Två datorer hemma. Ena når alla webbsidor, den andra inte.

Permalänk
Medlem

Två datorer hemma. Ena når alla webbsidor, den andra inte.

Hemma har jag två datorer, både kopplad direkt till en router med cat5e kabel. Ungefär lika långa, inga skador eller liknande på kablarna.
Från routern går internetkabel in till väggen och jag har Telenor som ISP.

Min main dator, som jag spelar på, kan jag surfa in på alla webbsidor jag kan komma på utan problem. Kör VPN ibland för vissa blockerade sidor etc. Funkar felfritt.

Men den andra datorn, som jag nyligen fick igång efter lite strul:
CPU åker snabbt upp till 100 grader datorn stängts av kort därefter

Kommer inte åt vissa sidor. Även med VPN igång. Det står:
This site can’t be reached
refused to connect.
Try:

Checking the connection
Checking the proxy and the firewall
ERR_CONNECTION_REFUSED

Den har Windows 10 och plex installerat, samt NordVPN.
Det som skiljer dom åt är att min plex burk inte har skärm, tangentbord eller mus inkopplad. Jag kör Windows 10 fjärranslutning till den ifall jag vill ändra något. Har ändrat i bios så att den funkar med Wake on Lan. Gjort så att den loggar in automatiskt utan lösenord. Delat två mappar till hemmanätverket från den.

Annars har den en helt ny installation av Windows 10. Är själv ingen superuser, så vet inte om ovanstående påverkat nätverksinställningarna så mycket så att den får för sig att vägra koppla upp sig till vissa sidor.

Som sagt, för mig sjukt förvirrande, jag kommer åt alla webbsidor på min andra dator, även min telefon utan problem. Med eller utan VPN.

La till mer information om felmeddelandet jag får
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag får samma sak med VPN ibland, exempelvis MS Store, Instagram medflera..
Plex Media server eller Plex (Mediespelare, klient) ?

Kan du iaf pinga andra enheter i hemmet? Skulle återställa nätverksinställningar för att utesluta sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag får samma sak med VPN ibland, exempelvis MS Store, Instagram medflera..
Plex Media server eller Plex (Mediespelare, klient) ?

Kan du iaf pinga andra enheter i hemmet? Skulle återställa nätverksinställningar för att utesluta sånt.

Jag får samma felmeddelande med eller utan VPN. Det är väldigt konstigt.
Jag kör Plex media server på den andra burken

Testade nu att pinga. Datorn som det är nätverksstrul med kunde pinga till alla enheter på nätverket. Samma sak med de andra enheterna, ingen hade problem med det.

Ska prova se om att återställa nätverksinställningarna hjälper, vet inte exakt hur man gör men antar att en snabb Googling borde ge mig ett svar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesken:

Jag får samma felmeddelande med eller utan VPN. Det är väldigt konstigt.
Jag kör Plex media server på den andra burken

Testade nu att pinga. Datorn som det är nätverksstrul med kunde pinga till alla enheter på nätverket. Samma sak med de andra enheterna, ingen hade problem med det.

Ska prova se om att återställa nätverksinställningarna hjälper, vet inte exakt hur man gör men antar att en snabb Googling borde ge mig ett svar ^^

Jag lyckades lösa det!
Ifall det är någon som har samma problem så gick jag in i hosts filen och tog bort en massa skräp som låg där. (kanske säger en del om vad för windows version jag har xD)

För er som ej vet hur, tryck på windows knappen, skriv cmd och starta det.
Kopiera och klistra in: notepad C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts

Där ser ni 127.0.0.1 följt av webbsidan / webbsidorna ni ej kan komma åt. Radera skräpet där. Spara. Ni får förmodligen spara filen på skrivbordet, se till så att ni kan se filändelserna, ta bort .txt efter hosts.txt så det bara blir hosts. Ersätt filen under sökvägen.

Permalänk
Medlem

Om du har fått webbsidor inlagda i hosts-filen så är det antingen så att du har gjort det själv, någon har gjort det på din dator tidigare, något programpaket har gjort det (t.ex. APK som spammades på slashdot rätt länge) eller att du har haft ohyra i datorn.