RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lighisse:

Har ett 6800XT samt Asus 570x moderkort med den förbannade fläkten som är helt täckt av detta kort, med gamla 1080 så spann inte fläkten upp så frekvent den gör nu, någon som har tips, fungerar riserkablar bra t.ex https://www.webhallen.com/se/product/318113-ASUS-ROG-Strix-Ri... eller måste man upp i denna nivå? https://www.webhallen.com/se/product/325375-Louqe-TWINAX-PCI-...

om det är den senare köper jag nästan hellre ett nytt moderkort utan fläkt.. har ett stort chassi och inga fönster så spelar ingen roll hur det ser ut..

Sätt kortet i andra PCIe 4.0 X16 Sloten och koppla den som primär i bios? Dom har väl samma standard?

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överaskad av mitt RX6800. Tyst och väldigt stilrent 👍
Fick ågren vilket mitt första spel skulle vara men det blev assassin's creed origins som tog 60 fps utan problem i 4k 😊
Köpte hades från steam men hade hellre haft det spelet på min ps5a, det kommer väl så småningom.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av lighisse:

Har ett 6800XT samt Asus 570x moderkort med den förbannade fläkten som är helt täckt av detta kort, med gamla 1080 så spann inte fläkten upp så frekvent den gör nu, någon som har tips, fungerar riserkablar bra t.ex https://www.webhallen.com/se/product/318113-ASUS-ROG-Strix-Ri... eller måste man upp i denna nivå? https://www.webhallen.com/se/product/325375-Louqe-TWINAX-PCI-...

om det är den senare köper jag nästan hellre ett nytt moderkort utan fläkt.. har ett stort chassi och inga fönster så spelar ingen roll hur det ser ut..

När jag läser det här blir jag glad att jag "bara" har B550-bräda. Jag använder inte några av specialfunktionerna hos de där fläktbrädorna ändå. B)

Visa signatur

Processor: Ryzen 7, 3700x. Moderkort: MSI B550 Gaming Edge WiFi. Grafikkort: RX 6800 XT, "referens" RAM: Crucial LPX 32 GB. SSD: WD SN550 1TB. Nätaggregat: Corsair RM 750x v2. Chassi: NZXT H440 Red/Black. Operativsystem: Windows 10 64x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Har du bara en pcie 16 slot? Annars kanske du kan testa att sätta kortet i den andra slotten.
Gällande reiserkablarna, kolla så de stöder pcie 4 om du skaffar sån

ja tyvärr bara en pcie 16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

https://youtu.be/qaBIgo0ZCxs?t=534

Hardware Unboxed har pratat med AMD, och dom lovar AIB kort till MRSP (?) inom 4-8 veckor. Skall bli intressant att se om dom håller det, även om jag tycker MSRP på AIB kort verkar lite optimistiskt om det är referens MSRP dom menar.

Det kan ju alltid höja MSRP och hålla det på så vis

Skrivet av lighisse:

Har ett 6800XT samt Asus 570x moderkort med den förbannade fläkten som är helt täckt av detta kort, med gamla 1080 så spann inte fläkten upp så frekvent den gör nu, någon som har tips, fungerar riserkablar bra t.ex https://www.webhallen.com/se/product/318113-ASUS-ROG-Strix-Ri... eller måste man upp i denna nivå? https://www.webhallen.com/se/product/325375-Louqe-TWINAX-PCI-...

om det är den senare köper jag nästan hellre ett nytt moderkort utan fläkt.. har ett stort chassi och inga fönster så spelar ingen roll hur det ser ut..

Är det bara när du spelar eller även idle? Har inte märkt av min fläkt, MEN har märkt av att den passiva fläktkurvan på mitt 2080S ställer till det lite ibland då det hinner generera en hel del värme innan fläktarna går igång, och kortet är så stort att det liksom blockerar av luftflödet I mitt chassi så om jag har chassisidan på så blir det att datorn blir rätt varm även vid idle om jag har några YouTube flikar igång osv, men när jag spelar så blir den först kallare någon minut innan den blir varmare igen. Vad jag kan göra är att sätta fläktarna manuellt till lägsta möjliga hastighet istället för att stanna helt, I verkligheten brukar jag bara ta av chassisidan dock.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det kan ju alltid höja MSRP och hålla det på så vis

Är det bara när du spelar eller även idle? Har inte märkt av min fläkt, MEN har märkt av att den passiva fläktkurvan på mitt 2080S ställer till det lite ibland då det hinner generera en hel del värme innan fläktarna går igång, och kortet är så stort att det liksom blockerar av luftflödet I mitt chassi så om jag har chassisidan på så blir det att datorn blir rätt varm även vid idle om jag har några YouTube flikar igång osv, men när jag spelar så blir den först kallare någon minut innan den blir varmare igen. Vad jag kan göra är att sätta fläktarna manuellt till lägsta möjliga hastighet istället för att stanna helt, I verkligheten brukar jag bara ta av chassisidan dock.

