dina grannar har också laglig rätt att mata din katt så den hellre hänger hos dem. Så om inte de vill sluta med det efter att du bett dem får du ju antingen hålla den hemma, försöka "konvertera" den, sälja/ge bort den till grannarna eller avliva den. Det finns ju inte mycket annat du kan göra rent juridiskt.

Har inte katten kommit på flera veckor förut när du kallat/lockat på den på dagarna? Du skall ju enligt lag ha tillsyn över den åtminstone två gånger per dygn även över utekatter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Hmm det är ju TS som genom att låta katten vara ute som orsakar problemet att den går och stör grannarna.

Grattis, du vann precis märket "trådens bottenskrap".

1. En del katter mår otroligt dåligt om dom tvingas gå från ute till innekatt.
2. Katten har inte stört någon, grannarna måste aktivt ha släppt in och matat den för att den ska velat stanna. Katter är inte flockdjur och fäster sig inte på det sättet. De följer mat och trygghet.
3. Det är onödigt att skapa inlägg bara för att försöka provocera.

Skrivet av Aktsu:

Ja du har ju laglig rätt att ha din katt ute, dina grannar har också laglig rätt att mata din katt så den hellre hänger hos dem. Så om inte de vill sluta med det efter att du bett dem får du ju antingen hålla den hemma, försöka "konvertera" den, sälja/ge bort den till grannarna eller avliva den. Det finns ju inte mycket annat du kan göra rent juridiskt.

Har inte katten kommit på flera veckor förut när du kallat/lockat på den på dagarna? Du skall ju enligt lag ha tillsyn över den åtminstone två gånger per dygn även över utekatter.

Det blir lite larvigt att snacka om lagligt sett och försöka leka paragrafryttare, ibland kan det helt enkelt räcka med moral för att något ska vara fel. Allt är inte skrivet i text i livet.

Dock kan det väl, om man nu tycker att allt i livet ska hanteras runt lagboken faktiskt handla om stöld (om det är raskatt med värde t ex) eller egenmäktigt förfarande förutsatt att man orkar driva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja du har ju laglig rätt att ha din katt ute, dina grannar har också laglig rätt att mata din katt så den hellre hänger hos dem. Så om inte de vill sluta med det efter att du bett dem får du ju antingen hålla den hemma, försöka "konvertera" den, sälja/ge bort den till grannarna eller avliva den. Det finns ju inte mycket annat du kan göra rent juridiskt.

Har inte katten kommit på flera veckor förut när du kallat/lockat på den på dagarna? Du skall ju enligt lag ha tillsyn över den åtminstone två gånger per dygn även över utekatter.

Ja det finns lagar att följa, men det finns också en moral att följa om man ska samexistera med andra människor. så även om det är lagligt att mata en annans katt så är det fel. Normalt funtade människor gör inte så. Det är skillnad på en sargad katt som ser helt övergiven ut, och en katt som är välmående och har en tatuering i örat.

En katt struntar fullkomligt i lagen. Den gör som den vill. Så länge han har kommit hem i 9 år förutom nu, så är det vad man kan begära av en utekatt att ha tillsyn över.

Precis fem minuter innan jag skriver detta kom han faktiskt in här genom luckan, men om han vill vara här eller inte går ju inte att avgöra. Glad blev jag i alla fall.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det blir lite larvigt att snacka om lagligt sett och försöka leka paragrafryttare, ibland kan det helt enkelt räcka med moral för att något ska vara fel. Allt är inte skrivet i text i livet.

Dock kan det väl, om man nu tycker att allt i livet ska hanteras runt lagboken faktiskt handla om stöld (om det är raskatt med värde t ex) eller egenmäktigt förfarande förutsatt att man orkar driva det.

Han frågade vad för val han hade och då är det ju bara juridiskt om de inte vill sluta sge katten mat.

Egenmäktigt förfarande lär det inte bli så länge de inte stänger in och vägrar ge tillbaka katten.

Skrivet av Eazy:

Ja det finns lagar att följa, men det finns också en moral att följa om man ska samexistera med andra människor. så även om det är lagligt att mata en annans katt så är det fel. Normalt funtade människor gör inte så. Det är skillnad på en sargad katt som ser helt övergiven ut, och en katt som är välmående och har en tatuering i örat.

En katt struntar fullkomligt i lagen. Den gör som den vill. Så länge han har kommit hem i 9 år förutom nu, så är det vad man kan begära av en utekatt att ha tillsyn över.

Precis fem minuter innan jag skriver detta kom han faktiskt in här genom luckan, men om han vill vara här eller inte går ju inte att avgöra. Glad blev jag i alla fall.

Som sagt har moral inget att göra med vad för valmöjligheter du har ifall de vägrar sluta mata katten. Moral är dessutom väldigt subjektivt, du tycker det är fel att mata andras katter och jag tycker det är fel att tvinga på grannarna sina utekatter till att börja med. Var tur att vi hade hund när vi bodde i hus som höll katterna borta.

Nej man kan begära mycket mer än så och det gör lagboken också.

Permalänk
Medlem

Katten hänger väl där den själv trivs, eller?
Du säger att den blir galen av att hållas inomhus, så uppenbarligen släpper de ut den och den kommer tillbaka till dem igen.

Men risk för att låta krass, det är en katt det handlar om. Du kan försöka vinna tillbaka den med finmat men väljer den att hänga hos grannarna, ja då får du helt enkelt förklara för dem att om de släpper in den så är det deras katt nu och du kommer inte släppa in den hos dig nått mer och sen kan du skaffa en ny katt för 1:-/tass på blocket om du vill. Tycker de inte det är nån bra lösning får de gå loss på den med vattenslangen så den håller sig borta och saker kan återgå till det normala.

Har själv haft flera katter, tagit hand och brytt mig om dem alla. Slutade som det brukar, nån blev överkörd, nån annan avlivade jag. Det är bara en katt i slutändan och inget man behöver må mer dåligt än nödvändigt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Grattis, du vann precis märket "trådens bottenskrap".

1. En del katter mår otroligt dåligt om dom tvingas gå från ute till innekatt.
2. Katten har inte stört någon, grannarna måste aktivt ha släppt in och matat den för att den ska velat stanna. Katter är inte flockdjur och fäster sig inte på det sättet. De följer mat och trygghet. Står att katten har varit där och skapat oljud och skrapat på dörren.
3. Det är onödigt att skapa inlägg bara för att försöka provocera.

Det blir lite larvigt att snacka om lagligt sett och försöka leka paragrafryttare, ibland kan det helt enkelt räcka med moral för att något ska vara fel. Allt är inte skrivet i text i livet.

Dock kan det väl, om man nu tycker att allt i livet ska hanteras runt lagboken faktiskt handla om stöld (om det är raskatt med värde t ex) eller egenmäktigt förfarande förutsatt att man orkar driva det.

Att katten inte har stört någon hur vet du det? Den har tydligen varit hos grannarna och fört väsen.
Du är kattens ägare och får då se till att du har koll på husdjuret, sen att det är svårt ja men dialog med grannarna är det ända alternativet om den inte ska bli innekatt.

Polisanmälan kommer inte hjälpa eller göra något då dom inte behåller katten då den återlämnas till ägaren.

Vi har 4 katter och 1 var borta hela sommaren, vi hade givit upp att se den katten igen men efter sommaren kom den tillbaka och var borta dagtid men kommer hem vid 19 tiden varje kväll nu efter sommaren. Katter är ett eget släkte med hur den tänker om vart den bor etc, går den ut är det inte mycket man kan kontrollera.

Visa signatur

En trött jäkel.