Den spinner upp vid normalt surfande/kontorsarbete. Ska testa sätta den i andra slotten som dock bara är x8 har ju ju lite bench att jämföra med så är inte droppet för stort så kör jag nog på undre slotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool_Hector:

När jag läser det här blir jag glad att jag "bara" har B550-bräda. Jag använder inte några av specialfunktionerna hos de där fläktbrädorna ändå. B)

Detta var faktiskt avgörande för att jag valde B550 iställer för x570.
B550 har precis allt jag behöver, det enda är väl att jag kan inte köra två st m.2 ssd i pci e 4.0 men det räcker med 3.0 för gamingdisken 😃

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Fanns tyvärr inga b550 förra året när jag köpte.. Idag hade jag nog valt b550..

Permalänk
Medlem

Köpte ett referenskort av inet förra veckan och kom att tänka på att det i princip alltid kommit med ett spel när man köpt grafikort, men kan inte se att det är någon raise the game för 6000 korten. Missar jag något eller kom det inte ned något spel för denna release? Kortet är 6800. Kan leva utan ett spel men är mest nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Köpte ett referenskort av inet förra veckan och kom att tänka på att det i princip alltid kommit med ett spel när man köpt grafikort, men kan inte se att det är någon raise the game för 6000 korten. Missar jag något eller kom det inte ned något spel för denna release? Kortet är 6800. Kan leva utan ett spel men är mest nyfiken

Nä jag frågade också efter det också faktiskt. Lite snålt kan jag tycka när man pungar ut med 7 lax.
Frågade amd men de hänvisar bara till återförsäljare. Förra årets 5700xt fick jag både borderlands 3, code vein

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ännu snålare att man inte ens får graffet när man köper ett 😉

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är ännu snålare att man inte ens får graffet när man köper ett 😉

ja det minsta dom kan göra är väl att skicka en iou lapp till en 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Nä jag frågade också efter det också faktiskt. Lite snålt kan jag tycka när man pungar ut med 7 lax.
Frågade amd men de hänvisar bara till återförsäljare. Förra årets 5700xt fick jag både borderlands 3, code vein

Okej då vet jag. Haha ja men 7 lax är ju rea vi köpt på om man kollar priserna nu

Samma för mig köpte 5700xt och fick outer worlds.

Lite kul dock att far cry 6 är på kampanjsidan för nya 6000 korten tänkte att jag kanske missat att det spelet ingick men icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Okej då vet jag. Haha ja men 7 lax är ju rea vi köpt på om man kollar priserna nu

Samma för mig köpte 5700xt och fick outer worlds.

Lite kul dock att far cry 6 är på kampanjsidan för nya 6000 korten tänkte att jag kanske missat att det spelet ingick men icke

Fick far cry 6 på köpet med min 5900x. Har aldrig varit med om ett så krångligt sätt att aktivera koden på. Och när jag väl hade gått igenom alla steg så vägrade den ändå för att spelet inte släpps förens i februari. Dom kunde ju skickat med cyberpunk eller nått annat som faktiskt släpps snart istället.

Visa signatur

CPU - Amd Ryzen 9 5900X /// CPU Cooler - be quiet! Dark Rock 4
/// GPU - MSI 3080 Suprim X/// PSU - Corsair RM850i /// MB - Gigabyte aorus 570x pro /// RAM - G.Skill 32GB 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo /// Case - Phanteks Eclipse P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Mitt kort är framme i Umeå! Nu är frågan hur lång tid det tar för det att komma till utlämningsställe...

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Mitt kort är framme i Umeå! Nu är frågan hur lång tid det tar för det att komma till utlämningsställe...

Vart har du beställt från?

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt MSI 6800 XT från Webhallen igår, lördag och allt! Ordernummer slutade på 9090. Så det måste ha varit ett av de sista referenskorten de fick in. En nätt uppgradering från ca 6900p i 3dmark Timespy med Vega 64 till ca 16000p. Trevligt!

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haztheman:

Vart har du beställt från?

Komplett, ett Asus ref

Permalänk
Medlem

Äntligen lite bra nyheter!

We have had a private conversation with AMD. They assured us that in 4 to 8 weeks there will be AIB cards available at MSRP. They said they enabled the AIBs to achieve the 649 dollars [RX 6800 XT] MSRP and they expect that to happen within 8 weeks.”
– Steve Walton, Hardware Unboxed

https://videocardz.com/newz/amd-expects-aibs-to-sell-radeon-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Äntligen lite bra nyheter!

We have had a private conversation with AMD. They assured us that in 4 to 8 weeks there will be AIB cards available at MSRP. They said they enabled the AIBs to achieve the 649 dollars [RX 6800 XT] MSRP and they expect that to happen within 8 weeks.”
– Steve Walton, Hardware Unboxed

https://videocardz.com/newz/amd-expects-aibs-to-sell-radeon-r...

Blir väl en prissänkning till lagom efter man fått preorder-kortet då🤨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Äntligen lite bra nyheter!

We have had a private conversation with AMD. They assured us that in 4 to 8 weeks there will be AIB cards available at MSRP. They said they enabled the AIBs to achieve the 649 dollars [RX 6800 XT] MSRP and they expect that to happen within 8 weeks.”
– Steve Walton, Hardware Unboxed

https://videocardz.com/newz/amd-expects-aibs-to-sell-radeon-r...

Tror inte på det innan jag sett det. Kan vara AMD som kör sin spinn. Men jag hoppas det är sant!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandell:

Jag fick mitt MSI 6800 XT från Webhallen igår, lördag och allt! Ordernummer slutade på 9090. Så det måste ha varit ett av de sista referenskorten de fick in. En nätt uppgradering från ca 6900p i 3dmark Timespy med Vega 64 till ca 16000p. Trevligt!

Mitt ordernummer va 9110 och det gick ju också bra.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve....

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Vill bara uppmärksamma alla:

Förstår att vissa inte fått tag i nya grafikkort i och med bristen vid lanseringar både från Nvidia och AMD. Det kan ju göra att man blir lite mer desperat när man tittar på begagnatmarknaden och gör dumma beslut (betala förskott med dålig magkänsla osv).

Har tittat på blocket titt som tätt under hösten och ser att det dykt upp 3080-kort emellanåt till väldigt låga priser, med tanke på utbudet, ofta med ganska dassiga bilder till.

Tex denna: (om länken försvinner: 3080 för 8500kr)
https://www.blocket.se/annons/varmland/nvidia_rtx_3080_msi_ve....

Ofta är också platserna lite mer "udda", nu menar jag inte att det är udda att bo där men att säkerligen fler potentiella köpare behöver få det skickat istället för att kunna köpa på plats.

Så var extra försiktiga och ha is i groggen.

Bra sagt. Dum som man var så rykte 7600kr då jag ivrigt ville få tag på ett. Dom pengarna lär man väl aldrig få se igen gissar jag på :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinFra:

Bra sagt. Dum som man var så rykte 7600kr då jag ivrigt ville få tag på ett. Dom pengarna lär man väl aldrig få se igen gissar jag på :/

Vilket var det. inte sett något som verkar seriöst för under 10k? Mötte du inte upp personen IRL? eller åtminstone ringde och kollade upp att allt verkade stämma med adresser och liknande?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fick precis uppdatering från Dustin med förväntat i lager på 6800XT.

5011208778
Powercolor Radeon RX 6800 XT RED DRAGON 16GB
Beräknad till vårt lager 2020-12-29 8 899,00 kr

Verkar även få det för det billigare priset 8899, kostar 9495 nu https://www.dustinhome.se/product/5011208778/radeon-rx-6800-x....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Fick precis uppdatering från Dustin med förväntat i lager på 6800XT.

5011208778
Powercolor Radeon RX 6800 XT RED DRAGON 16GB
Beräknad till vårt lager 2020-12-29 8 899,00 kr

Verkar även få det för det billigare priset 8899, kostar 9495 nu https://www.dustinhome.se/product/5011208778/radeon-rx-6800-x....

Fick meddelande om att Radeon RX 6800 XT RED DEVIL Limited Edition 16GB är beräknat till 29/12.

Dock fick jag en prishöjning med 529:-, Pris på hemsidan är ff 10495 men på ordern står det 11029:-

Hmmm...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Fick meddelande om att Radeon RX 6800 XT RED DEVIL Limited Edition 16GB är beräknat till 29/12.

Dock fick jag en prishöjning med 529:-, Pris på hemsidan är ff 10495 men på ordern står det 11029:-

Hmmm...

Huh, det låter konstigt. De kan väl inte ändra priset i efterhand utan att du godkänner det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Fick meddelande om att Radeon RX 6800 XT RED DEVIL Limited Edition 16GB är beräknat till 29/12.

Dock fick jag en prishöjning med 529:-, Pris på hemsidan är ff 10495 men på ordern står det 11029:-

Hmmm...

Helt galet dyrt, men dom kan väl inte ändra priset efter ordern är lagd utan att informera?